Mangler en"gruppe"

Startet af A-M Jørgensen, 21 Nov 2013 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Det er som sagt nok ikke et centralt emne i en slægtforskningsforening - må jeg igen foreslå Danske KrigsBørns Forening (DKBF)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: A-M Jørgensen [15926] Dato 26 Nov 2013 - 22:12
Jeg havde ikke ønske om at det skulle være en lukket gruppe, bare for brugere hvor vi kunne udveksle erfaringer omkring dette at være et "udksud" eller efterkommer af en dansk i tysk theneste

m.v.h Anne-Marie

Kan ikke lade være med at spørge, hvordan du mener, at dette har med slægtsforsking at gøre.
Slægt og data er et forum som drejer sig om slægtsforskning. Dvs. om at finde sin slægt.
Har da forståelse for dine problemer, men kan virkelig ikke se, at Slægt og Data skal være et forum for at debattere emner af den art, som du søger. Det må vist foregå i et andet forum.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

A-M Jørgensen

Hej Peter, da jeg næsten ikke kender min fars slægt, har det jo netop med slægtsforskning at gøre.

Hvad min far har lavet er jo en del af slægtsforskningen.

m.v.h Anne-Marie

Leif Sommerdal

Citat fra: A-M Jørgensen [15926] Dato 26 Nov 2013 - 22:45
Hej Peter, da jeg næsten ikke kender min fars slægt, har det jo netop med slægtsforskning at gøre.

Hvad min far har lavet er jo en del af slægtsforskningen.

m.v.h Anne-Marie

Og den del hører til i Anefterlysning og Metode og teknik.
Så nej, umiddelbart mangler der ikke en gruppe
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


A-M Jørgensen

Hej Leif

Du synes ikke der mangler en forumgruppe. OK
.
Da jeg har gennemsøgt for emnet og ikke fundet
noget der er relevant for mig kan jeg da kun efterspørge en gruppe hvor min interessesfære kan være relevant.

Da vi har samme postnummer kunne vi jo mødes en dag  hvor jeg giver en kop vin  og får en snak om hvad der er relevant for brugere af "slægtogdata", det hele handler vel ikke om hjælp til tydning af kringlet skrift af  præstens/degnens skriblerier.

Tine Susanne Olsen

hej A-M.
jeg er selvfølgelig ked af at hører om din fortid :'(  der er desværre mange som står i samme situation som dig. jeg vil tro at vi alle kender nogen i vores familie som har oplevet det samme som dig. prøv at gå gå ind på facebook og oprette en gruppe for børn hvis forældre har hjulpet tyskerne  der vil garanteret være nogen som du kan snakke med om alt hvad der er sket. fandt lige en side om krigsbørn som havde en tysk far. men prøv det.

hvis vi åbner op for et forum som du ber om så kommer der andre, hvad med incestofre, hvor ender vi så henne, børn af en  morder, ja jeg kunne blive ved.
og i sidste ende er det jo os medlemmer som skal betale :o ,nej lad os holde slægtogdata til vores slægtsforskning
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Christian Konstmann Autzen

Vi skal måske "bare" have moderator for gruppen "Aneefterlysning" til at oprette en "overgruppe" i Aneefterlysning, sådan som der bliver til "andre" mere generelle/gode forhold.

Hvad overskriften skal være har jeg ikke nogen mening om, men måske noget i retning af: "Efterlysninger om tyskvenlige under 2. verdenskrig".

Da dette her jo er lidt følsomt - for nogle i hvert fald - så kan det da være, at DIS-bestyrelsen lige skal have lov at tygge på den først.

Anne-Marie har jo ingen problemer med, at det bliver i et åbent forum - og således søgbar via google. Og derfor kunne det så være en sådan løsning.

Såvidt jeg erindrer, så har det vel (altid ?) været sådan, at melder man sig ind i foreningen i perioden september til december, så omfattede kontingentet også det følgende år; men om det så gælder i år også, .....

Jeg skal da ikke reklamere for at få ikke-medlemmer til at melde sig ind i foreningen, men hvor får man mere for 200 kr. end i f.eks. DIS-Danmark. En hobby som slægtsforskning, som så kun koster 200 kr. om året, er vel noget af det billigste man kan have som hobby.

Og så kan man jo netop nu være med til at præge de nye vedtægter for foreningen; - denne aktivitet er dog ved at være afsluttet, så hvis du sidder derude og gerne vil være medbestemmende, så er det nu  :)

- Ellers, dejligt at Anne-Marie er vedholdende, for der kan da givet være nogen, som også sidder med et ønske om at kunne diskutere netop den tid og de forhold, som der dengang var for disse familier.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Leif Sommerdal

Hej Anne Marie

Som du selv skriver
"Hvad min far har lavet er jo en del af slægtsforskningen".

Det er jeg skam helt enig med dig i, em jeg mener sagtens at de eksisterende grupper som Aneefterlysning og Metode og Teknik kan bruges til at afdække dette.

Som du også kunne se i et af mine tidligere indlæg, foreslog jeg også, at der kunne oprettes en "søgemaskinefri" gruppe, hvor mere personfølsomme indlæg kunne oprettes, og vores webmaster har tilkendegivet, at det er teknisk muligt.

At du ikke har fundet indlæg, der har beskæftiget sig med emnet, er jo ikke udtryk for at det ikke er interessant i slægtsforskningsmæssig forstand - blot for, at der foreløbig ikke er nogen der har haft så stort en behov for at undersøge nærmere om emnet.

Du kan jo være den der starter  ;)

Vi kan da sagtens mødes en dag, hvor du har sat vand over til en kop vin og diskutere emnet videre, men jeg har endnu ikke set, at du har forholdt dig til mit forslag om at se nærmere på DKBF.

Du kan jo enten sende mig en Personlig besked eller et mail.

Jeg har selv en - nu afdød - onkel, som ifølge familie krøniken blev smidt ud hjemmefra, da han nærede lidt for store tanker om nazisterne. Desværre er det nok også en historie, som det bliver svært at dokumentere.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


A-M Jørgensen

Hej Christian, dejligt at læse du ikke farer i "blækhuset". Jeg tror også at der kan være et behov omkring dette følsomme emne. Nu har jeg nået en alder hvor jeg ikke mener det er alt for følsomt for  mig personligt mere. Så jeg lægger gerne ud.
Begge mine forældre er døde (min far i 1971) og jeg har fået mine tæsk i barndommen for hans ungdommelige forblændelse, hvad det så end bestod i. Han var født i 1925. Dommen var 2 år som så mange andre.
Selvfølgelig har jeg lidt flere oplysninger som jeg har pumpet min mor for gennem årene, små fragmenter.

Leif der må være en café hvor jeg kan tage diskutionen med dig, det undersøger jeg lige, så hører du fra mig. Jeg har på fornemmelsen at det kan tage lidt tid ;) Kan for iøvrigt fortælle dig at jeg har en ane som blev dømt til Viborg tugthus i 1832/1833 fordi sulten var for stor, så noget må der ligge i familien :D ang. overlevelse.

m.v.h Anne-Marie

Christian Konstmann Autzen

Hej Anne-Marie

Du skal lige være opmærksom på, at DIS-Danmark har en form for politik, som betyder, at vi brugere af DIS-hjemmesiden skal være tilbageholdende med at lægge oplysninger ud på DIS-hjemmesiden om personer født inden for de seneste 100 år, og ikke mindst for fortsat leverende personer.

Nu er det så ikke egentligt efterlysning af personer - set i slægtsforskningsmæssig henseende, som jeg forstår dig. Så, hvad der rent faktisk skulle diskuteres på en sådan "overtråd", har jeg således ingen ide om. Efterlysning af personer set rent slægtsforskningsmæssigt vil jo under alle omstændigheder bedst kunne placeres under "Aneefterlysning" - for det er jo her alle vel først tjekker efter, ikke mindst de utroligt mange dejlige hjælpere.

Måske ville en Facebook-side således være bedre egnet - uden at jeg dog har kendskab til dette, idet jeg ikke er på Facebook.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Sørensen

Hej Anne Marie!

Du har tilsyneladende ikke læst mit svar, skriv til Rigsarkivet, du kan få oplysning om hvad han

lavede under krigen, du kan få udskrift af retssagen, af forhørspotokollen over alt hvad der findes

om din fars gøren og laden under krigen.

Jeg har prøvet det ,Rigsarkivet har ganske godt styr på dette, hvis da ikke materialet er stjålet.

Rigsarkivet er for mig at se det rette sted at finde sådanne oplysninger


Mvh.

Egon Sørensen

Anne Mortensen

Hej

Om Egon S. har kunne få oplysninger ved kun at skrive til Rigsarkivet ?

I en tilsvarende sag hvor jeg var interesseret i en retssag skrev jeg til
Spørg Arkivaren
om hvad jeg skulle gøre
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren

Fik et meget fint svar tilbage.
Skulle først finde sagen  i et bestemt "register" og derefter indsende ansøgning om at få lov til at se denne retssag.
Om dette er lavet om ?
Dette skete lige inden Landsarkivet på Jagtvej blev lukket.
----------------------

Læs om ansøgning:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/det_ma_du_se_i_statens_arkivers_samlinger/ansogningsskema_om_adgang_til_arkivalier
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen

Hejsa!

Ja! Anne du har fuldstændig ret!

Sagen skulle findes i et register. Efter min skrivelse til Rigsarkivet samt bevis for mit  slægtsskab

med personen, fik jeg svar tilbage at de godt ville finde sagen ,når de havde fundet den ville jeg

modtage et ansøgningsskema, jeg skulle samtidig underskrive at jeg ikke ville bruge oplysningerne

eller udlevere dem til andre, jeg måtter heller ikke opsøge de personer jeg fik kendskab til.

Såvidt jeg husker kunne det straffes med fængsel op til seks måneder.

Men min første handling var et brev til Rigarkivet, som en ekstra fin service var de mange kopier

gratis.

Din fremstilling er korrekt jeg fik bare hjælp .

Mvh.

Egon Sørensen

A-M Jørgensen

Hej alle
En telefonsamtale med arkivar Karl Peder Pedersen tidligere i år var meget positiv.
Han bad mig skrive en mail med de oplysninger som jeg havde givet ham og min begrundelse.
Arkivaren havde fortalt mig at sagerne fra -45 som regel foregik i København og at retsagen/dommen ville være at finde på RA.

2½ time senere fik jeg mail fra ham.

Han havde undersøgt om der var en sag på RA. Det var der ikke, så han havde fw min mail til Viborg.

4 dage senere fik jeg en mail fra Viborg. Jeg kunne prøve Daisy og så kunne jeg besøge arkivet
i Viborg. Havde jeg ikke mulighed for selv at komme til Viborg, kunne de undersøge det for mig mod
betaling (sikkert alm. standard, 632,50 i timen) :'(

Daisy er undersøgt, Kriminalretten i min barndomsby så vidt jeg kunne orientere mig.

M.h.t "pinligheder" da synes jeg da der er kommet mange ting frem de senere år. Både dem som har en tysk soldat til far. En mand eller far i tysk tjeneste på østfronten. o.s.v
Derfor mener jeg (og måske andre som er i min situation) det vil være på tide at tage hul på det som denne tråd handler om. Kend dine rødder! Når man ikke kender sit fædrende ophav rigtigt??

m.v.h Anne-Marie






A-M Jørgensen

#44
Hej et lille ps. til det forrige jeg skrev.

Det er jo ikke sådan at jeg ikke ved hvem min far var. Han og min mor var gift indtil mit
niende år. Dansk var han også, så hvad skulle jeg med "krigsbørn"!!  ::), jeg har undersøgt
hjemmesiden.

m.v.h A-M     (måske skulle vi stoppe her)


Bettina Bendix Andresen

Hej Anne-Marie,

jeg vil foreslå dig at oprette en lukket gruppe på facebook, for mennesker, der er i samme situation som dig. Her kan I diskutere og samtale om jeres specifikke situation.

Venlig hilsen
Bettina Bendix Andresen