Hvilken kro på Vesterbro

Startet af Yvonne Elisabeth Ipsen, 08 Okt 2013 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

Yvonne Elisabeth Ipsen

Hej kan i hjælpe mig,det drejer sig om Henrik Lorens jeg så i Ft 1787 Vesterport 23 at han holder kro,
hvordan finder jeg ud af hvad det var for en kro.


  MVH Yvonne.

Hans Poulsen



Hej Yvonne

Her får du ikke mere, end du allerede véd i forvejen.

Ingen af personerne har jeg kunnet (gen-)finde i ft. 1801.

Før der kom en fast forbindelse over Limfjorden fra Nørresundby til Aalborg i 1865, var der livliv gang i færgefarten mellem de to byer. Tit måtte personer, der kom langvejs fra, vente, måske endda overnatte, i Nørresundby, før der var plads på en af de både, der transporterede personer, kvæg, gods etc. over fjorden.

Ventetiden og overnatningerne medførte, at der var et utal af små kroer i Nørresundby. Beskedne indtægter fra anden side blev suppleret med, at mange husholdninger holdt kro.

Jeg kan godt forstille sig noget lignende gjorde sig gældende i centrale dele af det ganmle København.


Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Uden Stadens Vesterport, 23, 2, FT-1787, B5771
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Henrik Lorens 27  Gift husbond holder kro 
Anne Marie NN 25  Gift hustru   
Karen Andersdatter 59  Enke(mand) konens moder   
Anne Kirstine Henriksdatter 1  Ugift deres Datter   
Andreas Schrøder 9  Ugift  tjener?? 
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Yvonne

Så vidt jeg husker skulle man have tilladelse fra myndighederne for at drive kro. Københavns Stadsarkiv ligger måske inde med materiale der kan bruges.

Se evt. http://www.stadsarkiv.dk/wiki/Borgerskab_og_næring_1685-1974

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Yvonne Elisabeth Ipsen

Jeg siger mange tak for hjælpen og den lille historie.

      MVH Yvonne.