Johan Michael Hannemann og Ulriche Marie Ewert fra Helsingør

Startet af Peter Jørgen Otto, 23 Maj 2013 - 16:54

Forrige emne - Næste emne

Peter Jørgen Otto

                                                                                                                                            Skomagermester Johan Michael Hannemann og Ulriche Marie Ewert blev gift den 14-9-1794 i Sct. Olai kirke i Helsingør.  (hun født den 26-10-1770, døbt i Holmens kirke,Kbh., datter af Andreas Ewert og Mette Sophie Rasmusdatter. Andreas Ewert må være død mellem 1770 og 1787, for ved FT i 1787 står Mette Sophie Rasmusdatter nævnt, som enke efter 1 ægteskab, ved FT i 1801 nævnt som enke efter 2 ægteskab, (navnet på hendes mand nr.2 er ikke fundet) hun og datteren Ulriche ernærer sig ved  "Holder spisekvarter", det må være en slags pensionat) Johan og Ulriche får 4 børn.
1:  Cathrine Marie *22-3-1795
2: Anne Barbera*25-12-1796
3: Johan Joseph*9-2-1799
4: Anna Sophie* 6-1-1801
Johan Michael Hannemann og Ulriche Marie Ewert står som separeret i FT 1801, herefter har det været umuligt at finde flere oplysninger om dem. Begge kirkesogne i Helsingør er gennemgået for dødsfald, vielser m.m. uden resultat.                                                                                       DIS Helsingør har:Clara og Flemming Svendsens hjemmeside, her er indtastet kirkebøgerne for begge sogne i Helsingør, fra 1813 og fremefter, heller ikke de har nogen oplysninger om dem. Jeg har forsøgt de nærmeste sogne uden resultat
2 af deres børn nemlig:
4. Anne Sophie Hannemann får et barn i Sdr. Jernløse sogn i 1823, bliver gift med Hans Jensen i Holbæk den 19-12- 1851, de bosætter sig i Tuse og Butterup,(Holbæk Amt) hvor hun dør 1891 og han i 1880.
3: Johan Joseph Hannemann bliver gift den 4-1-1828 i Helsingør og bosætter sig med sin familie i Tikøb, som Skomagermester.
I Helsingør var der på samme tid, som Johan Michael Hannemann, en anden Hannemann, nemlig  skomagermester  Daniel  Wilhelm Hannemann,  gift den 22-5-1795 i Sct. Maiæ, Helsingør, med Cecilie Kirstine Simonsen.
Da Daniel får borgerskab i Helsingør oplyses det, at han var født i Preussen ( Johan Michael var født ca. 1763 og Daniel var født ca. 1771).                                                                                        Daniels kone Cecilie var fadder ved Ulriche og Johans søns dåb i 1799, så Daniel og Johan Hannemann var sikkert brødre ?
Så hvem kan hjælpe med yderlige oplysninger ?.
MVH
Peter Jørgen Otto                                                                                 

Jane Valkær

Hej
Jeg søgte på Google og fandt dette - men jeg kan ikke komme ind på hjemmesiden, så derfor er dette bare en kopi fra selve Google:

First Generation I-1XXX Hannemann He married Ukendt Children II ...
www.familien-von-bulow.dk/...hannemann/descendants...1/3!I139?...
120+ elementer – First Generation. I-1XXX Hannemann. He married Ukendt ...

II-1 Johan Michael Hannemann Born 1762

II-2 Daniel Wilhelm Hannemann Born 1771, Died 1837

Mvh
Jane




Hanne Uldal

Kære Peter.
Ja, de var brødre, og de kom begge fra Preussen. Måske har du fundet frem til de ønskede svar? Ellers skriver jeg gerne hvad jeg ved fra min slægt. Johan Michael var min tip tip oldefar.
De venligste hilsner
Hanne Uldal

Peter Jørgen Otto

kære Hanne Uldal

Allerførst vil jeg beklage og undskylde at jeg ikke har svaret på din besked af den 26 april 2019, på min søgning i 2013 ang                          Jahan Michael Hanneman og han kone Marie Ewert

Da det regnede her i eftermiddag satte jeg mig til min PC og gik ind på forum for at se om der var nyheder og til min store overraskelse så jeg din besked

Det er flere år siden at jeg har været inde på Forum for at læse beskeder , da jeg havde opgivet at få nyt om dem.

Nej jeg har ikke fundet yderlige oplysninger end det jeg oplyste i 2013 Bla. fandt jeg aldrig hvor de døde og blev begravet.

Så når du får tid vil jeg da gerne have at du skriver til mig med de oplysninger jeg søgte efter.

Johan Michael Hannmann og Marie Ewert er min kones Tip Tip tip oldeforældre ( efterkommer efter deres datter Ane Sophie Hannemann der blev gift med Hans Jensen.

med mange venlige hilsener

Peter Jørgen Otto

peterjottox@gmail.com

Inger Toudal

#4

Datteren Cathrine Marie bliver vel gift i København Trinitatis 1824:
https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn678/churchlisting165816/opslag19567416

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Rigensgade 474, Stuen tilvenstre, 4, FT-1845, C4015
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Henrich Larsen     44     Gift            Sadelmager      Fredensborg  
Cathrine Hannemann     48     Gift            hans Kone      Helsingøer

Henriette Larsen     22     Ugift            deres Barn      Kjøbenhavn  
Julie Larsen     19     Ugift            deres Barn      Kjøbenhavn  
Emma Larsen     17     Ugift            deres Barn      Kjøbenhavn  
Ida Larsen     15     Ugift            deres Barn      Kjøbenhavn  
Clara Larsen     13                 deres Barn      Kjøbenhavn  
Lydia Larsen     11                 deres Barn      Kjøbenhavn  
Carl Larsen     7                 deres Barn      Kjøbenhavn

FT-1850, København: https://www.danishfamilysearch.dk/cid6831892 - se fanebladet Original Kilde, nederst

- Chatrine Marie Larsen, 55 år

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester, , 4586, FT-1860, D8407
Adresse:  Sølvgade    Gadenr:  419-30
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Cathrine Maria Larsen *f. Hannemann     65     E      Enke efter Sadelmager Larsen. Eierinde af Gaarden. Husmoder            Helsingøer  
Wictoria Juliette Marie Fessel     12     U      *er i Huset hos deres Bedstemoder            Odense  
Hilmare Catharine Augusta Fessel     8     U      *er i Huset hos deres Bedstemoder            Kjøbenhavn  
Ellen Dorthea Sophie Hannemann     22     U      Tjener som Husjomfru            Tipperup. Frederiksborg Amt  
Juliane Marie Petersen     20     U      Tjenestepige            Ordrup. Kjøbenhavns Amt  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Jørgen Otto

Hej Inger Toudal

Tak for dit hurtige svar.
jeg vil senere nærlæse dine oplysninger.

Jeg er lige blevet færdig med min bog DRABET VED TÅSTRUP MØLLE,

hvor en sadelmagerlærling Peder Jacob Toudal overværede drabet og senere vidnede i retten i Holbæk.
Drabet skete natten mellem den 7 og 8 oktober 1854, ved Tåstrup mølle i Holbæk.

Kender du til denne Peder Jacob Toudal ?

Med venlig hilsen
Peter Jørgen Otto

Inger Toudal


Det gør jeg ikke, desværre. Kunne han stamme fra Hammerum herred, Ringkøbing amt?

Der findes også en Toudal-slægt i Thisted amt, f.eks. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=386941&sort=e

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Jørgen Otto

Hej Inger
Jeg tror ikke at Peder Jacob Toudal stammer fra  Hammerup herred, da han jo var i lære i Holbæk, så hans forældre har nok boet på egnen.
Jeg kan huske at der i Holbæk i 1950-60 erne var en blikkenslagermester Toudal, der boede på vejen: SVINGET  i Holbæk.
MVH
Peter

jan toudal

Hej - ja lige lidt sent at se dot indlæg - men jo jeg kender godt Søren Peter Jacob Toudal fra Holbæk - og ja han har været på besøg hos familien i Galten ved Hammel i Jylland. Hvis du vil vide mere om Toudal slægten er du velkommen til at skrive til mig på toudal@mail.dk.