Ole Hugger Slægten

Startet af Dora Mortensen, 29 Mar 2013 - 09:38

Forrige emne - Næste emne

Dora Mortensen

Jeg søger fortrinsvis oplysninger om et maleri af J.F.N. Vermehren "Scene i et huggehus på landet"
signeret med årstallet 1854. Motivet er hentet fra huggehuset på Løvegården i Kværkeby. Det forestiller Ole "Hugger" Hansen og hans barnebarn Johanne Marie. Iflg. bogen "Ole Hugger Slægten" blev billedet solgt for 3.600 kr. ved en auktion i 1926. Bruun Rasmussens Kunstauktioner oplyser, at man i 1956 solgte et forstudie til maleriet. Kan det tænkes, at maleriet er i familiens eje? Min svigerdatter er Ole Hugger Hansens tiptop-oldebarn.

Venlig hilsen
Dora Mortensen

Hanne Kleis

Har du fundet ud af noget omkring maleriet af Ole Hugger.
Mvh. Hanne Kleis

Dora Mortensen

Hej Hanne
Ja, jeg har faktisk fundet ud noget: I Årbog 2013 udgivet af Historisk Forening for Midt- og Sydvestsjælland er der en artikel om billedet.

Uddrag af artiklen:

"Og herefter førte maleriet en uvis tilværelse på den måde, at ingen kendte til det ny ejerskabsforhold, og endnu i 1967 kunne Statens Museum for Kunst på forespørgsel fra slægtsrepræsentanter ikke oplyse, hvor maleriet befandt sig. Det var som sunket i jorden også i de følgende mange år.

Pludselig stod det til skue i en antikvitetshandlers udstillingsvindue i Bredgade i København, og ganske tilfældigt (eller er der mere mellem himmel og jord?) blev det opdaget af efterkommere til Ole Hansen, som var taget fra deres hjem i Odense på juleudflugt til København lørdag den 2. december 1995. Familien parkerede bilen på Skt. Annæ Plads og valgte at gå over mod Bredgade - og dér stod det maleri, som familien kun havde læst om. Det måtte man simpelt hen købe. Julegaven til sig selv, kunne man sige. Denne ny ejer, som stadig har billedet, er tip-tip-oldebarn til Ole Hansen."

Er du efterkommer til Ole Hugger?

Venlig hilsen
Dora