Er det noen som har kjennskap til Peter Hollinghauser (1742 - 1818)

Startet af Thorolf Evensen, 14 Maj 2013 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Thorolf Evensen

Peter Hollinghauser født 1742 Holsten, død 10.12.1818 i Trondheim, Norge.
Han var tjener for forskjellige offiserer i 1760 årenes København. Giftet seg 21.12.1764 i Garnisons kirke, København med Magdalene Dorothea Bredenbeck.
Peter ble ansatt i Tollvesenet i Norge i 1777 og ble tolder i Trondheim hvor han levde resten av livet.

Er det noen som har kjennskap til Peters foreldre/forfedre?

Peter Kyhl

Nej ikke om hans forfædre, men jeg har meget kendskab til hans familie, da jeg nedstammer fra datteren Anna Rosina Hollingahuser, der blev i København, men jeg har også kun oplysningen om, at han er født i Holsten.

Mvh. Peter Kyhl

Ole Sylvester-Nielsen

Hej
På hjemmesiden www.fogsgaard.org enkekassen er der:

Hermann Hollinghauser født 13.8.1771 død 21.4.1825
gift med Christiane Hurtikarl

og Justina Amalie Hollinghausen født 1.1.1775 død 21.4.1825
gift med Peder Andersen Truelsen

Peter hvis du besøger Rigsarkivet kan du læse ansøgningerne om enkepension,
hvor der er mange oplysninger bl.a. forældre og helbrede m.m.

Jeg har haft meget gavn af de oplysninger jeg den vej.

Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Peter Kyhl

Hej Ole.

Tak for rådet, men Hermann Hollinghauser er ikke umiddelbart i familie med Peter Hollinghauser. Aldersmæssigt passer han til at være en nevø eller fjernere slægtning. Han er ikke en søn, men jeg tror, at jeg vil prøve at tjekke enkekassen alligevel. Måske er der en ledetråd.

Mvh. Peter Kyhl

Ingag

Takk for svar. For å finne Peters foreldre og videre aner, må jeg vel kontakte arkiver i Holstein, som nå er tysk.  Er det noen som har forslag til hvor jeg kan henvende meg? Kanskje etterkommeren av Anna Rosina Lind også er interessert i å oppspore hans forfedre?