Opkrævning fra Myheritage

Startet af Bruno Nissen, 16 Nov 2013 - 23:02

Forrige emne - Næste emne

Bruno Nissen

Hej.

Vil lige høre om det kan være rigtigt at man bliver opkrævet automatisk for brug af Myheritage. Min kusine fik pludselig opkrævet lidt over 750 kr. dernæst blev der igen hævet lidt over 500 kr.

Jeg er godt klar over at man acceptere , de hæver for en ny periode, men synes det er lige groft nok for den hjemmeside. . Og det ville da være mere naturligt med en mail hvor man opfordres til at indbetale beløbet for at fortsætte en periode mere. .

Brugerne af programmet må da føle sig taget ved næsen på den måde, selvom de skriver det i tilmeldingen.

Personlig ønsker jeg ikke at betale så meget for det , da deres match af slægts personer ikke er særlig effektiv med mange  fejl og mangler.

Udover min utilfredshed med dette er jeg ellers godt tilfreds med den måde programmet er bygget op på, men vil høre om andre  kender til et lignende program på dansk, der ikke koster en formue.
Mvh.
Bnissen

Kirsten Kjellerup

Jeg har oplevet noget tilsvarende, men nåede at protestere tidsnok til, at beløbet blev tilbageført. Jeg fik efterfølgende at vide, at jeg skulle have opsagt abonnementet i god tid, før den nye periode startede, da de ellers regnede med, at det skulle fortsætte.

Man kan jo ellers bare anvende den gratis version, selv om det betyder, at man ikke kan bekræfte eller afvise diverse "smart" matches.

Mvh.

Anne Marie Holck

Lav din egen hjemmeside! Hos one.com kan man få 5 Gb for 11,25 kr. om måneden. Og så har du selv kontrollen over, hvem der piller i dine data... Det kræver selvfølgelig også et program, hvor du kan registrere dine slægtsdata, og som kan fremstille en hjemmesidefil til upload på one.com, men det kan fås til en eengangsudgift på ca. 150 kr.


Bruno Nissen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 17 Nov 2013 - 11:41
Lav din egen hjemmeside! Hos one.com kan man få 5 Gb for 11,25 kr. om måneden. Og så har du selv kontrollen over, hvem der piller i dine data... Det kræver selvfølgelig også et program, hvor du kan registrere dine slægtsdata, og som kan fremstille en hjemmesidefil til upload på one.com, men det kan fås til en eengangsudgift på ca. 150 kr.

Hej.
Jeg har en hjemmeside hos one.com, men hvilke slægts programmer har en hjemmesidefil så man kan oploade den til sin egen hjemmeside, og hvad hedder disse filer  programmet skal bruge til det.

Jeg har kigget på forskellige programmer på dansk, men synes ikke der er oplyst meget om den slags.
Mvh.
Bnissen

Lis B. Jensen

Hej

Du kan lave hjemmesider i Legacy og i mange andre programmer.
Det er nok mest et spørgsmål om hvordan du vil have vist dine oplysninger.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Clara Svendsen

jeg har været ude for det samme og følte mig taget ved næsen.
Jeg slap de næsten 800 kroner - brokkede mig men fik ikke ført noget tilbage.
jeg kalder det BONDEFANGERI
Hilsen
Flemming Svendsen  :-\

Otto Kjærgaard

Jeg har prøvet den gratis Myheritage version, det ser jo ud til at være et glimrende program, men priserne er jo helt ude i hampen.
Da jeg havde oplyst mit telefonnummer, blev jeg kontaktet af en meget ihærdig engelsk talende sælger, men det ender nok med, at jeg vælger et program, hvor man ikke risikerer at taxameteret løber helt løbsk. Såvidt jeg kan beregne vil det koste ca 800kr om året, hvis man vil have alle fordelene og det kan være kompliceret at komme ud af det igen.
De har lavet et fint produkt, det skal de have, men de tror åbenbart, at det er en oliekilde, de sidder på.
Jeg overvejer istedet Legacy, er der andre gode forslag.

Lis B. Jensen

Hej

Jeg har rigtig mange personer med i min fil - og har regnet ud det ville koste i nærheden af 3000 kr. dertil rækker en efterløn altså ikke. Udover dette har MyHeritage selv hentet alle data fra Gencircles - så jeg synes også det der bondefangeri af værste klasse.
Hos gencircles koster det ikke noget hvis man fravælger at matche filer
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Michael Hedeman

Hej Otto

Først skal du finde ud af om du vil have dit eget program på pc hvor du kun er dig selv, eller et af de web baseret programmer.

Ønsker du ikke at dele dine data du selv har brugt tid på at finde eller være en del af et online fællesskab bør alle online slægtsprogrammer fravælges da grund konceptet bag disse bygger på fællesskab. Vælg da et slægtsprogram som er på din egen pc.

Nogle er gratis med begrænsede muligheder andre koster lidt at bruge men så er der også flere muligheder. Især de programmer du kan have på din egen pc vil du ofte få at vide, at de er gratis eller har en engangs udgift, fordi der glemmes at nævne løbende udgifter til webhotel hvis du senere vil udgive dine slægtsdata på nettet + evt faste årlig udgift hvis du vil have eget domæne.

I forhold til de webbaseret programmer/databaser så er overnævnte udgifter med i prisen, her skal du så tilgengæld være opmærksom på at nogle udbyder går efter kvantitet med databaser der har mange dubletter og ringe kontrol af data og der med en del fejl, som sjældent rettes.
Andre går efter høj kvalitet hvor bl.a. dubletter samles og fejl rettes.

Søg på google og brug lidt tid til at læse om de forskellige muligheder og evt prøve demo.

Husk 10 timer med at undersøge program muligheder er ingen tid i forhold til de mange timer du vil bruge i årene fremover på slægtsforskning.

Venligst
Michael Hedeman.
www.danskeaner.dk

Otto Kjærgaard

Michael Hedeman
Min kommentar var egentlig blot baseret på mine indledende forsøg og afprøvning af programmer, jeg vil godt betale noget for det rigtige program indenfor rimelighedens grænser.
Myheritage, har det jeg har behov for og mere til, men som sagt, så bryder jeg mig ikke om deres priser. Foreløbig har jeg ikke samlet mere end jeg kan samle oplysningerne i en Gedcom fil.
Jeg har egentlig ikke planer om et meget stort slægststudium, men vil blot kortlægge de sidste huller, så jeg har styr på alle forfædre, der har levet i 1800tallet, dvs folk født efter 1750. Jeg har kun få huller, jeg endnu ikke har lukket.
Hvis andre har fundet personer, der går længere tilbage, så kobler jeg mig på, men jeg vil ikke lave selvstændig søgning længere tilbage.
Når alle personerne er kortlagt, har jeg tænkt mig at begynde at søge andre oplysninger om dem og deres sogne. Det, der interesserer mig er at fortælle om slægtens udvikling fra fæstebønder over højskolebevægelsen til vores dages unge internationale mennesker.
Jeg har en del materiale med mange gode historier, men det  vil jeg forsøge at fylde lidt mere kød på, ved hjælp af arkiv studier.
Det jeg har behov for er et program, der kan holde styr på personer, steder og dokumenter.
Kan det bruges til at dele information med andre, så er det også fint. Da familien helt tilbage til omkring 1750 tilsyneladende er 100% dansk, så har jeg ikke behov for adgang til internationale informationssøgninger.
Jeg skal formodentlig højst holde styr på 500personer.

Lena Roslundh

Citat: "Jeg er godt klar over at man acceptere , de hæver for en ny periode, men synes det er lige groft nok for den hjemmeside. . Og det ville da være mere naturligt med en mail hvor man opfordres til at indbetale beløbet for at fortsætte en periode mere. .
Brugerne af programmet må da føle sig taget ved næsen på den måde, selvom de skriver det i tilmeldingen."


Først;  Nej, som bruger af programmet føler jeg mig ikke taget ved næsen.

Dernæst; Det lyder mere for mig som om din kusine og dig har misforstået konceptet om løbende abbonementer.
Det er jo netop som du beskriver at abbonementet automatisk bliver forlænget ved udløb, medmindre man selv, inden for den i oprettelsens oplyste betingelser/tidsfrister, afmelder det.

Det er netop det der fordelen ved et løbende abb., at man netop IKKE behøver at tage stilling hver gang abb. udløber - og det er jeg eks. meget tilfreds med.

Det lyder til at reglerne er fulgt fra firmaets side - det passer bare ikke kusinen og dig...
man kan jo skrive frem i sin kalender hvornår sidste frist for afmelding er hvis man er i tvivl om man vil fortsætte.

Når man har sagt JA til de betingelser der gælder et specifikt abb., er det altå ikke så fair at brokke sig over dem bagefter

Vh Lena
Lena T. Roslundh
lena@roslundh.dk
DIS mdl.nr. 13643

Erik Jensen

#12
Må jeg ikke have lov til at komme med et lille indspark her omkring brugen af MyHeritage og lignende programmer...
Jeg undrer mig til stadighed over, at der rent faktisk er brugere, der uden videre accepterer at betale en HALV BONDEGÅRD for et program som MyHeritage  ??? ???
Hvad i himlens navn får de ud af det, tænker jeg - bortset fra at have data liggende på nettet - undskyld mig, men det fatter jeg simpelthen ikke.
Men for Myheritage er det helt sikkert en guldgrube - ingen tvivl om det - og ovenikøbet en GEVALDIG en af slagsen.
Når det så er sagt, jamen..., der må være slægtsforskere ude i den store verden, der åbenbart har råd til det og derfor synes, at det er da helt i orden at betale 500-1000 kr. om året til det - fint, det er deres valg - men som sagt, jeg undrer mig nu alligevel over det, når DET NU KAN GØRES STORT SET GRATIS.

Og her vil jeg så tillade mig at komme med et eksempel på et GRATIS PROGRAM PÅ DANSK, der for længst er blevet kåret som hørende til det absolut bedste, når det handler om at præsentere aner på nettet.
Programmet hedder HuMo-gen - er GRATIS - det skal blot "smides" lægges ud på ens eget domæne, pakkes ud og derefter henter man sin gedcom fil ind i programmet, så er man oppe og køre.
Når jeg nu reklamerer for netop dette program, er det ganske enkelt fordi:
1. Som nævnt - det er GRATIS - altså skal man kun betale for sit eget domæne og den pris er sådan ca. 150-200 kr. om året - INTET ANDET.
2. Jeg bruger det selv og finder det absolut nemt at bruge med uanede muligheder indbygget.
3. Som administrator kan jeg se statistik, hvilken ane er besøgt sidt osv., definere brugere med forskellige adgangsrettigheder - hvis jeg ellers vil bruge tid på det, det vil jeg godt nok ikke - uploade ny gedcom fil uden problemer, det tager f.eks for 4746 personer max 1.min. osv. osv.
4. Og selve præsentationen på nettet er nemt at finde rundt i. Stil musen kort til venstre ved en persons navn, så popper der en rubrik op med utallige muligheder gældende for personen.

Jeg har selv brugt det i ca. 1 års tid - fortrinligt program - og skulle nogen af jer have lyst til at se programmet i funktion, kan I gøre det her på min hjemmeside: http://www.zerious.dk
Da jeg forhåbentlig skal bruge min hjemmeside til andet senere hen, har jeg dog valgt at lægge programmet ind i min egen hjemmeside skabelon, men det kan selvfølgelig sagtens lægges ud på nettet fuldstændig som det er. Gør man det, slipper man for at programmere noget som helst selv.
Bortset fra det så er programmet også blevet udviklet til brug på Ipad og mobil.

Min pointe er blot, at der er altså ANDRE ALTERNATIVER I STEDET FOR MYHERITAGE

Venlig hilsen Erik Jensen

Christian Konstmann Autzen

Når ret skal være ret - så synes jeg da, at det er helt fint, at nogle bruger mange penge på et medlemsskab af MyHeritage, og vel også af geni.com. For det giver, og har givet mig - som ikke-abonnent, mulighed for at finde personer, som jeg, og givet også andre, ellers ville have svært ved at finde.

- Men jeg forstår så heller ikke, at der er nogen, som vil bruge så mange penge på programmer, som man ellers kan få til næsten ingen penge.

Men sådan er det jo så åbenbart  8)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lars Skovvang Larsen

#14
Min lille kommentar skal være denne:

Det undrer mig, at man vil lægge sin slægtsforskning i halvlukkede cirkler.
Jeg har haft meget stort udbytte af at have min slægtsforskning liggende åbent fremme. Jeg har fået og får mange henvendelser med spørgsmål, tilføjelser - og et par rettelser ind i mellem.

Udgiften er domæneafgiften på 45 kr. årligt hos DK Hostmaster og et par kopper kaffe til en kammerat, der har hjemmesiden liggende på sin server.

Venlig hilsen og god jul
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Erik Jensen

Hej Lars

Lige mine ord  :D og god jul til dig også.

Hilsen Erik

Leif Thor Olsen

Hej.

Jeg har bl.a. gratisprogrammet Family Tree Builder, det giver gratis - delvis - kontakt til Myheritage.

Dis-Træf? Hvordan har I det med det? I har vel lagt jeres forskning ind der?

Lundins Gedcomp? Jeg har fået mange supplerende oplysninger her.

Forøvrigt er jeg Brother´s Keeper bruger gennem 25 år.

Mvh. Leif

Annette Holmelin Stenman

Jeg har abonneret på My Heritage et år, men sagde det så op. Det er jo ikke nok at betale et abonnement. Så for man aviseringer om nye "opdagelser". Hvis man vil se dem så koster det yderligere nogen penge. Osv. Det bliver temmelig dyrt. På den anden side vil jeg sige at jeg fik nogle gode tråde at arbejde videre med.
/Annette S

Merete Thrane

Har selv mega dårlige erfaringer med My Heritage - sådan som flere beskriver det her i tråden, både med betaling og mails om "nye slægtninge". Har man en eksempelvis en Hans Hansen f. 1880 får man forfærdelig mange beskeder om sammenfald - selvom de indkomne Hans Hansen er født 100/200 år tidligere. Mega irriterende og rent tidsspilde.

Jeg har slettet alt, - men kan alligevel finde mine egne oplysninger og fejlskrivninger. Så det skal man også være klar over.

Nå, men mit spørgsmål er: Er der nogen af jer, der ved HVEM der har startet programmet op og i HVILKET LAND?

Jeg kan ikke finde noget klart svar på nettet.

Mvh
Merete

Anne Marie Holck

Mig bekendt er programmet israelsk udviklet. Israel har en stor industri på IT-området.

Merete Thrane

Det havde jeg faktisk også hørt Anne Marie, - men troede ikke rigtig på det.

Tak for svar.

Mvh
Merete

Jan Andersen

Ja MyHeritage er baseret i Israel. Citat fra hjemmesiden:
Om MyHeritage
MyHeritage blev grundlagt af en team of people med interesse for slægtsforskning og et godt tag på internet teknologi. Vort mål har været at gøre det enklere for folk rundt om i verden at benytte sig af internettet til at spore deres slægt og til at forstærke båndene til familie og venner.

Som i 2005, holder vi til i den smukke by Bnei Atarot, nær ved Tel Aviv, Israel. Byen blev grundlagt af Tyske Tempelherrer i 1902 under navnet Wilhelma.

/Jan
/Jan

Henrik Frank

Bruger selv mormonernes FamilySearch, det er gratis og integreret med Legacy. 

Anelle Cosedis

Hej kære vennner,

pas nu på, for der forekommer rigtig mange fejl derude på nettet, hvor folk har en tilbøjelighed til at skrive af efter hinanden. Det har jo slet ikke noget med slægtsforskning at gøre.

Næh, slægtsforskning tager laaaaang tid, for man bliver nødt til at lave alle opslag selv, og notere hvor de er fundet. Hvilket opslag, hvilken kirkebog, hvilken FT, og hvad der ellers måtte forkomme. Kilderne er utrolig vigtige.

Jeg bruger selv Family Tree Maker og har kun brugt et engangsbeløb på 300-400 kr. for måske 7 år siden. Og der er ikke nogen, der prøver på at sælge mig mere. Og jeg er sikker på, at Legacy også fungerer optimalt.

De bedste hilsner og held og lykke med anerne
Anelle