Clemen Jensen & Maren Pedersdatter Bonde, Skræm/Kollerup, Han Herred

Startet af Erik Bjerre Fisker, 06 Jan 2014 - 22:53

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg søger oplysninger om Clemen Jensen og Maren Pedersdatter Bonde/Bunde, som blev gift i Skræm Sogn 18/10-1691. Clemen Jensen kom da fra Bejstrup og Maren Pedersdatter Bonde var steddatter af Peder Bonde fra Skræm.

De var begge født o. 1658 og de fik følgende børn alle født i Skræm og døbt i Skræm Kirke:

- Maren Clemensdatter, hjemmedøbt 20/4-1692, død 3 dage senere
- Jens Clemensen, døbt 13/4-1693
- Maren Clemensdatter, født 1695 og døde 6 dage gammel
- Christen Clemensen, døbt 26/12-1696, død og begravet 7/3-1697
- Christen Clemensen, døbt 6/4-1698, gift 17/10-1723 i Tranum Kirke med Anne Christensdatter. Christen Clemensen var da bosat i Fjerritslev i Kollerup Sogn, hvor de fortsatte med at bo.

Blandt fadderne til disse børn indgår navne som: Peder Jensen Bonde, Anne Pedersdatter Bonde, Karen Pedersdatter Bonde samt Else Griis på Tanderupgaard i Bejstrup Sogn.

På et tidspunkt mellem 1698 og 1710 flyttede Clemen Jensen og Maren Pedersdatter Bonde med børn til Fjerritslev. I Skræm kirkebog er han ikke nævnt - hverken som fadder eller andet - efter dåben i 1698 og i Kollerup kirkebog nævnes han som fadder i 1710 og da som boende i Fjerritslev.

Maren Pedersdatter Bonde døde i Fjerritslev 6/11-1732, og Clemen Jensen døde samme sted den 27/8-1733.

Er der nogen, der kender til Clemen Jensen og Maren Pedersdatter Bondes herkomst?

Venlig hilsen
Erik

Lillian Larsen

Hej Erik

Clemen Jensen er født ca. 1658 - i Tvergaard i Bejstrup har der været Clemmensen navne i mange år
Else Griis i Tanderupgaard var 1ste gang gift med Niels Jensen Manstrup og senere med Peder Lassen
Niels og Clemen kan måske være brødre og derfor optræder hun som fadder i Skræm

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Ja, det er rigtigt, at Clemen/Clemensen-navnet forekommer en del i Tværgaard i Bejstrup - dem kender jeg godt, for jeg stammer nemlig også fra dem. Jeg kan dog ikke få ham til at passe ind der.

Jeg har selv haft den tanke, at Clemen Jensen var bror til Niels Jensen Manstrup på Tanderupgaard, og dermed vist også bror til Albert Jensen på Aalegaard og "velfornemme" Laurits Jensen i Bejstrup. De skulle vist være sønner af Jens Lauritsen Morsing, som fæstede den største gård i Manstrup og døde der før 1684.

Er Clemen en bror til disse, giver det en god forklaring på, at Else Griis optræder som gudmor til to af deres børns dåb. Gudmoderen havde ofte en nær tilknytning til/i familien.

Jeg har søgt en del på nettet omkring Niels Jensen Manstrup og Albert Jensen, men har ikke fundet noget om en bror Clemen, så hvis det er rigtigt, har han indtil videre været ukendt. Der er jo i sig selv spændende.

Jeg har søgt lidt mere omkring Maren Pedersdatter Bonde, og har fundet at hendes stedfar Peder Bonde døde i Skræm og blev begravet 20/7-1710. Hans kone Maren Jensdatter døde i Skræm og blev begravet 27/8-1702. Hun kunne måske være Maren Pedersdatter Bondes mor. Det passer også med, at to af hendes og Clemen Jensens børn blev døbt Maren.

Mange hilsner
Erik

Lillian Larsen

Hej Erik

Niels Jensen Manstrup var ikke bror til Albert Jensen - han var bror til Laurs Jensen også kaldet VESTER Laurs Jensen eller vesten for kirken.
Albert Jensen var søn af Peder Jensen og Karen Lauritsdatter og hans brødre var Peder Jensen der var gift med en datter af Mads Nielsen fra Nesborg samt Laurits Jensen der var gift med Elle Nielsdater fra Bonderup.(Niels Eskesens datter)
Se Otto Jensens hjemmeside nr. 302

Alt dette har jeg fundet i Tingbøgerne.

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Det er dejligt, når nogen går til de rigtige kilder og finder de rette oplysninger - for der findes godt nok meget på nettet, som ikke er veldokumenteret, så mange tak for de oplysninger. Jeg har ikke selv arbejdet med Niels Jensen Manstrup og Albert Jensen før, da de ikke var blandt mine aner (kun hørt om dem i andre sammenhænge), så det jeg her troede jeg vidste, var blot hentet fra forskellige hjemmesider - og var så ikke korrekt.

Jeg er glad for at høre, at du arbejder med tingbøgerne, for dem er jeg også i gang med, og der kan man nogle gange finde nogle fantastiske guldkorn. Det er bare ærgerligt, at det er et ret tungt arbejde at komme dem igennem. Jeg er faktisk begyndt at lave en form for database, hvor jeg noterer alle de slægtsskaber, som er nævnt i tingbøgerne for Han Herred. Jeg ved, det er et ambitiøst og måske lidt utopisk projekt, men jeg har nået 1630 og er halvvejs i 1631. Jeg håber derved, at man vil kunne få styr på flere slægter i Han Herred fra før kirkebøgerne. Nu må vi se, hvordan det går - der er lang vej endnu.

Er det rigtig forstået at Niels Jensen Manstrup og Laurs Jensen (Vester) begge var sønner af Jens Jensen? Jeg stammer nemlig også fra Laurs Jensen og hans kone Anne Madsdatter.

Mange hilsner
Erik

K. Thidemann

Citat fra: Lillian Larsen [1642] Dato 07 Jan 2014 - 20:22
Hej Erik

Niels Jensen Manstrup var ikke bror til Albert Jensen - han var bror til Laurs Jensen også kaldet VESTER Laurs Jensen eller vesten for kirken.
Albert Jensen var søn af Peder Jensen og Karen Lauritsdatter og hans brødre var Peder Jensen der var gift med en datter af Mads Nielsen fra Nesborg samt Laurits Jensen der var gift med Elle Nielsdater fra Bonderup.(Niels Eskesens datter)
Se Otto Jensens hjemmeside nr. 302

Alt dette har jeg fundet i Tingbøgerne.

Hilsen Lillian

Til Lillian

Vil det sige broderen, Laurs Jensen Vester er min ?

http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00182.htm#0
mvh K.Thidemann 9000

Arne Lago von Kappelgaard

Kære Erik Bjerre Fisker!
En spændende personkreds. Jeg er meget overbevist om, at den nævnte Maren Pedersdatter Bundhe, har forbindelse til adelsslægten "Bonde af Thy".

Den nævnte Ellen Nielsdatter af Bonderup, g.m. Lauritz (Laurs) Jensen, er sønnesøns sønnesøns sønnedatter af Jens Bonde, født.ca.1390, død efter 1401. Hendes søster var Ingeborg Nielsdatter, født ca.1625 Bonderup, død før 1683, g.m. Christen Christensen Smed, f.ca.1626, d.17.11.1678.
Disse søstre var døtre af Niels Eskesen, f.før 1600 Nr.Torup/Hjortdal sogn, d.1652 Bonderup/Haverslev sogn, han var i årene 1630-52 herredsfoged i Han herred, g.m. Karen Madsdatter.

Denne Jens Bonde havde flere sønner, bl.a. Eske Jensen Bonde i Borup, f.før 1425, død efter 1473, han blev adlet 1430 og mærkelig nok også gift med en Else Griis (af adelsslægten Griis Slette). Hun var faster til en Palle (Andersen) Griis, altså har hun været søster til Palle´s far Anders Griis i Slette, nævnes 1450, 1458 foged i Han herred.

Det er en meget forgrenet slægt, med mange krogede men spændende linier. Hvis du er interesseret i linien fra Jens Bonde til Ellen + Ingeborg Nielsdatter, så sig til.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Erik Bjerre Fisker

Kære Arne Lago von Kappelgaard

Det er rigtigt, at det er en spændende personkreds. Jeg kender også godt til stamtavlen tilbage til "Bonde af Thy". Med hensyn til "min" Maren Pedersdatter Bonde står der ved hendes bryllup, at hun er steddatter til Peder Bonde, hvilket vil sige, at hun ikke har navnet Bonde fra hendes rigtige far, men fra hendes stedfar. Derfor kan vi nok desværre ikke umiddelbart knytte hende til denne slægt.


Hej K. Thidemann

Jeg stammer også fra Laurs Jensen Vester, så det er da interessant, hvis Niels Jensen Manstrup er hans bror.

Mange tak til jer begge to.


Hej Lillian
Du kan vel ikke tilfældigvis huske, hvor i tingbøgerne du har fundet disse oplysninger?

Mange hilsner
Erik

K. Thidemann

#8
Jeg har været inde på Otto Jensens hjemmeside.

Iflg. denne side er Laurs Jensen Vester søn af en Jens Jensen, men jeg kan ikke se Niels Jensen  Manstrup nævnt ?  ?

http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/otto_jensen/slaegt/familier/f169.htm#f268


http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201954/Klitgaard,%20C.%20Slettegaard%20i%20Vester%20Hanherred.pdf
Slettegaard i Vester Hanherred
Medens Laurids Bech boede paa Slette, havde
Gaardens nye Ejer Niels Jensen Manstrup, vist Broder til
foranomtalte Albret Jensen, Strid med ham om
Forpagtningskontrakten, Bygningernes Vedligeholdelse
m.m., og 1697 var der blevet holdt Syn over Gaarden og
dens Afbyggere, vel ved Bechs Tiltrædelse af
Forpagtningen.
Ved Skiftet efter
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#9
Niels Jensen Manstrup og Else Griis havde 4 Børn, og
Sønnerne antog Moderens Familienavn Griis. De var:

1. Niels Nielsen Manstrup, kaldet Griis; var 1697 Fadder
i Hjortdal, d. 2. Marts 1720 ved Sebbersund; tjente hos
Købmand Hans Jørgensen Gleerup i Aalborg. Var
ugift, og Skiftet efter ham stod paa Slettegaard 12. Juli
1720, ved hvilket hans Part af Slettegaard, 3½ Td.
Htk., deltes mellem hans Søskende. Hans Formynder
efter Faderens Død 1702 var Jacob Baltzersen, 1716
Forpagter paa Aagaard og Aalegaard, tidligere paa
Liengaard i Lerup (1710), død 1716, begr. i Bejstrup
Kirke, gift med Niels Jensen Manstrups Broderdatter
Karen Lauridsdatter, f. Bejstrup 1679, d. Haverslev
Præstegaard 1743, begr. i Bejstrup Kirke, Datter af
Lars Jensen i Manstrup  
(Værge for Albret Jensens
Datter) og Else Nielsdatter, der ligeledes begge er
begravet i Bejstrup Kirke under søndre Side af
Altergulvet. Jacob Baltzersens Børn kaldte sig

[Karen Laursdatter's død indført Haverslev kirkebog 1712 - 1754 opslag 62]
mvh K.Thidemann 9000

Erik Bjerre Fisker

Hej Ketty

Jeg har flere steder set, at Laurits Jensen Vesters far skulle være en Jens Jensen. Jens Jensens forældre skulle så være Jens Sørensen og Else Jensdatter. Dette par får også en søn Søren Jensen gift med Maren Thomasdatter. Det er ikke lykkedes mig at finde kilder på Jens Jensens eksistens, og jeg har fået den tanke, at Jens Jensen måske er konstrueret – måske ud fra at man kan have fundet Jens Sørensen og Else Jensdatter som farfar og farmor til Laurits Jensen Vester. Men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.

Ifølge det sidste citat, du sendte, har Niels Jensen Manstrup en bror Lars Jensen i Manstrup, så mon ikke vi skal regne med, at vores Laurits Jensen Vester ikke også er bror til Niels Jensen Manstrup, selvom det jo ikke er umuligt, at to søskende hedder Laurits/Lars. Hvordan Albert Jensen så passer ind, er jeg heller ikke sikker på.

Og så er der jo Clemen Jensen, der på en eller anden måde nok også har en forbindelse til Niels Jensen Manstrup, idet sidstnævntes hustru Else Griis ofte var fadder til Clemen Jensens børn.

Mange hilsner
Erik

K. Thidemann

#11
Hej Erik

Det er sjældent jeg har aner, jeg ikke selv har fundet på min hjemmeside, men her er en undtagelse.

http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per01498.htm#0
Modtaget af Peter Grishauge
Jens Jensen, født i Bejstrup. (*) Han blev gift med NN.
(*) Hanherreds tingbog 18/12 1679.
------------------------
Jeg tror som dig heller ikke på at "vores" Laurs Jensen Vester er i familie med brødrene Niels Jensen Manstrup og Laurs Jensen Manstrup.

Det var for øvrigt Lillian Larsen, der for mange år siden, gav mig et praj om at Laurs Jensen Vester's kone Ane Madsdatter kom fra Øland
-----
Øland 1649-1777, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 95-1, kort 6/9, side 184
Copulerede: 1671
Den 25 aprilis havfde Laust Jensøn aff Bestrup og Anne Madsdaatter i Vesterbye
troloffuellse, oc den 18 juny bleff de eegtte viede
-----
Hvem af Laurs Jensens børn kommer du fra ?
mvh K.Thidemann 9000

Erik Bjerre Fisker

Hej Ketty

Jeg fandt ud af, at jeg faktisk også havde fået oplysningerne om Jens Jensen af Peter Grishauge, og jeg har prøvet at finde tingbogsindførslen. Det er ikke lykkedes, og der er et eller andet problem med datoen, idet tingdagen ikke var den 18/12-1679, som var en torsdag. Jeg har kigget mandag d. 22/12-1679, men der stod ikke noget. Kunne datoen være mandag d. 18/12-1676? Det kunne være interessant at se, hvad der står.

Anne Madsdatters dåb kender jeg fra Øland Sogn, hvor faderen er Mads Jørgensen. Han blev gift med Maren Nielsdatter engang før 1656, hvor de er nævnt i tingbogen (17/7-1656, s. 96B – 97B). Jeg mangler så at finde ud af, om de også var gift 1650, hvor Anne Madsdatter blev født, så vi kan betragte hende som moderen.

Jeg stammer faktisk fra to af Laurits Jensen Vesters børn: Den ene er Mads Lauritsen gift med Anne Lasdatter Roed, og den anden er Jens Lauritsen gift med Karen Jensdatter. Oplysningerne om, at de to sønner er børn af Laurits Jensen Vester, er det ikke lykkedes mig selv at finde, men jeg har dem andre steder fra, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde kilderne, som fortæller det. Har du eventuelt noget liggende?

Mange hilsner
Erik

K. Thidemann

#13
Hej Erik

I Jørgen Toldbogs bog Bejstruplinien har jeg læst om en sag mellem Ane Madsdatter og Laurs Jensen Vester (før deres vielse) Vender tilbage i morgen hvis jeg finder sagen.

Jens Laursen gift med Karen Jensdatter, jeg er ikke enig med Jørgen Toldbog om Karen Jensdatters herkomst.

----------
På min hjemmeside har jeg renskrevet børnenes dåbsindførsler under kilde, det er vel ikke en tilfældighed med så mange familie relationer.
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00157.htm#0

----------
Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13, kort 1/2, side 15
Fødte: 1724 No 6 og 7
Dom. 14 a Trint. Jens Laursen V. [tom plads] tvilllinger
Jens og Anne af Beistr. døbt.
Fadd. Jens Hansen, Peder Tausen?, Laust Gundesen,
Jens Bruus af Giøttrup, Laust Tindlau, Niels Tindlau, Mads
Lauridsen, Mads Lauridsens kone, Peder Nørgaards kone
Lauritz Leegaards kone, S. Nielsens enche
Intr. Dom. 18 a Trinit.
[Mads Lauridsen og Jens Laursen er brødre]
[Jens Bruus af Gøttrup er Karens far]
--------

Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13, kort 1/2, side 12
Fødte: 1721
No 7
Dom. 2 post Pasch. blef Jens Laursen V. og [navn mangler]
barn Maren af Beist. døbt
Fadd:
Søren Bisgaard, Jens Nielsen, Laust Gundesen,
Peder Nørgaards kone, Jens Lausens kone
Introd. Fer. 2 Pentec.
[Søren Bisgaard er gift med Jens søster Maren]
-----
Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13, kort 1/2, side 25
Fødte: 1738
nr. 11
Jens Lauritzøn og Karen Jensdtr. paa Vestersiden i Beistrup
deres pige barn fød * morgen d. 2. decembr. og
samme dag hiemedøbt, kaldet Mette
Karen Laursdtr., Peder Nørgaards hustru i Beistrup
Daaben publ. ** 3 Adventus
Søren Christensen ved Leddet Ane Thomsdtr., Gregers Chri-
og Peder Jørgensen stensens hustru i Beistrup
begge af Beistrup Karen Mathsdtr., Eric Pedersens
hustru i Synderstrup.
Konen introd. ** 1 post Epiphan d. 11 jan 1739
* tirsdag
** søndag
[Karen Madsdatter er Jens Laursens brordatter]

-------------------
Her Karen Jensdatters bror Anders Jensen Bruus (hans forlover ved vielsen er Karens mand Jens Laursen Vester)
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00797.htm#0

Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13, kort 1/2, side 30
1742 No 5
Anders Jensøn og Anne, Sl. Jens Justesens dtr. i Mandstrup
Deres Piige-barn fød ** d. 23 martii om
morgenen i Dagningen, døbt samme dag og kaldet Mette (Jens streget ud)
frb. af Jens Lauritsens h. Karen Jensdtr. i Beistrup
lader? til Daaben i huuset og dens forkyndelse i kirken O Quisi-
modogeniti? d. 1 April
Christen Krogsgaard, Maths Pedersen og Jens Andrups fra Mandstrup
Jens Lauritsens datter, Maren af Bejstrup.
Konen introd fer 2da Pente??
Nb Deris pigebarn var ved fødslen anset for af en
æld-gammel jordemoder navn Kirsten Nielsdtter af Beistrup
for at være en dreng og formedelst svaghed skyld strax
døbt med navn Jens, men xxxxx
af andet kiøn. blev det ved daaben forkyndet i kirken
kaldet med xx navn Mette
[barnet bæres af Anders søster Karen Jensdatter, deres mors navn var Mette]
[Jens Lauritsens datter, Maren af Bejstrup er barnets kusine]

======================================

Kilde: Ålborg Bispearkiv - Kongelige bevillinger 1669-1779
No. 1787
Lars Jensen  og Anne Erichsdatter, Bønderfolk af Bejstrup sogn, udi Han herred,
må i Ægteskab sammenkomme uanset at de skal være Søskendebørn.
Christiansborg 8. Okt. 1762. Til Ålborg Hospital 1 Rdl. 2 mark.

Jeg får det til at se sådan ud: (Lars Jensens far og Ane Erichsdatters morfar er søskende.)

Lars Jensen  
Jens Laursen Vester og Karen Jensdatter
Laurs Jensen Vester og Ane Madsdatter

Ane Erichsdatter  
Karen Madsdatter og Erich Pedersen
Mads Laursen Vester og Ane Lasdsatter
Laurs Jensen Vester og Ane Madsdatter
--------------------------------
mvh K.Thidemann 9000

Lillian Larsen

Karen Lauritsdatter er ikke Niels Jensen Manstrups broderdatter - hun er datter af Laurits Jensen i Bejstrup og Elle Nielsdatter.
Skræm 1714
Elle Nielsdatter af Aalegaard sl. Laurits Jensens af Bejstrup begr. 27/9 78 aar.

Han Herreds Tingbogg 1676 2/10
Afk. fra Laurs Jensen i Holmgaard paa Hustru Maren jensdatters Vegne til hendes Broder Laurs Jensen  i Manstrup og Broder Søren Jensen for Arf efter Sl. Fader Jens Sørensen og Sl.Moder Else Jensdatter som boede og døde ibid.

18/12 1679
Registering efter Sl. Søren Jensen i Manstrup - hans liden Datter Else Sørensdatter -Faderbrodersøn Laurs Jensen paa Vestersiden af Gaden i Bjestrup som Værge - hendes Stiffader Laust Eskesen

13/7 1695
Laurs Jensen Vesten Kirken i Bejstrup -Niels Jensen i Tanderupgaard,Jens Hansen-Michel C,Lars Jensen den Nordest,Lars Jensen i Manstrup og Lars christensen i Hauerslef gav Afg.Lars Jensen Holmgaards Børn Afkald for Arf efter Deris Faster Afg.Maren Jensdatter som boede og døde i Holmgaard.

20/5 Lars Jensen vesten Kirken i Bejstrup lod opbyde hans sl. Faderbroders Datters arfelod efter Fader og Faders Søster 67 Rd.

Til Erik
Jeg har flere gange skrevet til dig privat uden at få svar. Hilsen Lillian 

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Jeg kan forstå, at du har prøvet at skrive til mig flere gange. Det er meget mærkeligt, for jeg har ikke modtaget nogen mail. Dem ville jeg ellers straks have besvaret. Jeg har lige været inde og se min profil, og der står adressen rigtig nok. Jeg prøver lige at sende en mail til dig for at se, om vi kan "få hul" igennem. Jeg håber, det lykkes.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej Ketty og Lillian

Tak for de rigtig mange data. Dem skal jeg lige have tygget igennem.

Til Ketty:
Jeg er fuldstændig enig med dig omkring Karen Jensdatters herkomst. Jeg fandt ud at, at vi faktisk har skrevet sammen om det før i dette forum, hvor jeg begyndte en tråd d. 20/4-2013. Jeg har i mellemtiden fundet et par tilføjelser, som jeg vil bringe i tråden fra 20/4-2013 for ikke at blande tingene sammen.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Ud fra det, du sendte kan jeg se, at Laurits Jensen Vesters far må hedde Jens Jensen, idet Else Sørensdatters far hed Søren Jensen. Hendes farbror må så også hedde Jensen, og da farbroderens søn hedder Laurits Jensen, må farbroderen hedde Jens Jensen.

Laurits Jensen Vester er født o. 1645, og hans far Jens Jensen er så sikkert født o. 1615. Jens Jensens brødre, Laurs Jensen i Manstrup og Søren Jensen er sikkert yngre brødre, men må alligevel have været ret gamle, da de i 1676 har fået deres arv.

Ifølge tingbogen 1676 er Maren Jensdatter i Holmgaard søster til Laurs Jensen i Manstrup og Søren Jensen. Ud fra det er der altså fire søskende:

Jens Jensen
Laurs Jensen i Manstrup
Søren Jensen
Maren Jensdatter i Holmgaard

Deres far er så Jens Sørensen, og Else Jensdatter er mor til de tre sidste, men er hun også mor til Jens Jensen? Det kunne godt være en mulighed, da hun hedder Jensdatter.

Hvordan skal tingbogsindførslen fra 1695 forstår: Er Maren Jensdatter faster til Laurits Jensen Vesten Kirken og de øvrige nævnte personer, eller er hun faster til Laurs Jensen Holmgaards børn. Jeg synes teksten siger det sidste, men jeg troede, at Maren Jensdatter var mor og ikke faster til Laurs Jensen Holmgaards børn.

Ja, der er meget at holde rede i, men spændende hvis familieforholdene kan udredes helt.

Mange hilsner
Erik

Lillian Larsen

Hej Erik

Det  står jo tydeligt i notatet fra 1676 at Maren Jensdatter i Holmgaard er søster til Laurs Jensen i Manstrup og Søren Jensen ibid.

20.5.1699
Lars Jensen vesten Kirken i Bejstrup lod opbyde hans Sl.Faderbroders Datters  Arfelod efter (hvis jeg nu skriver) hendes Fader og Faders Søster 67 Rd.

I Skattemandtal fra 1672 er én Clemen Jensen i tjeneste hos Maren Christensdatteer i Bejstrup?

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Det var interessant med oplysningen om en Clemen Jensen i tjeneste i Bejstrup i 1672. Det kunne måske godt være ham, jeg oprindelig var på jagt efter. Det skal nok undersøges nærmere.

Mange hilsner
Erik