Findes der eksempler på personer, der ikke er registreret i kirkebogen - ca 1803

Startet af Peter Anderson, 17 Jul 2013 - 17:28

Forrige emne - Næste emne

Peter Anderson

Hej alle
Min søster, Marion, og jeg er stødt ind i et problem: Margrethe Christensdatter er angiveligt døbt i Sankt Olai, Hjørring den 24. december 1803. Det står der ved hendes konfirmation - og mange andre steder indtil hendes død i 1866.

Vi kan bare ikke finde hende i kirkebogen - heller ikke i årene omkring det angivne tidspunkt.
Hun er heller ikke indført i de andre sogne lige omkring stedet.
Specifikt står der at hun er datter af Christen Knudsen, Vellingshøj, Sankt Olai.
Der boede en ældre Christen Knudsen i Vellingshøj på dette tidspunkt.
Senere flyttede en yngre Christen Knudsen ind på samme ejendom.
Sandsynligvis onkel og nevø.
Men det forklarer i al fald ikke, hvorfor Margrethe ikke er registreret.


Er der andre, der har mødt den slags problemer?
Hvad kan man mon stille op?

Venlig hilsen

Peter Anderson

Kristensen

Jeg ville nok anmelde præsten til Kirkeministeriet for dårlig embedsførelse... ;) ;) ;)
jhk

Thestrup-Bjørn

Ja - der er flere eksempler.

Af og til ved hjemmedåb glemmer præsten at indføre den senere introduktion i kirken (som kan være meget senere end fødslen!) - og somme tider glemmes barnets navn helt og aldeles.

Og det er ikke kun de ældre kirkebøger, der ses fejl i.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lis B. Jensen

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig Thestrup Bjørns kommentar - med den tilføjelse at det af og til og kan være en meget blandet fornøjelse at finde oplysninger idet disse kan være ført ind andre steder i samme bog. Det er ikke altid der er orden i kronologien. f.eks. kan nogle være indført senere, på en ledig plads eller efter en anden begivenhed.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg har også været udsat for at de faktisk er indført i KB - men i farten har fået et forkert navn, end det de hedder resten af livet.

Mit sidste eksemple er Peder der bliver født 1775 - og da han dør tre uger senere hedder han Niels....  - ingen tvivl om at det er den samme dreng -  Så en eller anden har haft en meget kort hukommelse.

Hilsen Elizabeth i Vermont

Peter Anderson

Tak for svarene.
Vi må nok slå os til tåls med, at Margrethes oprindelse står lidt hen i det uvisse.
Venlig hilsen
Peter

Peter Anderson

Hej igen

Vi har "tygget" på svarene på vores spørgsmål og hælder nu til, at det er Elizabeth Højlund Buffet, der har fundet løsningen.

I sagen her i Sankt Olai, Hjørring er der følgende "facts":

Den 29. januar 1804 indføres Christen Knudsens datter Else i Sankt Cathrine, Hjørring.

I 1818 konfirmeres Christen Knudsens datter Margrethe, der her angives at være født i Sankt Olai den 24. december 1803.

Margrethe kan følges til hun dør, hele tiden med ensartede fødselsoplysninger.

Forældrene bor givetvis i Hjørring by omkring dette tidspunkt, men flytter kort tid efter til Vellingshøj i Sankt Olai.

Margrethe kan som nævnt følges hele tiden fra konfirmation til død i 1866.

Else kan ikke findes andre steder end ved fødslen.

På samme side i kirkebogen for Sankt Cathrine - 29. januar 1804 - angives der på samme dag, at der døbes der et barn, Else Kristine, med andre forældre.
To pladser ned ad siden døbes så Christen Knudsens Else.

Jørgen Hedegaard Kristensen har nok ret i, at præsten bør anmeldes for dårlig kirkebogsførelse.
Den præst må have rodet med navnene på dette sted.
Else skulle altså have været indført som Margrethe.

Når Marion og jeg tror/mener dette er det fordi vi ved navnegennemgang i familien har fundet, at man er meget systematisk med at genbruge bedsteforældrenavne til børnebørnene.
Der er ingen ved navn Else at opkalde efter, men til gengæld "burde" Else have fået navnet Margrethe efter farmoderen.

Fandtes der fødsels- eller dåbsattester dengang?
Egentlig troede vi ikke, at sådanne attester eksisterede allerede dengang, men ved konfirmationen af Margrethe bemærkede vi, at navnet og fødslen skulle angives som udvist ved døbeattest.
Er det tilfældet kan Margrethe altså have haft en retvisende fødsels/dåbsattest, som hun har anvendt gennem hele livet - og ingen har haft brug for at undersøge, hvad der stod i kirkebogen.

Sagen lærer os i al fald endnu engang, at man skal være meget opmærksom på fejlkilder!

Venlig hilsen

Peter Anderson og Marion Jensen








Bjarne Smedegaard

Ikke en opklaring men lidt om nyere fejl i kirkebøger og attester

Først en lille kommentar:
Else Margrethe er jo et kendt, almindeligt og pænt navn. Hvis hun hed begge dele, skulle det hele selvfølgelig have været registreret. Det er jo ofte at man vælger at bruge 2. fornavn alene  i det daglige. Måske kan kilden til fejlen ligge der.

Min mor er fra 1929. Da min far døde i 2006 ville bedemanden have begge deres dåbsattester med.
Min mors dåbsattest kom ikke med tilbage og hun måtte have en ny.
Begge fornavne var stavet forkert. Uden "h" i det ene og et ekstra "l" i det andet.
Efternavnet var på kuverten stavet med "å" men dog med "aa" på attesten.

Da mine forældre valgte at ændre efternavnet i 1958 kunne de ikke finde vielsesattesten.
Kirkekontoret kan jo heldigvis lave en kopi.
På kopien stod der at hun var født i Odense, på den adresse hvor hun var ung pige i huset, ind til brylluppet. Hun er født i København.

Kirkebøger er bedste kilde og tættest på sandheden, men ikke hele sandheden og ikke kun sandheden

Når vi nu som slægtsforskere støtter os så meget til kirkebøgerne, så kunne det da være interessant at have en tråd som hed "Kendte fejl i Kirkebøger"


mvh. Bjarne