S/V Activ

Startet af Henrik Krohn, 17 Jan 2014 - 15:46

Forrige emne - Næste emne

Henrik Krohn

Hej

Jeg har prøvet at finde ud af mere omkring det her skib. Jeg har prøvet med daisy, men synes ikke rigtig at jeg kan finde noget?

De eneste oplysninger jeg har er at det er forsvundet i feb.1918 i atlanten og Kaptajnen hedder J.A.H Krohn (Er hvad der står på monumentet på langlinie)

Har også prøvet at finde den i http://www.sbib.dk/

mvh
Henrik Krohn

Peter Bøjesen Jensen

På hjemmesiden: http://www.lenescorner.dk/omkomne%20fiskere/omkomne%201918_.htm
Findes en kaptajn I.A.H. Krohn af København omkommet med et skip. Men det hedder Eos. Dog et pudsigt sammentræf med årstallet og navnet. I og J bruges jo nogen steder lidt i flæng.

Dampskib Eos af Esbjerg
Kaptajn, H. I. Lemmeke af Kjøbenhavn
1. styrmand, P. I. Winther- Jørgensen af Kjøbenhavn
2. styrmand, Einar Nielsen af Hornbæk
1. maskinmester, S. I. Skall af Charlottenlund
2. Maskinmester, Th. Pøhls af Frederiksborg
hovmester, Jens Lynse af Kjøbenhavn
kok, Ejnar Hansen af Kjøbenhavn
hovmestermath, Albert Jørgensen af Kjøbenhavn
matros, August Valdemar Øjersson af Aarhus
matros, L. A. C. Beljegaard af Kjøbenhavn
matros, C. Gudmundsen Heggenæs af Landnæs i Norge
matros, Søren Alfred Sørensen af Kjøbenhavn
matros, J. E. Lorentsen Faldt af Kjøbenhavn
matros, J. Gotthardt Lundell, Asarum af Sverige
fyrbøder, Olaf B. Olsen af Kjøbenhavn
fyrbøder, Jens E. M. Hansen af Kjøbenhavn
fyrbøder, Aage V. Nielsen af Kjøbenhavn
fyrbøder, Herløf A. Petersen af Kjøbenhavn
kahytsdreng, Svend Berthelsen af Kjøbenhavn

Endvidere passagerne, der var ombord:
Kaptajn, I. A. H. Krohn af Kjøbenhavn
kaptajn, Laurits Nielsen, Nordby paa Fanø
Volmer Thomsen af Kolding
hovmester, Rasmussen
maskinmester, Mortensen
maskinmester, Saunte
Niels Madsen
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Henrik Krohn

Det er da mig der har fået aflæst den sten forkert :-) Tak
Han hedder Julius Adolph Henrik Krohn. Så jeg er ret sikker på at det skal være en J

Mvh

Henrik Krohn

Asger Berg

Hej Henrik,

Jeg ved ikke, om det her kan være et spor. I Politiken for 19. januar 1919, side 19, er der en dødsannonce for en "Gerda Elfrida Nielsen født Krohn", der er død i Sydamerika "10 Maaneder efter sin Broder Kaptajn Julius Krohns Død". Underskrevet af en række familiemedlemmer. (Set i Politikens e-pages).

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Henrik Krohn

Lækkert, vidste ikke hvor hun var blevet af, men havde ikke fået kigget nærmere på hende endnu. Mange tak

Henrik Krohn

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Henrik Krohn [22249] Dato 17 Jan 2014 - 16:30
Han hedder Julius Adolph Henrik Krohn. Så jeg er ret sikker på at det skal være en J

Derfor kan det jo godt være skrevet med I i den liste, som jeg henviser til. Som nævnt brugte man tidligere ofte I i stedet for J.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Henrik Krohn

Der kom jeg vist til at virke bedrevidende, det var ikke meningen.

Den liste du linker til ligner en afskrift af http://www.sbib.dk/documents/Dansk_soeulykkestatistik/1918_001-034.pdf for på monumentet er der andre oplysninger, f.eks står der Stm. V. Thomsen istedet for Volmer Thomsen af Kolding og min forfader er stavet som J.A.H. Krohn.
I søulykkestatistikken er står der IAH Krohn og jeg tror derfor at det er en slåfejl, der har bredt sig  ;) . Det er selvfølgelig altid godt at blive gjort opmærksom på andre stavemåder.

Søforhør i Kjøbenhavn d. 24/4 og 2/5 18. Anmeldelse fra Rederiet dat. Kjøbenhavn d. 11/7 18.
Efter Afsejlingen fra Methil vides kun om E., der gik i Konvoy, at Skibet stoppede paa Rejsen, antagelig
paa Grund af Maskinskade og blev agterudsejlet. Det antages herefter at være forlist med Mand og Mus.
Anm. Skibets Besætning bestod af: Kaptain H. I. Lemmeke, Kbhvn., 1. Styrmand P. I. Winther- Jørgensen, Kbhvn., 2.
Styrmand Einar Nielsen, Hornbæk, 1. Maskinmester S. I. Skall, Charlottenlund, 2. Maskinmester Th. Pøhls, Frederiksborg, Hovmester
Jens Lynse, Kbhvn., Kok Ejnar Hansen, Kbhvn., Hovmestermath Albert Jørgensen, Kbhvn., Matros August Valdemar Øjersson,
Aarhus, Matros L. A. C. Beljegaard, Kbhvn., Matros C. Gudmundsen Heggenæs, Landnæs i Norge, Matros Søren Alfred Sørensen,
Matros J. E. Lorentsen Faldt, Kbhvn., Matros J. Gotthardt Lundell, Asarum, Sverige, Fyrbøder Olaf B. Olsen, Kbhvn., Fyrbøder
Jens E. M. Hansen, Kbhvn., Fyrbøder Aage V. Nielsen. Kbhvn., Fyrbøder Herløf A. Petersen, Kbhvn. og Kahytsdreng Svend Berthelsen,
Kbhvn. Endvidere var flg. Passagerer om Bord: Kaptain I. A. H. Krohn, Kbhvn., Kaptain Laurits Nielsen, Nordby paa Fanø,
Volmer Thomsen, Kolding, Hovmester Rasmussen, Maskinmester Mortensen, Maskinmester Saunte og Niels Madsen.

mvh
Henrik Krohn

Peter Bøjesen Jensen

Kender ikke monumentet, men jeg vil da tro, at det er ham der er tale om. Han kan jo godt være gået ned med dette skib selv om han var kaptajn på S/V Activ. Her står han jo som passager.
Vil også mene, at det virker usandsynligt, at der skulle være 2 personer med næsten ens navne som skulle have været ude for en skibsulykke samme år.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Henrik Krohn

http://www.panoramio.com/photo/70808142

Alle navnene på de faldne søfolk under 1 verdenskrig står på soklen lige under hende.

Han havde intet med Activ at gøre, bare mig der ikke kunne afkode indskriptionen rigtigt  ;D

/Henrik Krohn

Peter Bøjesen Jensen

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Bare lige en hurtig bemærkning: I/J er ikke en slåfejl. J opstod oprindeligt som en kalligrafisk variation af I - ligesom kort & langt S. Nogle vil måske huske hvordan Jens Christian Jacobsen (Carlsbergs grundlægger, spillet af Frits Helmuth) blev kaldt "I.C." i tv-serien Bryggeren.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Knud Madsen

En J. Krohn var fører af rederiet Atalanta's dampskib "I.P.Justesen" frem til 1918, hvor han af en eller anden årsag forlod skibet. Han blev afløst af L. Lorentsen. - Måske skulle Krohn hjem på ferie. Det kom han så ikke.

V.h. Knud

Henrik Krohn

Hej.
Jeg ser helt tilfældigt, at Julius Adolph Henrik Krohn er "efterlyst". Han er min morfar, og han skulle ganske rigtigt i 1918 på juleferie på Kalkbrænderivej i København hos sin kone Christine Marie Krohn, f:Sørensen fra Færøerne. De havde 2 piger, Ninna og Evelyn, hvoraf sidstnævnte er min mor. Han var ganske rigtigt skibsfører på "S/S I.P. Justesen" og omkom på vej hjem som passager på "Eos".
Håber ovenstående kan være hjælpsom for hvem der er interesseret :)

Venlig hilsen Henrik Krohn (en anden Henrik Krohn end den oprindelige i tråden)