Samme dato-notits i kirkebog og på Politiets registerblad?

Startet af Anette Vilstrup Lohiya, 09 Okt 2013 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Anette Vilstrup Lohiya

Jeg har i den seneste tid begivet mig ud i slægtsforskningens jungle.
Det er især min oldefars barndom i København som søn af "uægte tjenestepige" som har vakt min interesse.

Jeg har indtil nu fundet ud af en del.

Jeg har fundet ham i kirkebogen for Den Kongelige Fødselsstiftelse:
Carl Anton Nielsen, født 24. Maj 1894 af ugift tjenestepige Kirstine Nielsen, 10. Mag. i Kbh.

Har også fundet en faderskabssag hos Københavns Overpræsidium, hvor en Jens Mortensen udlægges at være faderen og skal betale alimentationsbidrag til moderen.

Carl Anton Nielsen er derudover at finde i Politiets Registerblade, da han registreres som 14-årig.

Der er én ting, som jeg har opdaget for nyligt, og som jeg har studset over sidenhen.

Udfor hans navn i kirkebogen fra Fødselstiftelsen SAMT på hans registerblad hos Politiet, er angivet en dato: 21-8-1929 (på politiets registerblad efterfulgt af "Genp. Mag. 3. Afd. 2. Sekr.").
Jeg har en anelse om, at det kan have noget med "forsørgelsessystemet" at gøre, men forstår ikke hvorfor det registreres i kirkebogen også...Kan der være en anden forklaring?

Sidst i 1920'erne og fremefter skulle han, så vidt jeg ved, bo på Djursland med hustru og børn.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at afklare dette?

På forhånd tak for hjælpen.




Gitte Johansen

Kære anonyme

God ide, hvis du lige får navn på dig selv i din profil.

Læs her om de forskellige forkortelser.



http://www.politietsregisterblade.dk/component/content/article?id=144
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hej Anette

Jeg kan se, du har fået det rettet, så velkommen til dette forum


Kunne du bruge linket?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Hej

Husk at oplyse kirkebog og opslagstal på de data du nævner.
Også vise linket til Pol. reg.

København
Den Kgl. Fødselsstiftelse 1891-1896
opslag 142


Pol.reg.:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1421333&searchname=polit_adv
-----------------------

Vi vil gerne se selv  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Vilstrup Lohiya

Hov, ja, er jo lidt ny i det her forum - så det havde jeg ikke lige fået med :)

Tak for linket  :)
Jeg havde dog godt set "ordbogen" på Politiets Registerblade med forklaringer på de forskellige anmærkninger, og det er der jeg har set at anmærkningen "Genp. Mag. 3. Afd. 2. Sekr." henviser til "forsørgelsesvæsenet".

Det som undrer mig er datoen 21/8-1929 som er anført både på registerbladet og i kirkebogen...
Og især, da jeg var overbevist om, at han i 1929 befandt sig på Djursland.

Jeg er bosat i Holland og har ikke rigtigt mulighed for at få adgang til andre arkiver end dem som er uploaded på nettet. Men er ret nysgerrig på, hvad der mon er sket der i 1929, siden det både skulle noteres hos Fødselstiftelsen og i Politiets registerblade...?

Hans mor dør i 1910 (da han er 16 år) og jeg tænker det eventuelt kan have noget at gøre med noget værge/plejefamilie eller lignende, men jeg har ikke meget viden på området.
Har dog længe undret mig over, hvordan han kommer fra København til Djursland...

Jeg ved ikke om I kan hjælpe mig videre med, om der kan være hold i mine spekulationer...

Inger Toudal


Umiddelbart ville jeg sige, at notaterne i kirkebogen og på registerbladet kunne have noget at gøre med attester, som han havde brug for, da han skulle giftes. Kender du hans vielsesdato?

Eller også kunne det være, at han fik brug for fattighjælp, som det vist stadigvæk hed dengang, på det tidspunkt.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Kan det tænkes, at han bliver gift på det tidspunkt, eller bliver far.

Har du slet ikke mere på ham? Hvor på Djursland, hans kones navn, hans børns navn?

Nå Inger, vi var enige igen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com