Else Grott

Startet af Bjørn Kristensen, 24 Okt 2013 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Kristensen

Hej alle.

I min forskning har jeg fundet Else Grott som mor til Anna Jensdatter Bang.

Alt synes ok, bortset fra at stort ALLE steder på nettet hvor man kan finde Grott
er hun opgivet som være født 1475. Men da alle peger på at Anna Jensdatter Bang er født
1485, tja så må Else have været 10 år ved fødslen.

Er der nogen der har nogle bedre oplysninger om dette ????

Venlig hilsen
Bjørn Kristensen
Venlig hilsen
Bjørn Kristensen

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,
hvor finder du oplysningerne om Else Grott?

Jeg har også Anna Jensdatter Bang gift med borgm. Mikkel Mule, men jeg har det jo kun fra andres hjemmesider, og fra "Anetavler for berømte danskere".

Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt har skrevet borgm Jens Bang (Assens) gift med Else Grott. Når jeg ser på min anetavle nu, har jeg slettet Grott. Jeg ved ikke hvorfor. Måske du ved mere.

Mange hilsner
Anelle

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Bjørn

Er det ikke sådan, at der er tale om cirkatidspunkter, når vi er tilbage omkring 14 - 1500-tallet ? folk fra den tid er vel ofte bare nævnt i en protokol, og derfor skriver man født før eller født efter det tidspunkt de ses nævnt i protokoller eller skifter. Hvis Else Grott er nævnt i 1475, kan hun jo godet være født før.

Her er et eksempel på nævnte:
http://www.look.no/anita/slekt/webcards/wc43/wc43_311.htm

Måske skal du tjekke det i følgende:
1. Danmarks Adelsårbog
2. Personalhistorisk Tidsskrift, 1980-1981, Red. Hans H. Worsøe, (Samfundet for genealogi og personelhistorie), side 39 - Bang fra Vends herred, oversigtstavle.



VH Annette

Bjørn Kristensen

Hej

Jeg har kun mine oplysninger fra nettet rundt omkring, men her hersker der også lidt forvirring.

Jeg har nu valgt FØR dette år for ikke at få nogle fejlmeldinger.

Ja så langt tilbage er det svært at finde det helt nøjagtige, så det er nok der
det slutter.

Men man vil jo gerne være så sikker som muligt.

Hilsen
Bjørn
Venlig hilsen
Bjørn Kristensen

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej igen Bjørn


Jeg er selv efterkommer af Bang-slægten, gennem min oldemor Anna Margrethe Kristine Bang.
Jeg ved derfor, at den øverste gren er noget usikker. Mon du har læst dette:

CitatOluf Bang
Slægtsforskere og historikere har været ret uenige om denne mands efterkommere og aner. Vi har valgt ikke at føre nogen af anerne, indtil vi får et bedre grundlag at vurdere materialet på. Oluf (født omk 1480) var Borgmester i Middelfart, og flere steder står han nævnt som den Notarius Publicus, der hos den pavelige Legat Thomas i Ungarn 1517 blev optaget i adelstanden af Kong Ludvig II af Ungarn og Bøhmen.

Sammen med hustruen Anna Slet fik han (i følge slægtsforskeren F.E. Hundrup) 8 sønner og en datter. Datteren Anna Olufsdatter Bang (død 1569) blev gift med Mikkel Mule (død 1537), hvis søn, Hans Mule er den bekendte og berygtede storkøbmand i Odense. Andre slægtsforskere mener at Anne's forældre er Niels Bang. Men det er sikkert at familien senere anvender Oluf Bangs adelsvåben.

Kilde: http://www.lillerosendal.dk/ANER-FAR.htm#Bang

Du kan også finde oplysninger her:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I1284&tree=2
http://privat.finnholbek.dk/bang.pdf

vh. Annette

Anelle Cosedis

Hej Annette,
ja, jeg er godt nok også forvirret.

Jeg har noteret, at Mikkel Mule var gift med Anna Jensdatter Bang, datter af borgm. Jens Bang af Assens. ;D ;D ;D Hendes bror er Niels Bang tip 11.Så jeg har nok kludret gevaldigt i det.

Det hele starter måske her: tip 9 Maren (Marine) Christophersdatter Bang                                       
                                        tip 10 Christopher Nielsen Bang gift med Kirstine Clausdatter
                                        típ 11 Niels Bang gift med Margrethe Bangs
                                        tip 12 Jens Bang gift med Else
                                        tip 13 Niels Bang
                                        tip 14 Hans Bang

Men måske var Mikkel Mule gift med den anden Anna? Jeg trænger vist til at få læst på lektien. Men uha, den er svær. Var det for nemt, var det jo heller ikke så spændende.

Mange venlige hilsner
Anelle

Annette Damgaard Hansen

Nu er det jeg mangler "like"- knappen, men ja Anelle, det er en vanskelig linje, men man kan måske slutte linjen, der hvor der er for mange tvivlsspørgsmål, og nøjes med at stille de muligheder op, der ser ud til at være?

KH Annette

Anelle Cosedis

Hej Annette,
ja, man bør følge dit eksempel. Tak for de søde ord.
Har du også Christopher Bang?

Mange hilsner
Anelle

Peter Kyhl

Annettes oplysninger om Anne Olufsdatter Bang er absolut helt forkerte. Det er bevist via dokumenter, at Michel Mule var gift med Anne Jensdatter Bang, datter af borgmester i Assens Jens Bang og hustru Else.

Else har flere steder fået navnet Groot, fordi hendes våben er identisk Groot-slægtens. Jeg kalder hende kun Else NN i min forskning. Jeg synes den konklusion med Groot er for stor at tage ud fra et våben.

Mvh. Peter Kyhl

Annette Damgaard Hansen

Hov, hov Peter Kyhl, det kun oplysninger, der prøver at vise, at der har været stor debat om slægtens sammenhæng og ikke og intet andet. Ophavsmanden bag teksten er  
http://www.lillerosendal.dk/ANER-FAR.htm#Bang  - og ikke mig.
Og ophavsmanden peger kun på, hvad der tidligere har været oppe at vende, og hvorfor det kan være en vanskelig slægt at få styr på.

Hvis du ved at Michel Mule var gift med Anne Jensdatter Bang så er det vel godt, så kan du nok også henvise til kilderne.

VH: Annette

Peter Kyhl

Hej Annette.

Prøv at læs: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,41541.0.html samt de henviste links på siden.

Det er i alt for mange år blevet delt på nettet og andre steder de forkerte forældre til Anne Jensdatter Bang, og mange slægtsforskere har ukritisk tilføjet dem i deres anetavler. Heldigvis havde familien selv styr på slægtsskaberne, som det fremgår i en retsag.  Hans Mikkelsen Mule oplyser i en retsag 19/10 1577, at han var dattersøn af Else og Jens Bang. Rigens Forfølgningsbog r. 9, fol. 98.

I DDA står hun i den originale stamtavle opført som datter af Oluf Bang men DAA 1991:487 har en artikel som tilbageviser, at Anne er datter af Oluf!

Håber dette kunne bruges.

Mvh. Peter Kyhl

Annette Damgaard Hansen

Det kan det helt sikkert. Jeg er selv gået efter Finn Holbeks linje, da han også har påpeget fejlene  ;D

Go' week-end
KH Annette