Spørgsmål ang. Medicolegal ligsynsattest fra Nakskov

Startet af Jytte Pedersen, 18 Apr 2013 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Jytte Pedersen

Hej

Jeg har fundet en anes dødsfald i Nakskov, St. Nikolaj kirkebog, 1943-1949, Døde, opslag 56, nr 56.

Død 1945 den 3. juni Nakskov sygehus. Bopæl Taarsvej 100, Nakskov. Begravet 1945 den 8. juni Nakskov kirkegård, Kv. 31a Nr. 29. Egon Nikolaj Jensen. Arbejdsmand af Nakskov, Taarsvej 100 der var sidste faste fælles bopæl. Født den 8. februar 1903 i Branderslev. Søn af Hans Peder Jensen og hustru Cathrine Cæcilie Pedersen. Gift med efterlevende Ellen Martha Nielsen. 1903 den 8. februar 42 år. Begravet af sognepræst H. Filkvard i Nakskov.
Bemærkning: Skifteattest fra Nakskov den 4. juni 1945. Medicalegal ligsynsattest af 5. juni 1945.


Jeg undrer mig over at han er død på Nakskov sygehus den 3. juni, der udstedes en Medicalegal ligsynsattest den 5. juni 1945 og han begraves på Nakskov kirkegård den 8. juni 1945. Det er jo ikke et særligt mystisk forløb?

Vil blive rigtig glad hvis nogen kan hjælpe mig at få mere information om dette dødsfald.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Jane Valkær

Hej
Jeg havde ikke hørt udtrykket før men her er fra goole:
http://da.wikipedia.org/wiki/Medicolegalt_ligsyn

Muligvis er din ane død alene - der satte og sætter man vist altid politiet på.

Mvh
Jane

Mogens Pagh

Hej.

Nu er de jo sjældent, at man dør alene på et sygehus.

Årsagen er nok snarere den, at dødsfaldet var uventet,
hvorfor man foretager et medicolegalt ligsyn selvom det
sker på et sygehus.

Hvis man er indlagt med håbløs sygdom og dør, udsteder
vagthavende læge en dødsattest.
Hvis man er indlagt med en brækket finger, eller noget til-
svarende ufarligt, og dør, sker medicolegalt ligsyn altid.

Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Jytte Pedersen

Tak for interessen både til Jane, og Mogens.

Ville rigtig gerne finde ud af hvad han døde af? Er der nogen der evt kunne oplyse mig om, hvor man kan finde sådan en medicolegal ligsynsattest?

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Hanne Fisker

Hej Jytte Pedersen

Dette er jeg ikke 100% sikker på kan lade sig gøre, men hvis du har de relevante oplysninger, kan du prøve at kontakte sygehuset og høre om de kan hjælpe dig. Det værste der kan ske er at de siger nej.

Du skal så vidt jeg ved kunne bevise at du er i familie med ham!
Det skulle jeg i hvert fald da jeg ville have oplysninger om min biologiske far på kirkekontoret, så mon ikke det er det samme her?

Men bortset fra det ville jeg nok prøve at kontakte sygehuset hvis det var min ane!

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Lis Holm


Hej Jytte,
dødsattester findes i Sundhedsstyrelsens arkiv på Rigsarkivet i København :

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=Sundhedsstyrelsen&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=340941&ngnid=340944&heid=341312&henid=341315&epid=341318&faid=11&meid=3222574&m2rid=6503524&side=2&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Vær opmærksom på, at de er på fjern-magasin, så du skal bestille dem til et par dage før, du ankommer på arkivet.

Det vil fremgå af attesten, hvad han døde af m.m.



vh
Lis Holm 2730  :)

Verner Bentsen

Ja, og så er tilgængelighedsfristen 75 år. Så der skal først udfyldes en ansøgning.

mvh Verner

Jytte Pedersen

Mange tak til jer alle for oplysningerne.

@Hanne Fisker. Dødsfaldet var i 1945, så jeg tror næppe jeg får sygehuspersonalet til at søge i gamle arkiver, men tak alligevel.

@Lis Holm. Der findes altså en mulighed for at se så gamle dødsattester. Desværre bor jeg meeeget langt fra Rigsarkivet,. Da det skal bestilles fra fjern-magasin og ses kort efter er det ikke en mulighed for mig, øv. Måske kan det bestilles til Landsarkivet i Åbenrå? det var en mulighed for mig, jeg vil undersøg det!

Jeg havde håbet at der måske var muligheder på nettet!

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk

Elin Madsen

Hej Jytte

Du er mere end heldig, hvis du får dødsattester til Åbenrå. Jeg har forsøgt at få dødsattester til Erhversarkivet, som er godkendt udlånssted, men fik afslag med den begrundelse, at de ikke fjernlånes for at undgå slitage.
På Rigsarkivet må jeg gerne se originalerne. Så jeg undrer mig over, at det ikke er muligt at sende attesterne sikkert indpakket  ;)
At få tilsendt mikrofilm er ikke tilrådeligt. Jeg fik mine fra 1916 og 1921, men da var dødsårsagen blændet. Vel sagtens fordi de er filmet på et tidspunkt, hvor dødsårsagen ikke var tilgængelig.


venlig hilsen
Elin

Verner Bentsen

Iflg. dette link er tilgængelighedsfristen 75 år, dvs der skal skrives en ansøgning. http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=722

Her findes ansøgningsskemaer:  http://goo.gl/SJlrh

Findes på Rigsarkivet. Jeg ved ikke om de sendes til andre arkiver; det skal du nok undersøge inden du udfylder ansøgning.

mvh Verner

Jytte Pedersen


1000 tak for alle oplysningerne. Jeg må vist affinde mig med ikke lige nu at kunne få oplysninger om hans død. Jeg har ingen mulighed for at komme til Rigsarkivet for at se det.

Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
Med venlig hilsen
Jytte Pedersen
jytte@billedmager.dk