Kontakt: Danske Slægtsforskere                   Forum:

Spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Lokalforeninger Kontakt Andet
Hjælp Søg direkte i forum Søg i forum via Google Søg i gammelt forum Søg i gammelt forum via Google

Sider: 1 [2]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Degne og Skoleholdere i Danmark  (Læst 3941 gange)
Mikkel Eide Eriksen [1174]
Medlem

Beskeder: 3.744

Print enkelt indl�g
« Svar #30 Dato: 22 Feb 2019 - 10:47 »

Hej

På Rigsarkivet findes et manuskript ved navn Efterretninger om Søborg og Gilleleje præstekald. Af denne bogs første blade:

Citat
Da jeg 1887 var bleven entlediget og i Oktober s.A. flyttede fra Søborg Præstegaard til Frederiksberg, foresatte jeg mig at benytte min ledige Tid til at samle trykte og utrykte Efterretninger om Søborg-Gilleleje Præstekald, hvis Arkiv ved Præstegaardens Brand d. 24de April 1873 ganske var blevet tilintetgjort, og med stor Liberalitet gav Biskop Fog mig Adgang til Sjællands Biskearkiv. Udbyttet af disse Undersøgelser har jeg optegnet i denne Bog, som jeg beder om at maatte opbevares i Søborg Præstearkiv fra Præst til Præst.

Frederiksberg, Juli 1892.
P.C. Garde

Efter Pastor Gardes Anmodning udtaler jeg herved, at jeg ganske billiger, at denne Bog opbevares i Søborg's og Gilleleje's Præstearkiv, og lægger jeg den nuværende og tilkommende Sognepræster i det nævnte Pastorat paa Hjerte at bære Omsorg  for den.

Bispegaarden i Kjøbenhavn den 8 November 1892.
B.J. Fog

Deri er både præste-, degne- og skolehistorie. Hermed anbefalet til interesserede.

mvh
Mikkel
Logget

Forsker pt. i Lindberg (Sverige/Kbh), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig (Lolland/Falster). Desuden Gilleleje & Rågeleje generelt.

Kontakt mig på mikkel.eriksen@gmail.com
John Damm Sørensen [1492]
Medlem

Beskeder: 3.672

Print enkelt indl�g
« Svar #31 Dato: 19 Apr 2019 - 22:34 »

I mellemtiden har jeg lavet et par brede søgninger i DIS-Bibliotek og Det kongelige Biblioteks REX, herunder oplistet alfabetisk efter forfatterens efternavn:

Alfred Larsen, Lolland-Falsters degne og skoleholdere (1960)
-- DIS-Bibliotek
-- Det kongelige Bibliotek

Jeg har affotograferet bogen, men da jeg er i tvivl om ophavsretten, har jeg ikke lagt den på nettet.
Derimod har jeg lagt personregisteret her:
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/degne-og-skoleholdere-lolland-falster/personregister.pdf

Hilsen
John
Logget
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #32 Dato: 20 Apr 2019 - 00:05 »

Hej John Smiley

Mange tak, det kan bruges!

Tør man spørge om Carl Christian Borthig der nævnes i registeret har nogen synlig relation til fæstebonde Claus Jacobsen Bortvig eller dennes mulige fader skovrider Jacob Bortvig, der muligvis stammer af en Borthig-slægt (se især indlæg #1 samt #21-24 og frem)?

mvh
Mikkel
« Sidste ændring: 20 Apr 2019 - 00:09 af Mikkel Eide Eriksen [1174] » Logget

Forsker pt. i Lindberg (Sverige/Kbh), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig (Lolland/Falster). Desuden Gilleleje & Rågeleje generelt.

John Damm Sørensen [1492]
Medlem

Beskeder: 3.672

Print enkelt indl�g
« Svar #33 Dato: 20 Apr 2019 - 01:27 »

Hej Mikkel,

Der står følgende om Jacob Borthig (nr. 1502). Han er skoleholder i Maribo.

1502. Jacob Borthig (1717-1731). F. ca. 1679, muligvis i Kalundborg, d. 1731, bgr. 31. dec. - Sikkert broder til sognepræst til Rørby Carl Christian Borthig. Student Sorø 1698, baccalaur 1699. Blev 1717 skoleholder her.

Kilde C.C. Ross: Efterladte papirer (Maribo Stiftsmuseums arkiv)
baccalaur = nutidens batchelor.
https://ordnet.dk/ods/ordbog?entry_id=60175532&query=baccalaur&hi=Baccalaur

Hilsen
John
Logget
Claus Rønlev [8998]
Medlem

Beskeder: 88

Print enkelt indl�g
« Svar #34 Dato: 20 Apr 2019 - 08:52 »

Det er et utroligt sammenfald: For 2 dage siden blev jeg kontaktet af et medlem om "Alfred Larsen, Lolland-Falsters degne og skoleholdere (1960)".

Titlen er registreret på Slægtsforskernes Bibliotek og er med på den liste, som Copydan har godkendt til scanning af Slægtsforskernes Bibliotek.

På tirsdag henter jeg den på mit lokale bibliotek og scanner den. Når den ligger på Slægtsforskernes Bibliotek, skriver jeg her i tråden.

M.v.h.
Claus
Logget

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 4.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #35 Dato: 21 Apr 2019 - 03:11 »

Tak for opslaget John, jeg prøver at arbejde videre med det Smiley

mvh
Mikkel
Logget

Claus Rønlev [8998]
Medlem

Beskeder: 88

Print enkelt indl�g
« Svar #36 Dato: 23 Apr 2019 - 23:25 »

"Alfred Larsen, Lolland-Falsters degne og skoleholdere (1960)" er nu scannet og kan downloades fra Slægtsforskernes Bibliotek via dette link: https://dis-danmark.dk/bibliotek/909825.pdf

M.v.h.
Claus
Logget

Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 4.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere
Sider: 1 [2]
  Udskriv  

Gå til: