Sognepræst Jacob Thune, Vigsnæs sogn, Maribo amt omkring 1780

Startet af Christian Konstmann Autzen, 05 Okt 2013 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Hej Thestrup-Bjørn

Tak for din tilbagemelding - jeg har ikke som sådan noteret mig børnene, som Jacob Thune får med sin 2. ægtefælle, det er ligesom uden for min interesse; jeg så, at han på et tidspunkt begynder at notere barnenummeret, og at det så ender i 16, altså så hans 16. barn på dette tidspunkt. Mogens Nicolai, født 1. maj 1778 (årstallet ?), opslag 167 i Vigsnæs, er ikke nummereret.

Pouline Hansdatter Bloch's navn  har jeg ikke set nogen steder - undtaget hos Wiberg, men det kan da godt være at jeg bruger lidt tid på at finde hende, et eller andet sted.

Hvor Wiberg har hende fra, kan da være et utroligt godt spørgsmål - men måske, som et tænkt eksempel, at Jacob Thune rent faktisk har været gift med hende før giftermålet med Kirstine Hansdatter Bloch; hun skulle så være død før hans ansættelse på Askø.

Ser vi på teksten på opslag 689/690 i Odense Sct., Knud ved giftermålet i 1770  med jomfru Kirstine Smith, så er der ikke anført f.eks. "ungkarl" eller "enke" for Jacob Thune; men andre steder ses heller ikke altid sådan angivelse for brudgommen; ved bruden er det med hver gang - set ved et hurtigt tjek for nogle giftermål omkring dette tidspunkt (flere personer synes at føre kirkebogen, og dette kan så give en forskel).

- Der er jo en tråd, hvor præstekonerne, som Wiberg ikke har med, søges fundet. Gad vide om pågældende måske så også burde medtage, hvis Wiberg har en fejl (?).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Først - jeg roder lidt i indlægget lige ovenover; Jacob Thune's første (?) hustru hedder Kirstine Jørgensdatter Schmidt, og hun dør i 1771.

Thestrup-Bjørn har oplyst om Jørgen Schmidt skifte i 1755, at der er 2 efterlevende børn, hvor Kirstine så er den ene -gift med Jacob Thune.

Skifte efter Jørgen Schmidt - Odense, Gejstligt skifte 1. august 1755 , fol. 264:

Begr. 6. aug. 1755 Odense, Gråbrødre kirke (Skt. Knud opsl. 891)

Overlevende ægtefælle Kirstina Bloch

i alt 2 børn, der overlever ham - Er den ene så Kirstine gm Jacob Thune?


Det andet efterlevende barn vil så være:

Maria Catharina  Jørgensdatter Schmidt, som 20. september 1769 bliver gift med Johan Philip Luttringhausen, se Odense Sct. Knud, opslag 683. Gift i hendes moders Mad. Smidz hus - samme indskrift som ved Jacob Thune og Kirstine's giftermål i 1770. 

Der burde herefter absolut ikke være tvivl om, at Jacob Thune's første (?) hustru hedder Kirstine Jørgensdatter Schmidt - og at Wiberg således har fejl her.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

#32
Hej igen!

Du nævner et barn nr. 16
= Mogens Nicolai, født 1. maj 1778 (årstallet ?), opslag 167 i Vigsnæs


MEN denne

MOGENS NICOLAJ THUNE er født 1. maj 1779
og er altså kun barn nr. 6 (med 2. hustru)
(bliver præst i Våbensted-Engestofte)

Hans storebroder af samme navn er født 19. marts 1778 og dør få dage efter.


Barn nr. 15 med 2. hustru er det allersidste barn
= Jacob Thune, født 22 jan 1791 i Vigsnæs ao-opslag 194
- det er her noteret, at det er det 16. barn (men det er konens 15. og mandens 16. barn)
(bliver præst i Gauerslund)

----------------

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Vigsnæs, Wixnesse Bye, , 1, FT-1787, B9287

Jacob Thune 53 Gift Hosbonde Sognepræst  
Ermgaard Stenbech 36 Gift Madmoder [Jacob Thune]  - FEJL skal være Steenberg
Jacobine Thune 16 Ugift hans Datter 1ste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Mathias M. Thune 11 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Mogens N. Thune 9 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Povel Abrah: Thune 6 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Rasmus Fog Thune 3 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Maren B: Thune 7 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Barbara H: Thune 5 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Anna M: Thune 4 Ugift Børn af sidste egtesk: [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Kierstine Schmidt født Bloch 87 Enke Hosbondens Svigemoder [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Søren Rasmusen 35 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Niels Olsen 19 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Charlotte Hoe 29 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Karen Marie Pedersdatter 25 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Sidsel Markusdatter 27 Gift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Karen Nielsdatter 27 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]  
Maren Larsdatter 34 Ugift Tienestefolk [Jacob Thune og Ermgaard Stenbech]

-----------

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Sallinge, Hundstrup, Flintholm Hovedgaard, , 67, FT-1801, a3024

Hans Jacobsen Golbeck 48 ugift husbonde ladefoged  
Ermegaard Thune født Steenberg 50 enke logerende  
Maren Bjørn Thune 21 ugift hendes børn = hendes barn nr. 7 (og Thunes nr. otte)  
Anne Matthæe Thune 17 ugift hendes børn = hendes barn nr. 10 (og Thunes nr. 11)
Karen Knudsdatter 31 ugift tjenestepige



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#33
Vil lige runde af - for Wiberg har virkelig klokket i det omkring denne familie.

Har fundet flere af hans fejl:

Wiberg nævner, at Ermegaard Steenberg (enke efter J. Thune) dør 13. januar 1832 i Våbensted præstegård

- MEN også dette er ganske forkert! Hun er død og begravet i Sakskøbing.

Beviset ser jeg i kirkebogen, men især i dødsanmeldelsen 14. januar 1832 Sakskøbing byfoged, fol. 376 (ao-opslag 372).
Der står faktisk i dette officielle dokument, at hun boede og døde "her i byen" (= i Sakskøbing)
- se også fol. 386 (ao-opslag 381), hvor bl.a. hendes svigerdatter, apotekerenken Thune ses.


Alle Wibergs fejl farer nu rundt i cyberspace til evig tid
- ingen har tilsyneladende gidet efterprøve hans oplysninger og lavet de nødvendige rettelser på deres hjemmesider.
Godt, at vi gad bruge et par dage på sagen  :D

Jeg tror, at Wiberg et sted (måske i forb. m. noget pension) har set, at præsteenken Thune boede hos sin søn
og har så taget fejl af de to sønner, præsten i Våbensted og apoteker Sakskøbing,
Mathias Martin Thune (født 2.3.1777) = Jacobs barn nr. 5 (og Steenbergs barn nr. 4).


Ermegaard Steenberg er for øvrigt datter af MATHIAS MARTIN OVESEN STEENBERG (kaldet This) og BARBARA HELENE HANSDTR. ALLERUP
- hendes far, Hans Allerups 1. kone  MAREN JENSDTR. THAULOW stammer fra min Bjørn-slægt; bl.a. derfor min store interesse i disse Thune.

Men det er jo en HELT anden historie, som vi ikke skal vade i her.

----------------------------------------

Mon ikke vi har begge Jacob Thunes hustruer helt på plads nu ?

- og fået rettet Wibergs mange fejl omkring Thune-Schmidt slægten ?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

Hej Thestrup-Bjørn

Tusind tak for din tilbagemelding - og gennemgang af en fejl mere hos Wiberg.

Det viser jo faktisk, hvor priviligeret vi er i vore dage, hvor vi har mange ting liggende på nettet og kan søge vidt og bredt; og mere kommer jo til hele tiden.

Vi må erkende, at det er vigtigt hele tiden at eftertjekke, også hvis vi finder noget - som ellers kan se tilforladeligt ud.

Problemet i denne sag med Wiberg er faktisk, at vi (i hvert fald jeg) har været usikre på, om det nu ikke alligevel var os (jeg), som var galt på den, og ikke Wiberg; også selv om kirkebøgerne faktisk fortalte den rette sammenhæng. Og problemet i et sådant tilfælde er så egentligt at finde frem til, hvorfor Wiberg har taget fejl - og det kan så være i stort problem i sig selv, og skabe endnu mere usikkerhed.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Blot for at fuldstændiggøre lidt mere om Jacob Thune's forslægt:

Jacob Thune's far er Mogens Nielsen Thune født juni 1671 i Tune (Tune sogn i Østfold i Norge), død oktober 1752 i Køng sogn, Odense amt, opslag 85 - 81 år 3 måneder gammel, og mor Anna Jørgensdatter, født omkring 1695 i Haarslev sogn, Odense amt, som datter af Jørgen Degn dèr; hun dør september 1762, opslag 97. Mogens Nielsen Thune var først gift med Bodild Gregersdatter, død 1717, og så fra 1718 med Anna Jørgensdatter, opslag 85/86 i Haarslev kirkebog.

Mogens Nielsen Thune's forældre er: Niels Mogensen, sognepræst i Tune i Norge, og Hildeborg Lauritzdatter Floer.

Oplysningerne om Mogens Nielsen Thune's herkomst fremgår under opslag 85 i kirkebogen for Køng sogn.

Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Her er så lige lidt mere, fra et skifte efter Otto Christopher Thune, broder til Jacob Thune (fra hjemmesiden: http://aurelia-clemons.dk/hlbk-amx.htm) :

Otto Christopher Thune moller i Rangle Molle         24 Apr 1772   BK 8 #3   A70
WIFE:    Ane Kirstine Kisbyesdatter
BRO:     Jorgen Thune skraeder i Fyhn i Egeberg Bye, Kirkebye S., Svendborg
         Ambrosius Thune borger & masler skraeder i Kbhvn w/bogbinder Bloch
         Jacob Thune sognpraest i Aschoe i Lolland & Langeland
         Erik Thune i Holsteen i Jtsehoi
«BRO:    Niels Thune skoleholder i Tved, Svendborg (dead)
         CH:     Hans Thune       
                 Bodil Elisabeth Thune
                 Edie Sophie Thune
SIS:     Hylleborg Thune = Andreas Heiglug sogndegn i Kiong,Assens, Fyen
         Margrethe Thune  unmd (? married later to above sis's husb)
         Bodil Kirstine Thune = Mathias Larsen Block borger bogbinder i Kbhvn
«BRO:    Niels Thune i Fyne (dead - ? same as. above)
           CH:   Hans Thune i Egeschand i Fhyn
                 Sidse Thune (?Lisse) i Holstienhuus i Fhyn
                 Ellen Thune i Kbhvn
?  Johan Wilhelm Schultz = Sophie Stephensdtr
       CH: Johanne Jensdtr = Rasmus Ostersen i Rangel Molle
[Holbaek Amt Konceptskifter; Bk 8 1763-1781; FHL film 49204]


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Thestrup-Bjørn

Du finder Otto i Oeders Efterretninger (OE-1771) på Rangle mølle, Holmstrup (Skippinge, Holbæk)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anita Holck

Jeg har litt om slekten Thune, men vet ikke helt hvor jeg har "stjålet" følgende:

"I justisråd Christopher Hammers arkiv i Gunnerus-biblioteket som er en del av Universitets­biblioteket i Trondheim er det bevart en slektsoversikt skrevet av Otte Christopher Thune som er en avskrift av det hans far Niels Mogensen hadde skrevet. Niels Mogensen var sønn av Mogens Pedersen som var sønn av fogden Peder Knudsen og Gunnild Mogensdtr. Den opprinnelige oversikten ble antakelig skrevet på slutten av 1600-tallet. Sammen med dette dokumentet ligger det et oversendelsesbrev skrevet i Land 19. mai 1764. Underskriften er ikke synlig, men alle som har vært borti kirkeboka for Land fra den tiden kjenner straks igjen sogneprest Nils Dorphs særegne håndskrift.

Sl: Hr Niels Mogensøn, Sogne Præst paa Thune, hans børn, og deres fødsels tiid:
Anno 1671 den 4 Julii blev Mogens Nielsøn Fød.-
Ao 1672 den 16 Julii blev Thomas fød.-
Ao 1673 den 6 Julii blev Otthe Christopher fød.-
Ao 1675 den 11te Oct: blev Karen føed.-
Ao 1676 den 13 Oct: blev Niels fød, som døede i Bergen.-
Ao 1678 den 20 April blev Hans fød, som døede 1681 den 10 Oct 3 ½ aar.
Ao 1679 den 3 Jun: blev Hillebor fød.-
Ao 1679 den 3 aug: blev Anne Margrete fød, opkaldet efter sine 2de Fastre Anne Mogensdaatter Lougmand Jacob Rasches, og Margrete Hr. Christen Henrichsøns.- (årstallet må være feil!)
Ao 1683 den 10de oct: blev Hans Christian føed.-
Dette at være et Rigtigt udtog og Copie af Sl: Faders Egen Original og Haandskrift, Testerer O.C. Thune.-"

Bastian Svendsen: Geistligheten i Christiania stift, bind IV, Vestre Borgsyssel prosti, Tune, s.489 (112-113):
Niels Mogensen fik 22/12 1666 A.B. at maatte succedere Hr. Tomas Lauritsson til Thune. Han blev 29/9 1666 af Elisabeth Bielke anbeffalt som(?) en ung fertou(?) Hr. Niels Monsen, der var kaldet til Capelan hos den gamle sogp. til Tune Hr. Thomas Larsen til at erholde succession. Han fader havde døbt hendes broder Henrik Bjelke og hans søskende (Stat. Cop.)
No.9.: Niels Mogensen Glostrup (hvorfor kalles han Glostrup??? = Kommune v. København), fra 1672 til 1692, blev medtjener til Thunøe 1668, men søgte under(?) 6 Aug. 1670 om Succession efter provst og sognepræst Thomas Larsen, hvilken ansøgning indvilgedes den 29 Aug. 1670. Kaldet tiltraadte han ved formandens død og levede sammesteds til 1692 (Gjessing om Jubellærere 2 D. P. 319). Han var en søn af provst Mogens Pedersen, sognepræst til Onsøe.

Hvem var Niels Mogensen Thune gift med? Flere hevder at han var gift med en Hilleborg Larsdatter Flor. Prestehistorien (NSFs hjemmeside) sier han var gift med en Hilleborg Thomasdatter. Sogneprestens manntall 1663-1666 har en Thomas Lauritzøn som sogneprest i Tune 3/10-1664, 2/3-1665 og 12/5-1669, han dør i 1672. Niels Mogensen Thune må i så fall være blitt sogneprest fra 1672. Kan denne Hilleborg Thomasdatter/Lauridsdatter være en datter, søster eller niese av Thomas Lauritzøn?

KB Køng, oppslag 85, (Fredagen derefter: D 20 October 1752) B.  samme dag blev begravet sognedegnen her ved stedet  Mogens Nielsen Thune,  hans fader  haftte været  Hr. Niels Mogensen Thune fordom Sognepræst for Thuunøe  menighed udi Norge, hans moder Hildeborg Lauritzdatter Floer; han var dimitteret fra  Christiania skole Ao: 1690 tog Examen Philosophicoum 1694, blev kaldet til embedet 1703, var  fød Ao: 1671, forestod degneembedet 50 år mindre end 5 maander, hans ganske alder var 81 år og 3 maaneder.

Anita




Anita Holck, Jessheim, Norge

Christian Konstmann Autzen

Hej Anita

Tusind tak for dine oplysninger.

Glostrup er et sogn i København - i den vestlige del af byen, lige før Tåstrup.

Se her: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger#

Og her: http://da.wikipedia.org/wiki/Glostrup

Jeg må lukke ned for i dag, men jeg vil senere se mere på dine oplysninger.


Hej Thestrup-Bjørn

Jeg fandt de pågældende oplysninger i forbindelse med anden søgning; og syntes at det var en mulighed for at supplere mere om Jacob Thune og dennes søskende.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anita Holck

Jeg vet ikke hvorfor han kalles "Glostrup". Hverken Niels Mogensen Thune, hans far Mogens Pedersen eller mor Gunhild Mogensdatter har noen tilknytning til Glostrup. Om da ikke navnet kommer fra hans farfar fogden Peder Knudsen Wincke som skulle være født i København.

Jeg ser at en stor del av dokumentet fra Gunnerusbiblioteket i Trondheim manglet i mitt forrige innlegg.

Kommentar til dokumentet: "Selve slektsoversikten gjengis i sin helhet nedenfor. Tekst som er gjengitt med fete typer er tilføyelser som Christopher Hammer har foretatt og som ikke fantes i den opprinnelige oversikten. Blant annet har Hammer tilføyet navnet "Gyldenaar". Dette navnet forekommer ikke i noen originalkilder og slekten har åpenbart aldri benyttet dette selv. Navnet synes å være Hammers egen konstruksjon. Per Reidar Bjørnerud Christiansen forteller i sin artikkel i NST XXXV 1996 "Dyre Sevaldssons ætt...": Christopher Hammer tilla Gunnild Monsdotter slektsnavnet Gyldenår. Finne-Grønn tok det dermed for gitt at hun skulle være datter av en "Mogens Gyldenaar". Sollied derimot nærmest knuste Gyldenår-tradisjonen i sitt kildekritiske oppgjør med Hummer-, Haard og Gyldenår-problemene. Han konkluderte med at Gyldenår-navnet var konstruert av Christopher Hammer ene og alene på bakgrunn av en tilfeldig og langtfra fullstendig våpenlikhet mellom den svenske adelsslekten Gyldenär og den dansk-norske slekt Wincke (Peder og Antonius Knudssønners farsætt)."

Jeg forsøker igjen:

"I justisråd Christopher Hammers arkiv i Gunnerus-biblioteket som er en del av Universitets­biblioteket i Trondheim er det bevart en slektsoversikt skrevet av Otte Christopher Thune som er en avskrift av det hans far Niels Mogensen hadde skrevet. Niels Mogensen var sønn av Mogens Pedersen som var sønn av fogden Peder Knudsen og Gunnild Mogensdtr. Den opprinnelige oversikten ble antakelig skrevet på slutten av 1600-tallet. Sammen med dette dokumentet ligger det et oversendelsesbrev skrevet i Land 19. mai 1764. Underskriften er ikke synlig, men alle som har vært borti kirkeboka for Land fra den tiden kjenner straks igjen sogneprest Nils Dorphs særegne håndskrift. Brevet lyder som følger:
Velbaarne Hr Cancelie Raad
Aller højstærede Velynder!
Efter megen søgning fant jeg igjen det forlangede slegte-register, som jeg hermed har den ære at fremsende med ærbødigst begjær, at det, som tjener mig til megen oplysning i mine Præste-historier, mig motte sendis tilbage - ved nu Hr Cancelie Raad nogen underretning om Mag Boe Hansens Forældre samt fødsels tid og sted udbad jeg mig en liden underretning derom - Med ald velstands tilynskning har jeg altid den ære at leve
Velbaaren
Land d 19 Maii 1764 Hr Cancelie Raads
Allerhøjstærede Velynders
ærbødige tjener

Vores Slegt Register
paa Fædrene Side!
Gunille Mogensdaatter Gyldenoer.
Hun var datter til Hustrue Magnilde Dyre, en Forneme adels Frue i sin Tiid, hendes mand ogsaa av Adel, men hendes navn u?viist.
Denne Gunille Mogensdaatter Gyldenaar var 2de gange gift (1) med Ole Reersøn, en forneme Raadmand i Osloe med Hanem avlede hun 2de døttre, Den første, Marthe Olsdatter, blev gift med hr Thomes Laugesøn, da Sogne Præst paa Touten, men siden i Obsloe, og, efter dens ulychelige Ruin i Christiania.-
Disse avlede Tilsamen:
(1) Ole Thomesøn, som efterlod sig (1) Peder Olsøn, levede ugift (2) Marthe Olsdatter, gift med hr Peder Kielbech paa Røgen (3) Malene Olsdatter, gift i Danmark med en Præst i Vibe (4) Maren Olsdaatter, gift med Anders Bynche.-
(2) Lauge Thomesøn, døede ugift.-
(3) Mag: Sevald Thomesen, efterlod sig Hr Knud Sevaldsøn, Sogne Præst paa Touten og Thomes Sevaldsøn døede Stuedent.-
(4) Mag: Niels Thomasen, Sogne Præst paa Touten, efterlod sig ingen børn.-
(5) Mag: Anders Tomesøn, kom til Danmark, hvis børn vides iche.-
(6) Malene Thomesdatter, blev gift med Mag: Ole Boesøn, Lector i Christiania og avlede med ham 12 børn, som døede ugift, undtagen Lisbet som blev gift med Mag: Jesse Madsøn, den tiid Rector Scholæ Christianiensis, men siden Sogne Præst i Scheen, med hvilke hun avlede Mag: Hanibal Jessen, Sogne Præst samestæds, og Malene Jesdatter som var gift først med Hans Iversen, siden med Anders Cornitz Raadmand i Scheen.-
(7) Magnild Thomasdaatter, døede ugift.-
(8) Lisbet Thomesdaatter, gift med Hans Castensøn, og avlede med ham (1) Hr Christopher Hansøn, Sogne Præst i Land og Provst (2) hr Niels Hansøn, Sogne Præst paa Hoff i Soløer. (3) Casten Hansøn døede Student. (4) Karen Hansdatter gift med Mag: Boe Hansøn paa Ringsager.-
Gunild Mogensdaatters anden Datter med Ole Reersøn, Nemlig Aase Olsdatter, blev gift med hr Daniel Laugesøn, Sogne Præst paa Modum, og havde ingen børn.-

Efter Ole Reersøns Død, blev Gunild Mogensdaatter anden gang gift med Peder Knudsøn, fouged over Touten og Stifts Skriver over Aggershuus Stift, med hanem avlede hun:
(1) Hr Knud Pedersøn, Sogne Præst paa Gran, ingen børn.-
(2) Hr Mogens Pedersøn, Sogne Præst paa Onsøe, efterlod sig disse Børn
Med hans første qvinde
Anne Mogens daatter, gift med Jacob Rasch, Laugmand i Stavanger
Med has anden qvinde
Knud Mogensøn, som tiente ved militien i Spanien og der døde.
Eylert Mogensøn, boede paa Moss og der døde.-
Hr. Peder Mogensøn, Sogne Præst paa Onsøe.-
Hr. Mikel Mogensøn, Sogne Præst paa Hobbel, og Provst.-
Niels Mogensøn døede i ungdomen.-
Margrete Mogensdaatter, som var gift, først med hr Laurids Lauridsen, siden med hr Christian Henrichsøn, begge Sogne Præster til Rygge.
Thomas Mogensøn, døede i Holland ugift.-
Gunild Mogensdaatter, gift med hr Peder Mikelsen paa Waale.
Sophie Mogens daatter, døede i barndomen.-
Hr Niels Mogensøn, Sogne Præst paa Thune.-
Hr Jens Mogensøn, Sogne Præst paa Nannestad.-
Sophie Mogensdatter gift med Matz Henningsøn.-
(3) Marte Pedersdaatter, 3de gange gift (1) med hr Christoffer Jensøn, Sogne Præst paa Stange, men siden paa Touten. (2) med hr Mads Pedersøn paa Touten, (3) med hr Ole Jensøn Pharo paa Næss paa Hedemarken. Med de 2de siste Mænd havde bemte Marthe Peders daatter ingen børn, men med den første disse efterskrevne:
(1) hr Jens Christophersøn Sogne Præst paa Ringsager, døde uden børn.-
(2) Karen Christophers daatter Hak, gift med Otte Mogensøn Gyldenaar, Laugmand paa Oplandene, avlede ingen søner, men mange døttre, hvoraf ingen vides ved navn, undtagen Pernille Ottesdatter, som blev gift med hr Anders Hammer paa Gran, og en anden fik først Niels Bentsøn, Fouget paa Touten, siden oberste Reichwin, hvis navn var Elisabeth Ottesdaatter.
(3) Helebor Christophersdaatter, gift (1) med Peder Jensøn, Fouget over Touten (2) med hr Matz paa Biri, havde iche børn med nogen af sine Mænd.-
Peder Knudsøn havde ellers 4re brødre (1) Hr Friderich Knudsøn Sogne Præst i Svalderup og Proust i Odsherret (2) Morten Knudsøn kongel: Herold, (3) Hans Knudsøn Winche, Lougmand i Stavanger og (4) Antonius Knudsøn, Borgemæster i Obsloe og en Søster Boel Knudsdaatter, gift med Anders Hansøn, Skriver paa Bremerholm, av dennem ere disse børn:
(1) Hans Andersøn, Canich i Osloe, gift med Barbara Berg, og avled med hende (1) Claus Hansøn Berg, Capitaine, hvis Hustrue var Birgitte Trane, og Deres Søn Nicolai Berg, Laugmand over Tønsberg og F:stads lougstoel. (2) Boel Hansdaatter gift med Fouget Berrel Jensøn.
(2) Karen Anders daatter Plate, som var i sær Naade hos C4.
(3) Boel Andersdaatter, gift (1) med Willum Dop, Canich i Roeskild, siden med magister Ole, Biskop i Osloe.
(4) Anne Andersdatter, gift med mag: Niels Glostrup, Biskop i Osloe.
(5) Else Andersdatter, som havde Lauritz Hammer, kongens Kiøbmand i Kiøbenhavn.-
(6) Erich Andersøn, Tolder i Holmstrand, som havde Inger Hermandsdatter.-

Sl: Hr Niels Mogensøn, Sogne Præst paa Thune, hans børn, og deres fødsels tiid:
Anno 1671 den 4 Julii blev Mogens Nielsøn Fød.-
Ao 1672 den 16 Julii blev Thomas fød.-
Ao 1673 den 6 Julii blev Otthe Christopher fød.-
Ao 1675 den 11te Oct: blev Karen føed.-
Ao 1676 den 13 Oct: blev Niels fød, som døede i Bergen.-
Ao 1678 den 20 April blev Hans fød, som døede 1681 den 10 Oct 3 ½ aar.
Ao 1679 den 3 Jun: blev Hillebor fød.-
Ao 1679 den 3 aug: blev Anne Margrete fød, opkaldet efter sine 2de Fastre Anne Mogensdaatter Lougmand Jacob Rasches, og Margrete Hr. Christen Henrichsøns.-
Ao 1683 den 10de oct: blev Hans Christian føed.-
Dette at være et Rigtigt udtog og Copie af Sl: Faders Egen Original og Haandskrift, Testerer O.C. Thune.-"

Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Christian Konstmann Autzen

Hej Anita

Det var dog helt utroligt - og jeg siger dig tusind gange mange tak. Hvor dejligt at vi i disse internet-tider kan "fange" hinanden og få udviddet vores viden.

Hermed vil vi vel have afdækket hele den slægt, som så i Danmark har tilnavnet Thune. Samtidig er der her fremkommet oplysninger, som givet andre slægtsforskere såvel her i Danmark som i Norge kan få nytte og værdi af.

De bedste hilsener fra Odsherred i Danmark  :)
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej igen Anita

Hvad siger du til denne: http://www.geni.com/people/Knud-Wincke/6000000007426229521

Jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan få årstallene til at passe ind; men her forekommer så også tilnavnet "Gyllenaa", som du jo argumenterer for, ikke rigtigt kan passe ind i slægten.

Spørgsmålet er jo reelt, hvor megen tillid der kan være til denne hjemmeside (?).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anita Holck

Det har skjedd mye siden Christopher Hammer (1720-1804), S. H. Finne-Grønn (1869-1953) og Henning Sollied (1907-1945) skrev sine artikler, Gyldenårteorien ble altså grundig tilbakevist av Sollied allerede på 1930-40-tallet.

Gunnild Mogensdatter var datter av Magnild Dyresdatter som var datter av lagmann Dyre Sevaldsen. Han og hans slekt er det skrevet mye om, men den beste og mest etterrettlige artikkelen er utvilsomt "Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene" av Per Reidar Bjørnerud Christiansen i Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind XXXV, side 387 (1996):

Peder Knudssøn og hustruen fikk 15. juni 1614 kongelig bevilling på tre av kongens gårder på Toten: Hallingstad, som de selv bor på, samt Store og Lille Gjerstad. I lensregnskapene opptrer Peder Knudssøn siste gang i 1631. I 1632 eier Gunnhild Mogensdatter 14 gårder og gårdsparter, og av dem gjenfinnes 13 blant Peder Knudsens gods i 1633. Gunild s: Peder Knudsen eier stort sett de samme gårdene i 1633.
Foruten dette har vi et svært tidlig kildebelegg som må gjelde Gunnild Monsdatter. En Severin Pederssøn pålegges 4. februar 1575 å betale det resterende beløp han skyldte "Gunilde Oluff Redersens quinde". Hammer og Gjessing angir at Gunnild Monsdatter første gang var gift med Ola Reiersson, rådmann i Oslo. De skulle ha døtrene Åse Olsdatter gift med herr Daniel Lagessøn, sogneprest til Modum, og Marte Olsdatter gift med herr Thomas Lagessøn, sogneprest til Toten og senere Oslo. Marte og herr Thomas ble viet av Oslo-bispen Jens Nielssøn på Hallingstad på Øster Toten, og Jens Nielssøn skriver i sine visitasbøker at Marte Olsdatter er Peder Knudsens stedatter. Når Ola Reiersson i 1574 sammen med bl.a. Niels Krabbe opptrer som arveberettiget etter Even på Store Re i Stange, må det skyldes at hans hustru Gunnild var datter av Mons Evenssøn og Magnild Dyresdatter og sønnedatter av Even på Store Re i Stange.

Peder Knudsen var Gunnild Mogensdatters andre ektefelle. Han ble antakelig født i København der faren var slottsskriver. Flere i hans familie benyttet slektsnavnet Wincke som kom fra hans morfar, men det ser ikke ut til at Peder brukte dette navnet selv. Peder var fogd over Hadeland og Totens fogderi fra omkring 1578. I 1609 kalles han "forrige fogd". Han var stiftsskriver i Oslo og Hamar stift i en periode før han igjen var fogd over Hadeland og Toten inntil han døde. Peder og Gunnild bodde på garden Hallingstad på Toten som han fikk i forlening fra kongen i 1578. Peder Knudsen møtte i en rettsak for herredagen i 1599 på vegne av Magnild Dyresdatter og kalles da hennes "svoger". Peder er oppført i skattelistene siste gang i 1631 og døde antakelig samme år. Året etter er enken oppført i skattelistene.

Deres sønn Mogens Pedersen, sogneprest Onsøy, Østfold 1614-78, prost ca. 1629.

Bastian Svendsen: Geistligheten i Christiania stift, bind IV, Vestre Borgsyssel prosti, Onsøy, s. 381 (86):
4. Hr. Mogens Pedersen, fra 1614 til 1678, er født den 4de December 1584 paa gaarden Hallingstad paa Toten af forældrene Peder Knudsen, foged over Toten og Hadeland, siden stiftsskriver over Oslo og Hammerens stift, og Gunhild Mogensdatter Gyldenaar, som først havde været gift med Ole Reersen, en fornem raadmand i Oslo, og en datter av Mogens Gyldenaar (Gyldenaars vaaben er 3de fembladede roser og en hvid spore i blaat feldt, paa begge sider af sporen staar en hvid rose, men midt i sporen en rød rose. Paa hjelmen et rødt hjerte med 2de hvide udstrakte vinger. Dyhres vaaben er en sort Løve og en sort Bjelke i blaat eller rødt feldt og en halv sort løve med forlapper, bryst og hoved paa hjelmen. Dette vaaben brugte Iver Dyhre i Norge 1240 og efter ham alle de norske af Dyhre.) - af gammel norsk Adel - og Fru Magnhild Dyhre, likeledes af norsk adel. Mogen Pedersen freqventerede skolerne i Hammer, Oslo og Odense, fra hvilken sidste han deponerede til Kjøbenhavns Universitet 1607. Efterat han her havde studeret et par aar, reiste han udenlands 1609 og var i fulde 3 aar i Gesuers(?) hus i Wittenberg, men vendte tilbage til fødelandet 1612. Aar 1612 kaldtes han af fru Dorthe Jul, eierinde af Ellinggaard til sognepræst for Onsøe, dertil ordineret af biskop Mag. Niels Clausen Siningius(?), superintendent over Opsloe og Hammers Stift. 1624 blev han provst og døde som jubellærer 1678, eller efter at have været præst til Onsøe i 64 aar, provst i 54 og i sit alders 94de.
Han var første gang gift 1617 med Marie Lübeck, datter af Hans van Lübeck, raadmand i Opsloe og Anna Hellesdatter (der efter denne sin første mands død blev gift med Jacob Hansen, først borgermester, senere raadmand i Opsloe). Med denne Marie Hansdatter Lübech, der ikun levede 2 aar, havde han en datter. Andere gang indgik han i ægteskab 1621 med Karen Michelsdatter, hvis fader var foged og tolder paa Bragernæs. I dette ægteskab, der varede i 32 aar, blev han fader til 13 børn (?).

Bastian Svendsen (1795-1865) skrev altså sin prestehistorie lenge før Sollieds tid, her gjentas dermed også tilknytningen til en slekt Gyldenår.

Norsk Lokalhist. Inst.
Skattematrikkelen 1647, bind V, Buskerud - Ringerike og Hallingdals fogderi, Norderhov prestegjeld, fra s. 20:
Wagger - Hr. Mogens paa Oensøenn wdenn bøxel, kornn 5 fr. 3 dr
Alme - Hr. Mogens paa Oensøen 1/2 pund biugmiell wden bøxell

Sogneprestens manntall 1663-1666, Nedre Borgesyssel Prosti, Onsøy, 30/9-1664, (1665 udat.), 26/2-1666 - Mogens Pedersøn

NSF, genealogi.no, Norsk prestehistorie:
Pedersen, Mogens
1614: sogneprest Onsøy
ca. 1629: prost
18.1.1614 [Koldinghus]: Bispen i Oslo:[1] et Prestekald er fratat hr Jacob Hjort, og vi har befalet at det til videre skulle vaccere. Nu skal Mogens Pedersen bekomme dette kald, og J ham strax ordinere og innsette.
16.2.1621: var han tilstede ved avl. av kirkeregnsk. for Onsøy 1615-19, men undertegnet ikke.[2]
1627/29: hr Mogens Pedersen ga 40 lod sølf forstrekn.[3]
1629: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap for følgende prestegjeld: Berg, Enningdal, Idd, Skjeberg, Glemmen og Tune.[4]
1631: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap for følgende prestegjeld: Hvaler, Enningdal, Ulsrud, Svindal. Segl i til dels gode avtrykk.[5]
1631: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap for følgende prestegjeld: Idd, Berg, Skjeberg, Tune, Borge, Våler, Råde, Rygge, Hvaler og Onsøy. Segl ved samtlige underskrifter til dels i perfekte avtrykk. [6]
1632: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap for følgende prestegjeld: Idd, Berg, Skjeberg, Tune, Borge, Våler, Råde, Rygge, Hvaler og Onsøy. Segl ved samtlige underskrifter men ingen helt gode avtrykk. [7]
1633/38: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap (som ovenfor).
1642: hr Mogens Pedersen ga godt skudsmål for hr Ole paa Idd som hadde forset sig med alterens sacramente.[8]
mars 1643: hr Mogens Pedersen prost over nedre Borgesyssel, med sognepresten til Neffuestad och Eningsdal og Jens Christensen foged, samt laugrettismend og kirkevergene til Eningsdal kirke, suppt om tillatelse at samme kirke som meget var forfalden motte i tide af kirkens forraad repareres, efter deres hos leverte beskrivelse, med taxt og overslag på reparasjonen. Herom har prosten intet seneste talt med mig da dem til Ellinge kirkes rep ble bevilget.[9]
1646: suppt at have 2 ringe flumb sauger paa Ringerige, hvoraf den ene ikkun var en spilde saug, og begge staaende under et tag, hvilke for 50 dr var lagt i skat og han selv ikkun bekom 30 dr årlig leie. Bad i betragtn. hans ringe vilkår af liden indkomst og mange børn, sådan påleg mod ham, at motte modereris. Resol: avslåes, særlig nu i denne besværlig til, men skal ellers vise ham og andre geistlige nogen velbehag hvis mulig.[10]
1649/50 - 1657: Lensregnskapene for Onsøy regner opp hans jordegods: I 1649/50 til 37 gårder, de senere år 30 gårder.[11]
1651/52: saugen til her Mogens paa Onsøenn 2 sk pd. [i skatt] med ejere Cronen og Raadepresten.[12]
1653/1679: Tinglyst pantebrev fra Laurits Lauritsen til hr. Mogens Pedersen til Onsøen på gården Vold. Actum Rygge prestegård 23.4.1653.[13]
1655: sønnen Mogens Mogensen avla ed som kap. hos ham 23.9.1655.[14]
Skulle han altså også ha en sønn Mogens som ikke er nevnt i oversikten over barna?
1656: Tinglyst pantebrev fra Niels Bertelsen på egne vegne og Karen Hansdatters vegne, Thomas Bertelsen og Thibi Boedt, til hr. Mogens Pedersen, sogneprest på Onsøen, på 1 ½ skipd. i Vold [gikk videre i arv til hr. Mogens' datter gift med Mads Henningsen Lemmiche, som 1675 solgte til sin svoger hr Chr. Henriksen Smidt.][15]
1656: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap for følgende prestegjeld: Onsøy, Hvaler, Tune, Rygge, Idd, Berg, Råde, Borge og Skjeberg. Segl ved samtlige underskrifter.[16]
1657 - 1659: I egenskap av prost medundertegner han kirkeregnskap (som ovenfor).
1658/60: Sammen med hr. Niels på Berg, hr. Jørgen på Råde og hr. Lauritz på Rygge stillet han i 1658 en fullt utrustet rytter. Det finnes også i samme kilde opplysninger om øvrige ytelser under krigen i form av skatter og leveranser av proviant.[17]

Kilder til ovenstående er:
Thomle, "Lemmich" PHT 2 V 177 f og "Theiste", PHT 4 VI pl 142,
N. Aa. Br. 18.5.1695 for hr. Christens eftermann,
G. Grüner: Sl. Grüner (1936), s. 42 f.,
N.R.R. IV 514,
Moss sskr tb. 16/45 (1679),
Stk Extraktprotokoll 1665 s.377 og 1666 s.209 hvor enken sier å ha vært enke i 14 år.

[1] NRR IV. 514.
[2] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 1a, N. Borgesyssel prosti, fol. 99.
[3] ALR 37 VIII
[4] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 2, N. Borgesyssel prosti.
[5] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 2, Nogle Resterende Regnsk. Indtil Ao 1628, N. Borgesyssel prosti.
[6] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 4, N. Borgesyssel prosti.
[7] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 4, N. Borgesyssel prosti.
[8] O. Kap. 65/117.
[9] Stk Extr prot s. 60.
[10] Stk Extr prot s. 338.
[11] Onsøy lensregnsk 94 I, lit. 1.
[12] ALR 60 III N.
[13] Moss sorenskriveri, tingbok nr. 16, fol 46a, Rygge 20.12.1679.
[14] Edsprot., s. 86.
[15] Moss sorenskriveri, tingbok nr. 16, fol 46b, Rygge 20.12.1679.
[16] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 9, N. Borgesyssel prosti 1651-53, fol. 452-96.
[17] RK. Kirkeregnsk. Akershus stift, pk. 22b, geistligh. contrib. 1656-61.


Anita Holck, Jessheim, Norge

Christian Konstmann Autzen

Hej Anita

Tusind tak for for dine supplerende oplysninger.

Jeg kan så oplyse dig om, at denne linie hos mig er til en Maren Petrine Juliane Pedersen som i 1935 bliver gift i Slagelse med Thomas Mærsk, og det er således deres børn, som er kusiner til min hustru, dette gælder. Og dine oplysninger vil således være til meget stor glæde for min hustru's kusiner og deres børn og børnebørn.

- Men bemærk dog, at denne Mærsk slægt ikke har noget at gøre med den danske skibsreder Mærsk-slægt.

Mange hilsener igen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Rau Hartmann

#45
Jeg indskyder lige en bemærkning i enden på denne lange og interessante tråd.
Ved et tilfælde falder jeg lige over den, i forbindelse med at jeg var ved at opdatere nogle oplysninger på min Schmidt-slægtsgren.

Jeg ser at der et sted her på tråden henvises til bartskær/kirurg Villum Schmidt i mit slægtstræ på MyHeritage.
Jeg er nu gået i gang med at opbygge mit træ helt forfra, da der gik teknisk kuk i mit forrige træ, og hotline-support på MyHeritage ikke kunne finde frem til fejlen.

Derfor går jeg ved samme lejlighed det hele igennem en gang til, og det er faktisk ret sundt.
Det er samtidig også årsagen til at jeg faldt over denne tråd på DIS.

Tak for alle de spændende og nye oplysninger i denne tråd!
Jeg vil nu prøve at få det indarbejdet i mit nye slægtstræ.
Det træ der linkes til her i tråden, er mit gamle træ, som er under langsom afvikling mens jeg opbygger et nyt. Derfor beder jeg om undskyldning for eventuelle 'gamle fejl og mangler' i det gamle træ.

Min direkte ane er i denne forbindelse bartskær/chirurgus Villum Schmidt, og en af hans sønner, nemlig Christen Schmidt, som blev byfoged i Aalborg.

Her er linket til den gamle bartskær Villum Schmidt i mit nye slægtstræ, hvis nogen skulle have lyst til at tjekke diverse oplysninger der:

http://www.myheritage.dk/person-70500498_117396002_117396002/wilhelm-willum-schmidt-regimentskirurg-under-skaanske-krig-barber-bartskaer-og

Det er længe siden jeg sidst har arbejdet med denne gren, så der kan godt løbende komme nyt til, eller ændringer hist og pist.

Skulle nogen have rettelser eller nye oplysninger i forhold til det jeg har p.t. i mit slægtstræ, hører jeg gerne om det.



Med venlig hilsen
Helle Rau Hartmann
Vejle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle