Tip - Anefund - Sønderjylland

Startet af Lis B. Jensen, 14 Jul 2013 - 14:48

Forrige emne - Næste emne

Lis B. Jensen

Hej

Kender i denne Hjemmeside - der specielt handler om Sønderjylland: http://www.anefund.dk/
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anett Jensen

Hej Lis

Tak for linket.

Jeg får desværre denne meddelelse:


"Indholdet kan ikke vises i en ramme


   
For at øge beskyttelsen af de oplysninger du indtaster på dette websted, tillader udgiveren ikke, at de vises i en ramme."


Hvad gør jeg forkert? :)

Med venlig hilsen
Anett Jensen
medlem


Lis B. Jensen

Hej Anett

Det kan jeg ikke svare på.
Prøv at kopiere linket og sæt det ind i din Browser - eller skriv adressen selv.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anett Jensen

Hej Lis

Det giver desværre det samme resultat ???

Med venlig hilsen
Anett

Egon Hansen

Hej Lis.
Siden åbner fint i firefox, men hvordan bruger jeg siden? Linierne farer rundt og jeg får ikke noget "svar" på søgninger.
Mvh Egon Hansen

Lis B. Jensen

Hej Egon

Jeg har ingen problemer med IE - jeg kan scrolle igennem listen med afdøde midt på siden
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Høgh Busted

Tak for det link

Det virker fint her

Kh.
Helle

Egon Hansen

Tak for mailen.
Jeg forsøgte at sætte et navn og et sogn på, for ikke at rulle gennem alle 4000 navne, men fik ikke noget resultat, heller ikke at personen ikke var fundet.
Jeg må prøve det andet i morgen, med flere aktuelle navne og årstal.
Der er jo tilsyneladende ogso mange andre muligheder,bl a får jeg Family search når jeg klikker på godsarkiver.
Mvh Egon

Lis B. Jensen

Hej Egon

Velbekomme - for mig at se var der en masse gode links og andre spændende sager - så ret mig endelig hvis jeg tager fejl i at det er en god side

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Hej Lis
Det er et stort arbejde der er gjort me den liste over døde. Foreløbig rummer den jo kun en lille del af døde i de fire amter, og det ser ikke ud til at de endnu er nået til den sydvestligste del af Tønder amt Emmerlev og Brede sogne, samt Rømø, så der er jo kun tålmodighed,
Nu kender jeg dødsdage og steder på de aner som døde i landsdelen i den periode de arbejder med, og også fødselsår, beregnet ud fra alder ved død, eller bekræftiget efter kirkebogen, men det kunne være morsomt at se hvad de kunne oplyse hvis jeg benyttede "kontakt os"
I øvrigt rummer siden en masse link til andre "sider", hvoraf jeg i forvejen kender en del, men det hindrer jo ikke at andre kan have glæde af disse.
Alt ialt en side som det er ulejlighedenn værd at besøge, især når de kommer lidt længere frem i deres lister
Mvh Egon

Lis B. Jensen

Hej Egon

Det er jo altid dejligt  - hvis man kan videregive noget som andre kan bruge.
der er tilsyneladende også en hel del billeder af både personer og steder.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Sofie Petersen

Tak for linket, Lis! Det kan man jo altid få brug for, og jeg glæder mig til de får Vestslesvig med.
Vh, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Glimrende link - og jeg var inde og se på Kærgaard i Ribe; her står så også hustruens navn opført.

Hvis det var generelt gældende - også for Trøjborg og Schackenborg, så kunne det jo være, at jeg kunne finde frem til min ane Gunder (død ca. 1757/58) gift med Iver Madsen Frank i Ottersbøl i Mjolden sogn. Hun skulle gerne være en Gunder Pedersdatter Borre, og således en efterkommer af herredsfoged Troels Winther - men hidtil har jeg ingen steder kunnet finde denne oplysning.

- Det bliver jo spændende, hvis/når disse 2 gods/slot kommer med.

Mange hilsener til dig Lis - samt andre på denne tråd  8)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Christian.
Du skriver "Kærgaard i Ribe".Var det noget du fik fra eet af de links ude i venstre side, eller er der en "fidus" jeg endnu ikke har fundet?
Som slægtsforsker bliver man aldrig for gammel til at lære. Derfor kaster jeg mig over alt i nye sider - - - men bliver som regel skuffet!
Og der går nok nogle år inden de dødsregistrer bliver så omfattende at de bliver en virkelig hjælp som anefund, men måske hvis man søger efterslægt - men så hedder det vel ikke aner mere?
Der var en gang, da vi på RA kunne finde nogle store ringbind med filmnumre på alt fra Landstingenes skøde & panteprotokoller, lens og amtsregnskaber, godsarkiver og meget mere, filmene kunne vi så bestille efter numret, eller måske stod de allerede på filmlæsesalen eller i selvbetjeningsmagasinet
Nu skal alt bestilles på Daysy, efter et indviklet tiltelsystem. Uf!
Sa skal vi værew glade at godsarkiverne er kommet på FS, men min computer farer rundt når jeg forsøger at få hold på de enkelte sider, ! altså - computerteknik skal man vist være født ind i!
Nå glem alt det sludder, det kommer jo ikke nit spørgsmål om "anefund " ved
Mvh  Egon

Nb: Jeg håber også på at Svend Jacobsn kommeer frem med mere om de kvindelige sidelinier til "10 generationer med rod i marsken, han havde fat på noget om en pige som blev gift Federsen i Emmerlev eller der omkring!

Christian Konstmann Autzen

Hej Egon

Ja - det var i Kærgaard jeg lige prøvede at søge, og fik billeder frem, som viser siderne i fæsteprotokollen (mener jeg).

Når vi nu snakker om sådanne databaser, så så (!) jeg en tysk TV udsendelse om livet i Tyskland. Her oplyste de, at de havde alle data i heleTyskland liggende på film; og disse film ligger godt gemt bort i en gammel mine i Baden-Würtemberg, og kun 2 personer har nøgle til den ståldør/betondør, som er sat op til minen. Tyskland har så allerede alle data på film; det som så "blot" mangler, er, at de lægger dem ud på nettet - men mon dog det sker.

Hvad Svend Jacobsen angår, så arbejder han (og Hans-Ole Mørk) jo på fra 10. til 14. generation efter herredsfoged Troels Winther, og jeg tror nok, at det giver ham væsentligt større arbejde end han måske i første omgang havde troet. Og det er et kæmpe arbejde - ikke mindst fordi Svend jo er utroligt korrekt og ikke slingrer nogen steder, og derfor hellere eftertjekker en ekstra gang.

Jeg har foreslået ham, at han måske kunne lægge det frem, som han har nu og så løbende komme med nyt. For vi andre dødelige ville det jo være en fordel allerede nu at kunne se i de nye oplysninger, men jeg tror reelt ikke Svend tænker i de baner. 2014 eller måske 2015 vil så være året.

Og så en anden ting generelt:

Det er jo dejligt, at så mange arbejder med at offentliggøre gamle data på nettet - til glæde for vi andre. Men da det jo er private personer, så håber jeg da, at vores forening (DIS-Danmark) holder øje med disse databaser og tilbyder at lægge edb-ressourcer (server) til rådighed, så disse data ikke pludselig forsvinder ud i den blå luft, hvis en person skulle falde bort i utide. Det er jo kæmpearbejde som ligger bag, og som da helst ikke bare skal forsvinde  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

Uden at tage stilling til den her nævnte side, lige en generel kommentar til Christians sidste bemærkning.

DIS-Danmark har indenfor de seneste par år overtaget driften af Kurt Kermits sider, Aurelia Clemons sider, og fynhistorie.dk. Sidstnævnte er netop nu ved at blive flyttet til een af Dis-Danmarks egne servere fordi der ikke længere er plads nok på den server hvor det hidtil har været.

Sideløbende arbejdes der med forskellige større og mindre projekter, som efterhånden bliver synlige på adressen:
http://dis-danmark.dk/
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Sofie Petersen

Og så undrer folk sig over, at der skal betales et mindre medlemsbidrag!! Tænk, alt hvad man får for de penge! Foruden altså fornøjelsen ved at blive klogere i al almindelighed!
Vh Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Egon Hansen

Hej Christian.
Svend har da udgivet 2 eller 3 hefter med 11 til 14(?) generation, i hvert fald af nogle af linierne.
Det jeg tænkte på var at Svend for et års tid siden sendte mig nogle oplysninger om at en datter af Anders Hansen (4 gen. efter Troels!), Cathrine, gift med Feder Jørgensen.
Deres datter Anne, gift med Anders Christensen var forældre til Maren, som blev gift med Anders Hansen Slotsfeldt.
Jeg mener at have fundet både Anders Slotsfelds far og farfar i Emmerlev.
Jeg kan finde nogle af mine aner i Emmerlev som efterkommere af denne slægt, men foreløbig har jeg sat et par ? ved forbindelsen bagud fra Anders Slotsfeld og Maren Andersdatter, til jeg har helt sikre data.
Om jeg så når det og kan offentliggøre denne del af anetavlen ved jeg ikke, jeg nærmer mig de 83.
Mvh Egon
NB var Kjærgaard fæsteprotokol fra det link om godsarkiver i venstre side af "anefund", eller er der noget som jeg har overset?  Jeg har aner i Vilslev og Darum, så jeg kunne godt bruge et par tips.

Christian Konstmann Autzen

Hej igen Egon

Det er Kærgaard og ikke Kjærgaard jeg kiggede i.

De hefter du nævner, har jeg ikke set.

83 år - det er vel ingen  alder i vores dage  :)

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

#19
Hej Christian.
Nej det syntes jeg heller ikke! men jeg må jævnligt se at gamle venner "smutter", eller bliver utilgængelige.
Skulle det sidste ske for mig, ville jeg nu hellere smutte!
Ærgeligt med det "j", for ellers havde du set noget som hverken jeg eller den person som jeg gennem flere år samarbejdede med omkring Vilslev kendte noget til
Mvh Egon
Jeg prøvede at slå de hefter op i Bibliotek.dk. Det ser ud til at det eneste jeg kan finde er bind 2 og 3, suplementstavler, je3g mente bare at det var nogen som førte efterslægten længere frem, men jeg tager nok fejl.

Sofie Petersen

Hej, Egon!
(Jeg ved ikke, om det burde være en ny tråd,) men siden du nu har arbejdet så meget med Vilslev, kan du så give mig en forklaring på, hvorfor så mange personer ved kongerigsk Folketælling 1860 i Døstrup kommer fra Vilslev- jeg sidder og indtaster den i øjeblikket og undrer mig meget.
Venlig hilsen, Sofie- selv 82 om en måned- og det er jo ingen alder. Endnu da!
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Ja - det med Vilstrup og så "udvandring" sydpå herfra til Skærbæk og sognene heromkring er et godt spørgsmål. Men skal vel ses i sammenhæng med den meget almindelige vandring nord/syd i det vestlige Danmark/hertugdømmet Slesvig.

Min søster er gift med en Hunderup, hvilken familie kom til Skærbæk kanten omkring 1800. Tidligere kom en herfra til Skærbæk og giftede sig ind i min svigermors Mærsk - og han var så den første som blev kaldt Mærsk i den familie, efter konens side selvfølgelig.

- Men rigtigt, det kunne have været en særskilt tråd om dette emne.

PS: Jeg glæder mig til at se resultatet af dit arbejde - og så lige en oplysning til dig: jeg arbejder ihærdigt på Allan's hustru's slægt lige nu. Faktisk den næst-sidste i mit arbejde i hele rækken af mine søskendes børns ægtefæller.

PS, PS: Jeg så lige udsendelsen om store danskere i TV, om A.P. Møller. Her blev nævnt, at han støttede mindretallet i "Sønderjylland". - Men det må være en fortalelse, det skulle jo nok have været mindretallet i "Sydslesvig", ellers ville han jo have støttet hjemmetyskerne  ;)

Og så: Hurra for os, som er en del af ældrebyrden - vi vedligeholder vores hjerner med slægtsforskning, for så holder vi det lidt længere  ;D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Hej Sofie.
Ak ja  - de folkevandringer!
Min svigermors morfar kom V.Nebel ved Ribe til Emmerlev før 1875. (han havde forresten også en søster som var blevet gift og bosat der) og hendes farfar rejste fra Thorsted ved Ringkøbing til Skærbæk,og blev derfra gift med en Rømøpige. fik sine børn på Rømø, og flyttede efter den ældstes (svigermors far) konfirmation til Esbjerg.
Og før dem var flere forfædre rejst til Emmerlev, og havde giftet sig lokalt og boet der resten af deres liv, så folkevandringer mellem syd og vest jylland og hertugdømmerne var vist ikke ualmindelige
Også i svigerfars familie har der været "rejselyst". min ane, født i Vilslev 1795 giftede sig i Hostrup ved Tønder, men hans to sønner kom til Fanø, den ældste i 1849. Han blev skibsbygger med eget lille værft(svigerfars mors morfar) og den yngste, der var snedker i 1864, og et par år senere, da ti søstre og moderen var døde, kom den gamle Dynes også til Nordby på Fanø.
Nej jeg har ingen som kom til Døstrup. Desværre.
Hej Christian.
Var gamle A.P. ikke blandt den kreds som støttede at vi havde taget Flensborg med - uanset afstemningen? eller husker jeg fejl?
Mvh Egon

Sofie Petersen

Nej, folkevandringer var bestemt ikke ualmindelige. Hvad siger kartoffeltyskeren- undskyld kolonisten, som I vist gerne vil kaldes?
Langt tilbage i slægten har jeg Harpøth´er fra Ringkøbing amt. En af dem arbejdede og blev gift i Hjerpsted- jeg så tilfældigt hans efternavn på en gravsten på kirkegården der. Han var forsvundet (før AOs tid) for en slægtsforsker, og hvis jeg ikke havde studset over hans fødesogn og efternavn, var der gået lang tid, før han blev opsporet. Hvis han nu havde heddet Petersen eller Hansen, var jeg da bare gået forbi den gravsten- selvfølgelig ville jeg have registreret, at der var endnu en, der havde fundet en pige i Sønderjylland, men heller ikke mere i den omgang.
I det hele taget kan man jo se, at der har været livlig trafik langs vestkysten. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor mange af vestjyderne der tog hjem til Jylland efter 1864. Det er formodentlig aldrig undersøgt. 
Men Sønderho på Fanø FT 1860! Jeg har aldrig set et sogn, hvor så mange indbyggere var født "her i sognet"! Samtidig med, at familien oplyser, at div. familiemedlemmer er i Australien, i Buenos Aires, Ostindien på koffardifart- det var nærmest nabosognet.
Nå- det var den tråd-
god weekend til jer allesammen- gamle og unge!
Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk