"Baglæns lægdsrulle"?

Startet af Knud Erik Balle, 31 Dec 2013 - 11:52

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej

Kan man finde en ung mands fødested og dato, når man kun kender hans navn, militære tjenestested og årstal?

Kender ikke hans alder.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Kate Nielsen

Hej Knud Erik

Alt efter hvornår du er i tid, vil svaret som oftest være JA. Hvis du har en mand, som du på et givent tidspunkt har på et bestemt sted og han står i lægdsrullen (f.eks. ved vielsen) og han ikke er kasseret på p.g.a. skavanker og ikke er for gammel til at stå i lægsrullen, så vil du kunne følge ham tilbage til første optagelse i lægdsrullen, og er vi langt tilbage i 1800-tallet, så er det til fødslen.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Knud Erik Balle

Hej Kate

Tak for svaret! – Men hvor begynder jeg så, når manden var dragon i Randers 1907?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Egon Hansen

Jamen står de oplysninger  ikke på hans stamblad ved Dragonerne?
Ellers må der vel stå fra hvilken adresse han blev indkaldt, eller hvor han blev hjemsendt til
Da jeg blev hjemsendt i 1952 skulle jeg enden 3 dage aflevere minbe hjemsendelsespapirer til sognefogeden i det sogn jeg blev hjemsendt til, uagtet jeg en uge senere skulle begynde på et arbejde i Jylland!
Lægdsrullerne var meget lettere at have med at gøre før 1849, hvor alle af bondestand kom i lægdsrullen fra fødslen.Jeg ligger i øjeblikket og "roder" effter min morfar, født 1857,konfirmeret 1871, tilslyttet Ubby,Holbæk amt mellem 1876 ( sidste år med tilgangsliste i kirkebogen)og 1880 (fundet i folketællingslisten). Jeg har søgt i lægdsrullernes tilgangslister 1876, 1877,1878, 1879, og 1880, uden af finde ham. Men mor (født 1893) havde aldrig hørt om at han havde været soldat, så måske er han kasseret på sin første session?
Han var uddannet som hjulmagersvend, jeg ville gerne vide hvor han havde lært faget?
Mvh Egon