Vejle-Nørvang-Øster Snede - Hans Nielsen-Niels Hansen do do do

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 19 Sep 2013 - 01:06

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Nu vover jeg pelsen, om der skulle være en der kan løse følgende:

Vejle-Nørvang-Øster Snede - Gammel Soel 9
FT 1787

Niels Hansen 34 og Maren Jensdatter 36 = 3. tip - (datter: Anna Nielsdatter=2. tip)

Maren Hansdatter 64, enke, N. H. mor=4. tip - fader: Hans Nielsen *1725? død 1777? Øster Snede

---------------

Maren Hansdatter og Hans Nielsen *1723 og 1725 gl Sole/Øster Snede sogn - så skulle det være muligt at finde dem begge, og dermed 5. tip, Niels Hansen, i:

Vejle-Nørvang-Øster Snede
1708-1794

Det eneste jeg har fundet, er: Niels Hansen = Niels Smed, med 4 døtre: (gl. Soel)
Anne *1721, opslag 84 - Lene *1723, opsl. 94 - Bodil *1725, opsl. 104 - Mette *1728, opsl. 112
-men ingen Hans - der ikke mange med "Hans" og "Niels", men det må være rigtigt, en fadder går igen
Men hvor er så HANS?
fødte fra opsl.50-155 (1715-1738) - gifte i opsl. 295-302 (1713-1722) - døde står ind i mellem

Som det ses, er der hjælp behov, jeg er sikker på den findes!!!
Venlig hilsen
Karl-Peter

Erik Brejl

Hvor ved du fra at han skal være født i Øster Snede?
Jeg kan se i mine udensogns vielser, at:
Hans Nielsen i Gammelsole, og Maren Hansdatter i Hornstrup bliver viet 1751 i Hornstrup
Så hun kunne være fra Hornstrup og han kunne tjene i Gammelsole, men være født i et andet sogn, eller hvad?
Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Åh ja, hvor ved jeg det fra? i min første søgen, for snart længe siden, har jeg nok konkluderet, og det må man jo ikke, at Hans Nielsen og Maren Hansdatter var fra Øster Snede sogn, da deres søn, Niels Hansen, var fra Øster Snede, gl. Sole.
Så dine antagelser lyder sandsynlige, men i hvilket sogn er Hans Nielsen så født? nok ikke langt derfra, måske også i Hornstrup?

Men den Niels Hansen (Hans Nielsens far) som jeg beskriver fundet i Øster Snede, og far til 4 døtre, også er far til Hans Nielsen, så han kan muligvis så være født i Hornstrup, og forældrene derefter er flyttet til Øster Snede, gl. Sole?

Jeg vil give mig til at lede igen, ud fra dine oplysninger, men der vil gå lidt tid, der er nemlig også andet der skal gøres, selv om man er pensionist, og burde have god tid.

Venlig hilsen
Karl-Peter

Erik Brejl

I Øster Snede er der døbt 2 Hans Nielsen 1708-1730:
1714, 16 p.T. Niels Mouvig i Gammelsole en søn Hans
1726, Dom 2. pasch Niels Jensen i Skovhuset (Agersbøl) en søn Hans.
Årstallene passer ikke med det, du har opgivet, men du kunne da kigge lidt på faddere og se, om der er sammenfald.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Karl-Peter Dammeyer

Det kunne godt være Niels Jensen i Skovhuset, 1726, der fik en søn, Hans Nielsen, - da jeg tidligere har noteret på min anetavle, at han var født 1725, dog uden lige nu at kunne huske, hvor jeg fandt det.
Maren Hansdatter, som han blev gift med, er født 1723, så aldersmæsigt passer det jo godt nok sammen?
Hvis det er de to, som blev gift i Hornstrup 1751, så skal de have fået en søn, Niels, i februar 1750,
den slags kan jo godt lade sig gøre, så vi må prøve se på det

Vh.
Karl-Peter

Erik Brejl

Jeg ville satse på Hans Nielsen fra Gammelsole.
Hans Nielsen i Sole får en søn Niels døbt i 1752.
Du skal ikke regne med at opgiven alder og årstal passer.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Karl-Peter Dammeyer

Det er jeg enig med dig i! for når han blev gift i 1751, passer det jo godt med den førstefødte i 1752, så var de alligevel lovlydige.

Mit næste skridt er nu også at finde Hans Nielsens far, nærliggende er vel, at han hedder Niels Hansen, som kan være født ca. 1725 + -, og hvis vi er heldige også et bryllup, så vi finder hans kone.

Vh.
Karl-Peter


Erik Brejl

Måske har du set dette skifte

Grundet og Højgård skifteprotokol 1774-1806. G 385-1

151 Hans Nielsen i Gammelsole 20.5.1777 fol.22.
E: Maren Hansdatter. LV: Jens Christensen Hauge sst. B: Niels 24, Hans 21, Kirsten 18, Anne 15, Kirsten 8. FM: Niels Hansen i Kirkeby. Fæstebrev 1767 efter afdødes stedfader Søren Lauridsen.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Karl-Peter Dammeyer

Nej, det kendte jeg ikke, så mange tak for det, og det passer også med 1777 som jeg havde

Karl-Peter

Eli Lothardt Dahl

Hej

jeg vil ikke satse på Niels Hansen * maj 1752. Han bliver begravet 2. juli 1752.

derimod satser jeg på Niels Hansen døbt 16. sep. 1753  ;)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Det kommer bag på mig at modtage en oplysning på en gl. tråd fra 2013
Tilfældigvis arbejder jeg med anerne i området p.t. - så jeg ser lige på det du har sendt - en af dagene

Mvh.
Karl-Peter

Eli Lothardt Dahl

Hej

jeg er selv forsigtig med at svare på gamle tråde, men ikke i dette tilfælde.

Hvis man  googler, og finder denne tråd, er der efter min formening en forkert oplysning, og andre kan så skrive disse oplysninger ned.

Jeg har holdt øje med dig ;). Du havde sidst været på banen 17. aug., og jeg ville derfor sende dig en mail direkte.

Jeg håber, du er enig med mig vedrørende Niels Hansen.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Karl-Peter Dammeyer

Jeg giver dig lige de data der står på min anetavle lige her og nu - om Niels Hansen fra Gl. Sole

født - eller døbt 21.06.1752 i Ø. Snede sogn  -  død 07.12. 1821 i Gl. Sole


Hans far: Hans Nielsen *1725  -  død ifølge skiftet som ses herunder: april 1777 - Ø. Snede s.

PT arbejder jeg med: Jens Hauge Jensen og Maren Nielsdatter - som er svigerforældre til Hans Nielsens datter: Anna Nielsdatter

Som sagt, når jeg kommer tilbage til - eller frem til: Hans Nielsen, skal jeg nok kontakte dig hvis der dukker noget nyt op
Men tiden er ustabil her i sommertiden - m.m.m - hav tålmodighed med mig

Mvh.
Karl-Peter