Peter Hanning Motzfeldt 13.12.1774-7.10.1835 - Hvem var hans koner?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 20 Okt 2013 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære Alle sammen

Peter Hanning Motzfeldt blev født i Levanger, Norge og døde 7.10.1835 i enten København eller Grønland.
Han blev ansat i Den Kgl. Grønlandske Handel i 1794 og var 1801-14 inspektør for Nordgrønland. Fra 1817 til sin død var han medlem af direktionen for KGH.

Hans Forældre var Lorentz Marcus Hanning (1739-1817) og Marie Sophie Motzfeldt.

I Gyldendals Biografiske leksikon synes jeg, at man roder godt og grundigt i forståelsen af hans slægtsforhold, der står følgende:

Forældre: premierløjtnant, senere oberstløjtnant Lorentz Marcus Hanning (1739-1817, gift 2. gang med Martha Sophie Sejersted, født 1762) og Marie Sophie M. (død 1782). Antog moderens navn if. kgl. bevilling. Gift 11.2.1820 i Kbh. (Garn.) med Emilie Wilhelmine Ernst, død 14.6.1794 i Kbh. (Nic), død 27.3.1838 sst. (Frue), d. af købmand Hans Jørgen E. (1752-1825, gift 2. gang 1806 med Maren Margrethe Neth, 1771-1818) og Anna Marie West (ca. 1769-1805)

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Administration_og_ledelse/Inspekt%C3%B8r/P._Motzfeldt

Han blev gift tydeligvis 11.2.1820 i Kbh. med Emilie Wilhelmine Ernst, død 14.6.1794 i Kbh. - umiddelbart herefter står der (Nic), død 27.3.1838 - som forvirrer, for er hun død i 1794 eller i 1838?

Herefter står der, at hun er datter af købmand Hans Jørgen E. (1752-1825, gift 2. gang 1806 med Maren Margrethe Neth, 1771-1818) og Anna Marie West (ca. 1769-1805)

Men er det købmand Hans Jørgen Ernst, der er gift med Maren Margrethe Neth og Anna Marie West? - eller er det Peter Hanning Motzfeldt?

Selv tror jeg det er købmand Hans Jørgen Ernsts koner, men det fremgår ikke tydeligt og jeg kan ikke finde oplysninger om det..

Grunden til, at jeg ikke mener, det er Peter Hanning Motzfeldts hustruer er, at han i Grønland er registreret med en anden hustru, nemlig Cecilie Dalager, der var barnebarn af Grønlandspionær Christopher Carl Dalager. Men den meget lille smule grøndlansk jeg kan, tror jeg, at der i linket herunder står: von Motzfeldts kone Cecilie Dalager.

http://books.google.dk/books?id=LfJCAQAAIAAJ&pg=RA1-PA132&dq=%22Cecilie+Dalager%22&num=8&client=internal-uds&hl=da&cd=2&source=uds&redir_esc=y

Grønlandsk ordbog understøtter også min formodning om at Cecilie Dalager gifter sig med Peter Hanning Motzfeldt:
nuliaqqinneq t en mand der har giftet sig igen
nuliaqqiut t en ny kone (efter den tidligere kones død)
nuliariit t qass ægtepar (-ret), en han og en hun der danner par (om dyr)
nuliarpoq o tager sig en kone, han bliver gift, han gifter sig

Mon nogen har mod på, at hjælpe mig med at udrede dette?

Vh. Annette Damgaard

Jane Valkær

#1
Hej
Lidt opstilling:

Peter Hanning Motzfeldt

søn af oberstløjtnant
Lorentz Marcus Hanning  -  1739-1817 (2. hustru Martha Sophie Sejersted (født 1762))
Marie Sophie Motzfeldt  (død 1782)

første hustru
Emilie Wilhelmine Ernst (Gift 11.2.1820 i Kbh. (Garnision)
(født 14.6.1794 i Kbh. (Nicikolaj), død 27.3.1838 (Vor Frue))

første hustru datter af købmand
Hans Jørgen Ernst - 1752-1825 (gift 2. gang 1806 med Maren Margrethe Neth, 1771-1818)
Anna Marie West (ca. 1769-1805)

Ikke tjekket Emilies dåb i 1794, da AO ikke virker pt.

Se disse link:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I64971&tree=2
http://snl.no/Motzfeldt

Mvh
Jane

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Jane.

Ja, det er ærgerligt at statens arkiver er i udu, for jeg ville have tjekket Peter Hanning Motzfelts død, da jeg har læst, at han er begravet på Assistens Kirkegaard, København i 1834. Her må man kunne se, hvem han var gift med, da han døde.

Men hvis det du skriver passer, så må han jo være blevet skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst, da hun tilsyneladende først dør 27.3.1838 - altså senere end manden, der igen blev gift:

2. kone Maren Margrethe Neth, dør tilsyneladende i 1818
3. kone Anna Marie West dør i 1805.

Så kone 2. dør altså senere end kone 3. - det vil sige endnu en skilsmisse fra kone to.

4. kone er grønlandske Cecilie Dalager, der dør i 1866

Det virker stadigvæk mystisk, synes jeg, bl.a. fordi Cecilie Dalager ikke nævnes i danske og norske optegnelser, kun i grønlandske. Mon han var en slambert - eller er der fejl hos Gyldendal?

Kendte godt de to links :)

KH Annette




Annette Damgaard Hansen

#3
Jeg fandt ham her på en slægtsside og har slået ham op i nogle grønlandske kirkebøger på nettet.

Carl Dalager Motzfeldt
Født: 14 jun 1833 i Agto, Grønland - Død: 13 feb 1861 i Agto, Grønland

Han er søn af Jørgen Jacob Motzfeldt, der er søn Cecilie Dalaager og udlagt barnefader P. Motzfeldt.

Jørgen Jacob Motzfeldt har søskende af samme mor og udlagte banefader P. Motzfeldt. Så Cecilie og Peter Hanning Motzfeldt har nok ikke været gift, men han har avlet børn uden for ægteskab med Cecilie Dalager - så han var altså en slambert :)

Men jeg synes stadigvæk, det er sært med hans kone 2. & 3. Jeg tror ikke han blev skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst ???

KH Annette

Annette Damgaard Hansen

Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 20 Okt 2013 - 23:56
Jeg fandt ham her på en slægtsside og har slået ham op i nogle grønlandske kirkebøger på nettet.

Carl Dalager Motzfeldt
Født: 14 jun 1833 i Agto, Grønland - Død: 13 feb 1861 i Agto, Grønland

Han er søn af Jørgen Jacob Motzfeldt, der er søn Cecilie Dalaager og udlagt barnefader P. Motzfeldt.

Jørgen Jacob Motzfeldt har søskende af samme mor og udlagte banefader P. Motzfeldt. Så Cecilie og Peter Hanning Motzfeldt har nok ikke været gift, men han har avlet vist seks børn uden for ægteskab med Cecilie Dalager - så han var altså en slambert :)

Men jeg synes stadigvæk, det er sært med hans kone 2. & 3. Jeg tror ikke han blev skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst ???

KH Annette

Jane Valkær

Hej
Nej, han blev ikke skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst. Hun døde.
Og han blev ikke gift med Maren Margrethe Neth - hun var Emilie Wilhelmine Ernsts fars anden kone.
Og Emilie Wilhelmine Ernsts mor var Anna Marie West.

Peter Hanning Motzfeldt havde én kone - Emilie Wilhelmine Ernst - og en elskerinde (Cecilie Dalager) på Grønland.


Mvh
Jane

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, det Kongelige Frederiks Hospital, Amaliegade 142, L.N.243, FT-1834, C6406

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Thala Caroline Motzfeldt    13   Ugift       Patient.Datter af Justitsraad Motzfeldt Nørrebroe N.18   

En datter
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Det med Cecilie er jo sket, før han bliver gift i 1820, hvis sønnen til sønnen er fra 1833?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Annette Damgaard Hansen

#10
Yes, tænkte det nok. Tusind tak Jane og Gitte. Tak for hjælpen  ;D
Jeg har også via de grønlanske kirkebøger fundet ud af at Cecilie Dalager fik en ny mand efter P. Motzfeldts død ved navn Jonas Avala. Cecilie var selv Grønlænder og kun 1/8 dansk.

Inuitterne tog det heller ikke så tungt om man var gift eller ej :)

Jane hvordan fandt du ud af dette?
CitatNej, han blev ikke skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst. Hun døde.
Og han blev ikke gift med Maren Margrethe Neth - hun var Emilie Wilhelmine Ernsts fars anden kone.
Og Emilie Wilhelmine Ernsts mor var Anna Marie West

Gitte: Jeg mangler at finde ud af om sønnen Jørgen Jacob Motzfeldt er Emilies eller Cecilies søn, men hans søn heder jo Dalager, så jeg formoder at det er Cecilies søn. Det tjekker jeg lige.

CitatDet med Cecilie er jo sket, før han bliver gift i 1820, hvis sønnen til sønnen er fra 1833?
Hilsen Annette

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej igen Jane og Gitte

Nå, ja det er morgen. Jeg havde jo allerede fundet ud af at Jørgen Jacob Motzfeldt var søn af Cecilie Dalager og P. Motzfeldt.

Men det ser også ud til at Cecilie og P. Motzfeldt får deres sidste barn ca. 1811 - 12, så forholdet er nok stoppet inden Emilie og Peter Motzfeldt blev gift? Men der er ingen tvivl om at stamforældrene til den grønlandske Motzfeldt-slægt er Cecilie Dalager og Peter Hanning Motzfeldt. En meget vigtig oplysning, som Gyldendal er sprunget let hen over. Puha!

Den Grønlandske kirkebog ligger her: http://www.arkiv.gl/Foresp%C3%B8rgslersl%C3%A6gtsforskning/AtuagarsuitKirkeb%C3%B8ger/Qeqertarsuaq/17921833/tabid/168/language/da-DK/Default.aspx

VH Annette

Jane Valkær

Hej Annette

Jeg fandt ud af dette:

Nej, han blev ikke skilt fra Emilie Wilhelmine Ernst. Hun døde.
Og han blev ikke gift med Maren Margrethe Neth - hun var Emilie Wilhelmine Ernsts fars anden kone.
Og Emilie Wilhelmine Ernsts mor var Anna Marie West.


- ved at nærlæse dette, som du citerede i starten af tråden:

Forældre: premierløjtnant, senere oberstløjtnant Lorentz Marcus Hanning (1739-1817, gift 2. gang med Martha Sophie Sejersted, født 1762) og Marie Sophie M. (død 1782). Antog moderens navn if. kgl. bevilling. Gift 11.2.1820 i Kbh. (Garn.) med Emilie Wilhelmine Ernst, død 14.6.1794 i Kbh. (Nic), død 27.3.1838 sst. (Frue), d. af købmand Hans Jørgen E. (1752-1825, gift 2. gang 1806 med Maren Margrethe Neth, 1771-1818) og Anna Marie West (ca. 1769-1805)

;)
Mvh
Jane

Inger Toudal

#13

Der er en enkelt trykfejl i det , som Jane så eminent dechifrerede:

Forældre:
premierløjtnant, senere oberstløjtnant Lorentz Marcus Hanning (1739-1817, gift 2. gang med Martha Sophie Sejersted, født 1762)
og Marie Sophie M. (død 1782). Antog moderens navn if. kgl. bevilling.

Gift 11.2.1820 i Kbh. (Garn.) med Emilie Wilhelmine Ernst, død* 14.6.1794 i Kbh. (Nic), død 27.3.1838 sst. (Frue), d. af

købmand Hans Jørgen E. (1752-1825, gift 2. gang 1806 med Maren Margrethe Neth, 1771-1818)
og Anna Marie West (ca. 1769-1805).

* skal være født

Det er nemmere at se, når man deler teksten op vha. linjeskift.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Fandt bl.a. disse Motzfeldt'er på ddd.dda.dk:

Grønland, , Egedesminde (Aasiaat), Udstedet Aito, 1. Grønlænderhus, b, i 2.Afdeling, 27-F3, FT-1834, C1479
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Jørgen Jacob Motzfeldt    26    Gift       Fanger    [Kommentar: døbt blanding, født 1809]    
Cathrine    28    Gift       hans kone    
Juliane Marie Amalia    6    Ugift       deres børn    
Jens Lars Erik    4    Ugift       deres børn    
Carl Dalager    2    Ugift       deres børn    
Mariane    48    Enke       Forsørges af familiefaderen

Grønland, , Frederikshaab (Paamiut), Colonien Frederikshaab [Paamiut], , 3E, FT-1834, C6827
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Peter Hanning Motzfeldt    30    Gift       assistent    
Kirsten    30    Gift       hans kone    
Marie Juliane Okaline    9    Ugift       deres børn    
Jens Peter Severin Anker    7    Ugift       deres børn    
Caroline Dorthea    4    Ugift       deres børn    
Gerhardt Andreas Christen Christian    2    Ugift       deres børn    
Charlotte    20    Ugift       Motzfeldts søster    
Ane    vides ej    Ugift       tjenerinde

Grønland, , Holsteinsborg (Sisimiut), Colonien [Holsteinsborg/Sisimiut], , 1, FT-1840, C8443
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Peter Hanning Motzfeldt    37          Coloniebestyrer    [Kommentar: B.]
Kirsten Motzfeldt, født Lund    35          hans Hustru    [Kommentar: B.]   
Juliane Marie Okaline    14          deres Børn    
Caroline Dorthea    9          deres Børn    
Gerhardt Andreas Christen Christian    7          deres Børn    
Agathe Sophie Magrethe    5          deres Børn    
Carl Peter Lund    3          deres Børn    
Jacob Hendrik Christen Jochum    1          deres Børn    
Bergitte Charlotte Marie Lovise    26          Mandens Søstre    
Bodil Sisilia    28          Mandens Søstre

Grønland, , Frederikshaab (Paamiut), Colonien [frederikshaab (Paamiut)], , 1, FT-1845, C5586
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter Hanning Motzfeldt    43    Gift       Underassistent, købmands assistent    
Kirsten Motzfeldt f Lund    42    Gift          
Maria Juliane Okalline    20    Ugift          
Caroline Dorothea    16    Ugift          
Agathe Sophie Margrethe    12             
Carl Peter Lund    10             
Jacob Henrik Christen Jochum    7             
John Thimothius David Thomas    5             
Emilie Vilhelmine Frederikke Haldora Ester    3             
Juliane Debora    24    Ugift       Tjenerinde

Grønland, , Julianehaab (Qaqortok), Kaksimiut, , 3, FT-1855, C5584
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter H. Motzfeldt    52    Gift    assistent       
Prisca Bodil    21    Gift    hans kone       
Agathe Sophie    21    Ugift    mandens Børn af 1. Ægteskab       
Carl Peter Lund    20    Ugift    mandens Børn af 1. Ægteskab       
Jacob Henrik    16    Ugift    mandens Børn af 1. Ægteskab       
Edvard Frederik    10    Ugift    mandens Børn af 1. Ægteskab       
Hans Marius    2    Ugift    deres barn

Grønland, , Julianehaab (Qaqortok), Kagsimiut, , 4, FT-1860, C6828
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter H. Motzfeldt    57    Gift    assistent i hdls tjeneste       
Prisca B. Susanne    25    Gift    gift med no. 1040       
Edvard F. L. J. J. Motzfeldt    14    Ugift    børn af no. 1040       
Agathe Sophie M. Motzfeldt    26    Ugift    jordemoder, børn af no. 1040       
Hans M. J. L. E. B. Motzfeldt    7    Ugift    børn af no. 1040       
Gerhardt J. E. H. L. Motzfeldt    5    Ugift    børn af no. 1040       
Andreas E. F. U. S. Motzfeldt    2    Ugift    børn af no. 1040

Grønland, , Julianehaab (Qaqortok), Kagssimiut, , 2, FT-1870, c4752
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter Hanning Motzfeldt    66    Gift       Assistent    [Kommentar: Blanding]
Prisca Bodel Susanne    34    Gift    Hans kone    [Kommentar: Grønlænder]
Hans Marius Jens    16    Ugift    deres Børn    Fanger    
Gerhard Jacob Emanuel    14    Ugift    deres Børn       
Andreas Emil Frederik    11    Ugift    deres Børn       
Ole Johan Hans    9    Ugift    deres Børn       
Peter Jacob Johannes    6    Ugift    deres Børn       
Kirsten Marie Caroline    4    Ugift    deres Børn       
Kirsten Constantia Concordia    16    Ugift    Datter af + Catechet Berthelsen

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Hej Inger.

Det ser rigtig spændende ud, det er Peter Hanning Motzfeldt og Cecilie Dalagers sønner og børnebørn kan jeg se: Jørgen Jacob og Peter Hanning jr.

Tak for det.

vh. Annette

Annette Damgaard Hansen

NB. Du har ret Inger. Det giver bedre mening, med din opdeling og din rettelse gør det hele langt mere klart.

De fejl, der er i Gyldendals oversigt - og besværet med at tyde det, er årsag til fejl på mange slægtstavler har jeg bemærket. Så mange tak for hælpen alle tre.

vh. Annette

Inger Toudal

#17
Hej Annette

Her kan du se, hvilke grønlandske folketællinger, der er blevet indtastet på ddd.dda.dk indtil nu:
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Der er mange flere Motzfeldt'er end dem jeg skrev ind ovenfor.

Disse to unge damer må være født i ægteskabet med Emilie Wilhelmine Ernst
(jvf. FT-1834, der blev citeret tidligere i tråden):

Kbhv, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebo Kvt. 1, Nørrebro No. 36 C, 1. sal, 5, FT-1840, C9351
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Frederikke Lovise Baden    61    Ugift       Pensionist    
Caroline Woblewsky    47    Ugift       Institutbestyerinde    
Thale Motzfeldt    18    Ugift       Pensionairer hos Jomfru Woblewsky    
Hanne Motzfeldt    14    Ugift       Pensionairer hos Jomfru Woblewsky
   
Emilie Olsen    13    Ugift       Pensionairer hos Jomfru Woblewsky    
Karen Pedersdatter    22    Ugift       Tjenestepige

Kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Klareboderne Nr. 8, Anden Sal, 35 F1, FT-1845, C3146
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jacob Christian Hald    47    Gift       Secretair    Kjøbenhavn
Emilie Beate [Hald] f. Jacobsen    41    Gift       hans Kone    Kjøbenhavn
Bertha Elisabeth Hald    12    Ugift       deres Børn    Kjøbenhavn
Laura Nicoline Hald    10    Ugift       deres Børn    Kjøbenhavn
Maria Frederike Caroline Hald    9    Ugift       deres Børn    Kjøbenhavn
Anna Julie Elise [Hald]    8    Ugift       deres Børn    Kjøbenhavn
Thala Caroline Margrethe Motzfeldt    23    Ugift       Frøken, deres Huuslærerinde    Kjøbenhavn
Emilie Charlotte Hampel    21    Ugift       deres Tienestepiger    Kjøbenhavn
Anne Sophie Tønnesen    31    Ugift       deres Tienestepiger    Smidstrup v. Hørschholm

Kbhv, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, København, Nørrebro 36 C 1 st. sal, 1, FT-1845, C3126
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Caroline Wrobleuvsky    50    Ugift       Institutbestyrerinde    Kjøbenhavn
Louise Baden    65    Ugift       Har pension    Mandal
Hanne Motzfeldt    18    Ugift       Pensionair i Institutet    Kjøbenhavn
Emilie Olsen    17    Ugift       Pensionair i Institutet    Kjøbenhavn
Karen Hansdatter    28    Ugift       TJenestepige    Herløv Kjøbenhavns amt
Elisa Margarethe Christensen    34    Ugift       ??    Christians øe
Peter Martin    7    Ugift       Hendes barn    Kjøbenhavn
Elise Martine    4    Ugift       Hendes barn    Gjentofte sogn Kjøbenhavns amt
Christian Georg    3    Ugift       Hendes barn    Gjentofte sogn Kjøbenhavns amt
Emil Bernhard    1    Ugift       Hendes barn    Kjøbh.
Else Sophie Nielsdatter    18    Ugift       Tienstepige    Lyngby sogn kbh. amt
Peter Theodor Schorn    49    Enkemand       Lærer ved Metropolidan skolen ??    Kjøbh.
Charles Theodor Schorn    16    Ugift       Hans børn ??    Kjøbh.
Sophus Wilhelm Maxmilian Schorn    11    Ugift       Hans børn ??    Kjøbh.
Caroline Hofman    40    Ugift       Huusbestyrerinde    Kjøbh.
Nicoline Larsdatter    29    Ugift       TJenestefolk    Svogerslev Roskilde amt

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#18

Og hvem er denne ungersvend? Et barnebarn af Peter Hanning Motzfeldt sen.?
Peter Hannning Motzfeldt jun. har ifølge FT-1834 en søn, der hedder Jens Peter Severin Anker.

Kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Akademigade, Akademigade 281 litra A, 2den sal til venstre, 495, FT-1850, B5743
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Carl Peter Holböel    54    Gift       inspecteur i Syd Grönland har hjem og ophold i do.    Kjøbenhavn
Hanne Sophie Therese Haolbøel Født Petersen    39    Gift       hustru    Do.
Fanny Julie Louise Holböel    50    Ugift       Søster    Do.
Frederik Ludvig    23    Ugift       indrudl. i Søetaten, udkommanderet, deres børn    Grøndland
Pengal Johan    21    Ugift       indrudl. i Søetaten, udkommanderet, deres børn    Do.
Johanne Sophie Holböl    19    Ugift       deres børn    Do.
Fanny Julie Holböl    17    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Adolph Viggo Holbøl    14    Ugift       deres børn    Grøndland
Harald Holbøl    12    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Marie Louise Caroline    9    Ugift       deres børn    Grøndland
Emma Charlotte    6    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Peter Anker Seovig Motzfeld    21    Ugift       studious philosophiae    Grøndland
Frederik Wilhelm Blankenstein    33    Ugift       Krigsassessor    Kjøbenhavn

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Hej Inger

P. Motzfeldt og Cecilie Dalager havde følgende børn:

Peter Hanning Motzfeldt; Karen Motzfeldt; Agathe Motzfeldt; Jørgen Motzfeldt; Thale Motzfeldt; Maria Motzfeldt; Birgithe Motzfeldt og En Dreng?. Jeg har set at denne dreng studerede til teolog i København, så det kunne jo være Peter Anker Seovig Motzfeld?

KH Annette

Inger Toudal


Peter Anker Severin Motzfeldt, 21-årig studerende i København ved FT-1850, må være søn af Peter Hanning Motzfeldt jun. Transkriptionen på ddd.dda.dk er ikke helt nøjagtig, se det originale opslag
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=26095#2295899

Det er jo interessant, at PHM sen. havde en datter ved navn Thale i Grønland også.
Den Thale/Thala, der er født i København, ses her i 1850:

Kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg kvarter, Klareboderne 8, dito, 43, FT-1850, B6870
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jacob Christian Hald    51    Enkemand       Kammerassessor. Fuldmægtig i Finansministeriet. ?? i Landstinget. dek.??    Kjøbenhavn
Bertha Elisabeth Hald    16    Ugift       hans døttre    Do.
Laura Nicoline Hald    16    Ugift       hans døttre    Do.
Marie Frederike Caroline Hald    13    Ugift       hans døttre    Do.
Anna Julie Elise Hald    12    Ugift       hans døttre    Do.
Caroline Margrethe Hald    48    Ugift       hans søster    Do.
Thala Caroline Margrethe Motzfeldt    26    Ugift       børnenes gourvenante    Do.
Johanne Augusta Frantzen    29    Ugift       tjenestefolk    Do.
Kirstine Christensdatter    27    Ugift       tjenestefolk    Skuldeløv
Louise Marie Petersen    63    Enke       ??    Coye

Hendes yngre søster er selskabsdame i 1885:

Kbhv, København (Staden), Schacks Gade (Lige numre), Kjøbenhavn Nørrevold Kvarter, Schacksgade 6,matr.262 Forhus 1.Sal v, 6, FT-1885, C8896
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Josephine Marie Steenstrup    57    Ugift    Husmoder    Kap.    Næstved
Hanna Augusta Emilie Motzfeldt    58    Ugift    Selskabsdame       Kjøbenhavn

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jane Valkær

#21
Hej
Fundet dette på nettet - det er vist Peter Hanning Motzfeldt jr. - og han fik rigtig mange børn (21):
http://www.geni.com/people/Peter-Motzfeldt/6000000003105210728
sæt curseren hen over det sidste felt

Peter Hanning Motzfeldt

Birth:
Mar 18 1804 - Jakobshavn

Death:
July 22 1871 - Qagssimiut af kræft

Parents:
Peter Hanning Motzfeldt, Cecilie Dalager

Siblings:
Karen Sandgreen (born Motzfeldt), Agathe Amalia Motzfeldt, Jørgen JACOB Motzfeldt, Thale Caroline Motzfeldt, Maria Sophia Thale Motzfeldt, Birgithe Charlotte Maria Lovise Motzfeldt, En Dreng

Wife:
Kiersten Jensen Motzfeldt (born Lund)

Wife:
Prisca Bodil Motzfeldt (born Susanne)

Wife:
Klara Mariane Ane Benigna Motzfeld

Wife:
Maren Motzfeldt

Children:
Marie Juliane Okalline Lund (born Motzfeldt), Jens Peter Severin Anker Motzfeldt, Dorothea Caroline Berthelsen (born Motzfeldt), Gerhardt Andreas Chresten Christian Motzfeldt, Agathe Sophia Margrethe Poulsen (born Motzfeldt), Carl Peter Lund Motzfeldt, Jacob Henrik David Jochum Motzfeldt, Jacob Henrik Christen Jochum Motzfeldt, John Timoteus David Thomas Motzfeldt, Emilie Vilhelmine Frederikke Haldora Else Motzfeldt, Edward Frederik Lars Josva JULIUS Motzfeldt, Abia Villiam Otto Motzfeldt, Agidia Maria Dorthea Klara Motzfeldt, HANS Marius Jens Lauritz Eskild Barnabas Motzfeldt, Gerhardt Jacob EMANUEL Heide Ludvig Carl Motzfeldt, Andreas Emil Frederik ULRIK Sebulon Motzfeldt, Ole John HANS Peter Christian Motzfeldt, Peter Jakob Johannes Hendrik Motzfeldt, Kirsten Marie Caroline Emilie Augusta Motzfeldt, John Otto Lars Carl Boas Motzfeldt, Cecilie Christine Bolette Sophie Helene Motzfeldt

Måske har I det i forvejen  ;)

Mvh
Jane

Annette Damgaard Hansen

#22
Hej Inger og Jane.

Jane. Jo jeg kendte godt de informationer fra geni.com, det er dem jeg har taget udgangspunkt i :)
Jeg har været inde og eftertjekke informationerne på kirkebøgerne i Grønland, og de af dem jeg kan finde er korrekte. Jeg har fundet seks af de otte børns fødsler i Qeqertarsuaq/Godhavn - undtaget den ældste og den yngste: Peter Hanning Motzfeldt jr. og drengen, som jeg faktisk også tror må være Peter Anker Severin Motzfeldt. I følge folkeoptællingen vil han være født i 1818 - 1819.

Det passer på Peter Hanning Motzfeldts historie, som jeg er ved at have stykket sammen:

Peter Hanning Motzfeldt blev udstationeret til Grønland fra Norge i 1794 som 20 årig. I 1801-14 var han inspektør for Nordgrønland nærmere betegnet Qeqertarsuaq / Godhavn.

Cecilie Dalager er født Feb 1 1784 i Ilulissat/Jacobshavn.

Den ældste søn Peter Hanning Motzfeldt; er ifølge geni.com født 18. marts 1804 i Ilulissat/Jacobshavn - (det kan jeg ikke tjekke, da kirkebøgerne på nettet ikke går så langt tilbage i  Ilulissat). Sønnens fødsel fortæller, at P. Motzfeldt møderden 18 årige Cecilie i Ilulissat.

Cecilie må derefter være fulgt med Motzfeldt til Godhavn, hvor hun føder ham seks "uægte" børn. Jeg har fundet dem alle i kirkebøgerne fra Qeqertarsuaq / Godhavn

Karen Motzfeldt; f. 11.feb. 1806 Qeqertarsuaq
Agathe Amalie Motzfeldt 15. sept 1807 Qeqertarsuaq
Jørgen Jacob Motzfeldt; 26. marts Qeqertarsuaq
Thale Caroline Motzfeldt; f. 27. maj 1810 – d. 30. maj 1811 Qeqertarsuaq
Maria Sohpia Thale Caroline Motzfeldt; Qeqertarsuaq f. 6. okt. 1812 Qeqertarsuaq
Birgitte Charlotte Maria Lovise Motzfeldt f. 12. okt 1814

Herefter ser det ud til at de forsvinder fra Godhavn. Geni.com nævner en dreng, der er theologistuderende og dør i København. Hvis vi går ud fra, at denne dreng er Peter Anker Severin Motzfeld, må han være født i 1818 - 1819.

Men Gyldendal skriver følgende om P. Motzfeldt: Bortset fra et års ophold i Kbh. 1803-04 beklædte M. embedet indtil 1815, da han forlod Grønland for stedse.

I en note på Finn Holbeks side står der, at 1 søn og 3 døtre der forblev i Danmark.. Der kan ikke være tale om Emilie Ernsts børn, da Motzfeldt var vendt hjem til Danmark for at blive. Det kunne derfor tyde på, at han kan have haft Cecilie Dalager og børnene med sig hjem til Danmark, og at Peter Anker Severin Motzfeld er født i Danmark. Heller ikke han kan være Emilie Ernst søn, da hun og Motzfeldt først gifter sig i 1820.

Derimod må Cecilie være vendt tilbage til Grønland med tre af børnene og Motzfeldt har Beholdt fire. De børn der er vendt tilbage med moderen må være Peter Hanning og Jørgen Jacob, der ses i Grønland senere, samt en af døtrene, som må være Agathe Amalie (hun var grønlandsk gift).

Den nævnte Thala Caroline Margrethe Motzfeldt i folketællingen kan derfor være identisk med Maria Sohpia Thale Caroline Motzfeldt, som aldersmæssigt passer - og  altså er en af de piger der forblev i Danmark.

Hvis Hypotesen passer, er Cecilie vendt hjem umiddelbart før Peter Hanning Motzfeldt gifter sig med Emilie Ernst i 1820. Cecilie selv bliver gift med grønlænderen Jonas Avala og dør i Ilulisat i 1866.

Brikkerne falder lige så stille på plads, især hvis man kan finde Peter Anker Severin Motzfelds fødsel. Det kunne være interessant.

VH Annette






Annette Damgaard Hansen

En mere enkelt opstilling over børnene - nu med det hele.

1. Peter Hanning Motzfeldt; født 18. marts 1804 – d. 22. juli 1817, Qagssimiut[/li][/list]
2. Karen Motzfeldt; f. 11.feb. 1806, Qeqertarsuaq
3. Agathe Amalie Motzfeldt 15. sept 1807, Qeqertarsuaq
4. Jørgen Jacob Motzfeldt; 26. marts 1809, Qeqertarsuaq
5. Thale Caroline Motzfeldt; f. 27. maj 1810 – d. 30. maj 1811 Qeqertarsuaq
6. Maria Sohpia Thale Caroline Motzfeldt; f. 6. okt. 1812, Qeqertarsuaq
7. Birgitte Charlotte Maria Lovise Motzfeldt f. 12. okt 1814, Qeqertarsuaq
8. Peter Anker Severin Motzfeldt, f. København 1818/1819? (mulig søn)


Inger Toudal

Hej Annette

Nu må jeg protestere og bede dig om at tage lommeregneren frem.

(Jens) Peter Anker Severin Motzfeldt er ifølge folketællingen 1/2-1850 21 år gammel, altså født ca. 1829, og hans fødested opgives til at være Grønland. Det må være Peter Hanning Motzfeldt jun.'s søn, der også nævnes i FT-1834 for Paamiut.

Thala Caroline Margrethe Motzfeldt ses i fire folketællinger, hvoraf det fremgår, at hun er født ca. 1822. I FT-1845 og FT-1850 opgives fødestedet til at være København.

Kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, det Kongelige Frederiks Hospital, Amaliegade 142, L.N.243, FT-1834, C6406
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Thala Caroline Motzfeldt    13    Ugift       Patient. Datter af Justitsraad Motzfeldt Nørrebroe N. 18

Finn Holbek nævner slet ikke Cecilie Dalager, så det er måske ikke hendes børn han henviser til i notaterne?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Thale Caroline Motzfeldt f. 1812 ses formentlig her:

Grønland, , Egedesminde (Aasiaat), Kolonien Egedesminde, 2. Grønlænderhus, 4-F3, FT-1834, C1479
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Johan Christian Geisler    25    Gift       Garnbruger    
Thale Caroline    23    Gift       hans kone    [Kommentar: døbt blanding, født 1812]    
Marie    2    Ugift       deres datter

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

#26
Hej Inger.

Hvad skulle man gøre uden DIS-forum og gode korrekturlæsere. Der må være faldet et 10-tal ud af minusfunktionen i min lommeregner  :D  - Det betyder i hvert fald, at hypotesen, om at Cecilie drog med til Danmark og fødte Jens Peter Anker Severin, er faldet til jorden :)

Jeg har set, at Finn Holbek ikke nævner Cecilie Dalager, men noten "1 søn og 3 døtre der forblev i Danmark" svæver ud i det blå, fordi der ikke nævnes nogen børn på hans side. Så hvis er de børn? Er det Cecilies eller Emilies? Måske Emilies, men hvorfor er de så ikke registreret?
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I64973&tree=2

Den anden ting, der forvirre er, at der på Geni.com nævnes følgende:
CitatPeter Hanning Motzfeldt Husband of Cecilie Dalager og Emilie Ernst. Father of Peter Motzfeldt; Karen Motzfeldt; Agathe Motzfeldt; Jørgen Motzfeldt; Thale Motzfeldt; Maria Motzfeldt; Birgithe Motzfeldt og En Dreng

Hvem er denne dreng? Er det Cecilies eller er det Emilies søn? Jens Peter Anker Severin Motzfeldt er afskrevet og tilfalder Peter Hanning Motzfeldt jr. - men jeg tror alligevel det må være Cecilies søn.

I bogen, Nogle Grønlandske slægter af N.H. Frandsen udgivet på forlaget ATUAGKAT i 2011, som jeg fik med posten i dag, står der, at Cecilie fik en søn i 1823 med Tømrer Johan Peter Guldager.  Sønnen hed Samuel David Jens Guldager (1823-1892). Så mon ikke det er ham , der er tale om?
Han har i øvrigt været oppe på Forum tidligere, fandt jeg ud af:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26401.msg140987.html#msg140987

I bogen står der også om Cecilie:
CitatFra 1803 - 1815 levede hun i et naturligt ægteskab med inspektør for Nordgrønland Peter Hanning Motzfeldt...
Hun forblev altså i Grønland.

Det sidste spørgsmål er om Emilie Ernst fik børn med P. Motzfeldt, og hvor mange? Vi har nogle navne i dine folketællinger Inger, som man kunne forfølge når sa.dk igen bliver tilgængelig.

Thala Caroline (Margrethe) Motzfeldt f 1821 - 22 nævnes som datter af justitsråd Motzfeldt
Hanna Augusta Emilie Motzfeldt  f. ca.  1827 - er nok en anden ( ses sammen med Thala Caroline)

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1411671

KH Annette





 


Inger Toudal

#27
Hej Annette

AO er nu tilgængelig med opdateret Java!

Her er Cecilie Dalager ved FT-1834:

Grønland, , Egedesminde (Aasiaat), Udstedet Aito, 1. Grønlænderhus, b, i 2.Afdeling, 27-F4, FT-1834, C1479
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Jonas    44    Gift       Fanger    [Kommentar: døbt Grønl., født 1791]    
Cecilie    51    Gift       hans kone [Kommentar: døbt blanding, født 1784]   
Marie    23    Ugift       Konens børn    [Kommentar: døbt blanding, født 1812]    
Samuel    12    Ugift       Konens børn    [Kommentar: døbt blanding, født 1823]
   
Michael    22    Ugift       Mandens børn    
Elisabeth    15    Ugift       Mandens børn    
Agathe    72    Enke       Forsørges, tilligemed hendes Plejebørn af Familiefaderen    
Kirstine    6    Ugift       hendes Plejebørn    
Magdalene    ca. 13    Ugift       hendes Plejebørn

Maria Sophia Thale Caroline Motzfeldt bor hjemme hos moderen som ugift ved folketællingen 1834.

Det var den forkerte Thale Caroline jeg fandt tidligere. Hun hedder Thale Caroline Cathrina Brandt
og bliver gift med Johan Christian Geisler i 1832.

Cecilies søn Samuel bliver fanger:

Grønland, , Jakobshavn (Iluissat), Iglomiut, , No.29 Grønl. Hu, FT-1870, C8914
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Samuel Jens Daniel Guldager    47    Gift       Fanger    (Kommentar: do [Bland])    
Kristine Frederikke Sabine    44    Gift    gift m. no 245 [259]       
Marie Kristine Agathe    18    Ugift    børn af no 245 [259] og 246 [260]       
Gabriel Johannes    12    Ugift    børn af no 245 [259] og 246 [260]       
Jørgen Jacob Jonas    8    Ugift    børn af no 245 [259] og 246 [260]       
Carl Zakarias Christopher Mathias    1    Ugift    søn af no 245 [259] & 246 [260]       

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Hej Inger

CitatEr Maria Sophia Thale Caroline registreret to gange ved folketællingen 1834 i Egedesminde? Hos moderen som ugift, og sammen med sin mand? Eller er det to forskellige personer? De er begge "døbt blanding, født 1812".

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet, da jeg ikke ser hende to gange i det du har lagt ind.

Jeg vil også lige høre dig, hvordan du finder folketællingerne i Grønland.

VH Annette

Inger Toudal

Hej Annette

Jeg redigerede mit indlæg samtidig med at du skrev, se ovenfor. Forhåbentlig er det nu mere forståeligt.

De grønlandske folketællinger finder jeg på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp , Amt: Grønland

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal