Kirkebøger - Reformert Kirke

Startet af Anelle Cosedis, 22 Okt 2013 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,
mon nogen kan hjælpe mig med kirkebøgerne fra Reformert Kirke, København. Jeg har ledt både på AO og FamilySearch uden resultat. Eller er de slet ikke tilgængelige?

Mange hilsner og tak

Anelle

Jørgen Christensen

Kirkebøgerne findes på Rigsarkivet.
Du får en fortegnelse over dem, hvis du laver en Daisy-søgning, hvor du skriver reformert København i feltet Arkivskaber og ministerialbog i feltet Arkivserie.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Palle Buch Carlsen

Hej Anelle

Man har tidligere kunnet finde kirkebøgerne for den tyske og franske reformerte kirke i København på mikrokortene på Landsarkiverne og på Erhvervsarkivet i Århus. Såvidt jeg har forstået er de fjernet på alle Statens arkiver (sammen med alle de andre mikrokort) fordi ingen længere gjorde brug af dem, da langt de fleste var gået over til, at bruge AO.
Desværre har de reformerte kirkebøger aldrig været på AO, og jeg ved ikke om de kommer.
Prøv at sende en mail til AO  :)

De er desværre heller ikke på FS
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Anelle Cosedis

Hej,
har lige fået svar ang. kirkebøgerne fra Reformert Kirke, Kbh., at de desværre ikke er lagt ud endnu, men kan ses på mikrofischekort på Rigsarkivet. Men ikke et ord om de kommer på AO. Hmm. ???

Mange hilsner
Anelle

Per Kühlwein

Hej Anelle

Den tysk reformerte kirke i København går også under navnet: Garnisons kirken og kirkebøgerne er både på AO og FS. Jeg mener ikke der er andre tysk-reformerte kirker i Kbh. Den franske har vel også et andet navn end blot den fransk reformerte kirke?

Venlig hilsen
Per


Anelle Cosedis

Hej Per,
jeg mener nu, at Garnisons Kirke ligger på Skt. Annæ Plads, og slet ikke har noget at gøre med Reformert Kirke i Gothersgade.

Du må rette mig, hvis jeg tager fejl.

Tusind tak for svaret.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Tusind tak Inger,
jeg mener jo også at kende "min" by (sådan nogenlunde) ;)

Mange hilsner
Anelle

Peter Kristiansen

Den fransk-reformerte og den tysk-reformerte menighed bruger samme kirke - bygningen i Gothersgade. Da den ikke er en del af folkekirken, kommer den først på AO til sidst formentlig.

Garnisonskirken - eller den Herre Zebaoths kirke ligger ved Skt. Annæ Plads og er en folkekirke menighed.
M.v.h. Peter Kristiansen

Per Kühlwein

Hej Anelle med flere.

Undskyld - en fejltagelse fra min side!

venlig hilsen
Per

Thestrup-Bjørn

Flere gange har jeg ved helt normale personsøgninger set, at en og anden har brugt kirkebøger fra Den Reformerte i København i FamilySearch.

Desværre husker jeg ingen navne lige nu, så jeg kan ikke komme med eksempler.

Måske kan andre.

https://familysearch.org/search
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej igen
jeg har søgt på FS, men intet fundet. Måske er det godt skjult med en hemmelig kode :D.
Vi skal desværre være hundepassere hos vores venner i aften, men prøver at komme til deres pc.

Du skal i hvert fald have tak for al hjælpen.

De venligste hilsner
Anelle

Thestrup-Bjørn

Øh - jeg har vist ikke udtrykt mig klart.

Der er INGEN selvstændig kirkebog på FS fra den reformerte; men kirken dukker af og til frem (som dåbs- eller vielsessted) ved helt alm. personsøgning.

"Fanger" man batchnummeret, kan man søge derfra - og håbe på at de rigtige år er der (og, at FS har gidet at medtage drenge, som de i nogle sogne af og til springer over!).



God hundepasning

- men glem ikke at stille urene 1 time TILBAGE kl. 2 i nat  ;)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Palle Buch Carlsen

Hej

Som Thestrup-Bjørn skriver, er kirkebøgerne for reformert menighed i København ikke at finde i de affotograferede kirkebøger.
De er dog, som mange andre af de danske kirkebøger, indtastet både hvad angår dåb og vielser. Der er blot den hage ved det, at mens mange af menighedens medlemmer konsekvent benytter slægtsnavne, har indtasteren lige så konsekvent indtastet alle børn med patronymer. Andreas Gerckens børn er altså at finde som Andreasen / Andersen, så man skal være meget opmærksom på hvordan man søger, og evt. søge på flere navneformer.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Anelle Cosedis

Hej,
nu er jeg desværre ikke hjemme, men mener at huske, at det er døbte drengebørn, jeg mangler data på fra Reformert Kirke. Men de får lov at vente, da det er "oldefætre". Jeg tror umiddelbart, at det er Jacob Adrians sønner, men er ikke helt sikker.
Jeg vil nok prøve, at se det på mikrofilm en regnvejrsdag.

Tusind tak for hjælpen.

De venligste hilsner
Anelle

Kirsten Bjørneboe

Du mener vel ikke den tyske reformerte kirke i Gothersgade? Den hedder Skt Petri og ligger på AO.

Undskyld hvis jeg har misforstået noget :-)

Venlig hilsen
Kirsten
---------------
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/webtrees/
Folketællinger, kirkebøger og andet for Varpelev:
http://www.varpelev.dk

Peter Kristiansen

Du mener vel ikke den tyske reformerte kirke i Gothersgade? Den hedder Skt Petri og ligger på AO.

Nu blander du to ting sammen!

Kirken i Gothersgade bruges af de tyske og franske reformerte menigheder i København.


Skt. Petri kirke, som ligger i Skt. Pedersstræde, er den tysksprogede, lutheranske menighed i København.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kirsten Bjørneboe

Så blev jeg lidt klogere i dag.
Undskyld jeg blandede mig.

Venlig hilsen
Kirsten
---------------
Slægt: http://www.nicoline1852.dk/webtrees/
Folketællinger, kirkebøger og andet for Varpelev:
http://www.varpelev.dk

Anelle Cosedis

Hej,
som Palle tidligere beskrev, hvordan opslag fra Reformert Kirke, Gothersgade fungerer, vil jeg bare lige fortælle at det "dutter" på FS. ;D ;D ;D

Mange hilsner
Anelle