Hvem var Peter JONASSEN HJORTH og Maren eller Marie, forældre Skibstømr. HIORTH

Startet af Lise Østerberg Bahr, 01 Jul 2013 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg søger opl. om fuldmægtig Peter Jonassen HIORTH og Maren HØST eller HOET, Elepåhantgaden 7 - (lå den nær Sankt Annæ Plæads ?) Elephantgaden og Tulipangaden lå vist nær hinanden.

De (HIORTH familien) har også haft adresse Nørrevold 228 - hvilken gade fik blev ændret til SUENSONSGADE ?

Trinitatis/Sokkelund/København.

Var navnet HOET eller hvad ????

Forældre til Peter Jonassen HIORTH var SKIBSTØMMERMAND HIORTH, forlover. ADELGADE 245 - (spørger da en af vores aner i slægten senere fik adresse meeget tæt på: Nemlig i ADELGADE 249 !!)

og hustru  ? - beskæftigelse også :Tallotteriet - Kollekteur HØST eller HOET ??

Der er iøvrigt RØMER slægt i Hjorth Slægtens medl. på Bornholm


Var de i slægt med L. HJORTH  fam. fra Bornholm ?
Slægten hjorth stammer fra Fyn helt laangt tilbage, men har grene overalt i DK og  ? er der også Valleur slægt indgift heri ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#2
Hej.

SPM.:
Var de i min tråd i slægt med disse HJORTH slægter fra BØVLNG / FANØ / VEJLE m.v. ??

Den er jo blevet til en stor HJORT slægt senere !

HJORT slægten i BØVLING. (Præst) og af Thomas Schmidt og hans samtidige på Fanø: www.mitfanoe.dk/.../875-thomas-schmidt-og-hans-samtidige-pa-fano
(håber linket virker, ellers skal der tilføjes "html") eller fjernes www.)

Historie om træskibsbyggeriet der gik i stå (pga. tiden med skibe af stål) og en skibsbygger Abrahamsen og hans forretning - til Esbjerg - om sognepræsten (kapelan) i Lønborg m.v.) =

og ad den anden Hjorth tråd med:
Valdemar Peter Andreas HJORT 18.8.1899 Sønderho, opslag 22 Sønderho 1892-1922, nævnt i en anden HJORTH tråd - se:

ad efterkommere efter (afskrift af den gammel Dis Forum tråd)

Niels Peder Rasmussen Hjorth, født i Svostrup 1829 og hustru
Mette Marie Andersdatter Dyhr, født i  Svostrup 1840
Viet i Svostrup 21. oktober 1856
De flytter fra Svostrup til Esbjerg omkring 1890.

De havde børnene:
1. Mette Rasmine født 1860 i Grauballe, Svostrup sogn. gift

1. x med JENS ANTON JENSEN Viborg, født Silkeborg 1860 (skilt)
2. x med Niels Anton PEDERSEN født i Skørring 1866

Mette Rasmines børn:
1. Ingeborg Kathrine Jensen Viborg - Mikkel Kirkegaard, Esbjerg, 3. børn
1. Mette Marie Jensen Viborg - Laurits Nielsen, København. 2 børn
2. Mette Kathrine Pedersen ugift
2. Hjortilie Petra Eros Pedersen (efterkommere kendes)
2. Meta Nelly Kathrine Pedersen (efterkommere kendes)


2. Kirstine født 1862 i Grauballe, Svostrup sogn
gift med Søren Peder Pedersen RIIS

Kirstines børn:
Peter Samuel Pedersen RIIS født 1887 (præst i Pjedsted - s.m. Nicoline Merrild 5 børn
Kirstine havde måske flere børn.


3. Anders Rasmussen Hjorth født 1887 i Grauballe, Svostrup  - s. m. Kathrine


Anders børn:
Anna Marie født 1890 - s.m. Frederik Jakobsen 3 børn
Jørgen f. 1893 (ægtefælle og børn kendes ikke)
Kjestine født 1893 (ægtefælle og børn kendes ikke)
Jes f. 1897 (muligvis ugift)
Peder f. 1899 (ægtefælle og børn kendes ikke)


4. Rasmus Peder Rasmussen Hjort født 1870 i Grauballe, Svostrup s.m. Ellen Kathrine Sørensen

Rasmus børn:

VALDEMAR PETER ANDREAS RASMUSSEN HJORTH født 1899 i Sønderho Fanø (Præst i Vejle) s.m. Karen Sofie Hansen (se tidl. HJORT tråd af i går).

Rasmus havde måske flere børn.


5. Jette Petrea født 1873 i Grauballe, Svostrup sogn.
Ægtefælle og børn kendes ikke.




http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,28618,28618
(håber linket virker) ... det er samme som beskrevet her, og det virker åbenbart kan jeg se nu.


Håber at få samlet HJORTH slægtens aner snart.

Man kan iø se HJORT slægt på Barfod/Barfoed anetavler m.v.

Jeg ved L. Hjorths fabrikker sendte en apotekerkrukke til KRONEAPOTEKET i Esbjerg, hvorfor jeg mener der således også er kendskab til hinanden i slægten Hjort fra Bornholm og Bøvling/ FANØ/ Esbjerg / Vejle egnen -

MVH
Lise Østerberg Bahr



Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Har du en Christiane Marie Sophie Hjort som skulle være født i Slesvig (nok hertugdømmet Slesvig) ca. 1781. Hun dør 21. september 1845 i Aalborg Vor Frue sogn - 68 år gammel skriver præsten.

Hun var gift med Christian Kümler.

Jeg har et sted set, at hendes forældre kunne være en Nikolaj Hjort og Anne Marie.

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#4
God formiddag Christian.

Tak for din respons.

Jeg har faktisk ikke søgt særlig meget på vores Hjorth-slægtsgren endnu, så det har jeg ikke bemærket, men det betyder jo ikke at hun ikke burde eller er der.

Navnet Kümler siger mig noget  ??? måske er jeg stødt på det tidligere.

Det må jeg forsøge at finde ud af !
...

åhh, ser nu en tråd med KIESBYE KÛMLER, jo, så kan det være jeg har set det i relation til Østerberg tråden, og har ovenikøbet for nogle år siden kontaktet en med KIESBYE anetavle for at spørge da der var et navn WALSLEBEN stavet anderledes end det hos os med.

fik der et negativt svar dengang. Vil selvfølgelig undersøge det igen - ellers ryk mig lige for svar senere, hvis jeg glemmer det pga. sommerens mindre grad af slægtsforskning - håber jeg du vil.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Birgit Windahl Genning

Hej Lise.

Peter Jonassen Hjorth er lillebror til min 3 x tipoldemor Clara Cathrine Hjorth, og familien boede i Elefantgaden 7, Nyboder. Gaden blev senere til Suensonsgade, og jeg boede i årene 1970-73 i Suenssonsgade 14, som ligger lige overfor nr. 7.

Peter Jonassen Hjorth blev født 11/7-1787 og døbt i Holmens Kirke den 25/7-1787 samt konfirmeret i Holmens den 12/4-1801.

Han blev gift den 21/10-1813, og der er følgende notat i Trinitatis Kirkebog:

Efter kongelig bevilling at vies hjemme i huset, viede jeg Herr fuldmægtig Peter Jonassen Hjorth og jomfru Maren Høet, Adelgade 245.

Forlovere:  Brudeparret fædre: Skibstømmermand Hjorth, Elefantgade 7 og Tallotteri-kollektør Høet, Adelgade 245.

Parret fik døtrene Hanne Henriette født 23/2-1814, senere gift med forstander og præst L.Müller. Emma Emilie født ca. 1816 og Julie Vilhelmine født ca. 1818.

De findes i folketællingerne 1840 - 1845 og 1850 på adressen Nørrevold 228, Nørre Kvarter, København.

Man kan læse en del på Internettet om Peter, som blev kontorchef og kammerråd under: Dansk Biografisisk Leksikon, bind 11 og Told-og Skattehistorisk Selskab. Han var bl.a. med til at tegne over Hobro.

Peter døde i 1861, men jeg har endnu ikke oplysninger om hvor.


Med hensyn til Hjorth-navnet tror jeg, at denne gren i familien fik navnet efter Hjortegaden i Nyboder, hvor Peter´s farfar kaptajn og skibstømmermand Andreas Nielsen Hjorth boede.

Jeg håber, disse oplysninger kan hjælpe dig.

Du ønskes en god dag fra
Birgitt Windahl Genning

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej Gitte.

Tak for svaret.

Er det en søn her, der fik tilladelse til at føre slægtsnavnet HJORTH

Andreas Nielsen Hjorth viet til Andrea Sophie Vilhelmine HARTMANN,  Møn1877

og ad Frederikssund bibliotekernes info, omkring BJØRN slægten (ad min egen Bahr der jo betyder Bjørn) ??

Så kan det være der er flere infos fra dette forum der vil finde vej ?

På forhånd TAK.

MVH
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#8
Hej.

se her:
htto://www.zise.dk/data.aspx?oId=41&vId=0
om

bl.a.
Amtmand TRESCHOW, Vejle se havn - toldvæsen - og grænsedragninger - havde

I København nævnes 2 korttegnere nemlig Peter Jonassen Hjorth

Ad Toldvæsenet/ Secreteur (kammersekretær) i København, Konsumptionstegninger Peter Jonassen Hjorth og  S. T. Thorbrøgger - se Ida Alvilda Cathrine og Andreas Pontoppidan slægten 1812



(ad: Pontoppidan slægten, se Tulipanhuset, Dragør, fr. Anna Bahr og Emma Grubb) - Grubb slægten og Lavigne kan ses på anetavlen hos www.GITTEJONASSEN.DK også - samt min om Dragsholm/ Vallekilde højskole snedker og skolemand Bendtsen fra min tråd om disse, jeg fandt - samt de andre Schrøder/Appel slægten)

(så nu har jeg snart gravet en del frem).




((ad.:Jonassen Hjorth slægt, er det jo sjovt og ikke spor tilfældigt, så, at Henning August Østerberg Bistrup (grønlandsekspeditionen - også var fra den type profession, han var kartograf og styrmand)) !

Ad:
Ane Jonassen, HOLMEN, hvor Michaeline (Miculine) Hjorth var i pleje, dvs. hos en slægtning - mor ? til
Peter Egvad Osterbergs hustru
Michaeline Hjorth født 1831-32, der gifter sig 11. januar 1856 Trinitatis, København.
(er - kan de være fætre og kusiner ?)

Hendes forældre var:
Lars Christian Hjort og
Sophia Dominica Jonasdr. - og Michaeline var plejebarn hos Ane Jonassen i 1845 - det kan være en søster, fam. i slægten lyder det da til ?

Hvem var Ane Jonassen 1845 så ?

Hun bor:
Søetaten, Adr. Krusemyntegade 9, stuen. 1845 - C 120).

hos sig (hos Ane Jonassen) boede en ugift halvbef. matros Henrik Trandelvein 21.


Hvem kan udrede dette ? På forhånd - Tak.

MVH
Lise Østerberg Bahr




Lise Østerberg Bahr

Hej.

Man kan også finde via SØKORTARKIVET, også udenlandske, f.eks. fra Marokko, der var et område for Peter Jonassen Hjorth, Lodsbøger over gamle LODSKORT af div. og fra div. Trykkerier.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

God morgen.

Ad HJORT tråde sættes denne på banen igen.
og endnu engang undskyld min stavefejl i dit navn

Birgitt Windahl Genning og mange tak for infos.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Birgit Windahl Genning

Hej Lise.

Jeg fik lige øje på, at du tager tråden op igen, og jeg kan også se, at du har fundet nogle af de oplysninger, jeg har. Jeg har i tidens løb fundet flere af Hjorth-familien i Nyboders medlemmer.

Min 4 x tipoldefar Jonas Andreassøn Hjorth var bl.a. med som "kompagnidreng" til De vestindiske Øer, han var med til at bygge mange skibe, heriblandt linieskibe, og han deltog i krigene med englænderne i København i 1801 og 1807.

Hans far Andreas (evt. Anders) Nielsen Hjorth var også skipper i Flåden. Jeg er endnu ikke 100% sikker på hans aner, men tror, at han blev født ca. 1722. Han boede i Hjortelængen i Nyboder.


Det gør ikke noget med stavemåden med mit navn, det kan staves meget forskelligt, og jeg blev kaldt Gitte som barn.

Du ønskes en god week-end fra Birgit.

Lise Østerberg Bahr

Hej Birgit.



Flensburg var jo også hjemsted for hvor man lagde kobber i bunden på skibene, så måske har forbindelsen  mellem slægterne være dér - også.

(Jeg har tidligere forespurgt på John & Lis´s webside om aner, men da fik jeg negativt svar). Er endt der mange gange kan jeg huske.


Håber snart, at få samlet flere og flere af anerne.

p.s. Har i nogle på Helmut Martensens fra Flensburg, www.Adelby.com ?

Også en god aften og weekend til dig.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

God Nytårsaften.


Trækker lige tråden frem igen, håber nye øjne kan tilføje mere.

Med venlig hilsen og
Godt Nytår
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#14
 Godaften.


Jeg faldt lige over mine gamle indlæg og svar - Var det mon Maren HØST hustruen hed ?


2. Ad linieskibene, til de Vestindiske Øer -m.v. ad  mine indgangsvinkler til slægt Østerberg - von Krogh- von Stemann m.v.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej.


Nogle der kender til om Hjorth slægten i overskriften eller senere nævnt, kan have noget med HUSTED slægten i - Bøvling (Bøvlingbjerg) at gøre -  (Husted Bahr grene er indgift) se af tidligere gamle Dis Forum tråde.

omkring  historien om Peter Husted (fra Nees) HORNVAREFABRIKKEN i Bøvlingbjerg - der stadig fungerer nu med de nye fine ting - kunsthåndværk af Sara Bruun Buch - for hvem - hun og Peter på Hornvarefabrikken Peter Bruun Buch - har materialet KOHORN jo haft en vældig betydning.

Det har det åbenbart også i min familie - idet min oldefar der var født i Flensburg støbte og forgyldte KOHOVEDER der hang over slagter butikkerne engang - måske hænger der nogle endnu -på levnet af slagtervarebutikker - den dag i dag.

(Ad historien om oksevejen - Danmark-Schleswig) en gammel historie om MAD/FOOD.


Navnet Bruun går igen i min slægt i Aastrupgaard, Haderslev ejerskabet -og via Bahr møllerslægten i Flensburg, på Husby Muhle.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej og tak igen til
Birgit Windahl Genning

Min oldefar Niels Hansen gift med min oldemor Elisabeth Michaeline Østerberg, var også - som din (ene) -  fra Græsted. Hans ene søn fik i.ø. navnet André til mellemnavn....

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Birgit Windahl Genning

Hej Lise.

Det kan være, vi skal kigge nærmere på evt. Græsted forbindelser. Jeg har utrolig mange aner og familiemedlemmer i hele området (også nulevende) i Vejby - Blistrup o.s.v. -  mest via min mor, men også en af min fars anelinier fra Vejby.

Lige lidt Up-date vedr.  Hjorth-familien.

Peter Jonassen Hjorth døde 7/2-1861 i Helligånds Sogn, står i begravelsesprotokollerne som nr. 388.
Han blev begravet 14/2-1861 på Assistens Kirkegård - står i Helligånds Kirkebog:   AO nr. 84.

Maren døde 4/1-1854 af Apoplexie i Vor Frue Sogn.
Blev begravet 10/1-1854 i Vor Frue Kirke,  nr. 270 i begravelsesprotokollen

Du ønskes en dejlig dag fra Birgit.

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen.

Der er Bruun i Østerberg grenen. og i Haderslev, Aastrupgaard hvor min slægtning i Von Krogh slægten - Adam von Krogh jo stammer. (Norge). Ad Bahr (mølleslægten fra Flensburg - Julius Rudolf von Stemann svigersøn og deres datter Elisabeth von Stemann der blev gift med Adam von Krogh, Aastrupgaard i Haderslev.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#19
hej ig en.

Skal selv læse min egen tråd op igen, da det er længe siden jeg har fundet disse oplysninger.

Hvis nogen ved andet og mere nu, vil det være kærkomment med mere info / feedback og samtidig takker jer jer der har hjulpet med  info i denne tråd.

Der er sikkert masser er irelevante oplysninger for nogle mens andet måske er interessant at vide for andre. tak for deltagelsen.

mvh Lise Østerberg Bahr