Let tilgængelig kilde.

Startet af Bent Jørgensen, 05 Okt 2010 - 12:42

Forrige emne - Næste emne

Bent Jørgensen

Hej alle.
Jeg vil gøre jer opmæksom på en kilde der hidtil har levet lidt upåagtet, men nu er ved at være temmelig anvendelig. Det drejer sig om GOOGLE-BOOKS.

Jeg søgte på kombinationen af slægtsnavne og stednavne og på et øjeblik var jeg blevet opmæksom på en bog der indeholder en udførlig omtale af nogle af mine mere jævne aner, samt nogle spor der skal arbejdes videre med.

Når det er sagt, er det lidt forstemmende når man ser hvem bidragyderne til GOOGLE er.  Det er oftest udenlandske universitetsbiblioteker, der har doneret det danske materiale.
Det er selvfølgeligt fint at man via den vej får adgang, men det har i sagens natur sine begrænsninger.

Det vil være mere passende at vore egne biblioteker kom lidt på banen. Der findes jo store mængder af spændende trykt materiale, der med simpel teknik kan gøres søgbart. En del af det er endda af en sådan alder, at Google umiddelbart kan vise det online eller rettighedshaverne er drevet af ideelle motiver og ønsker så stor en udbredelse som muligt. Kan vi hjælpe den proces på vej?
Med venlig hilsen
Bent

Per-Johan Ørmen

Tak for et godt tip! - Der var hits ved første forsøg: Omtaler af en militær person i slægten, og endnu mere interessant: En dom fra 1852 i en tvist hvor min 3*tip oldefar og hans tvillingebror havde anlagt en sag, som de tabte. Det er jo ting som dette, der er med til at sætte kød på personerne.

Et andet sted med bøger er http://www.runeberg.org/ - Der har jeg tidligere fundet interessante personalhistoriske oplysninger.

mvh.

Per-Johan Ørmen, medlem 7899
Medlem 7899 - Per-Johan Ørmen
Altid interesseret i slægterne Ebbel og Gemynthe

Bent Jørgensen

Hej Per-Johan
Tillykke med fundet. Har selv fundet 2 gode spor mere.
Jeg kender også Runeberg, et vældigt godt tiltag der varmt kan anbefales.
Med venlig hilsen
Bent