Niels Sørensen Kop Vinterslev, Nørre Galten sogn f. ca. 1766

Startet af Hugo Kristensen, 03 Dec 2013 - 15:36

Forrige emne - Næste emne

Hugo Kristensen

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde forældrene til Niels Sørensen Kop.

Han bliver i 1795 gift i Nørre Galten med Helle Pedersdatter.
De får i 1796 datteren Karen (en af fadderne "Christen Kops hustru i Grundfør)
og i 1799 sønnen Søren.

Jeg finder ægteparret i FT 1801 i Vinterslev, Nørre Galten sogn,

og igen i 1834, hvor de bor til aftægt hos sønnen Søren Nielsen Kop.

Niels Sørensen Kop dør 26. jan. 1840 og begraves 5. feb samme år. Han er da 73 1/4 år. Altså født ca. 1766.

Er der nogen der er stødt på ham og kan hjælpe med at finde hans fødsel.

venlig hilsen

Hugo

P.S. Har er "teori" om at løsningen måske kunne ligge i Grundfør, men her starter kirkebogen først i 1814.

Knud Erik Balle

Hej Hugo

Jeg tror slet ikke, at du behøver at bevæge dig udenfor Galten herred.

Jeg har prøvet at lege lidt med tilnavnet Kop i FamilySearch. Desværre ramte jeg ikke plet med Niels Sørensen Kop. Men navnet er udbredt i sognene Galten (Nørre Galten), Vissing og Haldum (dog i Århus Amt, Sabro herred).

I FT 1801 er Niels Sørensen gårdmand i Vinterslev, Galten sogn (Nørre Galten). På det tidspunkt købte man ikke bare en gård, eller fæstede. Enten arvede man (i så fald ville hans fader efter al sansynlighed hedde Søren Nielsen (Kop)). Eller man giftede sig til en gård (med en gårdmandsenke eller ældste datter af en gårdmand uden sønner).

I øvrigt har jeg selv oplevet udpræget brug af tilnavne i samme område (Hadsten, Galten, Rud, Ølst, Haslund, Vissing og Værum). Jeg var på jagt efter tilnavnet Snog, som viste sig at være særdeles almindeligt netop her. Dengang stødte jeg også på tilnavnet Kop.

Prøv selv at lege med navnekombinationer i FamilySearch og se, om du støder på et brugbart spor.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Henning Sørensen

Hej Hugo

Jeg er ret enig med Knud Erik Balle i, at du ikke skal langt væk for at finde Niels Sørensens forældre. Det er min fornemmelse, at løsningen findes i Haldum sogn, Sabro Herred, hvor Kop'erne er "etableret" i flere slægtsled siden slutningen af 1600-tallet.

Jeg har selv del i slægten Kop. Min 3xtipoldefar er Christen Nielsen Kop - en bror til  Søren Nielsen Kop, som er bosiddende det meste af sit liv i Haar, Haldum sogn, Sabro Herred. Det er denne Christen Kops hustru (Kirsten Christensdatter), som står fadder ved dåben af din Niels Sørensens datter Karen i 1796 i Galten sogn.

I h.t. mine forløbige notater kan den Søren Nielsen, som fødes i Haldum sogn være et medlem af søskendeflokken som består af:
Christen Nielsen - fdt. 1722
Rasmus Nielsen - fdt. 1724
Anne Nielsdatter - fdt. ?
Søren Nielsen - fdt. 1727
Thomas Nielsen - fdt. 1736

Flokkens forældre er Niels Christensen Balle, som i 1721 vies til Else Koppes i Haldum sogn. Det er fra Else, at kop-navnet kommer ind i familien.

M.v.h.
Henning Sørensen, 8240 Risskov




Hugo Kristensen

Hej Knud Erik.
Tak for hjælpe. Det viste sig at jeg alligevel skulle uden for sognet, nemlig til Haldum sog.
Du har jo ret i at det var almindeligt at man arvede gården fra sin fader, eller giftede sig med en enke.
Men i det her tilfælde ser der ud til at der er fire brødre, så der er tre der ikke kan regne med at arve faderens gård. Men ofte havde godsejeren jo en gård han gerne ville have bortfæstet. Måske var det sådan Niels Sørensen Kop fik gården i Vinterslev.

venlig hilsen

Hugo Kristensen

Hej Henning.

Tak for hjælpe. Det gav pote. Jeg fandt Niels Sørensen Kops fødsel i Haldum kirkebog i 1766. Udgaven på Arkivalieronline er næsten ulæselig, men heldigvis har mormonerne også lagt deres affotografering, og den er noget bedre.

Ved du hvornår Søren Nielsen Kop er død, og evt. hvad hans kone hed? Og evt. hvornår de blev gift?

Jeg fandt lidt på nettet, som du måske kan bruge, men sandsynligvis kender du det allerede.

venlig hilsen

Hugo Kristensen

Haraldslund Gods
Grundfør sogn
C 315-2 1/6
92, 3. april 1782, Grundfør
Ane Madsdatter, død
Christen Nielsen Kop, enke
Deres barn:
Niels Christensen, 15 år
Farbroder Søren Nielsen Kop i Haar.

134b, 11. april 1795, Grundfør
Maren Sørensdatter, død
Rasmus Christensen Welling, enke
Deres børn:
Søren Rasmussen, 9 år
Karen Rasmusdatter, 6 år
Christen Rasmussen, 3 år
Morfader Søren Nielsen Kop af Haar.
Morbroder Christen Sørensen Møller af Hinnerup

Frisenborg gods, skifteuddrag
1719-1849
G 341-380 16/29
500, 4 september 1777, Haar
Anne Nielsdatter, død
Hendes broder er Søren Nielsen Kop
Christen Nielsen Braad i Vivild var hendes afdøde mand.
Børn:
Niels Christensen, 9 år
Jens Christensen, 7 år
En anden broder til afdøde Rasmus Nielsen Balle i Vivild

Henning Sørensen

Hej igen Hugo

Godt, at du kom et skridt videre i Haldum sogn.
Ja, kirkebogen på AO er ikke meget værd i visse områder og helt umulig medio 1760-erne.

Jeg kender godt skifteuddragene fra Haraldslund og Frisenborg godser. De har hjulpet mig en del med min slægtsgren.

I h.t. FT 1787 er Søren Nielsen Kop den samme som Søren Balle, hvilket også svarer til skifteuddraget efter konens død i 1796. Hun hedder Karen Pedersdatter. Men jeg har ikke Sørens død eller vielsesdato. Mon ikke vielsesdatoen ligger kort før sønnens fødsel i Haldum sogn.

Jeg er selv en del interesseret i næste generation, hvor faderen hedder Niels Christensen Balle eller Niels Balle, som han ofte benævnes. Niels Balle bliver viet til Else Koppes i 1721 i Haldum sogn.
Det er jo fra Else, at KOP-navnet stammer.

Lad mig høre nærmere, når du når dertil.

Mvh. Henning Sørensen, 8240 Risskov



Ole Krogh Olesen

Hej Hugo

Du spørger om der er andre, som er støt  på navnet Niels Sørensen Kop. Han er min 3xtipoldefar på min mødrene  side. Jeg har hans fødsel i 1766 og en del mere omkring specielt hans kone Helle Pedersdatter, hvis far var Peder Pedersen Post. Såfremt du er interesseret i disse data, hører jeg gerne fra dig. Du kan kontakte mig på min e-mail dsl552124@10mb.dk. Her er data fra FT 1787

Peder Pedersen post FT 1787
Samtlige personer i husstanden
Randers, Galten, Nørre Galten, Winterslev Bye, , 7, FT-1787, B7019
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Pedersen Post   51    Gift   Hosbonde   Gaardmand   
Mette Pedersdatter   40    Gift   Hustrue      
Peder Pedersen!!   13    -   Mandens Børn af 1ste ægteskab      
Mette Pedersdatter!!   12    -   Mandens Børn af 1ste ægteskab      
Niels Pedersen   36    Ugift   Konens Broder   Almisse Lem   
Frands Nielsen   26    Ugift   Tieneste Karl      

Med venlig hilsen

Ole Krogh Olesen

Hugo Kristensen

Hej Henning.  Hej Ole.

Tak for hjælpen.

Jeg underviser i slægtsforskning i Hjørring, og det er en af mine kursister, der er i slægt med Niels Sørensen Kop.

På mandag lader jeg hende se jeres oplysninger, så kan hun selv holde den videre kontakt.

Endnu engang - mange tak for hjælpen, jeg ved det vil blive værdsat.

venlig hilsen

Hugo Kristensen

P.S.  Skifteuddrag efter Karen Pedersdatter - hvor har du fundet det?


Henning Sørensen

Hej Hugo

En mindre korrektion af mit sidste svar. Jeg har ikke fundet skiftet efter Karen Pedersdatter, det var en huskefejl hos mig.

Men ved hendes død i 1796 (opslag 340), har kirkebogen for Haldum sogn følgende ordlyd:
1796, 30. maj, Begravet Søren Koppes hustru Karen Pedersdatter af Haar, der døde tiirsdagen den 24. maj, 67 aar.

Mvh.
Henning Sørensen, 8240 Risskov




Karen Thomasen

Jeg siger tusind tak for de beskeder der er kommen vedrørende Niels Sørensen Kop som er min 3xtipoldefar på min moders side.
Er der så nogen som kan hjælpe mig længere tilbage til min 5 x tipoldemoder, som navnet Kop (koppes ) åbenbart stammer fra
Else Koppes f. 1698 død 1771 viet 1721 i Haldum sogn  1721 til Niels Christensen Balle
glæder mig til at høre fra jer