Højrupgård i Hillerslev på Fyn:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 23 Aug 2013 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Inden denne gård overgik til Brahetrolleborg, var den på flere af mine aners hænder, og ja, jeg har flere tråde kørende, men hvo intet vover...

Niels Hansen Krogstrup fik via sin hustrus far Højrupgård.

Hustruen hed Gjertrud Winther, og det menes, at hendes far hed Rasmus Nielsen Winther, og at han han var herredsskriver akkurat som sin svigersøn.

Sædvanen tro har jeg ikke haft held med at få dette verificeret, men hvis nogen har adgang til en kilde, der klart indikerer sammenhængen, venter jeg måske nok forgæves - men ikke desto mindre spændt!

???
Gode tanker fra Charlotte...

bente lindhardt

hvilket årtid taler vi om?

vh
Bente L

C. C. K. Fogsgaard

Tja, Bente, Niels Hansen Krogstrup levede fra 1665 til 1739, og Gjertrud, som ikke er nem at få kortlagt, døde i Hasle, Aarhus i 1754...

Jeg har forsøgt at finde hendes forældre og faderens adkomst til ejerskab - ikke just en smal sag!

Tak for interessen i øvrigt!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

John Krogstrup

Jeg kan se, i forsker i Krogstrup familien. Jeg er selv ud af denne familie, som senere i tiden rejste til Sjælland og nogle videre til Lolland.  :)

Inge Nissen

Hej

På slægtsgårdsarkivet, hvor vi er 2, der arbejder som frivillige, og hvor der er åbent hver onsdag, har vi lidt om Højrupgård, blandt andet 13 siders gårdhistorie, der strækker sig fra 1580 til frem til 1935. Det fremgår ikke hvem, der har udfærdiget beskrivelsen, den er sikkert afleveret til arkivet i 1992, da ejeren meldte sig ind i slægtsgårdsforeningen.

Af  beretningen fremgår bl.a. hvordan Niels Krogstrup blev ejer af gården. Han var søn af sognepræsten i Verninge og i 1698 blevet gift med Gertrud, datter af Rasmus Nielsen Winther. De havde 3 sønner, der alle blev præster, og en datter, der blev gift med en præst.

Hvis nogen ønsker det og er villige til at betale for kopier og porto, fremsender vi gerne kopier af beretningen. Send en mail til arkiv@slaegtsgaardsforeningen.dk

Venlig hilsen Inge

Christian Konstmann Autzen

Jeg er som sådan ikke interesseret i gårdens historie - men mere i, om der står noget om, hvem Rasmus Nielsen Winther var - hans hustru og om hans aner.

Står der noget om dette i jeres arkiv ?

Min interesse er via sognepræsten Andreas Hansen Krogstrup i Horslunde på Lolland - gift med Ingeborg (Christensdatter) Holm.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inge Nissen

Ok - Christian, jeg kigger lidt nærmere i morgen.

Hilsen Inge

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 02 Dec 2014 - 12:07
Ok - Christian, jeg kigger lidt nærmere i morgen.

Hilsen Inge

Hej Inge

Tusind tak for det.

Denne tråd har så også sammenhæng med denne: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63870.0.html

Jeg har set, at der skulle findes en slægtsbog - "Bogen om Krogstrup slægten", fra 1959. http://www.esbjergbibliotek.dk/ting/object/756100%3A07501463

Den kan muligvis også give et resultat i denne forbindelse - og den må jeg så også se på.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inge Nissen

#8
Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 02 Dec 2014 - 11:40
Jeg er som sådan ikke interesseret i gårdens historie - men mere i, om der står noget om, hvem Rasmus Nielsen Winther var - hans hustru og om hans aner.

Står der noget om dette i jeres arkiv ?

Min interesse er via sognepræsten Andreas Hansen Krogstrup i Horslunde på Lolland - gift med Ingeborg (Christensdatter) Holm.

Hilsen
Christian

Hej Christian

I den 13-siders gårdhistorie, vi, som tidligere omtalt, har i Slægtsgårdsarkivets arkiv står der dette om Rasmus Nielsen Winther:

"Niels Hansen Krogstrup var søn af sognepræst Hans Nielsen Krogstrup i Verninge. 18. August 1691 fik han bestalling som Herredsskriver i Sallinge Herred, efter ansøgning af den gamle Herredsskriver Rasmus Nielsen Winther, der kalder ham en oplyst og dygtig person, og i amtmandens anbefaling fik han samme skudsmål, at han var bekvem og dygtig til bestillingen. ...."
....
"Han [Niels Hansen Krogstrup] var 1698 blevet gift med Rasmus Nielsen Winthers Datter, Gertrud, og havde med hende 3 sønner, der alle blev præster, og en datter, som blev gift med præsten Frederik Schurman i Hagerup ..."

Rasmus Nielsen Winther var herredsskriver, men desværre står der intet om hans kone eller aner.

Og der står ikke noget om at Rasmus Winther ejede Højrupgård og gav den til sin datter, Gertrud, da hun giftede sig med Niels Hansen Krogstrup, (som antydet i den vedhæftede tråd fra august 2013) tværtimod fremgår det at Niels Hansen Krogstrup ved et "dramatisk optrin" 5. maj 1705 købte gården af Charlotte Amalie Banner, der 1695 havde købt gården af Valdemar Christoffer Gabel. Charlotte Banner var gift med Johan Christoffer von Schønbach, der åbenbart mere eller mindre tvang hende til at sælge gården til Niels Krogstrup for 900 Rdr.

Hilsen Inge

Christian Konstmann Autzen

Hej Inge

Tusind tak for oplysningerne - som i hvert fald giver den oplysning, at Højrupgård først kom i Niels Hansen Krogstrup's besiddelse i 1705 samt at Rasmus Nielsen Winther havde været herredsskriver i Salling herred frem til 1691, hvor netop Niels tiltræder denne stilling.

Gjertrud Rasmusdatter Winther kunne jo så tænkes at være født i Salling herred, og Rasmus selv er vel så også selv død i Salling herred (?).

Tak igen - og du har hjulpet mig, og givet også andre, videre i denne sag.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.