Krigsfanger 1864

Startet af Søren Gustavsen, 02 Sep 2013 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Søren Gustavsen

Min oldefar fik Hædersgaven for deltagelse i krigen 1864 (uddelt 1914). Af sagen fremgår, at han mødte som rekrut i 1861 i Fredericia og havde rekrut nr. 11 - 9. feltbatteri. På sagen er tillige en udtalelse fra Generalinspektøren for Artilleriet fra 11/2 1914, som siger:

På en herværende Fortegnelse, dateret 1/12 1864, over hjempermitterede Krigsfanger af 6. Fæstningskompagni findes Andrageren -  Konstabel Nr. 115/1861 af 9' Batteri Niels Nielsen - opført som permitteret til Albek. Har i 1864 været lønnet med Feltundermunderingsgebyr.

Jeg vil gerne finde den fortegnelse, der henvises til og i øvrigt gerne vide, hvornår han er taget til fange og hvor han har opholdt sig. Og selvfølgelig også hvilke dele af krigen 1864 han har deltaget i. Jeg har søgt i Daisy under Generalinspektøren for Artilleriet, under 6. Fæstningskompagni og 9. Feltbatteri uden at finde noget, der synes at kunne bruges. Manger endnu at se stamborgn, men deri er listen vel næppe.
Gode forslag modtages med tak.

Niels Ole Dahl

#1
Hvor fortegnelsen findes kan jeg ikke hjælpe dig med, men følger man de døde fra 6. Fæstningskompagni, skulle der ifølge Vilhelm Cohens bog være 21 døde ialt , heraf faldt de første 5 ved Mysunde den 2/2 1864, de næste 9 døde på Dybbøl i perioden fra den 2/4 - 18/4 , resten døde senere af sår og sygdom. Så man må formode at han er taget til fange et af disse steder.

Her er hvad jeg kan finde på Daisy

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=F%C3%A6stningskompagni+&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=1241592&ngnid=1241595&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Eva Morfiadakis



I en annan tråd på DIS sparade jag ett blad. Min danske oldefar deltog också i kriget 1864.

Det står något om krigsfanger.

Eva M

[vedhæfting slettet af admin]
Eva M

Gitte Johansen

Jeg ved ikke, om dette hjælper noget, men min tipoldefar blev taget til fange den 18. april 1864 ved Dybbøl og ført til Østrig.


Da han søgte om medaljen i 1876, fik han først den forkerte fra 1848, som jeg har nu, og efterfølgende den rigtige fra 1864.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Gustavsen

Tak for svarene, som jeg brugte som udgangspunkt for besøg på RA.
Bøgerne om krigsfanger fra 1864 var desværre endnu ikke på plads efter omflytningen på arkivet, men det kommer  :).
Jeg fandt arkivet med materiale fra 6. Fæstningskompagni, bl.a. stambogen, hvori min oldefar er opført. Kompagniet blev dannet i januar 1864 ved afgivelse af mandskab andre steder fra og deltog i træfningen ved Mysunde.
I kompagniets Navnelister og Undermunderingsberegninger er min oldefar opført den 22/3-1864, men den 22/4 er "hans" linje i protokollen tom. Jeg går ud fra, at han er blevet taget til fange i den mellemliggende tid, mest sandsynligt ved stormen på Dybbøl den 18/4.
Det håber jeg at få bekræftet, når bøgerne om krigsfanger er tilbage på reolerne. 

PB

Hej,

Ved ikke om du allerede har fået svar, men vil ellers sige at nu er der jo mange online materialer også vedr krigsfanger.

Mvh Pia

Jeg har også posteret en liste over krigsfanger der blev ført til Østrig Gradents  i 1864.