Brandts kirkebogsuddrag?

Startet af Anelle Cosedis, 11 Nov 2013 - 11:17

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

kunne det tænkes, at Brandts kirkebogsuddrag vil komme online? Måske er en eller anden i gang med at scanne det?
Jeg har spurgt arkivaren hos SA, som svarer, at det ikke kommer online hos dem, da det ikke er originalpapirer. Men derfor kan det jo godt være interessant for mange slægtsforskere.

Nogen, der ved noget? Eller kan man allerede se det et sted?

De venligste hilsner
Anelle


Bjørn Sommer

Da Brandts Kirkeborgsuddrag i flere tilfælde er fra kirkebøger, der ikke længere eksisterer, kan udsagnet, at "de ikke er originalpapirer" ikke tilregnes samme beviskraft, som det normalt har.

Det forholder sig netop sådan, at hans afskrevne uddrag af de forsvundne kirkebøger, på grund af de originale kirkebøgers bortkomst nu er blevet primære kilder i mangel af originalerne.

Ergo er disse dele af Brandts udtog det eneste vi har fra disse lokaliteter, hvilket netop gør dem til PRIMÆRE KILDER.

Skriver vi nu det affærdigende udsagn "at de ikke er originalpapirer" om til, hvad det betyder, nemlig: "da de nok er PRIMÆRE KILDER; men IKKE ORIGINALPAPIRER" - så fremgår det jo meget tydeligt, at udsagnet er urimeligt.

Det gælder jo dels om at bevare data, og dels om at lade bevarede data blive gjort tilgængelige efter de regler, som er gældende for data af lignende art. -

Da man f. eks. valgte at lade LENGNICKS KIRKEBOGSUDDRAG blive tilgængelige på nettet tog man netop hensyn til det faktum, at flere af de kirkebøger, han dengang tog sine uddrag fra, senere er forsvundet. -

I Brandts Kirkebogsuddrag, som jeg selv har siddet med, er der endog det, der ligner nøje afskrifter af dåb med angivelse af faddere m. m.

Så de uddrag, Brandt har skrevet af, har han givet os så godt igen, at ALENE DETTE kunne retfærdiggøre, at disse blev gjort alment, digitalt tilgængelige. - - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

jeg kan kun give dig ret og sige tak fordi, du bragte emnet op igen. Jeg har også siddet med dem i Odense.

Eksempelvis har jeg også brugt afskriften af Jens Bircherod's dagbøger flittigt. Og dem kan man jo også finde online.

Når vi ikke har andre kilder end Brandt, må man da kunne bruge hans oplysninger. Han har jo ikke siddet og fundet på ting og sager.... og hvis han fra sin himmel kunne se, hvor glade vi slægtsforskere ville blive..........ville han nok klappe i sine små hænder.

Selv har jeg ofte brugt og været glad for Odensedatabasen, og det er jo også taget fra originalpapirer, og alligevel ligger det online. Har man så tid, kan man jo selv lede i skifter og alt, hvad der ellers findes om hesteskat, prinsessestyr, skat på ansatte og andre sjove ting.

Så lad os håbe, at Brandt snart kommer på banen.

De venligste hilsner
Anelle










Poul Hedegaard

Brandts kirkebogsuddrag for Odense 1640-1705 findes på arkivalieronline.
Find dem under Privatarkiver > Private personer > Arkivet efter C. Brandt, hvor titlen er
"Uddrag af de ældste kirkebøger i Odense i kopi (1640 - 1705)"
Mvh Poul Hedegaard



Bjørn Sommer

Kære Poul og Claus!

Tak for orienteringen samt de meddelte links. -

Glæder mig!

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.