Slægten Lydichsen fra Højer

Startet af Inge S, Jensen, 18 Aug 2013 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Inge S, Jensen

Hej.
Jeg har fået kendskab til en tråd her på DIS fra 2006. Overskrift: Boye Ocksen.
Dengang vidste jeg ikke, at slægten var mine aner. Hans Lydichsen var min
8 x tipoldefar.

Der findes forskellige hjemmesider, hvor der er lige så mange forskellige meninger.

Svend Jacobsen har lavet en redegørelse omkring slægten, som flere læsere har fået tilsendt.
Hvis nogen skulle ligge inde med en sådan, er jeg meget interesseret i at modtage
materialet.

På forhånd tak.
mvh
Inge S. Jensen

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Inge.

Jeg er selv efterkommer af Maren Lydichsdatter og Bendix Harding Hansen, og har også haft problemer med at finde frem til, hvem Maren Lydichsdatters forældrer er. Mange mener hendes far er Lyder Mouritsen, der er søn af Mourits Martensen og Gunder Lorentzdatter og derfra fører linjen op til Boye Oxen. Men Svend Jacobsen, der har forsket i denne slægt, er af en anden opfattelse. Han påpeger følgende på en tidligere DIS-tråd:

CitatSpørgsmålet er nu, hvem der er forældre til disse 5 søskende Lydiksen/-datter. Navnet Lydik/Lyder/Lydde/Lyt var ret almindeligt på Højer-egnen. Deres far var næppe den Lydik Mouritzen, der havde en part af Husumtoftmark [jordebog 1613], da han aldersmæssigt ikke helt passer (han er formentlig født omkr. 1575/80), og blandt de 3 brødre er der jo ikke nogen Mouritz. Jeg tror snarere, at de 5 søskende var børn af Lydik Hansen i Højer, der også nævnes i 1613, og hvis kone måske var datter af Hans Kiærgaard i Højer [nævnt 1575, vist nok hos Rolfs], der også var far til en datter, gift med 2 på hinanden følgende præster i Højer, Svend Hansen (død 1592) og Peter Brodersen (død 1637).

Tråden kan du se her:  
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,227208

VH Annette Damgaard

Inge S, Jensen

Hej Annette .

Det er netop dette jeg har fundet på Google. Men det fremgår af teksten, at Svend Jacobsen skulle have noget materiale om slægten, som han har sendt til interesserede.

Han skriver: "Jeg vil naturligvis gerne begrunde, hvorfor jeg mener, at ovennævnte anerække er den rigtige, og jeg har lavet en lille skrivelse omkring det, som jeg naturligvis gerne vil sende til dig (Connie). Og andre interesserede læsere af dette må selvfølgelig også gerne få den."

Men måske er det dét, som kan læses på Dis-Forum.

Med venlig hilsen
Inge S. Jensen

Annette Damgaard Hansen

#3
Hej Inge.

Jeg fandt en pdf med følgende oplysninger:

2612. Lydik Hansen, * 1570. Han blev gift med Karen Hansdatter Kjærsgaard.
Børn:
1306. i Hans Lydiksen * OMK 1590-1595, † 1663-1672.
ii Anders Lydichsen * 1597, † 24 maj 1664.
iii Maren Lydichsdatter * 1605, † 1661.

http://www.hfnet.dk/slaegt/Bennedsen.ANER.pdf

Men i pdf'en står der også følgende, som jeg ikke kan gennemskue, da det virker sært at Moritz Mortensen får en søn, der hedder Lydik Hansen

5230. Moritz Mortensen, (se samme person overfor # 5224) * OMK 1540, † OMK 1609. Han blev gift med Gunder
Lorentzdatter.
Børn:
2612. i Lydik Hansen * 1570.
2615. ii Catharine Moritzdatter* OMK 1583, † EFT 1621.
5231. Gunder Lorentzdatter, (se samme person overfor # 5225) * OMK 1548.

Måske Svend Jacobsens selv springer på denne tråd. Jeg har nemlig også en del spørgsmål.

vh. Annette

Inge Nissen

Hej

Iflg. medlemslisten er der kun et medlem af foreningen, der hedder Svend Jacobsen, så I kunne jo prøve at sende vedkommende en mail, måske er det ham?

Hilsen Inge

Annette Damgaard Hansen

Hej Ingex2

Jeg har sendt en mail til Svend Jacobsen, så må vi se om han er hjemme og har tid  ;)

V.h. Annette

Inge S, Jensen

Hej Annette.

Det er en vældig redegørelse på den pdf. Men jeg er enig med dig i, at det ser underligt ud, at Moritz Mortensen skulle have fået en søn, der hedder Lydik Hansen.
Der er vist noget galt.

Jeg er spændt på at høre, om Svend Jacobsen kommer frem med noget nyt.

mvh
Inge

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg er ikke helt færdig med mit sommerprojekt, ser dog på denne tråd der også interesserer mig, ad.: Helmut Martensens webside, fra Flensburg, www.Adelby.com (hvor Bahr slægt med indgifte) har hjemme.

Så jeg er også interesseret i at høre mere og nyt ?)

MVH
Lise  Ø  Bahr

Svend Jacobsen

Kære Annette m. fl.

Som lovet vil jeg forsøge at redegøre for, hvor vi p.t. står med hensyn til disse gamle Højer-slægter, som mange slægtsforskere tilsyneladende interesserer sig for, hvor navnet Lydik/Lydiksen optræder (evt. Lyt/Lytsen e.a.).

Den ene slægt stammer fra Hans Kiærgaard, gårdmand i Højer, nævnt 1575, som givetvis er far til 2 døtre, hvis navne vi ikke kender, begge født o. 1560/70, den ene gift med 2 på hinanden følgende præster i Højer (Svend Hansen, død 1592, og Peter Brodersen, død 1637), den anden med en Lydik Hansen, nævnt i jordebogen 1613. Sidstnævnte må regnes som far til 5 søskende Lydiksen/Lydiksdatter, nemlig
1) Hans L., f. o. 1590/95, død tidligst 1653, gårdmand og rådmand i Højer.
2) Hans Kiergaard, f. o. 1590/95, død fmtl. 1657/60, gårdmand ved Åen, Møgeltønder sogn.
3) Johanne L., f. ca. 1596, død 1677, g. m. Anders Stemmilt, gårdmand i Højer.
4) Anders L., f. ca. 1597, død 1664, borgmester i Århus.
5) Maren L., f. o. 1600/10, g. m. Bendix Hansen Harding, død ca. 1645, borger og måske bager i Tønder.
Efterslægt op til vore dage findes efter nr. 1 og 5.

Den anden slægt stammer fra Lyt Oxen/Ocksen, f. o. 1480/90, herredsfoged i Højer Herred og sammen med (eller efter) broderen Boy ejer af gården Husumtoftmark i Højer. Hans søn var Lorentz Lytsen, f. o. 1510/20, død 1575/80, birkefoged i Højer Birk og ejer af Husumtoftmark, der igen var far til 5 døtre, hvoraf Gunder Lorentzdatter, f. o. 1540/45, var gift med Moritz Martensen, herredsfoged og ejer af Husumtoftmark, som i hvert fald må regnes som forældre til 4 børn, nemlig
1) Marten Moritzen, f. o. 1565/70, død tidligst 1648, digefoged og rådmand i Højer, gårdmand ved Gaden i Højer sogn.
2) Lorentz Moritzen, f. o. 1570/80, ejer af en part af Husumtoftmark.
3) Lyt Moritzen, f. o. 1570/80, ejer af en part af Husumtoftmark.
4) Catharina Moritzdatter, f. o. 1580/85, g. m. herredsfoged Andreas Lund i Højer.
Efterslægt op til vore dage findes efter nr. 2 og 4.

Der er ingen grund til at tro, at der er et fælles ophav til disse 2 slægter, selv om drengenavnet Lyt eller Lydik forekommer begge steder. Der er en ægteskabelig forbindelse mellem dem, idet den første slægts nr. 1 bliver gift med den anden slægts nr. 4.

Kilderne til ovenstående er primært en række dokumenter i Det Gottorpske Fyrstearkiv (Rigsarkivet), hvoraf mange er refereret eller nævnt i Claus Rolfs bog om flækken Højer, desuden skiftet efter den barnløse borgmester Anders Lydiksen i Århus samt ligprædikenen over herredsfoged Fedder Lund (søn af nr. 4 i den anden slægt).

Vil man finde mere om disse slægter, vil en minutiøs gennemgang af diverse dokumentpakker i Det Gottorpske Fyrstearkiv nok kunne give noget, og ligeså vil Tønders velbevarede retsprotokoller fra 1573 og frem givetvis indeholde et og andet, men begge dele er en sej omgang at giver sig i kast med.

Jeg håber, ovenstående vil kunne bruges af nogle, spørg endelig, hvis noget ønskes uddybet.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg


Svend Jacobsen

En hurtig rettelse til ovenstående:

Den første slægts nr. 1 bliver gift med en datter af den anden slægts nr. 4. Undskyld!

Mvh. Svend

Annette Damgaard Hansen

#10
Hej Svend.

Tusind tak. Det er en stor hjælp og en let forståelig gennemgang. Fantastisk.

Mvh Annette

Inge S, Jensen

Hej Svend.

Jeg siger også tusind tak for redegørelsen.
Det er virkelig en stor hjælp.

Mvh
Inge S. Jensen

Lise Østerberg Bahr

God morgen.



Inger, jeg er også meget interesseret i at få tilsendt dit dok. du omtaler, idet jeg er kommet en del længere med forståelsen af min egen slægt, til Flensburg m.m., sammenhængen mellem dem, helt til Tillitse, Lolland og Bornholm, Mecklenburg, Flensburg, m.flere steder og til nogle - en del - gårde /godser rundt omkring i landet efterhånden nu.

har du været på Helmut Martensens webside www.Adelby.com også ?

Vil du sende mig dit materiale ?

ilha@sol.dk

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Inge skriver i det øverste indlæg:

Hej.
Jeg har fået kendskab til en tråd her på DIS fra 2006. Overskrift: Boye Ocksen.
Dengang vidste jeg ikke, at slægten var mine aner. Hans Lydichsen var min
8 x tipoldefar.

Der findes forskellige hjemmesider, hvor der er lige så mange forskellige meninger.


Og det er så netop problemet; - at der er en del, som på deres hjemmesider har oplysninger, som konflikter/ikke passer sammen med Svend Jacobsen's oplysninger. Og for os amatør-slægtsforskere er det netop et meget stort problemet, og så også, at man på utroligt mange hjemmesider ikke oplyser kilden til oplysningen.

Svend Jacobsen er nok den slægtsforsker, som har det absolut største kendskab til utroligt mange slægter i hele det vest-sønderjyske område, og så også herudover. Svend Jacobsen er matematisk uddannet, og hele hans slægtsforskning bærer tydeligt præg af systematikken i dette.

I matematikken bliver 2 + 2 "kun" til 4, her findes ingen andre muligheder, og det gør så, at oplysninger simpelt hen skal kunne bevises, f.eks. ved oplysninger i Danmarks Riges Breve, arkiver med officielle dokumenter eller lignende; til nød kan en nøje gennemgang af kirkebøger med oplysninger om faddere på kryds og tværs i en familie bruges som bevis for familieskabet; her vil Svend så normalt oplyse, at det giver beviset.

Jeg har flere steder aner, som let kunne føres betydeligt længere tilbage i tiden via oplysninger på nettet, men her kommer så Svend's pegefinger - f.eks.: et skifte omtaler ikke den person, som skulle være bindeledet, og derfor kan forbindelsen ikke bekræftes.

Senest har jeg så set et pdf-dokument på nettet "Efterkommere af Gorm den gamle", hvor så også både Barak Obama og Bush-slægten i USA er med som efterkommere. Måske rigtigt, men de har så også en linie fra adelsfamilien Peder Juel i Flensborg til herredsfoged Troels Winther ("10 generationer med rod i marsken" af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk). Denne forbindelse er aldrig fundet, og ingen kan eftervise den nogensteder overhovedet; og spørgsmålet er så, hvor troværdig er så sådanne slægtstavler.

- Så, hvis du vil være sikker i din sag, så vær endog meget forsigtig med de mange hjemmesider på nettet, og ikke mindst, ret ind efter Svend Jacobsen, så er du ikke på gale veje.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Damgaard Hansen

Ja, Svend Jacobsen har også været en uvurderlig hjælp for mig :)

vh Annette

Svend Jacobsen

Kære Annette, Christian m. fl.

Jeg bliver helt flov over alle de mange pæne ord, men tak skal I have, og det glæder mig, hvis nogen kan bruge oplysningerne og mener, at de opklarer noget.

Jeg mener, at hvis vi slægtsforskere skal tages alvorligt, også af faghistorikere, som tit - synes jeg - kun har et hånligt skuldertræk til overs for os, så må vi også gøre vores arbejde ordentligt og seriøst og ikke forfalde til at offentliggøre alle mulige vilde spekulationer som om, de var sandheder. Derfor er det for mig et kernepunkt, at man gør opmærksom på, hvornår noget er sikkert, hvornår det er sandsynligt, og hvornår man fremsætter en formodning eller en hypotese - og fremlægger sin dokumentation.

Til Lis: Jeg skal nok i løbet af weekend'en sende min lille skrivelse om Højer-slægterne til dig. Og ja, jeg kender godt Helmut Martensens hjemmeside og har været inde på den flere gange. Den er ganske udmærket, men når det drejer sig om slægter fra den vestlige del af Sønderjylland/Slesvig, er det dog begrænset, hvor meget man kan hente.

Go' weekend til alle.
Svend

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Kære Svend

Også herfra en stor tak for dit arbejde.

Som efterkommer af Hans (1), har du tidligere sendt mig:

"STATUS PR. 1. JUNI 2004 VEDR.
HØYER, GUNDESEN, LYDIKSEN, ANDREAS LUNDS EFTERKOMMERE M.M."

fra dig. Hvis der er ændringer til dette, ville jeg blive meget glad for en ny.

M.v.h.

Karen Haugaard


Svend Jacobsen

Hej Karen.

Nej, jeg har ikke ændret på noget i "STATUS" fra 2004. Jeg burde gennemgå en række dokumentpakker i Det Gottorpske Fyrstearkiv, ikke mindst nærlæse hele læget vedrørende gården Husumtoftmark, det har jeg lovet engang, at jeg ville, men altså endnu ikke fået gjort. Nu er det jo desværre blevet et helvede at gå på Rigsarkivet på grund af de nye sikkerhedstiltag; man må f. eks. ikke engang medtage en A4-blok, men kun nogle få løsblade. Men på et eller andet tidspunkt må jeg vel tage mig sammen!

Go' 1. adventssøndag.
Svend

Annette Damgaard Hansen

Nu har jeg endnu ikke været på Rigsarkivet, men når nu man ikke må have kuglepenne/blyanter med, kan man så få taget kopier af de sider, man har brug for? Jeg regner med, at jeg skal der over en gang i foråret.

Der er vel en god grund til, at det er blevet så svært. Jeg hørte f.eks. at en af de gamle og uerstattelige bøger på Viborg Landsarkiv var blevet streget under med rød kuglepen eller tushalle der steder, hvor der stod navnet Høeg. Det er uhørt at gøre sådan noget, og ærgerligt for alle de, der opfører sig ordentligt og hensynsfuldt.

KH Annette

Annette Damgaard Hansen

Der skulle stå: :D
........"tush alle de steder, hvor der stod navnet Høeg".......

Lise Østerberg Bahr

God aften.

Jeg siger tusing tak til Svend Jacobsen for din tilsendelse - som jeg vil studere nærmere, det glæder mig meget at få den tilsendt :)
Gode decemberhilsener fra
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

God morgen Svend.



Ved du hvor (hvilke biblioteker) bogen står på - om de de 10 kendte slægter fra Schleswig-Holstein  (+ Højer ?) (dvs. hvor mange der er trykt) ? og er det den bog du/I har planer om at opdatere i nyudgave ?

Det materiale jeg har fået er kun på 5 sider. Hvad er et TW-projekt ?


Med venlig hislen
Lise Østerberg Bahr

Svend Jacobsen

Hej Lise.

I det seneste nummer af Slægt & Data, s. 26 har jeg en lille artikel, af hvilken det fremgår, hvad "10 generationer med rod i marsken" og opdateringen "14 generationer ..." er for noget. Det med de 10 kendteste slægter kender jeg ikke noget til.

Jeg bruger forkortelsen TW for Troels Winther, så når jeg i min Højer-skrivelse bruger udtrykket TW-projekt, mener jeg projektet at lave "10 generationer ...", som jo er en efterslægtstavle for Troels Winther. Denne bog kan lånes på Statsbiblioteket i Århus og på bibliotekerne i Aabenraa og Tønder.

Rigtig glædelig jul og godt nytår, Lise.

Kh. Svend

Lise Østerberg Bahr

God formiddag og rigtig glædelig jul til dig også Svend.



Jo, jeg tænkte på det da jeg havde sendt spm, af sted. naturligvis - og nu har jeg efterhånden fået mere styr på forståelsen omkring slægterne dernede og rundt omkring, takket være søde hjælpere på Slægt og Data bl.a., og mange der har skrevet til mig også.

ad.: Bogen: Jeg bor på Sjælland, så der er jo et stykke vej til Århus, Åbenrå og Tønder, måske kan jeg bestille den hjem til et bibliotek herovre, el. må jeg vente til jeg kommer til det gamle "Hovedlandet" - næste gang.

Jeg har nu nærlæst det mig tilsendte materiale, som jeg jo kan nikke genkendende til nu.

Ved indsamlingen og tilvirkningen af vores anebog og anetavler, sendte Georg Bahr, jo også sit materiale/senere eksemplare af anebogen m.v. til de mange medhjælpere, arkivfolk, historikere, (da han jo ikke selv var historiker) og også herunder bl.a. præsten Claus Rolfs) i Højer- for de ca. 85-90 år siden nu (nogle år må der jo have gået for Georg Bahr, med at samle materialet, han måtte jo gennem lang tid, vandre/køre rundt for at indsamle oplysningerne selv - dengang.

Mange venlige hilsener
Lise Østerberg Bahr

Otto Kjærgaard

Jeg kan her læse, at der er flere, der interesserer sig for de Vestslesvigske, familier, jeg er selv ud af en familie, fra Abterp, der stammede fra Vollum, men som flyttede til Jylland kort efter 1870.

Min tipoldefar hed Søren Carstensen Thomsen født 15juni 1834 og var født i Vollum som søn af Thomas Jacobsen, født 6 december 1792. Jeg har nogenlunde styr på anerne lidt længere tilbage, hvoraf der blandt andet er mindst en linie, der går tilbage til Winther på Astrupgaard. Jeg er meget interesseret i historier fra  midten af 1700tallet og frem til slutningen af 1800 tallet, så hvis der er nogen, der har interesseret sig for slægterne i Vollum, så er jeg meget nysgerrig. Jeg har læst Svend Jacobsen fascinerende om retsprotokollerne i Løgumkloster. Findes f.eks noget tilsvarende for Bredeegnen.

Svend Jacobsen

Hej Otto.

Nu kommer vi vist lidt rigeligt langt væk fra det, tråden egentlig handlede om, så måske skulle vi gå over til en ny tråd eller privat mail, for det, du skriver, lyder meget interessant. Et par kommentarer:

1) Den gren af Troels Winthers efterslægt, du hører til, har jeg ikke beskæftiget mig ret meget med, så der ville jeg godt vide lidt mere, f.eks. også om din egen afstamning.

2) Det glæder mig, at du finder min bog om Løgumkloster Birks tingbøger fascinerende. Jeg kunne også godt have lavet en bog om Lø Herreds tingbøger, og der hører Brede Sogn jo i høj grad til, men det gør jeg ikke, for der er ikke meget salg i bøger af den slags. Men jeg har uddrag af alle sager fra også disse tingbøger.

3) Takket være de nævnte tingbøger og det meget righoldige Trøjborg Godsarkiv er det muligt at rekonstruere mange af slægterne på gårdene i Nr. og Sdr. Vollum tilbage til, i visse tilfælde 1500-tallets slutning. Jeg har intet imod at give dig nogle oplysninger om disse forhold, men det er vel mest praktisk, at du fortæller mig, hvad du ved på forhånd.

Mange venlige hilsener
Svend Jacobsen, Frederiksberg,
e-mail: svjac42@gmail.com   

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Trækker lige denne spændende tråd frem igen, da jeg atter havnede på den; mine aner  fra de egne, står på www.Adelby.com af Helmut Martensen, Flensburg.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr