Kan jeg finde hans fødselsår i lægdsrullerne?

Startet af Keld Sørensen, 12 Okt 2010 - 17:23

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

I kirkebog for Holeby Sogn 1751-1814, opslag 40, ses en Anders Iversen konfirmeret i april 1786. Alder ???
I FT-1787 bor Anders Iversen, 18 år, hos sin bror Niels Iversen i Holeby Sogn. Her benævnt som »Hosbondens Broder«. Iflg. denne FT er han altså født i 1769.
Ved Anders Iversens vielse (Holeby Sogn 1751-1814, opslag 47) med Marie Christens Datter, er han nævnt som »National Artillerikudsk«. Den samme betegnelse er angivet ved første barns fødsel i dette ægteskab.
I FT-1801 er Anders Iversen 40 år. Han skulle således være født i 1761. (Det giver så en diffrence på 8 år i forhold til FT-1787). Og det er den samme Anders Iversen nævnt i disse to tællinger, idet broderen Niels Iversen også er fadder ved flere af hans børns fødsler omkring dette tidspunkt.
- - -
Har selvfølgelig gået kirkebøgerne minutiøst igennem før og omkring de to nævnte årstal 1769 (FT-1787) og 1761 (FT-1801) men ikke fundet nogen Anders født.
Derimod har jeg fundet en Anders født i Østofte Sogn, kirkebog 1716-1814, opslag 40. Men denne fødsel er fra 1751 og passer ikke med hverken den ene eller anden FT.
I Henning Steen Christensens bog om gårde og huse i Hillested Sogn er Anders Iversen nævnt: født 1767, død 1833. Disse årstal er også forskellige fra de tidligere nævnte.
Det jeg gerne vil have hjælp til finde ud af, er hans rigtige fødselsår. Hans død har det heller ikke været muligt at finde i kirkebøgerne.
Men som min overskift nævner: Er det muligt at finde ham i lægdsrullerne, for måske her at fastslå det rigtige fødselsår? Eller er der andre muligheder!
Det var en længere »smøre«. Men jeg har anført de oplysninger jeg har fundet og håber på hjælp.
Mvh.
Keld Sørensen

Bente Dahl Nielsen

#1
Hej Keld

Jeg har i dag været på Landsarkivet og fundet en ane, som var født ca.1798. Jeg fandt navnet på hans mor i Lægdsrullen.

Hans fødselsdato og år var ikke oplyst, kun hans aktuelle alder - her 3 år.

Du kan gå ind på Landsarkivernes hjemmeside og læse en masse om Lægdsruller.

Men giv dig god tid på Arkivet og vær tålmodig.

Jeg ville ønske, der kunne arrangeres en aften/ eller helst dag, hvor man kunne lære om og øve sig i disse opslag. Især de opslag, der skal søges på film, er lidt besværlige.

Men jeg vil bestemt forsøge mig igen, øvelse gør sommetider mester. :)

God jagt.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Hej Keld.

I de tidlige lægdsruller er noteret fødselsår, fødesogn samt navnet på faderen ved ægtefødte børn. Ved uægte børn er noteret navnet på moderen. I de senere lægdsruller er hele fødselsdatoen noteret.

I dette link fra SA: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning   
kan du bl.a. se, at i perioden 1788-1808 var mænd optaget i lægdsrullen i alderen 0-36 år.

Det betyder, at du burde kunne finde Anders Iversen i den første lægdsrulle fra Holeby efter 1788.



M.v.h.  Pia.


Thestrup-Bjørn

Blot en lille bemærkning.

På Landsarkivet i København skal man ikke læse lægdsruller på film - der står alle bøgerne frit fremme (for hele landet!).

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bente Dahl Nielsen

Også en lille bemærkning  :)

Er der mon venlige mennesker, der vil foretage disse opslag i København ? Eller er det for meget at bede om.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Keld Sørensen

Hej Bente, Pia og Thestrup-Bjørn,
Tak for råd og vejledning.
Jeg vil besøge Landsarkivet på Jagtvej i København en dag i næste uge. Det ligger en ganske kort bustur fra min bopæl. Og jeg har erfaret, at det er i selvbetjeningsafdelingen, hvor lægdsrullerne befinder sig - alle i bogform - jeg skal søge. Håber så, jeg kan finde de oplysninger jeg har brug for.
Mvh.
Keld.