Jep Pedersen Gade:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 14 Jul 2013 - 23:18

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Født ca. 1590 og far til Peder Jepsen Gade.

Sidstnævnte er født ca. 1620 og dennes hustru, Anna Jørgensdatter, er født 1629 og død 1699 i Gammelstrup, Fjends, Viborg.

Hvorledes kan man mon nå længere tilbage i tiden med disse personer?

Ærbødige hilsener fra C.
Gode tanker fra Charlotte...

Annette Damgaard Hansen

Hej Charlotte.

De to er vanskelige at komme videre med, jeg har også de to blandt mine aner, og kan heller ikke komme videre end dertil. De to smart matches, jeg finder på myHerritage er ligeledes gået i stå her.

vh.Annette

C. C. K. Fogsgaard

Kære Annette, det er en fornøjelse at træffe en slægtning.

Ja, det er vanskeligt.

Måske er du også efterkommer af Bodil Jepsdatter Gade og svenske Gregers?

Ham kan man ej heller få kortlagt rigtigt.

Gennem "ryttergaarden" har jeg tillige fundet Piers Bachegaard og hans søn, men det lader ikke til at give noget.

Kender du nogen med tilnavnet Loldrup (Viborg)?

Det var blot et par uforpligtende spørgsmål.

Masser af venlighed fra Charlotte...

:)

Gode tanker fra Charlotte...

Susanne Bratløv

Kære Charlotte og Annette.

I Historisk Årbog for Skive og Omegn 1958, fremsætter Jens Østergaard en teori om Gregers Olufsen Uf/Svenske´s herkomst.

I kan læse uddrag deraf på denne hjemmeside :
http://www.vognstyrer.dk/Genealogi/Proband/Ane3/Ane6/Ane13/Ane27/Ane54/Ane108/Ane217/Ane434/868/Ane868.htm

Jeg er ikke bekendt med om nogen har verificeret hans teori, eller modbevist den endnu...

Venlige hilsner
Susanne B. Fuglsang.


C. C. K. Fogsgaard

Kære Susanne, det er forfriskende, at andre er med på legen.

Gregers er vel søn af en Olof - men det er efter meget at dømme via hans mor, han har slægtsnavnet.

Spændende er det i hvert fald.

Mange kærlige hilsener fra C.

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Annette Damgaard Hansen

Hej Charlotte og Susanne.

Jeg er desværre ikke så heldig at være efterkommer af Bodil Jepsdatter Gade og svenske Gregers. Min ane er nok Bodils søster Johanne Jepsdatter Gade og Peder Christensen Røgter.

Men man ved aldrig for begge mine oldeforældre (min farmors forældre) havde Gade-aner, og jeg er ikke helt nået til dem endnu, da min farfars anerække er så stjerne lang og fyldt med kolossal megen historie.

Peder Jepsen Gade er min Oldefars aner, mens Braad-slægten tilhører min oldemors slægt.

Min Oldefar hed Cristen Michael Pedersen Gade og var gårdmand og hestehandler født i Smollerup ved Stoholm. Han købte navnet Gade, men er ikke desto mindre efterkommer af Peder Jepsen Gade.

Hans Kone - min oldemor hed Povline Knudsen Gade og var datter af fattigfolk: Knud Olsen Gade (Humlum sogn) og Christiane Pedersen Skov (Ryde sogn). Jeg er kun nået til Knud Olsen Gades bedsteforældre (Chresten Christensen Gade og Ane Olesdatter (1727 - 1817)), så der kan jo godt være et eller andet sammenfald - Måske?

Måske nogle af navnene siger dig noget Charlotte.

Vh. Annette

C. C. K. Fogsgaard

Kære Annette, jeg har med stor glæde læst din meddelelse, og jeg må sige:

Vær ikke ked af hvem du er eller ikke er.

Vær hellere glad for at du er dig.

Hvem skulle ellers være det?

Jeg vil meget gerne studere dette nærmere.

For ganske få måneder siden kendte jeg intet til Gregers.

Men jeg blev da glædeligt overrasket.

Ud fra navnet at dømme har han rødder i jydsk uradel, og på den måde er både min far og mor slægtninge i flere henseender.

Der er ustandseligt nye, overraskende momenter indenfor denne art granskning.

Flere virtuelle knus fra din slægtning.
Gode tanker fra Charlotte...

Annette Damgaard Hansen

#7
Hej Charlotte.

Jeg er skam da super glad for min slægt :D - men jeg kan ikke helt hjælpe dig videre med Bodil Jepsdatter Gade og svenske Gregers, - og dog?

Jeg kan fortælle dig lidt videre om min tipx5 oldemor Johanne Jepsdatter Gade, der jo nok er søster til din Bodil Jepsdatter Gade. Johanne og Peder Christensen Røgter fik en datter Anne Pedersdatter, som giftede sig med Knud Nielsen. De fik sønnen Knud Pedersen, der blev gift med Kirsten Chrisnensdatter Søndergaard. Kirsten havde en bror ved navn Niels Christensen Søndergaard. Kirsten og Nielses far hed Christen Nielsen Søndergaard. Han var Almuebonde på Søndergaard i Åkær.

Christen Nielsen Søndergaard var min farmors tip-tip oldefar, men også Jeppe Aakjærs tip-tip oldefar. Sønnen Niels Christensen Søndergaard var Jeppe Aakjærs oldefar.

Ved at læse Jeppe Aakjærs bog "Fra min bitte-tid", har jeg fået stor indblik i det liv de levede. Det er spændende, da Kirsten Chrisnensdatter Søndergaards aner har bevæget sig i samme retning med rødder i Daugbjerg, Mønsted og Aakær - lige som Jeppe Aakjærs slægt.

Det vil jeg tro, at din Gade-slægt til dels også har? Så jeg kan anbefale dig at læse bogen :)

De bedste hilsener fra
Annette Damgaard

C. C. K. Fogsgaard

Hej, min ven, og der ser du:

Det er slet ikke så ringe endda!

Det er superrørende alt i alt.

Jeg elsker historie, og uden den går meget tabt.

Man ser også sig selv i et helt nyt lys, når man bliver klogere på sine aner.

Jeg siger dig tak for henvisningen og sender gode vibs!
Gode tanker fra Charlotte...