Død - Holmans-Vinding - 1800 ----------

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 11 Okt 2013 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg leder efter en dato for, hvornår  Anna Laurits Datter Ulf (som har været gift med Jens Jensen, og som døde 1756 - 37 år -opslag 42)

I AneTydning, er man fundet frem til, at Anna Laurits Datter kan være født (KB Vinding 1651-1742 opslag 77 - 1717 - faderen: Laurits Jensen Ulf)

Af samme Laurits Jensen Ulf: Jens i opslag 58, 1705 - Maren i opslag 64, 1709 - Maren i opslag 67, 1711 - Bertel i opslag 74, 1714 - og så Anna 1717

I FT 1787 er Anna Laurits Datter på aftægt hos sønnen Niels Jensen, og 77 år, men er hun født 1717 er hun kun 71 år

Jeg har ledt efte, hvornår hun er død, for at få bekræftet, hvornår hun er født, og har derfor ledt i KB Vinding:
Vejle-Holmans-Vinding 1742-1807- - fra opslag 140 til 176, som kun når til 1800
Fra 1800-1807 kan jeg ikke finde i denne KB - her er kun de fødte indskrevet
Har også set opslag 128 som kun er for 1786

Der ønskes altså hjælp til at finde, hvornår Anna Laurits Datter Ulf er død, og med sikkerhed er født.

Venlig hilsen
Karl-Peter

Else Skovbo Jensen

Hej

I hvilket sogn har du fundet Anna på aftægt hos sønnen?
I nedennævnte folketælling regner jeg med, at det er den rigtige Niels Jensen jeg har fundet. Her er moderen ikke.
Samtlige personer i husstanden
Vejle, Holmans, Vinding, Windinge Sogn, Windinge Bye Huusmænd, 31, FT-1787, B8851

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen Ulw 48 Enke Husbonde Husmand og Fisker 
Anna Thomasdatter 53 Gift Mandens Kones Søster Forladt af Manden og Betler

KB for Vinding 1742-1807  indeholder også døde.  I perioden 1787-1803 er samtlige indførelser blandet. Det starter med opslag 140

Kig altid på en af de første sider i en kirkebog. Der er tit en oversigt over, hvordan de forskellige indførsler er sorteret. 


med venlig hilsen
Else

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Tak fordi du vil se på dette, og ja, det er godt nok en blandet indskrivning i KB, og selv om jeg har rodet rundt, snart i det hele flere gange, er det ikke lykkedes mig at finde de døde fra 1800-1808

FT - den nr. betegnelse du anvender, er ikke det jeg har fundet, min FT er fra DDD:

Vejle-Holmans-Vinding - 1787  -  Windinge Bye, 4 FT-1787
meget langt nede på siden

Niels Jensen 41 - Husbonde - Selv Eyer Bonde og Gaardbeboer

Giertrud
Christensdatter 28

+ 3 børn af dette ægteskab, og nederst står Anna Laursdatter 77 Enke Mandens moder

Jeg har flere oplysninger om familien, men dem gemmer jeg, indtil videre, men håber dette nye kan hjælpe

Vh.
Karl-Peter



Poul Eriksen

Et par ekstra oplysninger, som du måske allerede har...:
Hvis du læser den "originale" FT-1787 (i AO) finder du Niels Jensens familie med Ane Laursdatter i opslag 3 - ud for Ane står, at hun er "Enke efter 2det Ægteskab".
I KB Vinding 1742-1807 har du i opslag 42 Jens Nielsens begravelse i 1756 - på opslag 43 (l.2) bliver "Jens Nielsens Enkes Søn" døbt Jens, og i linje 23 (18. august 1756) bliver "Bertel Jensen af Jellinge og Jens Nielsens Enke trolovede".
Bertel og Anne får 3 børn sammen: opslag 46: Jens og Lauridtz (døbt 11.s.e.trin.1758) samt i opslag 52: Jacob (11.s.e.trin.1761).
I øvrigt: at Anne får børn i 1761, tyder ikke på, at fødselsår 1710 er sandsynligt - 1716 kan til nød være det.
Bertel Jensen begraves 1.juledag 1778, 52 år gammel (opslag 112).
Dette blot for at sige, at når du leder i KB efter Annes død efter 1787, skal du enten se efter hendes eget navn eller evt. efter "Bertel Jensens Enke".
Jeg har ikke set hendes navn i KB senere.
Venlig hilsen,
Poul

Karl-Peter Dammeyer

Sandelig nej, alle disse gode oplysninger du der har fundet, har jeg ikke nogen af, og det løser jo flere af de spørgsmål, som jeg sad og ikke kunne få løst.
En skam, at den originale FT ikke oversættes helt ordret, brugbare oplysninger går derved tabt.

Jeg havde været igang med at finde Anna gift igen, det var for den tid med små børn jo helt alm. at gifte sig hurtigt igen, så tak for det/de gode fund, så nu er familien snart ved at være på plads, så jeg må atter prøve at finde Annas død, nu med et andet udgangspunkt.

Jens Nielsens dåb har jeg også været på jagt efter, det skulle være 1719 - død 1753, er ikke fundet deromkring, men han kan jo komme fra et andet sogn, men så er det nok ikke så nemt med det almindelige navn

Men, altså - mange tak
Venlig hilsen
Karl-Peter

Else Skovbo Jensen



Du skriver :
En skam, at den originale FT ikke oversættes helt ordret, brugbare oplysninger går derved tabt.

Hvis det er oplysningen om Annas 2. ægteskab du hentyder til, ja så er den oplysning med. Du skal blot søge på hendes navn og så klikke på "VIS alle felter"

Kilde:  FT-1787 Kildehenvisning: 284 
Navn:  Anna Lausdatter Køn:  K
Alder:  77
Stilling i husstanden:  Mandens Moder Civilstand:  Enke
Erhverv:  Nyder Ophold i Gaarden
Sogn:  Vinding Herred:  Holmans
Amt:  Vejle Stednavn:  Windinge Sogn
Husstands-/familienr:  4 Matr.nr/adresse:  Windinge Bye
Nr. ægteskab:  2
Indtastningsnr:  B8851 Løbenr.:  37


med venlig hilsen
Else

--------------------------------------------------------------------------------

Karl-Peter Dammeyer

Hej Else!

Mange tak for din orientering, og så må jeg erkende, at jeg mangler PC færdigheder, stadigvæk, for at betjene alle de værktøjer der er tilgængelige på nettet.
Jeg er blot bekendt med at bruge DDD, men må se at komme efter din anvisning

Vh.
Karl-Peter