Er det normalt at give 2 døtre samme navn.

Startet af Alice Fogt Andersen, 05 Jan 2014 - 21:02

Forrige emne - Næste emne

Alice Fogt Andersen

Jeg søger efter aner med navn Fogt - Vogt - Wogt i Stubbekøbing Sogn 1700-1753.

Jeg finder så, at Christian Wogt i 1744 får en datter der døbes Bodil Catharina. Opslag 160.

I 1750 får Christian Wogt igen en datter der døbes Bodil Catharina. Opslag 176.

Jeg formoder, at den første datter er død, men kan ikke finde dødsdagen, med mindre det er øverst til højre på opslag 258, men for mig ulæseligt p.g.a. den ødelagte kirkebog.

Er det normalt at give samme navn til en anden datter, hvis den første dør?

Med venlig hilsen og tak.
Alice.

Otto Kjærgaard

Ja, det er der mange eksempler på, men langtfra alle, der gjorde det.


Inge Nissen

Citat fra: Alice Fogt Andersen [32350] Dato 05 Jan 2014 - 21:02

Er det normalt at give samme navn til en anden datter, hvis den første dør?


Ja absolut, ikke mindst hvis pigen var opkaldt efter en bedstemor. Da jeg i kirkebøgerne skulle finde en af mine oldemødre, som jeg kendte en ca. alder og navnet på (Anne Marie Iversen Marcussen), fandt jeg hurtigt 4 piger, der kunne passe, det var 2 hold kusiner, hvor den ældste i begge tilfælde var død, de var opkaldt efter den samme farmor.

Hilsen Inge

Christian Konstmann Autzen

Hej Alice

Jeg har ikke fundet denne Bodil Catharina født i 1744 død før 1750 - så der vil nok være 2 af slagsen; men mulighed kunne være at den første er lidt svagelig, og derfor får den anden datter så også dette navn - som en sikkerhed. Men bliver de så begge gift ?

En Jacob Wogt bliver begravet 12. maj 1745, opslag 257 - og det er så givet Jacob Christiansen Vogt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Alice Fogt Andersen

#5
Hej Christian.

Hvor hyggeligt.

Ja, jeg går ud fra du har fødsel på begge `pigerne`. Men også jeg kan kun finde begravelsesdag på den ene.
Men spændende at se forskellen på fadderne i 1744 og 1750.

Har du for øvrigt set, at der er en Christian Hendrichsön Fogt der 27. december 1666 bliver gift med Dorithe Ibsdatter ? Jeg søger og søger, men kan ikke finde ham senere. Det MÅ bare være en ane til din kone og mig. Det skulle være mærkeligt andet.

Hilsen fra Alice.

Morten Clausen

Hej
Som et kuriosum kan jeg nævne at gårdmand Morten Mortensen i Rindby på Fanø mellem 1701 og 1736 fik 5 piger, der blev døbt Karen og som, vel at mærke ,alle blev voksne, gifte og fik børn.
Venlig hilsen
Morten

Alice Fogt Andersen

Tak Morten.

Interessant, men må da være et problem, når man skal kalde på en af ungerne. :)
Hilsen Alice.

Christian Konstmann Autzen

Hej Alice

Ja - jeg følger meget nøje med i dine tråde; det er så min kones Mærsk-kusiner  :)

Og fadderne - det undrede mig lidt, forskelligheden, men det kunne skyldes, at der måske var længere tidsrum mellem dåben af den ene end ved dåben af den anden (hvem ved).

En anden mulighed (men nok lidt utænkeligt), at Christian Vogt havde en bror, som også boede i Stubbekøbing og også fik en datter døbt (?), og hvor præsten så havde taget fejl/skrevet fejl forælder. Her kunne en vielse af disse piger give svar.

Stubbekøbing sogn synes faktisk på den tid at have været ret så interessant, med skippere m.m., og så med forbindelse ud i vel næsten hele Østersøområdet/Sydhavet.

Hilsen tilbage
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Otto Kjærgaard

Er der flere eksempler end det fra Fanø på, at flere levende søskende får samme navn? Jeg har aldrig hørt om det.

Inge Nissen

Hej Alice

Bodil Kathrine/Cathrine/Catarine er åbenbart en almindelig navnesammensætning i Stubbekøbing, så teoretisk kan begge bedstemødre have haft de 2 navne, og er så begge blevet opkaldt.

Jeg kan se, der er 2 i FT 1787

Bodil Catarine Lund, 46 år, hendes mand hedder Mathias Lund, så Lund er hun vel kommet til at hedde da hun giftede sig. Født ca. 1741.

Bodil Cathrine Voigt, 38 år, gift med Christian Staal, mon ikke det den yngste at de 2, du har fundet ? selv om der er et år galt, det er der jo ofte i folketællinger. Og hun har jo gået i sit 38. år.

Jeg kendte engang lidt til 2 søstre (det var ikke flere søskende),der hed Christine og Anne Christine fordi begge var opkaldt efter en bedstemor. Men 5 med samme navn må være meget usædvanligt, og så Karen som der vel ikke er så mange kælenavne for som f.eks. Marie eller Christine.

Venlig hilsen
Inge

Egon Hansen

se i Fanø kirkebøger i 1700 eller 1800 tallet (jegg kender Nordby bedst) og du vil opleve at mange familier har to eller tre børn med samme navn, der vel at mærke lever!, men 5! nej den rekord kan jeg ikke slå.
Opnævning af døde børn var vidst almindeligt over hele landet , jeg kender tilfælde med 4 "Peder" før det "lykkedes" at få en overlevende opnævnt efter farfar!
Mvvh Egon

Kim Melchior

Hej,

Jeg saa for ca 25 aar siden en situation i begyndelsen af 1800 tallet hvor der var seks dotre som alle fik det samme navn, og de levede alle til at blive gift. Da vi gik dybere ind i sagen for at prove at finde ud af hvorfor de alle fik det samme navn fandt vi ud af at faderens moster hed det samme og vi er naesten 100% sikre paa at de er blevet opkaldt efter hende. Grunden til at vi mener dette er at hun blev meget vel gift men blev enke inden for det forste aar og ikke havde nogen born. Hun havde skrevet testamente og disse seks grand niecer samme med to andre kusiner der ogsaa hed det samme fik en stor del af arven efter hende.
Saa vi regner med at hun havde sagt at de familie medlemmer der var opkaldt efter hende fik en speciel arv, og at hendes nevo, faderen af de seks dotre derfor bestemte at alle hans dotre skulle opkaldes efter hans moster.

mvh,

Kim Melchior (Mexico)

Alice Fogt Andersen

Kære alle.

Tak for gode og interessante svar.
Ja, for vor tid er det da usædvanligt.

Hilsen Alice.

Ruth Neumeister

Jeg har en ane, der fik 4 sønner, der alle hed Peder. De blev alle gift og fik børn.
De to af dem blev opkaldt efter bedstefædrene. De to næste efter oldeforældrene, men de fik heldigvis et mellemnavn.

Jeg har flere tilfælde, hvor der er mere end et barn af samme navn, men den ene af dem fik så et kaldenavn/kælenavn: Christine evt. som Stine el.l.

Længere tilbage i historien var det almindeligt, hvis der var to af samme navn, at kalde den ældste søn for Store (Peder) og den yngste Lille (Peder)

Hilsen
Ruth

Egon Hansen

eller på Fanø : Hans Hansen Oldefar den ældre/ den yngre!
Mvh Egon

Alice Fogt Andersen


Bjarne Smedegaard

I 1889 i Grønbæk dør Niels Peter,
næste søn døbes Niels Peter. Så lang så godt.
Moderen dør og manden gifter sig igen.
Den nye kone vil have første drengebarn opkaldt efter sin far Niels.
Manden synes at det er nok med 2 x Niels. En død og en levende.
Drengen døbes som det fulde navn "Nedergaard Johansen"
Resten af hans søskende får et fornavn efterfulgt af Nedergaard Johansen.
Først syntes jeg at Hustru nr. 2. stillede et urimeligt krav, men har senere hørt om flere eksempler på
2 levende børn med samme navn, især hvis bedsteforældrene på begge sider hed det samme.
eks. en Niels opkaldt efter farfar og en Niels opkaldt efter morfar.

hilsen Bjarne

Pia Odgaard

Citat fra: Otto Kjærgaard [32243] Dato 06 Jan 2014 - 15:48
Er der flere eksempler end det fra Fanø på, at flere levende søskende får samme navn? Jeg har aldrig hørt om det.

Jeg har, som mange af jer andre, rigtig rigtig mange eksempler på, at børn er opkaldt efter afdøde søskende.

Men også et enkelt eksempel på at to levende brødre hed det samme.

Det drejer sig om min tiptipoldefar Christen Nielsen Mehl (30/5-1845 Hvidbjerg Mors). Han havde en ældre bror der blev døbt Christen Mehl, men som i de fleste folketællinger og også fx ved sin begravelse, blev kaldt Christen Nielsen Mehl. (28/11-1836). Begge blev voksne, gift og fik børn.

De var begge opkaldt efter forældrenes førstefødte Christen Nielsen Mehl, som døde 10 mdr gammel.

I mine aner ser det (som en her i tråden også var inde på) ud til at det er mest udbredt i tilfælde hvor børnene var opkaldt efter et ældre familiemedlem.
Mvh. Pia Odgaard

Inge Nissen

#19
Hej

Jeg har fundet en søskendeflok (min mormors morbrors børn) 15 børn født mellem 1886 og 1903, de 2 ældste drenge (Domenicus og Peter) og de 2 ældste piger (Ellen og Anna) opkaldes efter bedsteforældrene. Først farforældre og så morforældre.

Nr. 3 og nr. 12 hedder Hans, den første er født i 1888 og dør i 1897, den anden er født i 1898, 9 måneder efter den førstes død.

Nr. 7, 8 og 10 hedder Christian, den første er født i 1892 og dør i april 1893, den anden er født i okt. 1893 og dør i nov. samme år, den tredie fødes 1895 (og falder som soldat i 1. verdenskrig 1918, vi befinder os i Sønderjylland)

Nr. 11 hedder Kathrine Marie, født og død i 1897
Nr. 13  (tvillingesøster til Hans nr. 2) hedder Marie Kathrine og fødes og dør i 1898
Nr. 15 der fødes i 1903 bliver så døbt Kathrine Marie.

På landet i Sønderjylland var det almindelig tradition at opkalde efter afdøde søskende, ligesom det også var almindeligt, at hvis den ene ægtefælle døde og den efterlevende giftede sig igen og fik børn i det nye ægteskab, så blev det første barn af samme køn som den afdøde, opkaldt efter den pågældende, det var ofte vigtigere end at få bedsteforældrene opkaldt.

Hilsen Inge

Otto Kjærgaard

Jeg har på grund af denne tråd kigget efter i mine registreringer af navne i 1700tallet og 1800tallets Danmark.
Jeg har indtil nu kun 800personer i mine registreringer, her har jeg ingen tilfælde fundet eksempler, hvor levende søskende har fået samme navn, men 2 tilfælde, hvor man har givet samme navn til et barn som  afdød ældre søskende havde.

Anton Dorph-Petersen

Hej Alice!

At 2 børn i en søskendeflok i tidligere tider fik samme navn efter at den første er død er ganske almindeligt. - Der findes også eksempler på, at 2 børn, der begge levede, fik samme navn. - Det mest mærkelige tilfælde, som jeg er stødt på, er, at med person i Vitus Berings slægt fik 12 sønner, der alle fik samme navn!
I vores tid findes der også sådanne eksempler.- F.eks. har tidligere statsminister Viggo Kampmann 3 sønner, der bærer det samme navn: Jens Christian Kampmann. - Den ene er velkendt, da han også har været minister. - Jeg kender personligt en af de 2 andre!

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

Otto Kjærgaard

Jeg undrede mig længe over, at min tipoldemor var døbt Mathilde Kirstine Buch Pedersen. Ingen i familien bar Buch navnet , men det viser sig at den lokale præstekone hed Mathilde Kirstine Buch. Over en årrække blev et stort antal piger i Roerslev og Asperup således døbt Mathilde Kirstine Buch, det drejer sig om ca. 15piger fra 1817 til 1834, der ikke var i familie med præstefruen.

Søren Agersnap

Jeg vil gøre opmærksom på, at der for kort tid siden var en tråd om præcis samme emne:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,53341.0.html

Vh. Søren