Afdøde i Kbh. efter 1885 - opslag i Politikens e-arkiv tilbydes!

Startet af Stina Kirkegaard Hansen, 30 Nov 2013 - 19:25

Forrige emne - Næste emne

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har fornyet mit abonnement på Politiken og kan således fra d. 2/12 2013 atter tilbyde at forsøge at finde afdøde i København efter 1885 via Politikens e-arkiv.

Det, jeg typisk kan være heldig at finde, er en notits, hvoraf dødsdato og kirkegård fremgår. Somme tider dog også (især i nyere tid) deciderede dødsannoncer.

Søgemaskinen er ikke altid nem at blive klog på, og langt fra altid stabil. Så jeg kan desværre ikke garantere positivt resultat, selvom der rent faktisk findes en notits eller annonce. Min erfaring siger mig, at jeg faktisk kun kan hjælpe ca. 10-15 % af dem, der henvender sig til mig.

Hvis du alligevel har mod på det, skal du skrive et indlæg i denne tråd. Hvis det drejer sig om nyere dødsfald bedes du sende mig en privat besked her på forum.

Du skal som minimum oplyse følgende:

1. Personens fulde navn (hvis det er en kvinde: gerne både hendes ungpigenavn og giftenavn, og gerne hendes mands navn). Bemærk: Meget almindelige navne som fx "Jens Hansen" vil typisk give for mange hits, så ved den slags navne, må jeg næsten altid kaste håndklædet i ringen. Men hvis blot der er et lille mellemnavn, kan det tit hjælpe. Derudover kan det somme tider være en hjælp, hvis du kan oplyse personens profession.

2. Personens fødselsår

3.Hvornår du selv sidst har registreret personen. Dette for at indskrænke søgeperioden.  

Bedste hilsner
Stina

Ingvar Pettersson

Hej Stina.
Jag fick tips att du kunde vara behjälplig med några uppgifter. Det gäller skepparen Charles Gustav Olsen född 1893-03-05 Prästö, Fakse, Hylleholt gift med Ingeborg Marie Christine Olsen född Sölberg född 1898-02-09 i Spjellerup flyttade till Köpenhamn 1923 till Toldbogade 14, sonen hette Hans Peter Olsen Sölberg född 1918-09-08 Köpenhamn. När avled Charles. Och finns det några uppgifter om Ingeborg när hon avled och likaså sonen Hans Peter. Charles och Ingeborg separerade. När sonen Hans konfirmation 1932 var så står det att Charles hade avlidit tidigare. Hoppas informationen som du får är till hjälp.
Med vänlig hälsning
Ingvar Pettersson

Stina Kirkegaard Hansen

Charles dør natten til d. 4. september 1927 ved en drukneulykke i sundet ud for Tuborg Fabrikkerne.
Jeg sender dig en mail med lidt mere info.
Venlig hilsen
Stina

Allan Donovan Pedersen

Hej Stina


Kan du mon finde noget om min tipoldefar, Albert Donovan?

Han er født d. 27. apr. 1856 i Engelsk Vest-Indien, men døde d. 28. okt. 1893 i København.

Han var cirkusartist, og da han døde i en alder af kun 37 år, tænker jeg, at der KUNNE ligge noget særligt bag? Han døde på Kommunehospitalet...

- Hans efternavn er også set stavet som Donnervan



På forhånd tak...

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Stina Kirkegaard Hansen

Han er blot nævnt på listen over døde i København i Politiken d. 31/10.
Venlig hilsen
Stina

Leif Thor Olsen

Hej.

I begravelsesprotokollerne på Københanvs Stadsarkiv er dødsårsagen normalt angivet.

Mvh. Leif

Allan Donovan Pedersen

Tak til jer begge...

Begravelsesprotokollerne... er det en fysisk enhed på Rigsarkivet? Eller hvad/hvor er Københavns Stadsarkiv?

Jeg mener at have læst et sted, at man kan se gamle patientjournaler, er det rigtigt? Måske havde han en journal, siden han døde på Kommunehospitalet...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inger Toudal

#7
Hej Allan

Læs her: http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser/begravelsesprotokoller#begravelsesprotokoller-1805-1987

Stadsarkivet findes på Københavns Rådhus. Patientjounalerne er ikke tilgængelige i øjeblikket (se Hospitaler).

Bente Lindhardt tilbyder at lave opslag i begravelsesprotokollerne:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,54213.0.html

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Allan Donovan Pedersen

#8
Hej (igen) Stina...


Må jeg forsøge at benytte mig af dit generøse tilbud endnu en gang?

Jeg leder efter en Caroline Amalie Frederikke Donovan, f. Jensen, som er født d. 7. feb. 1864.

Jeg ved desværre ikke hvornår hun er død, men jeg formoder i hvert fald, at hun er død i København.

Hun er enke efter Albert Donovan (nævnt nogle få indlæg længere oppe), og hun er således i live efter 1893... men mere ved jeg desværre heller ikke... :/

- Ydemere søger jeg en Karl (Carl?) Frederik Christian Christoffersen, født d. 19. dec 1857 i Slagelse... død formodentligt i København mellem 1904 og 1920...


På forhånd tak

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Stina Kirkegaard Hansen

#9
Hej Allan
Caroline dør som Caroline Sørensen, enke efter vognmand Ole Sørensen d. 10/4 1949. Hun begraves fra ndr. Store Kapel på Vestre Kirkegaard. Jeg har sendt dig en mail.
Her ses hun med vognmanden:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1876532&backside=0&searchname=polit_simple
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen


Allan Donovan Pedersen

Hej Stina...



Du skal ha' 1000 tak for din dygtighed og hjælpsomhed. Sygdom har desværre holdt mig lidt væk fra tasterne,  så mit tak er desværre lidt forsinket...

Nu et andet spørsmål:

Jeg har fået lov at 'låne' min nabos Politiken-abonnement, netop til denne slags søgninger. Vil du derfor ikke være sød at fortælle mig, hvordan man gør? Skal man have en profil på politiken.dk, eller kan jeg nøjes med hans abonnementsnummer...?



- På forhånd tak

Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Allan
Du går ind på denne side:
http://eavis.politiken.dk/, indtaster abonnementsnummer og så er du klar.
Men det tager noget tid at vænne sig til søgemaskinen!
Mange hilsner
Stina

Pia Christensen

Hej Stina

Vil du prøve at kigge efter min mormors bror Jens Peter Kristian Hansen, han er død som barn, da han faldt ned fra et høloft. han er født d. 5-5-1908 og er død som 7-9 årig.
har fået hjælp til at kigge efter ham i begravelsesprotokollerne, hvor han ikke var at finde.
Men måske der har været en dødsannonce på ham.

Håber du kan hjælpe, da han hele tiden har været lidt besværlig.

Mvh Pia Christensen
Pia Christensen
Fredericia :-)

www.piachristensen.dk

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Pia
Jeg har set din efterlysning og forsøgt at søge Jens Peter, men desværre uden resultat:-(
Venlig hilsen
Stina

Pia Christensen

Pia Christensen
Fredericia :-)

www.piachristensen.dk

Gitte Kjul

Hej Stina,

Måske du kan hjælpe mig med min oldefar:

Jens Olsen, født den 6. April 1863 i Tibberup ( han har desværre ikke noget mellemnavn)

Jeg mister ham ved folketællingen i 1910 på Kapelvej i København.


På forhånd tak ;-))

Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Stina Kirkegaard Hansen

Desværre....Navnet er for almindeligt at søge på.
Venlig hilsen
Stina

Gitte Kjul

Ok - men tak for forsøget alligevel ;-)

Godt nytår.

Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Stina Kirkegaard Hansen

Citat fra: Stina Kirkegaard Hansen [4114] Dato 30 Nov 2013 - 19:25
Jeg har fornyet mit abonnement på Politiken og kan således fra d. 2/12 2013 atter tilbyde at forsøge at finde afdøde i København efter 1885 via Politikens e-arkiv.

Det, jeg typisk kan være heldig at finde, er en notits, hvoraf dødsdato og kirkegård fremgår. Somme tider dog også (især i nyere tid) deciderede dødsannoncer.

Søgemaskinen er ikke altid nem at blive klog på, og langt fra altid stabil. Så jeg kan desværre ikke garantere positivt resultat, selvom der rent faktisk findes en notits eller annonce. Min erfaring siger mig, at jeg faktisk kun kan hjælpe ca. 10-15 % af dem, der henvender sig til mig.

Hvis du alligevel har mod på det, skal du sende mig en privat mail på skh@galnet.dk 

Du skal som minimum oplyse følgende:

1. Personens fulde navn (hvis det er en kvinde: gerne både hendes ungpigenavn og giftenavn, og gerne hendes mands navn). Bemærk: Meget almindelige navne som fx "Jens Hansen" vil typisk give for mange hits, så ved den slags navne, må jeg næsten altid kaste håndklædet i ringen. Men hvis blot der er et lille mellemnavn, kan det tit hjælpe. Derudover kan det somme tider være en hjælp, hvis du kan oplyse personens profession.

2. Personens fødselsår

3.Hvornår du selv sidst har registreret personen. Dette for at indskrænke søgeperioden. 

Bedste hilsner
Stina


Lis B. Jensen

Hej Stina

Vil du kigge efter:
Kobbersmed Jørgen Rasmussen, Saxogade 21 – død den 4. feb. 1889  født ca 1826 i København
Mariane Andrea Rasmussen født Jørgensen, Oehlensschlagergade 65 St – død d. 16/11-1915 – født 17/8-1835 i Fredensborg
Evt. også Sofus Rasmus Andersen født 1887 i Bøstrup – død i Strøby egede ca 1963 – erhver kendes ikke
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jens Rasmussen

Hej Stina,

Vil du hjælpe med at finde Selma Johanne Evilie Nielsen. Hun blev født 16.1.1880 (AO, Kbh, Skt. Paul, 1876-83, opslag 373).
Jeg har kun fundet hende i en folketælling fra 1885, hvor hun bor hos bedsteforældrene Frederik Eduard Nielsen og Evilie Marie Nielsen (FT1885, Kbh, Lorentzensgade 5, 3. sal).

Mvh
Jens

Stina Kirkegaard Hansen

Citat fra: Stina Kirkegaard Hansen [4114] Dato 30 Nov 2013 - 19:25
Jeg har fornyet mit abonnement på Politiken og kan således fra d. 2/12 2013 atter tilbyde at forsøge at finde afdøde i København efter 1885 via Politikens e-arkiv.

Det, jeg typisk kan være heldig at finde, er en notits, hvoraf dødsdato og kirkegård fremgår. Somme tider dog også (især i nyere tid) deciderede dødsannoncer.

Søgemaskinen er ikke altid nem at blive klog på, og langt fra altid stabil. Så jeg kan desværre ikke garantere positivt resultat, selvom der rent faktisk findes en notits eller annonce. Min erfaring siger mig, at jeg faktisk kun kan hjælpe ca. 10-15 % af dem, der henvender sig til mig.

Hvis du alligevel har mod på det, skal du sende mig en privat mail på skh@galnet.dk 

Du skal som minimum oplyse følgende:

1. Personens fulde navn (hvis det er en kvinde: gerne både hendes ungpigenavn og giftenavn, og gerne hendes mands navn). Bemærk: Meget almindelige navne som fx "Jens Hansen" vil typisk give for mange hits, så ved den slags navne, må jeg næsten altid kaste håndklædet i ringen. Men hvis blot der er et lille mellemnavn, kan det tit hjælpe. Derudover kan det somme tider være en hjælp, hvis du kan oplyse personens profession.

2. Personens fødselsår

3.Hvornår du selv sidst har registreret personen. Dette for at indskrænke søgeperioden. 

Bedste hilsner
Stina


Sonny Herbst Jacobsen

Hej Stina

Håber du måske kan finde indrykning for min tipoldefar.

Ernst Otto Wiedemann
f. 24. april 1849 i Sachsen
Bogbinder

Jeg kan ikke selv finde ham i kirkebøgerne men har fundet ham flere gange i FT senest 1906.
I familien hedder det sig at han døde i 1925 i Kbh, men på hans originale konfirmationsattest er der stemplet "J.U. No. 50" med datoen 27. april 1922 (ingen ved dog ikke hvad dette dækker over men det ligger jo ret tæt på det formodede dødsår, så måske husker familien forkert?).

På forhånd tak!    :)

mvh Sonny Herbst Jacobsen

Anni Bruhn Johansen

Hej Stina.

Har du mulighed for at kigge efter en person i min slægt?

Det drejer sig om:
Doris Leonie Rapp, født 14/2 1918 i København.

Hendes forældre døde begge i 1977 på Plejehjemmet Stærebo i København NV.

Jeg har kigget i Københavns Stadsarkivs begravelsesprotokoller,
og ikke fundet en Rapp før dette årstal,
så enten er hun blevet gift til et andet efternavn, eller hun er død efter 1977,
eller hun er død et andet sted end København.

Hvis hun er blevet gift og har et andet efternavn, kan du måske finde hende under hendes fornavne?


Med venlig hilsen
Anni Johansen

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Anni
Desværre, jeg finder ikke noget på hende.
venlig hilsen
Stina

Anni Bruhn Johansen

Hej Stina.

Ærgerligt, men tak for forsøget.

Venlig hilsen
Anni.

Liv Ofsdal

Hei Stina!

Jeg ble tipset om at du kanskje kunne hjelpe meg.

Jeg har en Edith som ble født i København i 1923, og er ute etter å finne ut hvor de bodde da foreldrene hennes døde.

Foreldrenes navn og fødselsår/fødested er:
Thorvald Christian Simonsen Christensen f. 1896 i Aalborg og
Agnes Christensen (pikenavn) f. 1899 i København.

Fra 1923-1930 bodde de i Blegdamsvej 12D i København og ved Ediths konfirmasjon i 1937 bodde de i Lersø Parkalle 59. Etter dette har jeg ikke funnet dem.

Kan du hjelpe meg?

Vennlig hilsen Liv Ofsdal
Vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Norge

Merethe Sørensen

Hej Stina!

Har du mulighed for at hjælpe med følgende person:

Hilda Emilie Marie Nielsen født 22-07-1894 i Sundby sogn, København

Gift med - maler Axel Lauritz Christian Jakobsen født 09-09-1891 i København.

Axel kan måske være: Axel Christian Lauritz Jakobsen.

Hilda, tror jeg, er død omkring 1960-1970 med adresse Willemoesgade 74, København.

Mvh
Merethe Sørensen

Stina Kirkegaard Hansen

Min tråd er midlertidigt nede indtil på søndag d. 9/3, hvor jeg genoptager mit abonnement på Politiken.
Bedste hilsner
Stina