Eva Hageman född 1897, utvandrade till New York. Var hittar jag mer information?

Startet af Fredrik Carlsson, 23 Sep 2013 - 19:31

Forrige emne - Næste emne

Fredrik Carlsson

Hej!

Jag söker information om Eva Hageman (Hagemann) född ca 1897 i Santos, Brasilien. Hennes far hette Per August Hageman (1869-1960) och hennes mor hette Johanne Dahlsen (1875-1920). Eva arbetade som sygeplejerske och utvandrade från Danmark (ev. från Vejle) till New York, USA. Hon hade en dotter som heter Ida.

Går det att hitta mer information om Eva och hennes dotter med så lite information om dem? Var letar man isåfall?

Med venlig hilsen
Fredrik Carlsson

Eva Morfiadakis

Navn:  Hageman, Per Aug. Stilling:  Missionær
Alder:  26 Bestemmelsessted:  Santos, Brasil.
Kontrakt nr.:  263300 Forevisningsdato:  9/13/1895
Fødested:  Sundby Fødesogn:  Sundby (Kbh)
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Amager Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Santos Bestemmelses stat:  Sao Paulo
Skibsnavn:  Indirekte


Navn:  Hageman, Johanne Stilling:  Frue
Alder:  20 Bestemmelsessted:  Santos, Brasil.
Kontrakt nr.:  263300 Forevisningsdato:  9/13/1895
Fødested:  Sundby Fødesogn:  Sundby (Kbh)
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Amager Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Santos Bestemmelses stat:  Sao Paulo
Skibsnavn:  Indirekte


Här är föräldrarnas utvandring.  Jag nämner dem för att placera familjen någonstans i Danmark.

Är det inte dessa här? Hans namn har blivit Peter. Undrar om det inte står Pehr. Han är född i Sverige?

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2030170&searchname=polit_adv


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Du finner familjen i FT 1906 på Elmegade 18, bild 97.  Det finns 4 döttrar. De två äldsta är födda i Brasilien.

Eva M
Eva M


Fredrik Carlsson

Tack Eva!

Kan man hitta henne i någon passagerarlista till New York? Jag antar att skeppen gick från Köpenhamn. 1921 hade alltså Eva varken make eller barn? Dottern Ida kanske föddes i New York.

/Fredrik


Fredrik Carlsson

Tack Inger!

Jag har nu hittat Eva Hageman, gift Krailberg Knudsen. Hon finns i en passagerarlista till New York 1925.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-21579-9626-88?cc=1923888&wc=M9WY-SGN:1450009169

Eva tycks åka ensam till New York, utan sin man. Jag ser också att det står "w" i spalten om hon är gift eller singel. Kan det vara så att hon räknas som änka "widow" 1925?

Med venlig hilsen
Fredrik

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tittade i Skt Johannes eftersom Møllegade tillhör den församlingen. Hennes man kunde jag inte finna död där. Han kan ju ha flyttat någon annanstans. Registerbladen upphör ju 1923.
Be Stine på hjaelp till opslag att titta i Politiken om det finns en dödsannons för honom.

Jag tror mer på att de har blivit skilda. Sen har hon uppgett till USA att hon var änka. Låtit bättre än divorced.

Hennes föräldrar finns i FT 1925 på Grønnegade 19 (har tappat opslaget) i Vejle. De har inget barnbarn hos sig, bara den andra dottern född i Brasilien bo hemma.

Eva M
Eva M

Fredrik Carlsson

Tack Eva!

Hur kontaktar jag Stine angående dödsannons för Hans Viggo?

Jag hittade förresten Eva och Hans Viggos vigselnotis i kirkebogen Skt Andreas sogn, Sokkelund, Köbenhavn, Opslag 144. De gifte sig den 30 juni 1922.

Sen har jag tittat lite på www.ellisisland.org för att se om Ingeborg Eva Kraiberg Knudsen är registrerad som immigrant i New York, USA. Dessvärre slutar registret före 1925 så det går inte att söka på henne där. Finns det andra sätt att hitta henne i New York?

Venlig hilsen
Fredrik


Inger Toudal


De bliver antagelig skilt, se www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn, SJ-journal,
Fra 1924 Til 1924, Register til SJ-journal 1924-1924, opslag 47. Henvisning til folio 285.

Hans Viggo ansøger om separation i marts 1924, se  SJ-journal 1924 1 - 1924 400, opslag 292


Fra http://www.ellisisland.org/genealogy/ellis_island_history.asp :

"After World War I, the United States began to emerge as a potential world power. United States embassies were established in countries all over the world, and prospective immigrants now applied for their visas at American consulates in their countries of origin. The necessary paperwork was completed at the consulate and a medical inspection was also conducted there. After 1924, the only people who were detained at Ellis Island were those who had problems with their paperwork, as well as war refugees and displaced persons."

I passagerlisten fra FamilySearch står der, at Ingeborg Eva har Immigration Visa Number 753, udstedt i København 6. maj 1925.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Name: Eva Christianson 
Titles and Terms: 
Event Type: Census 
Event Date: 1940 
Event Place: Assembly District 6, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States 
Gender: Female 
Age: 43 
Marital Status: Married 
Race (Original): White 
Race: White 
Relationship to Head of Household (Original): Wife 
Relationship to Head of Household: Wife 
Birthplace: Brazil 
Birth Year (Estimated): 1897 
Last Place of Residence: Same Place 
District: 24-768 
Family Number: 67 
Sheet Number and Letter: 3B 
Line Number: 63 
Affiliate Publication Number: T627 
Affiliate Film Number: 2566 
Digital Folder Number: 005458233 
Image Number: 00057 
  Household Gender Age Birthplace
Head  Morton Christianson  M 56 Norway 
Wife  Eva Christianson  F 43 Brazil 
Daughter  Ida Christianson  F 9 Connecticut 

Här tror jag vi har henne.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

Fel person i death index som jag fann. Eva är född 17 februari 1897.



Eva M

Eva M

Fredrik Carlsson

Tack Eva och Inger :)

Eva: Vem var fel person i death index? var det inte rätt det du skrev i föregående inlägg?

Om det var rätt det du skrev, betyder det då att:

Hans Viggo begär skilsmässa i mars 1924.
Året därpå, den 9 juni 1925, emigrerar hon till New York, USA.
Där träffar hon snickaren Morton Christianson, född 1883 el. 1884 i Norge. Han finns inte med i passagerarlistan för skeppet som Eva åkte med, så de träffas kanske i New York.
De gifter sig och får dottern Ida Christianson, född i Connecticut 1930 eller 1931?

Bodde de på Assembly District 6, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States,
eller var det bara där själva folkräkningen ägde rum 1940?

Kan man ta reda på var de bodde annars?

/Fredrik

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag hade funnit en Eva Christenson f. 15/6 1897 och som dog i Minnesota på 70-talet.

Jag trode det var den sökta men så såg jag i vigselboken i Köpenhamn att hon var född 17/2.

Familjen Christensson bodde i Brooklyn 1940. De hade bott på samma adress 1935.  Jag tror att adressen är 380 Clayton Place.

Eva M

Jag ser nu att det står Clifton Place. Gå in på Google maps. Huset där de bodde har ersatts med nyare
hus men titta på andra sidan ser du några hus som är äldre.
Eva M

Eva Morfiadakis

Hennes man hade emigrerat betydligt tidigare. Han är lite äldre än hon.

Vid inresan uppgav hon en kvinnlig vän i Brooklyn hon skulle till, Getrud Hoyer.


Eva M
Eva M

Fredrik Carlsson

Tusen tack för all hjälp :)

Om man vill gå vidare och söka information om när Eva och Morton gifte sig och sedan dog, vart söker man då?

Framför allt vore det spännande att följa vart dottern Ida tog vägen, om hon gifte sig och var hon levde och vad hon arbetade med. I vilka arkiv söker man då?

Med venlig hilsen
Fredrik

Eva Morfiadakis


Inte så lätt att finna nyare info. Marriage index för Connecticut för den aktuella iden när Eva gifte sig finns inte.

New York City är inte så lätt att finna nyare uppgifter i.

Eva M
Eva M

Fredrik Carlsson

Tack ändå för all hjälp :)

Jag vill ju ändå gå vidare och söka mer information om framför allt Ida Christianson.
Hur kan jag då gå till väga, vart ska jag vända mig? Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av att söka efter personer i Brooklyn/New York?

Med venlig hilsen
Fredrik

Eva Morfiadakis

Jag har erfarenhet. New York City är en av de svåraste ställena i USA att hitta upplysningar i efter 1950. Både Eva och hennes man dog efter 1948 för de finns inte i death index som går till 1948. De flyttade kanske från N.Y.

Ida har förmodligen gift sig och fått nytt namn. Möjligheten finns ju att hon fortfarande lever, lite över 80 i så fall.

Eva M
Eva M

Kaj Arne Jørgensen

#22
Martin Christiansen har jeg fundet nogle oplysninger på.
I 1942 WWII Draft registration oplyser hustruens navn til Eva Christiansen,
og samme adresse som Census 1940.

WWI registration https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KXYS-47F

------------------------
Ancestry.com

Martin Christinsen
Selected U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974

Name:   Martin Christinsen
Age:   41
Birth Date:   7 Aug 1883
Arrival Date:   1913
Naturalization Date:   27 Aug 1924
State:   New York
Court Type:   District Court
Court Location:   Eastern District, New York
Naturalization Record Type:   Petition for Naturaliz

----------------------------------------------------
Ancestry.com

Martin Christiansen
U.S., World War II Draft Registration Cards, 1942

Name:   Martin Christiansen
Birth Date:   7 Aug 1883
Birth Place:   Arendal, Norway
Residence:   Kings, New York
Race:   White

-----------------------------------------------------


https://familysearch.org/search/collection/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Amartin~%20%2Bsurname%3Achristiansen~&collection_id=1202535

Martin Christiansen
United States Social Security Death Index
birth:   7 August 1883   
death:   August 1979   Europe

-----------------------------------------------------

Ancestry.com:  U.S., Social Security Death Index, 1935-Current

Name:   Martin Christiansen   
SSN:   052-07-7216
Last Residence:   703  (U.S. Consulate) Oslo, Norway
Born:   7 Aug 1883
Last Benefit:   85710  Tucson, Pima, Arizona, United States of America
Died:   Aug 1979
State (Year) SSN issued:   New York (Before 1951)

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Fredrik Carlsson

Eva: Jag förstår att det måste vara väldigt svårt att hitta information i arkiven efter 1950. Jag hoppas kunna hitta andra vägar att hitta Ida på. Jag får fundera på det.


Kaj Arne: Tack för informationen.

Betyder det att Martin deltog i både första och andra världskriget på USAs sida?
Står det något om vad han gjorde i krigen?

Vad betyder: Last Benefit: 85710  Tucson, Pima, Arizona, United States of America?
Arbetade han i Arizona?

/Fredrik


Eva Morfiadakis

Under andra världskriget blev äldre män födda mellan 1877-1897 registerade, kallas "old man´s draft". De var tänkta att vara på hemmafronten om kriget skulle blir långdraget.

Eva M
Eva M

Kaj Arne Jørgensen

CitatVad betyder: Last Benefit: 85710  Tucson, Pima, Arizona, United States of America?
Arbetade han i Arizona?

Jeg formoder at han har været i Arizona.

Noget tyder også på, at han døde i Norge.

CitatLast Residence:   703  (U.S. Consulate) Oslo, Norway

Måske er der nogen der har mere erfaring med tydning af disse oplysninger ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Eva Morfiadakis

Jag tror att han var sist registrerad i Arizona men han dog i Norge.

Eva M
Eva M

Seidi Albertsen

Jeg kan maaske give lidt lys paa : Last Benefit  i Arizona. Det betyder, at den sidste Social Security betaling gik til den adresse. Han/de maa have boet der. Maaske var han paa besog i Norge, da han dode.
Der er mange som flytter til Arizona paa deres gamle dage paa grund af klimaet. Jeg bor der ogsaa om vinteren og ogsaa i Pima County...  8)

Jeg vil foreslaa, at du skriver til en frivillig i Pima County og beder om en obituary/death notice og ellers andre oplysninger, de maaske kan finde:

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~obitl/volaz.html

Rull ned paa siden til Pima County. Der er en Carrie C. og hendes mailadresse. Forklar, at du bor i Skandinavien, saa er de ofte mere villige til at goere lidt ekstra.

Vil ogsaa foreslaa, at du laver kontakt med det Amerikanske Konsulat i Oslo for at se, hvad oplysninger de har om hans dod i Norge.

Good luck!
Med venlig hilsen
Seidi Albertsen

Fredrik Carlsson

Tusen tack för ditt svar Seidi! :)

Jag ska genast skriva till Carrie C. i Pima County och till det Amerikanske Konsulat i Oslo.

Med venlig hilsen
Fredrik

Eva Morfiadakis

Hej!

Martin C. dog i Norge 96 år gammal. Han var 13 år äldre än Eva. Lite märkligt att hon inte finns i SSDI som Christiansen. 1936 började man med social security numbers. Men databaser är inte ju inte alltid kompletta.

Jag började tänka att hon och Martin blivit skilda. Jag fann denna Eva med samma födelsedatum som i vigselboken i Köpenhamn:

Given Name: Eva 
Middle Name: 
Surname: Alexander 
Name Suffix: 
Birth Date: 17 February 1897 
Social Security Number: 494-40-9247 
State: Missouri 
Last Place of Residence: Livingston, Missouri 
Previous Residence Postal Code: 64601 
Event Date: April 1985 
Age: 88 

Det som lite talar mot är att hennes SSN är utfärdat i Missouri. Det borde vara New York.

Eva M
Eva M