Jørgen Jørgensen Falster,(g.m.Barbara Nielsdtr. Mule)død 1662 el.63? Wads sedler

Startet af Birgit Djurhuus Wendelboe Jeppesen, 20 Aug 2013 - 06:01

Forrige emne - Næste emne
Hej,

Jeg vil gerne bede om hjælp til tydning af denne seddel fra Wad, da jeg forsøger at afklare, om Jørgen Jørgensen Falster er død i 1662 eller 1663:

"Jørgensen, Jørgen
?SS Theol.

Død Odense 26. nov. 1662, kl. 11 A.M.

T??p???prot. f. I a"


Der står følgende om Jørgen Jørgensen Falster hos Wiberg, Aasum sogn:

"Ordineret 20/7 1655. Professor på Gymnasiet i Odense i Logik og Metaphysik 1636, i Philosophi og Mathematik 1639. Magister Jørgen Jørgensen Falster, født Stubbekjøbing 28/5 1601; Fader: J. Nielsen, Borger, Moder: Karen Pedersdatter; Student fra Frue Skole (Metropolitanskolen) 1619 eller 1620; Rektor i Faaborg 1622; Rektor i Assens 1623; udenlands; Konrektor i Odense 1628; Magister 1630; Rektor i Odense 1632; gift 1637 med Barbara Nielsdatter Mule; Fader: Niels Mule; Moder: Barbara ........; 4 sønner, 1 Datter; Død 26/11 1662."

Så dødsdatoen stemmer overens med datoen hos Wiberg. Men i Danmarks Adels Aarbog, 1904, p. 329, står dødsåret som 1663.

I nedennævnte kilde står "død 1663 d. 26 Nov., æt. 62":

Nogle Slægtebogs-Uddrag, II, Præsten Anders Samsings Efterretninger om de Odense Slægter Rosenvinge, Mule, Seeblad og Landorph, v/A.Thiset, Personalhistorisk Tidsskrift, 6. bd., 1909, p. 1-24, p. 12.

Jeg har endnu ikke nået at kigge efter i Den fyenske Geistligheds Historie, da jeg først kan låne den hjem senere på ugen.


Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

[vedhæfting slettet af admin]

Ingelise Edelfeldt Jacobsen


Hej Ingelise,

Tak for dit svar :-)

Jeg har kunnet finde tamperretsprotokollen her på fyn.historie og vil høre, om du eller andre kan tyde, hvad der står dér, jeg kan desværre ikke tage en kopi af den pågældende side og vedhæfte her i tråden:

http://fynhistorie.dk/files/historie-info.dk/Tamperretten_1662-1702_Fyns_stift.pdf

Det er side 5 øverst.

Jeg mener at kunne tyde dette:

Aar 1662 den 26. November som vare d. (tegn jeg ikke kender) ?før 1.Advent
hora 11 A.M. døde her i Ottense M.Jürgen Jürgensön SS Theolog. ?L.
?  ?  ?  M. Jacob Bircherod, Philos. (og) Math.Professor udi Gymnasio
? aff ? ? Maj. den 2. December, ?  den  ?, och ind? udi
Sct.Knud Kirke d. 25. Februar d. (tegn) post Domin. Sexages. 1663 aff Biskoppen
D.Lundt JacobSön

Jeg har i mellemtiden tænkt på at kigge i Brandts kirkebogsuddrag. Han står d. 2. december 1662 i Sct.Knud kirkebog. Opslag i Bauers kalender viser, at den 1. søndag i Advent i 1662 er d. 30. november, og at Sexagesima søndag i 1663 er d. 22. februar.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej Birgit

Svend Larsen har 1663, men :

I 1662  døde læsemesteren Jørgen Jørgensen Falster [Odense Bys Historie, Fasmer]

I 1662 (efterfølgeren Jacob Jensen Bircherod) [D.B.L, G.L.Wad]

Odense Katedralskoles historie 1283-1983, Bircherods søn, Jens: #Så jeg min kære fader
gå ud om morgenen fra os i philosophisk habit, men komme ind til os i præstehabit,
eftersom han i dag blev til det hellige teologiske og præstelige embede i Sct. Knuds
kirke indsat af biskop Laurids Jacobsen#.

& i februar 1663 blev han ordineret læsemester og holdt kort sin tiltrædelsestale i gym.
Venlig hilsen
regelsen

#4
Hej Regelsen,

Tusind tak for de gode kildehenvisninger :-) Rigtig rart at få på plads. Jeg forstår nok ikke helt, hvordan det hænger sammen, at han er læsemester i Odense, da han dør, for han bliver vel ifølge Wiberg ordineret som præst i Aasum sogn i 1655? (jf. citat ovenfor fra Wiberg). Mon han fratrådte dér og vendte tilbage til Odense? Men det kan sagtens være, at jeg kan få det afklaret i Den fyenske Geistlighed.

Hans Nørgaard fra fynhistorie.dk har været så venlig at sende mig en kopi fra tamperretsprotokollen, jeg ville være meget taknemlig, hvis nogen er i stand til at tyde hele teksten, så jeg vedhæfter den.

Din bemærkning om, at Bircherod overtager hans stilling, kan jo forklare, at han er nævnt, men jeg forstår ikke, hvad de forskellige forkortelser står for. Jeg har indtil nu troet, at det var Jørgen Jørgensen Falster, som blev begravet i Sct.Knud Kirke, men det må jo være Jacob Bircherods indsættelse i hans nye stilling, beskrevet af sønnen Jens. Men du nævner så datoen 8. februar og i tamperretsprotokollen står 25. februar, så måske hænger det alligevel ikke sådan sammen.

Når du henviser til G.L.Wad, er det så Fra Fyens Fortid? Hvis ja, hvilket bind? Jeg har kun bd.1+3 hjemme p.t., og der ser ikke ud til at stå noget.

P.S. Det ser ud til, at det vedhæftede dokument ikke kan læses, fordi man ikke kan zoome det ind, jeg prøver at finde en løsning.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

[vedhæfting slettet af admin]

Regelsen

Hej Birgit

Hvor har jeg anført 8.02?

Det er Wad, der i D.B.L. beskriver Jacob Jensen Bircherods data.

"I konsistorium og tamperretten havde læsemesteren rang efter biskoppen, det var også læsemesteren,
der udstedte stævningerne til denne ret. Den teologiske lektor var også sognepræst til Åsum kirke, men
jævnlig måtte han lade andre besørge kirketjenesten". ]Fasmer]
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Birgit

J.J.F.: Kgl. Bib. Ny kgl. S 1986 4o, 1662 26.11; Fy. R.1660-s. 70f. 55, 1662 01.12

J.J.B.: Kgl. Bib. Ny kgl. S 1986 4o 1663 25.02
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tak for dit svar, som fik afklaret mine spørgsmål. :-) Nu hænger tingene sammen. Godt at blive klog på, hvad en læsemester er, og at han faktisk var både præst og læsemester på én gang.

Undskyld min fejllæsning, jeg var for hurtig og læste & som et 8-tal.

Har lige set dit nye indlæg, tak for de supplerende kilder, som vel betyder, at jeg kun kan kigge i dem på det kgl. bibliotek?

Jeg arbejder lige nu med mit fotoprogram, så jeg kun har en kopi af selve det relevante afsnit vedr. Jørgen Jørgensen Falster.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

#8
Jeg vedhæfter et udsnit af den relevante tekst fra tamperretsprotokollen, som jeg håber kan læses.

P.S. Det lykkedes vist - benyt piletasterne for at se hele teksten.



Citat fra tidligere indlæg i denne tråd, kan nogen hjælpe med at tyde resten af teksten/eller rette i den:

Aar 1662 den 26. November som vare d. (tegn jeg ikke kender) ?før 1.Advent
hora 11 A.M. døde her i Ottense M.Jürgen Jürgensön SS Theolog. ?L.
?  ?  ?  M. Jacob Bircherod, Philos. (og) Math.Professor udi Gymnasio
? aff ? ? Maj. den 1. December, ?  den  ?, och indviet udi
Sct.Knud Kirke d. 25. Februar d. (tegn) post Domin. Sexages. 1663 aff Biskoppen
D.Lundt JacobSön



Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

[vedhæfting slettet af admin]

Da jeg ikke har kunnet finde Jørgen Jørgensen Falsters begravelse i Nationalmuseets Danmarks Kirker for Sct.Knud kirke, ville jeg kigge efter en evt. begravelse i Åsum kirkebog. Denne kirkebog starter i 1663, men i starten af kirkebogen 1663-1787 findes der heldigt nok en beskrivelse af præsterne i sognet.

Jørgen Jørgensen Falster er beskrevet på opslagene 6 og 7:

Opslag 6

"M. Georgius Georgii
Efter M. Jens Poulsen Winding kom M.Jör-
gen JörgenSön, som vare Philosophie Professor udi Ot-
thense Gymnasio. Blev kalden til at være Theologie Pro-
fessor ?allene Lector, ? aff Hans kongelige Mayest.s Cants-
ler, Herr Christen ThomeSøn Sehested eodem anno
1655 dend 25. Jun. Havniæ

Bleff indviet udi St. Knuds Kirke aff Doctor Laurids
JacobSön, Biskop offuer Fyens Stift, dend 20. Julii
i samme Aar, som vare Fredagen effter Dominic. 5te a Trinit.
Hand døde udi Otthense Aar 1662 dend 26. No-
vembris, som vare ? Onsdag før Dominica pri-

opslag 7

ma Adventus, da Klocken var 2 om morgenen tidlig, och
bleff begraffuen udi Sct.Knuds Kirke d. 4. Decembr."

Denne tekst giver nogle vigtige oplysninger: at Jørgen Jørgensen Falster dør kl. 2 og ikke 11(der var tale om romertal), han bliver begravet i Sct.Knud Kirke, og datoen er d. 4. og ikke d. 2. december.

Efter Jørgen Jørgensen Falster følger en beskrivelse af hans efterfølger Jacob Jensen Bircherod og de efterfølgende præster.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

John Hauerberg

Hej

Mit bud på teksten fra tamperretsprotokollen:

Aar 1662 den 26. November som vare d. (tegn for onsdag) før Domin. I. Advent
hora II A.M. døde her i Ottense M.Jørgen JørgenSøn SS Theolog. L.
Effter hannem kom  M. Jacob Bircherod, Philos. (og) Math.Professor udi Gymnasio
kalden aff Ser. Reg. Maj. dend I December, strax  der effter, och indvied udi
St. Knuds Kirke d. 25. Februar d. (tegn for onsdag) post Domin. Sexages. 1663 aff Biskoppen
D(octor) Laurits JacobSön.
Udi M. Jacobs sted igien kom M. Matthiis Bang, Scholæ Ottimianæ Rector
kalden Aff S.R.Maj. Dend I Decembr. 1662.

Vh
John

Hej John,

Tusind tak :-) Og tak fordi du tog de sidste to linjer med, dem havde jeg selv glemt.

Dette tegn for onsdag kendte jeg ikke.

Ved du, hvad Ser.Reg. betyder? Maj må vel være Majestæt? Og har du et bud på forkortelsen SS?

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej

SS - er vel samme sted.

efterfølgeren"ved kansler Peder Reedtzs befordring. [Kh. S. 5:3, s. 739, 1663 24.02, 2/3]
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tak :-) Bliver tilføjet min efterhånden lange liste af kilder.

Samme sted er et godt bud, det må det være.


Venlig hilsen

Birgit Djurhuus