Danske kirkebøger er lige kommet på FamilySearch.

Startet af Helle Thor Hirschmann, 10 Okt 2013 - 01:22

Forrige emne - Næste emne

Helle Thor Hirschmann

Her til aften skulle jeg vise en noget om hvad man kan se på FamilySearch efter det er blevet ændret.

Der plejer kun at være 5 danske punkter, men i dag fandt jeg 6.

Man kan bruge dette link: https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025

Eller gå ind som jeg gjorde:

Skriv: www.familysearch.org

Vent til billedet kommer op:

I selve billedet kommer ordet  SEARCH frem og der trykker man.

Der kommer et søgebillede frem, der kører man helt ned i bunden af billedet til der kommer et verdenskort frem.

Ude til venstre i billedet bliver der refereret til forskellige kontinenter, her vælger man:

Continental Europe.

Ude til venstre kommer der en alfabetisk liste over forskellige lande.
Ud for Danmark er der et 6-tal i parentes og hvis man trykker på navnet kommer ovenstående liste frem.
Hvis Arkivalieronline er nede er det godt at vide.

God fornøjelse.

:) Helle

PS, der står godt nok kirkebøger fra 1487 - 1941, mon ikke det er en slåfejl og skulle have stået 1787?


Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Helle

Der er faktisk materialer helt tilbage til 1484 under Ringkøbing amt, Bølling herred, Dejbjerg+Hanning sogne - det er nu "diverse dokumenter" - så vidt jeg kan se er den ældste kirkebog de har liggende fra Ørum (Dronninglund, Hjørring) som starter i 1615 :)

Årstal fundet via John Nielsens http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/KirkebogFS.htm

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anna N Rasmussen

Hej,

Lis Petersen overbragte allerede den gode nyhed for en uges tid siden: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66414.0.html

Men godt nyt for slægtsforskere kan jo ikke eksponeres for meget, så tak alligevel  :)

Jeg vil dog gerne lige tilføje eller understrege noget, som jeg synes er super vigtigt: De bøger som nu er lagt på FS er – generelt (efter 1814, hvor der begyndte at blive ført to bøger) – nogle andre end dem som ligger på AO. Der er tale om hhv hoved- og kontraministerialbøger (præstens eksemplar og degnens kopi).

Hvis man læser Brugerrådets mødereferater, vidste man godt, at der var noget på vej. Projektet er så blevet forsinket lidt, men okay. Der står lidt om det under punkt 5 her: http://www.sa.dk/media(4473,1030)/Referat_af_m%C3%B8de_den_26._oktober_2012_i_Arkivalieronlines_brugerr%C3%A5d.pdf

Så vidt jeg har forstået, er det meningen, at begge udgaver også skal ud at ligge på AO? Så det sker vel nok snart, i takt med at der også kommer lægdsruller, flere skifteprotokoller mm., som lovet af SA.

Men som sagt, så kan jeg ikke opfordre nok til, nu hvor muligheden er kommet, at man slår op i både hoved- og kontraministerialbogen.

Dels har man nu mulighed for, omsider, at se de kirkebogsopslag som har været utilgængelige på AO på grund af fejl og mangler. Manglende sider, sorte opslag, brutal sidebeskæring, elendig scanningskvaliet, osv. Mormonerne gør noget ved sagen! Jeg har selv allerede fundet nogle oplysninger fra Roskilde Domsogn, som jeg har ønsket mig at se i årevis, men hvor siderne manglede på AO.

Den anden store fordel ved kirkebøgerne på FS er, at der kan findes oplysninger i den ene bog, som ikke findes i den anden. Ofte den slags små oplysninger, som er guld værd for en slægtsforsker. Jeg har bl.a. fået bekræftet hvor en "forsvunden" person var blevet af på denne måde. Jeg havde fundet en person på DDD, som boede langt væk fra fødesognet, men som passede så perfekt på navn og erhverv, at jeg havde en stærk mistanke om, at det var ham. Men fordi det var før 1845, hvor fødestedet kommer med på folketællingerne, og han døde før 1845, så var jeg usikker. Men i FS-udgaven var det noteret ved begravelsen, hvor han var født  :).

God fornøjelse med kirkebøgerne til alle,

/Anna 
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Arne Feldborg

Citat fra: Anna N Rasmussen Dato 10 Okt 2013 - 09:32
Jeg vil dog gerne lige tilføje eller understrege noget, som jeg synes er super vigtigt: De bøger som nu er lagt på FS er – generelt (efter 1814, hvor der begyndte at blive ført to bøger) – nogle andre end dem som ligger på AO. Der er tale om hhv hoved- og kontraministerialbøger (præstens eksemplar og degnens kopi).
Det gælder måske nogle steder, men ikke alle. Der hvor det i forvejen er kopibøgerne der ligger på AO er det vist præsit de samme bøger der nu er lagt ud på FS,  bare i en væsentligt bedre kvalitet.

Dybest set er størsteparten af de nye FS scanninger og de gamle AO scanninger vel sket fra den same originalkilde, nemlig de gamle mormonfilm. Dem på AO har bare lige været omvejen over mikrokort og sort-hvide scanninger, mens dem på FS er helt nye gråtone-scanninger fra originalkilden.

Man skal iøvrigt også være opmærksom på, at når der er tale om dobbeltpastorater er de gamle bøger ikke altid nævnt i begge sogne på FS.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis B. Jensen

Hej

Dejligt med de nye arkivalier på FS - men desværre ses der mangler også blandt nogle af disse kirkebøger.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Alice Oppenheim

Ja, der mangler noget!

Jeg får en liste, der hedder:

    Danmark, Kirkebøger, 1484-1941

Amt

    Ålborg
    Århus
    Bornholm
    Frederiksborg
    Hjørring
    Holbæk
    København
    Maribo
    Præstø
    Randers
    Ribe
    Ringkøbing
    Roskilde
    Skanderborg
    Sorø
    Thisted
    Vejle
    Viborg

— men hvad med Odense?

Christian Grøndberg

Citat fra: Alice Oppenheim Dato 10 Okt 2013 - 20:12
— men hvad med Odense?

Odense, Svendborg, Tønder, Aabenraa, Sønderborg og Haderslev Amter...

Helle Vibeke Olesen

 - ja, Odense og Svendborg mangler samt de sønderjyske amter.

Er der nogen, der kender grunden?

Måske lægger de dem ud, efterhånden som de er færdige, så vi, der dyrker Fyn, har noget at glæde os til :-))

Med venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen

Flemming Kristensen

Jeg søger meget i Harridslev, Rakkeby, Sejlstrup mm  i Hjørring. Derfor har været inde og downloade hver enkelt billedfil for årene 1754 til1784 .
Derefter har jeg lagt dem i D:AO\data\kirkeboger\C067A\D\
og oprettet et dir kaldet 002F. Så nu kan jeg se Kirkebogen her med AO værktøj, som med de andre KB. Jeg kan endda lave indeks. Der er noget her, jeg ellers ikke kan læse i de andre Kirkebøger der var på nettet.

Det tog omkring en timestid for de 112 billedfiler.

Det samme er lavet med Rønnovsholm skifte. Senere går jeg i gang med Vrejlev, Langeland og hvor jeg ellers søger aner og andre gode mennesker.

Billeder og andet materiale kan også lægges her.

På denne måde er tilgangen lettet meget.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg har bemærket mig at det er ret langsommeligt at se KB på FS.
Nu ved jeg ikke hvor mange kirkebøger du har tænkt dig at hente ned,
men det burde ikke være så svært at lave en downloader til FS på en windows PC.

Jeg går ud fra at du ved at AOV holder op med at virke som downloader når AO lukker for Java,
de resterende funktioner virker dog stadigvæk.
Den nye viewer gemmer på nuværende tidspunkt ikke systematisk,
men igen en downloader til den burde også være ret simpel.

Hilsen John Nielsen

Flemming Kristensen

Hej John

Det er netop fordi det er meget langsomt jeg har downloadet den aktuelle KB.
Jeg har stort set downloadet alle de KB i "mine områder" gennem AO. Dertil er det nemt med indeks. Jeg har lavet indeks til ca. 200 kirkebøger.
Men det er til tider meget bedre kvalitet dem fra FS.

Det ville være smart at lave en downloader, det har jeg tænkt på især til Skifterne.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

John Nielsen

Hej Flemming

Er det skifterne på AO eller godsskifterne på FS du tænker på.

Hilsen John Nielsen

Flemming Kristensen

Hej John

Det er godsskifterne på FS.
Jeg forsker Børglum herred, Langeland, Sydfyn, Ærø og Åbenrå syd samt mange andre steder, det er områder der vil gå lang tid før de kommer på AO.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg har kikket lidt på FS system.
De har gjort en del for at forhindre at man linker direkte til billedet.
Dermed blokerer de for en downloader.

Det er dog rimeligt simpelt at linke til et billede med viewer, men det hjælper ikke i den her forbindelse.

Hilsen John Nielsen

Flemming Kristensen

Hej John

Det er en skam hvis der ikke kan bruges en downloader.

Mange af skifterne er omkring 800 sider. Derfor tager der ca. 3 timer at downloade det hele. Jeg gør det gerne når jeg ser TV, det kræver nemlig ikke den store opmærksomhed.
Kunne man ikke forestille sig at DIS kunne lække plads til, så kunne medlemmerne oploade de forskellige skifte til gavn for flere.

Så hvis der er flere som bruger lidt tid, kan man snart få en stor samling.

Jeg ved ikke hvad lovgivningen og FS siger.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg har ikke helt givet op endnu.

En lidt fjollet mulighed er et af de programmer, der kan trykke på knapper og fylde tekst i skemaer i andre programmers skærmbillede.
Det bliver det ikke effektivt af, men man behøver ikke spilde tiden på at betjene musen.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: Flemming Kristensen [1111] Dato 12 Okt 2013 - 15:52
Kunne man ikke forestille sig at DIS kunne lække plads til, så kunne medlemmerne oploade de forskellige skifte til gavn for flere.
Grunden til at det tager så lang tid at hente billederne hos FS er jo først og fremmest at det er meget store billedfiler og den deraf følgende transmissionstid.

Så hvis det skal have nogen væsentlig effekt at downloade billederne, og det mener jeg er en god ide, så skal det ske hjem til den enkeltes computer, altså på ca. samme måde som det sker i AO-værktøjer.

At flytte billederen fra FS' server til en server i Danmark vil kun have en begrænset virkning - medmindre man samtidig reducerer billedstørrelsen og / eller komprimerer dem mere. Desuden vil der, som du selv er inde på, måske også være nogle juridiske aspekter i det.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Christian Juul Mikkelsen

Primær kilde?

Resume:
De to gengivelser af kirkebøger hos Statens Arkiver og hos Family Search er ikke identiske.
Hvordan afgør man, hvilken af de to publikationer er hovedbogen / kontraministerialbogen?

Efter at have læst om Danske Kirkebøger på Family Search besluttede jeg at teste disse ved at søge dåben af min kones oldefader Erik Christian Thayssen i kirkebogen fra Torup sogn, Strø herred, Frederiksborg amt. Erik er født 22/2 1851 og hans dåb var altså i kirkebogen 241/2/003, der indeholder perioden 1841-1864. En for sin ulæselighed velkendt kirkebog på Arkivalieronline. Med den nye gråtonescanning læste jeg, at Eriks forældre var:" Velærværdige Hr. Pastor Peter Frederik Thayssen og Frue Laura Christine Barfoed af Thorup" og fadderne var "Fru Amtmandinde Davids fra Frederikstadt, Hr Forstraad Hansen i Tidsville og Hr Gjestgiver Heilmann fra Frederiksværk".
Jeg besluttede nu at sammenligne dette med den tilsvarende tekst på Arkivalieronline. Til min store glæde viste det sig, Statens Arkiver også har foretaget en nyfotografering af kirkebogen fra Torup 1841-1864 og denne gang i en læsbar version! Jeg kaldte på min kone for at vise hende den nye tekst, men efter at have kastet et blik på computerskærmen udbrød hun: "Der står jo noget forskelligt!" Ganske rigtigt. Jeg læste, at Eriks forældre var: "Pastor Thayssen og Hst. Laura Christine fød Barfoed af Thorup". Her forduftede velærværdigheden og herren! Og fadderne var her angivet som: "Præstens Søster Amtmandinde Davids fra Slesvig, Forstraad Hansen fra Tidsville, Præsten Wesenberg i Meelby, Cand pharm Heilmann fra Frederiksværk". Ifølge dette lærte jeg, at amtmandinden har ligget i flytterod, at nabosognets præst også var fadder, og det var åbenbart lidt usikkert, hvad Hr Heilmann gik og lavede i Frederiksværk.
Forklaringen må vel være, at den ene er hovedbogen og den anden er kontraministerialbogen, men hvordan afgør jeg hvilken af de to der er hovedbogen?

Mvh,
Christian Juul Mikkelsen

John Nielsen

Hej Christian

Det gør ved finde Torup under Sjælland her: Den Jyske Kirkebog
2 = Hovedbog 3 = Kontrabog, så FS kontra og AO hoved.
Jeg synes nu ikke at AO er læsbar, men det kan den have været før de gik tilbage til tif.

Hilsen John Nielsen

Klaus Guldager

Måske er der nogen der har nævnt det før. Men de fynske KB-er på FS findes her.

http://www.danishfamilysearch.dk/

Men som nævnt af andre: det går ikke hurtigt.

mvh
Klaus

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg har nu en virkende downloader.

Hilsen John Nielsen