Svendebreve

Startet af Ann Seiffert, 18 Jan 2011 - 09:36

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

Jeg har flere af mine aner der er Tømre mestre, Tømre svend, Snedker svend, bøsse sven osv.

Jeg har læst at der også dengang blev registeret svendebreve, og tænker derved om det så evt. kunne være muligt at finde mere information vedr. disse personer i sådan nogle svendebreve.

Ved nogen hvad man evt. kan læse i et svendebrev og hvor man kan finde dem?

På forhånd tak.

Ann Seiffert
Ann Seiffert

Hans Poulsen



Hej Ann

".. dengang..".

- Hvornår var det?

- Før eller efter laugsvæsenets afskaffelse - eller jeg skulle måske hellere sige *beskæring*?

- Ophævelse af privilegierne - fri næring medio 1850'erne

Ved lidt googleri vil du helt givet ramle ind i en artikkel, der belyser dit emne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans

Ja dengang er fra ca. 1800 til 1880.

Jeg syntes jeg har forsøgt at læse lidt om det, men forstår det ikke helt, så jeg ville høre om der var nogen der før har brugt det at finde svendebreve.... hvad de fik ud af det og hvordan de fandt dem.

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Søren Larsen

Hej Ann

Umiddelbart vil jeg ikke tro du kan finde svendebrevene. Det er jo et dokument der er udleveret til den enkelte svend ved bestået svendeprøve eller udstået læretid.

Men måske kan du finde en eller anden registrering af hvornår din svend har fået sit svendebrev, og der skal du kigge i lavenes arkiver.

J. Green skriver i bogen Slægtsforskerens ABC side 145 følgende.

"Og i protokoller fra svendene og mestrenes forsamlinger kan man bl.a. se, hvornår en person blev svend, og hvornår han evt. senere blev mester."

Så må du forsøge at søge lidt på Daisy


Mvh.


Søren Larsen

www.stass.dk
Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Ann Seiffert

Hej Søren

Det lyder fornuftigt og som Hans skiver "ved lidt goggleri" .... jeg har forsøgt, men nu med andre ord som Hans skrev.

Jeg er ved at "skabe" sammen til 1 uges tur til København, hvor dette kunne være en sjov ting at kigge efter :-)

Desuden tror jeg at jeg skal have købt nogle slægtsbøger... har været i boghandlerne, men de har dem ikke... så desværre skal det forgå på nettet, men den ABC.... lyder til at være gavnlig for en som mig, der virkelig til tider har meget svært ved at forstå "de gode gamle dage"


Tak!

Ann
Ann Seiffert

Hans Poulsen



Hej Ann

Lidt ude i periferien af det, du søger: Måske kan du have lidt glæde af dette gamle link, som strejfer dit og dat - så har jeg ikke sagt for meget:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,277445,287590

Her en en artikel, som du muligvis kan have glæde af at læse.

Den indledes med et mærkeligt ord, *skrå*, og det er ikke noget, der skal puttes i munden, men et gammel ord for noget, der nærmner sig *vedtægter*

Sæt søgeren på med ordet *svend* og hop i teksten:

http://guldsmedelauget.dk/dr/_files/Kj%C3%B8benhavns_Guldsmedelaug_Historie.pdf

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans


1000 tak for det :-)

Har lige ringet til biblioteket og bestilt nogle børger om begreber og forståelse for slægtsforskning.... kan jo kun blive klogere... for søren hvor er jeg grøn på dette område.... hvis det ikke var for alle de dejlige hjælpsomme og ikke mindst tålmodige mennesker her i DIS, havde jeg opgivet for længst.

så endnu engang mange, mange tak  :)

Ann
Ann Seiffert

Søren Larsen

Hej Ann

Slægtsforskerens ABC og andre gode fra Jørgen Green kan købes her http://www.grifo.dk/uv.php

Ups, det var reklame, sorry. :D

Mvh

Søren Larsen
www.stass.dk
Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Ann Seiffert

Hej Søren

tak for det.... har nu bestilt ABC bogen og så havde de en bog om lægsruller osv..... så den snuppede jeg lige med.... jeg vil sikkert gerne kunne slå op i dem i fremtiden, så disse har jeg valgt at købe.... (det var faktisk nemt!)

Nu skal jeg på Helsingørs museumsside... der kan jeg bestille noget om livet i Helsingør osv. andre bøger folk har anbefalet.

TIL HANS: Jeg er ved at læse dit 2. link.... ved godt at jeg bare skulle læse om svendebreve, men artiklen virker ellers så spændene at jeg tager det hele med.... det er virkeligt skønt at få disse hints :-)

Tak mange gange

Ann
Ann Seiffert

Jytte Rauh


Du skriver ikke noget om, hvor i landet vedkommende har opholdt sig, men jeg kan fortælle, at da min tip-tipoldefar gik i lære som kleinsmed i 1789, blev det noteret i Nakskov smedelaugs laugsbog - og ligeledes, da han havde udstået læretiden i 1795. Det er ganske morsomt at finde sådan en lærekontrakt. - Der findes sikkert noget lignende for tømrere og snedkere, men så i det enkelte bylaug - eller hvis det er op i mere moderne tider - måske hos fagforeningen - og så er det måske Arbejdermuseet.

Hvis der er tale om håndværksmestre, findes der et to-bindsværk fra midt i '30erne "Det Danske Landhaandværk - Byggefagene"  fra Kulturhistorisk Forlag i Odense. Heri er der levnedsbeskrivelser samt fotos af mange håndværksmestre. Jeg har bindet, der dækker Jylland og kan evt. slå op.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Ann Seiffert

Hej Jytte

Mine aner kommer fra Helsingør, Snekkersten og Tikøb (eller dem der var håndværker), så det er derovre jeg skal kigge, men ellers mange tak for tilbudet om at kigge :-)

Ann
Ann Seiffert

Grethe Elten Mortensen

Hej

Måske skulle du kontakte følgende, de kan eventuelt give dig et tip om hvor du skal søge:

http://forsiden.3f.dk/

Jeg kan oplyse at Træ Industri Byg og 3 F er blevet lagt sammen i et forbund pr 1. januar, men jeg håber ikke det giver dig problemer.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Jane Stiller

Hej Ann

Jeg er i besiddelse af min morfars svendebrev fra 1906. Han er forøvrigt født i Helsingør.
De oplysninger der står i Svendebrevet er udover hans navn, fødselsdag og fødested, at han har bestået svendeprøven ved at lave en tegning af en trappe med 4 trin, d.v.s. han har bestået svendeprøven i tømrerfaget.
Svendebrevet er udstedt af "Kommissionen til bedømmelse af svendeprøver i København". Det er også forsynet med et stempelmærke, værdi 1 kr.

Mvh
Jane

Ann Seiffert

Hej Jane

det lyder da spændene.... hvordan har du fundet det?

Ann
Ann Seiffert

Karin Forslund

Hej Ann

Når du nu skal til København, så prøv at gå ind på arbejdermuseet, det ligger i Rømersgade på Nørrebro
www.arbejdermuseet.dk de har også et bibliotek og arkiv. Men arkivalier skal hvis bestilles i forvejen.
Det kan jo være du kan få nogle ideer der.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Karin Forslund

Jane Stiller

Hej Ann

Jeg fandt det såmænd i deres efterladenskaber sammen med bl.a. dåbsattester og vielsesattest.

Mvh
Jane

Ann Seiffert

Øv... hvor er du heldig  ;D

Jeg kendte ikke min far og har aldrig mødt familien, så der er ikke så meget at komme efter på den konto.... men så er lykken vel det større når det lykkes  ;D ;D ;D

Ann
Ann Seiffert

Judith Olsen

Hej Ann

Min henvendelse til dig har ikke noget med tråden som sådan at gøre, men jeg har i dag modtaget Slægtsforskerens ABC, som jeg har bestilt. Sammen med bogen lå en faktura til dig - på de to bøger, som du har bestilt - men ikke nogen faktura til mig.

Jeg har sendt en mail til forlaget for at få den rigtige faktura til mig tilsendt.

Måske har du modtaget min faktura ?

vh
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ann Seiffert

Hej Judith

Det er helt korrekt... jeg prøvede at ringe til dem igår, for at få rettet fejlen, men der var en telefonsvare der sagde at de ikke havde medarbejder til at besvare opkald.... så det er fint at du har sendt en mail, så vi kan få dette løst.

jeg regner med at få en ny faktura fra dem.

Godt du lige fandt mig herinde :-)

Ann
Ann Seiffert

Egon Hansen

Er der stadig liv i denne gamle tråd?
Jeg søger hvor morfar lærte hjulmagerfaget  mellem 1872 og 1880.(på Kalundborgegnen). Fandt du noget som jeg måske kan bruge?
Mvh Egon Hansen