Jens Iversen, Bandsbøl, Hemmet f. o. 1560

Startet af Vera K. Madsen, 19 Jan 2014 - 13:34

Forrige emne - Næste emne

Vera K. Madsen


Den velhavende selvejer, studehandler m.m. Jens Iversen, Bandsbøl i Hemmet, skulle være født omkring 1560.
I 1. ægteskab gift med Anne Lasdatter, f. o. 1570? (af Las Michelsen Obling slægten).
I 2. ægteskab (i 1600) gift med Anne Iversdatter, Hemmet. (Præstedatter).

I Viborg Landstings dombog 1622 (v. H. Hertzum) er Jens Iversens børn nævnt.
Her følger mit bud på en slægtsudredning:

Af 1. æ.sk. (født før 1600)
Las Jensen, blev borgmester i Varde, g.m. Else Nielsdatter.
Iver Jensen,
Anne Jensdatter, g.m. Peder Christensen Nørkjær, Hindsels.
Maren Jensdatter (o. 1593 - 1671) g.m. Niels Nielsen Obling, død (1634) eller 1654.
Elisabeth Jensdatter, g.m. herredsfoged Las Lauridsen, Vestergård, Nr. Bork.
Jens Jensen, selvejer i Bandsbøl, Hemmet, g.m. Maren Davidsdatter. (stamfader til "Blæsbjerg"-slægterne i Hemmet og Nr. Bork).

Af 2. æ.sk. (født efter 1600)
Iver Jensen,
Jacob Jensen, rådmand i Varde,
Enevold Jensen, borger i Varde,
Thomas Jensen, foged i Vestfold i Norge (er ikke nævnt her i 1622)
Maren Jensdatter, f. o. 1610, i 1. æ.sk. g.m. Gregers Lauridsen. I 2. æ.sk. g.m. Hans Hansen Bagger, enkemand efter Kirsten Nielsdatter, som vistnok døde o. 1641.

Af Kancelliets brevbøger 1646 (v. H. Hertzum):
"Sognepræst til Skt. Nicolaj kirke i Varde Hr. Hans Hansen fik bevill. at ægte Maren Jensdatter, Gregers Lauritzens enke, som hans afdøde hustru var beslægtet med i 2. og 3. led.."

Kunne det tænkes - noget tyder på det - at Kirsten Nielsdatter har været datter af Jens Iversens datter Maren (af 1. æ.sk.) og Niels Nielsen Obling, der døde 7. juli 1754 - og ikke 7. juli 1734, (fejlskrevet eller fejltolket af præsten i 1766 (H.K.Kristensen, s. 190).

Jeg modtager gerne kommentarer og yderligere oplysninger om ægtefæller m.v.
Er der i øvrigt nogen, der ved, hvem Jens Iversens forældre var?

Mvh
Vera K. Madsen

Bent Skaarup Pedersen

Jeg har noteret forældrene som sognepræsten i Hemmet Iver Gregersen (1530-1600) og Maren Clausdatter (1540-1601) - men har ingen kilder noteret - så det er sikkert fra Google eller lignende !

med venlig hilsen
Bent Skaarup Pedersen

Vera K. Madsen


Tak Bent. Andre mener, at dem du nævner, var forældre til hans kone nr. 2, Anne Iversdatter.
En mulighed er, at Jens Iversens far var Iver Thomsen i Houm, (hvis datter Kirsten skulle være blevet gift med herredsfogeden Chr. Christensen i Nr. Nebel). Men jeg mangler dokumentation... så det må nok blive ved formodningerne ...

Mvh
Vera

Anne Marie Hvid

I 'Personalhist. Tidsskrift, 1985:2, side 199 ff' (kan lånes på flere biblioteker) findes artiklen om 'Præsteslægten Hemmet i fem led' af Carl Langholz. Her får man fyldige oplysninger om bl. a. Jens Iversen Bandsbøl og hans familie.

mvh
Anne Marie hvid

Arne Feldborg

Citat fra: Vera K.  Madsen [1831] Dato 21 Jan 2014 - 20:20
Tak Bent. Andre mener, at dem du nævner, var forældre til hans kone nr. 2, Anne Iversdatter.
Udfra notater i Hegelunds Alamnak side 347 og 387 konkluderer  Carl Langholz at dette skulle være tilfældet. De skulle angivelig være viet den 8 juni år 1600.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Vera K. Madsen


Tak for de interessante oplysninger! Artiklen om "Præsteslægten Hemmet" er nu bestilt til hjemlån ;-)

Min slægtsforbindelse til Jens Iversen, Bandsbøl - som jeg har fundet for ikke så længe siden - går gennem sønnen Jens Jensen Bandsbøl. Han skulle være født ca. 1595/99 og må således være af faderens 1. ægteskab med Anne Lasdatter. (Derfor min interesse for herredsfogedslægten i Obling).
I H.K. Kristensens bog om Nr. Horne herred, er Jens Jensen, Bandsbøl, omtalt (s. 266-267). Her oplyses det, at han omkring 1640 boede i et gadehus i Bandsbøl sammen med sin hustru Maren Davidsdatter. (Hendes brodersøn, David Olufsen i Bandsbøl blev sættedommer og i 1668 gift med præstedatteren, Sidsel Sørensdatter Glud.)

I 1646 fæstede Jens Jensen et bol, kaldet "Blæsbjerg". Da han ser ud til at være død før 1666, må det være hans søn af samme navn, der ses i Blæsbjerg i 1688 - da er stedet blevet en gård med htk. 2710.
Sidstnævnte Jens Jensen "Blæsbjerg", blev i 1664 gift med Else Christensdatter af Hemmet Mølle.

Deres børn (og lidt om slægtsforholdene):
Anne, f. 1665, død s.å.
Christen, f. 1666, g.m. Barbara Bertelsdatter af Nordenå.
Peder, f. 1668, g.m. Kirsten Davidsdatter (i 3. led beslægtet). Hun var f. i 1674, datter af David Olufsen og Sidsel Sørensdatter Glud).
Jens, f. 1671, g.m. Kirsten Jepsdatter (besl. i 2. led - hans mor og hendes far, Jep Sørensen var ½ søskende).
Anne, f. 1673, g.m. Peder Jensen, Pagård (mine aner). Deres datter Karen, blev i 1723 g.m. Iver Christensen i Nordenå.
Søren, f. ?. g.m. Karen Christensdatter, Toftum, Hemmet.
Maren, f. 1677, g.m. NN, i Nordenå. (Maren Blæsbjerg optræder hyppigt som fadder.)

Mvh
Vera

Erik Brejl

Som jeg ser det ud fra dette tingsvidne i Nørvang herredsting
er Kirsten Nielsdatter datter af Niels Nielsen Obling den ældre, død 1634.
Nu bliver jeg jo så usikker på, om skiftet 1763 er efter Kirsten Hansdatters mor
Kirsten Nielsdatter Obling, hvilket ville være logisk, men hvordan får vi passet
Kancelliete brevbøger 1646 ind her?
(Alt i [skarp parentes] er min tolkning og kan være forkert).


Nørvang herred tingbog 1671 (B 69A - 9)

28. november 1671

956 - fol.70B - afkald
Afkald til Jens Jørgensen, forpagter på Stovgård g.m. [Anne Nielsdatter Obling]
fra
1) [hustrus bror] Christen Nielsen Obling [den yngre]
2) [hustrus bror Niels Nielsen Obling den yngre], død. 5B:
a Kirsten Nielsdatter
b Margrethe Nielsdatter
c Maren Nielsdatter
d Laurids Nielsen Borch, vellærde
e Niels Nielsen Borch
3) [hustrus søster] Maren Nielsdatter g.m. Peder Clausen [Fanø], præst i Ål
4) [hustrus søster Kirsten Nielsdatter Obling g.m. Hans Hansen Bagger, præst i
Varde Nikolaj, død 1653]. 1B:
a Kirsten Hansdatter g.m. Rasmus Olufsen, præst i Åle
for arv efter
mor og oldemor Maren Jensdatter, der døde på Stovgård.
Desuden giver Kirsten Hansdatter (4a) afkald til Jens Jørgensen for arv efter
skiftebrev i Obling 27.10.1663.
Litteratur:
1 Jydske domme og dokumenter 1440-1700 ved H. Hertzum-Larsen. 1998, heri side
470 m. fl. steder.
2 Holger Hertzum-Larsen: Vestjyske præsteslægter, i: Slægten nr.21, 2000.
3 Carl Langholz: Præsteslægten Hemmet i 5 led, i: Personalhistorisk tidsskrift
1985 side 199-218.
4 Christian Kibæk: Fra Sindbjerg kirke, i: Vejle amts årbøger 1913 side 1-9,
heri side 5: Gravsten over Jens Jørgensen til Låge og forpagter af Stovgård og
Alsted, der døde 2.4.1679.
(Sml. lbnr.957).

957 - fol.71B - skifte
Jens Jørgensen, forpagter på Stovgård, fremlægger skiftebrev afholdt på Stovgård
22.11.1671 efter Maren Jensdatter, der døde på Stovgård. (Skiftet ikke indført).
Her KONSTRUERET ud fra afkald lbnr.956 og litteraturhenvisningerne).
[Skifte 22.11.1671 efter Maren Jensdatter på Stovgård.
Enke efter Niels Nielsen Obling den ældre i Obling i Sønder Bork sogn, død
1630-1634. B:
1) Christen Nielsen Obling den yngre
2) Niels Nielsen Obling den yngre, død. 5B:
a Kirsten Nielsdatter
b Margrethe Nielsdatter
c Maren Nielsdatter
d Laurids Nielsen Borch, vellærde
e Niels Nielsen Borch
3) Maren Nielsdatter g.m. Peder Clausen Fanø, præst i Ål
4) Kirsten Nielsdatter Obling, skifte 27.10.1663, var g.m. Hans Hansen Bagger,
præst i Varde Nikolaj, død 1653. 1B:
a Kirsten Hansdatter g.m. Rasmus Olufsen, præst i Åle og Tørring
5) Anne Nielsdatter Obling g.m. Jens Jørgensen Jelling, forpagter på Stovgård,
født 17.6.1633, søn af Jørgen Pedersen Lemvig, præst i Jelling].
Erik Brejl
https://brejl.dk

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Der findes interessante "historier" om Niels Nielsen Obling den ældre i de mange sager, han var involveret i ved Viborg Landsting.

Du kan finde flere af disse sager i Vardesyssel Aarbog 1997 og følgende numre. Det er Gert Ravn Nørgaard, der udgiver disse årbøger.

Lokalhistorisk Værksted
v/ Gert Ravn Nørgaard
Granvænget 3, Aal
6840 Oksbøl

På biblioteket kan også lånes Gert Ravns udgivelser af Kjærgaard Birks Tingbøger 1592-1680 (flere bind ekstrakter + registerbind), måske perioden 1609-1639 er udsendt i dag.

Gert Ravn nævner i udateret brev til mig, at Niels Nielsen Obling nævnes i to bind
a. bind 2 1640-56, siderne 94, 101-104
b. bind 3 1656-80, siderne 40 (Lassen), 22,31, 32, 59, 63, 69 (Høst), 61 (Solgaard)
c. bind 2 4 registerbind 1640-56
d. bind 3 4 registerbind 1656-80
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Egon Hansen

Er præsten Peder Clausen Fanøe i Ål interesandt i denne tråd har jeg flere oplysninger og en reettelse til Wibergs "Præstehistorie- "  (Claus Pedersen Ripensis underskriver præsteindberetningen i 1651 - 24 år efter sin "død"- iflgg Wiberg!)
Mvh Egon Hansen

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Egon

Peder Clausen Fanø er en af mine aner - og jeg har næsten intet om ham og hans familie. Jeg vil gerne have så mange oplysninger som muligt. Hvis det er for omfattende til denne tråd, kan du jo bruge min private e-mail

På forhånd tak
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Vera K. Madsen


Tak til Jørgen og Egon for nyttige og interessante henvisninger og oplysninger. Hvor langt jeg kommer ud i krogene, skal vise sig, men jeg vender sikkert tilbage med flere opklarende spørgsmål...

Til Erik: Du har ganske givet ret - det er vist bare mig, der roder rundt i "Oblingerne".
Her følger et nyrevideret bud på en udredning, som falder fint i tråd med skiftet:

Altså:
Niels Nielsen Obling den ældre, f. o. 1580. Død 1634.
Gift med Maren Jensdatter, Bandsbøl, f. o. 1590. Død 1671 på Stovgård.
I deres ægteskab skulle der have været 5 sønner og 5 døtre og døtrene "skulle alle have fået en præst, undtagen Anne, der var gift 2 gange og sidst fået Ancher Anchersen, biskop i Ribe."

Af sønnerne ved jeg kun noget om de to:
Niels Nielsen Obling den yngre, f. ? Død 1654.
Gift med Maren Olufsdatter (Borch), der skulle være død hos sønnen Niels Borch i Ringgive.
Deres børn:
Niels Nielsen Borch, f. ? Død o. 1691, præst i Ringgive.
Laurids Nielsen Borch, 1651 - 1689, præst i Oddum.
Maren Nielsdatter Borch
Margrethe Nielsdatter Borch
Kirsten Nielsdatter Borch, f. ? Død o. 1709, gift med Holger Bredal, præst i Klovborg.

Christen Nielsen Obling, den yngre.
Gift med Birgitte Clausdatter.
12 børn.

Af døtrene ved jeg kun noget om de tre:
Kirstine Nielsdatter Obling, f. ? Død o. 1645.
Gift med Hans Hansen Bagger, præst i Varde.
1 barn, Kirstine Hansdatter, g.m. Rasmus Olufsen, præst i Åle.

Maren Nielsdatter Obling
Gift med Peder Clausen, præst i Ål.
2 børn: Elisabeth Pedersdatter og ??

Anne Nielsdatter Obling
Gift 1. med Jens Jørgensen Jelling - død 1687
Gift 2. med Ancher Anchersen, biskop i Ribe.
Ingen børn.
Men et testamente, konf. 1702 (Nygård Sedler):
"Sl. bisp Anker Ankersens, dateret Låge, den 3/7
Når hendes 1. mand, Jens Jørgensens arvinger har fået deres, skal Anker Ankersens 4 sønner og 2 døtre arve hele resten og gå i lige arv ... osv.
Forlods skal dog betales:
Sl. Hr. Niels (Borchs) 2 døtre i Ringøje, hver 50 (sl rdl?)(er ikke helt sikker på møntfoden.
Hr. Hans (Paludans) børn i Ål, Anker og Anne Lisbeth, hver 50 (sl rdl)
Hr. Holger (Bredals) kone i Skader, Kirsten Nielsdatter Borch, hvis hun overlever testatrix, 100 (sl rdl)
Kristen Tott på Låge, hans søn Anker Jan, 50 (sl rdl).

Så der er nok at rive i - men modtager fortsat meget gerne kommentarer m.v.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Skynder mig, at bringe en rettelse:
Christen Nielsen Obling, den yngre, var gift med Else Lauridsdatter.
(Iflg. Viborg Landstings skøde- og pantebog, 1685). Da var hun enke.
Der ses ingen børn.

Det må have været Christen Nielsen Obling, den ældre, død o. 1622, der var gift med Birgitte Clausdatter - og de 12 børn!

Mvh Vera

Winnie Jepsen

4. søndag efter trinitatis 1744 døbtes en Anne i Hemmet sogn (opslag 44). Faren var Lass Bjæsberg. Hendes fulde navn var således Anne Lassdatter. 30. oktober 1766 blev hun viet til Jørgen Pedersen Muff. Måske der er en sammenhæng til det eftersøgte?

Egon Hansen

Hej Jørgen
Iflg "biskop Hegelunds almanakker" : januar 1602 Herr Claus Pedersen Rip. blev ordineret som kapelan for sognepræsten i Nørbye på Fanø, Søren Trogelsen.
Claus Pedersen var søn af skipper Peder Pedersen og Lene Clausdatter i Ribe. biskop Hegelund begraver Lene Clausdatter, sal skipper Peder Pedersens enke i Ribe i 1604.
I et skifte i Ribe byfoged nævnes som arvinger efter Lene Clausdatter, foruden præsten Claus Pedersen, en datter, Marine, gift med Niels Jensen i Ribe
Wibergs præstehistorie er noget usikker på hvornår Claus Pedersen døde, og nævner så vidt jeg husker kun at han havde den søn, Peder Clausen som blev præst i Aal. Han havde dog også ti døtre, Karen og Maren.
Karen blev gift med degnen Claus Lauritsen Wind, Maren var gift med en hjælpepræst som Claus havde på sinne ældre dage .
Når jeg vil påstå at Claus Pedersen blev væsentligt ældre end Wiberg mener, bygger jeg det på at der i Ribe stiftskiste ligger et klageskrift, fra Fanø sognemænd, over deres degn, som de mener forsømmer sit embede, så deres gamle præst selv må forrette hele gudstjenesten, når degnen og den unge præst er gået på jagt eller på kroen! og deres børn og unnge må undvære deres børnelærdom.
Når det går så uskikkeligt  ril, og gamle præst ikke selv sætter sin degn på plads, skyldes det at degnen er gift med præstens datter, mener sognemændene.
Det ser dog ikke ud til at klagen til biskop Monrad, har fået konsekvenser for degnen, som fortsætter til sin død i 1671.
RA opbevarer nogle indberetninger fra sognepræster dateret 1651, om "decimanter" i sognene.
For Nordby -Fanø sogns vedkommende er den underskrevet af Claus Pedersen Ripensis,
Pastor Aage Dahl udgav for nogle år siden en ny præstehistorie. Hans egne eksemplarer af denne, hvori han indskrev sine seneste forskningsresultater med henblik på et suplement, som han dog ikke nåede, opbevares på RA. Her anføres at Claus Pedersens kone skulle hedde Marianne Gregersdatter (ikke særligt let læseligt,Age Dahl rystede en del på hånden på sine gamle dage)medens en anden Slægtsforsker, Jens V Olsen på internettet( Min Fanø slægt) mener at Claus Pedersen skulle være gift med forgængeren, Søren Troelsesens datter.
Jeg tør derfor ikke gøre mig klog på  hvad Peder Clausens, og pigernes moder hedder, eller hendes data.
M v h. Egon

Vera K. Madsen


Hej Winnie.
Tak for "fundet", men faderen til denne Anne var Villads Blæsbjerg (bemærk fornavnet er delt).
Jeg ved ganske vist ikke, hvornår Villads (Christensen) er kommet til Blæsbjerg, men det har vel så næppe været hans datter, der blev gift med Jørgen Pedersen Muff.

Mvh Vera

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Vera K. Madsen


På trods af fornyet og ihærdig læsning, bl.a. i Jydske Domme 1440-1700 af H. Hertzum Larsen, står det endnu ikke lysende klart for mig, hvem der har været forældre til Jens Iversens 1. kone, Anne Lasdatter.
Til gengæld har jeg i Slægtsbogen om Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter fundet interessante oplysninger om Jens Iversens forslægt (søn af Iver Thomsen, Houm)- og mulig slægtsforbindelse til Obling.
Men først en rettelse: Den Maren Jensdatter (o. 1589-1671), der blev gift med Niels Nielsen Obling (o. 1579-1634) var datter af Jens Christensen, Nebel, således som det også fremgår af flg. redegørelse:

Iver Thomsen  i Houm - død før 1609. Hvem han var gift med vides ikke, men af børn er nævnt (i uprioriteret rækkefølge):

Kirsten Iversdatter g.m. Vesti NN.
En søn, Hans Vestisen nævnt i en proces 1621/22.

Jes Iversen, Houm, g.m. Anne Jensdatter (Barfoed?)

Maren Iversdatter, g.m. Anders Nielsen, St. Hebo, Janderup. Han død 1602.
En søn Niels Andersen.

Anne Iversdatter, g.m. Jens Christensen, Nebel. Han død 1643. Var søn af herredsfoged Chr. Christensen.
Deres børn:  Lisbeth Jensdatter, g.m. Hr. Poul Christensen, Henne.
                   Iver Jensen Nebel, borger i Varde.
                   Niels Jensen, Houm
                   Maren Jensdatter (o. 1589-1671) g.m. Niels Nielsen Obling (o. 1579-1634)
                      (Deres datter Kirsten Nielsdatter blev g.m. Hr. Hans Hansen Bagger, Varde)


Jens Iversen - død før 1625. Selvejergårdmand i Bandsbøl, Hemmet, g. m. Anne Lasdatter.
Deres børn:  Las Jensen, borgmester i Varde.
                   Iver Jensen
                   Anne Jensdatter, g.m. Peder Christensen, Hindsels
                   Lisbeth Jensdatter, g.m. Las Lauridsen, herredsfoged, Vestergård, Nr. Bork.
                   Jens Jensen, g.m. Maren Davidsdatter, Bandsbøl.
                   En datter Maren Jensdatter  (måske af 2. æ.sk.) blev g.m. enkemanden Hr. Hans Hansen Bagger i Varde. (Og således beslægtet med Kirsten Nielsdatter i 2. og 3. led).

Om Iver Thomsen oplyses det videre, at han var selvejerbonde i Houm og at han også ejede en gård i Bandsbøl. I 1578 var hans "tjener" der, en Niels Lassen.
I Slægtsbogen omtalt s. 123 i forbindelse med en sag på Viborg Landsting, 2/8- 1578, vedr. en bondegård i Bandsbøl "hvis ejer på grund af sin holdning under skipper Clements oprør, havde fået kongebrev på at hans gård skulle være en selvejerbondegård ..."
Det var den gård, som Iver Thomsens søn, Jens Iversen (der blev gift med Anne Lasdatter), overtog kort tid efter. Det rejser imidlertid nogle slægtsmæssige spørgsmål, for hvem var denne Niels Lassen? Var det ham, der blev herredsfoged efter (broderen) Bertel Lassen i Obling? Og var han og Anne Lasdatter søskende?  Og i så fald børn af Las Michelsen i Obling?

Mvh Vera               

Egon Hansen

Den teori om Niels Lassen, som først tkjener for Iver Thomsen, og senere selvejerbonde og herredsfoged,( og endnu senere halshukket!) lyder interesandt for alle os som er efterslægt efter Visti Lassen på Rabæk, og naturligvis også Niels Lassens øvrige efterkommere, så vi glæder os til at høre hvad du kommer til.
Mvh Egon (anti Maren Nielsdatter- fan.)

Anne Marie Hvid

Med hensyn til Peder Clausen Fanø findes der en artikel i "Fra Ribe Amt, 1947"  side 620ff, der omhandler denne slægt.
Artiklen hedder "En præsteslægt fra Aal", og er skrevet af en Hans Lund..

mvh
Anne Marie Hvid

Vera K. Madsen


Hej.
Sådan som jeg ser det, er der ikke meget der tyder på, at den halshuggede herredsfoged, Niels Lassen, har været en af mine direkte aner - uanset, hvor i alverden han har opholdt sig inden han blev foged.

Iver Thomsen på Houm og hans søn Jens Iversen i Bandsbøl, kommer man imidlertid ikke udenom, men at sidstnævntes 1. kone, Anne Lasdatter, (som nogen mener) skulle have været datter af Las Nielsen, Bindesbøl, tror jeg heller ikke rigtigt på. Der er, så vidt jeg kan se, heller intet i Jensen-efterslægten i Hemmet, der tyder på nær slægtsforbindelse hertil. 
Foreløbig må jeg nok nøjes med at konstatere, at Carl Langholz' slægtsudredning vedr. Jens Iversen, Bandsbøl, (Personalhistorisk Tidsskrift vedr. præsteslægten Hemmet) er behæftet med en hel del fejl og fejltolkninger.

Slægterne i Obling volder dog fortsat problemer og jeg må blankt indrømme, at jeg fx har svært ved at forstå og hitte rede i sammenhængen med - og forbindelsen til - den tidlige slægt på Nyland.
Måske er der nogen, der kan gøre mig klogere...

Mvh Vera

Egon Hansen

I følge "Nr Horne Herred" var det Las Michelsen i Obling (den halshukkede herredsfogeds far) der skulle være far til den Anne Lasdsatter som var gift med Jens Iversen i Hemmet, og den halshukkedes sønnesøm, Wisti Lassen som giftede sig til Bindesbøl. men H.K. Kristensen kan måske have taget fejl?
For kronologiens skyld blev Niels Lassen henrettet i efteråret 1600.
Min kones slægt kan med rimelig sikkerhed føres til Wisti Lassens datter Maren, som blev gift med præstens søn, Jens Christensen. De ældre slægtsled overlader jeg trygt til forskere der er klogere end mig, bortset fra at jeg mener at have "bevis" for at Niels Lassens kone ikke stammer fra Valdemar den Store.
Mvh Egon

Vera K. Madsen


Jo, på det punkt er jeg meget enig med H.K.Kristensen i bogen om Nr. Horne herred. Beklageligvis havde jeg ikke lige lagt mærke til, at Niels Lassen (sen. herredsfoged og halshugget) allerede havde fået sin egen gård i Obling. Det må derfor have været en anden, der var "tjener" i Bandsbøl.

Kort og godt: Niels Lassen (den halshuggede) og Jens Iversens kone, Anne, har altså været søskende - fælles om faderen, den gamle herredsfoged, Las Michelsen. De har således haft fælles forslægt, men hver deres efterslægtslinje. Hvilket så også kan forklare min sparsomme viden om Bindesbøl/Rabæk-linjen.
Og hun (Anne Lasdatter) har ikke, som Carl Langholz ellers påstår, været Niels Lassens barnebarn - (datter af Las Nielsen Bindesbøl).
Det var det, der fik mig op af stolen - men nu føler jeg mig helt rolig og afslappet igen!

Jeg har fulgt lidt med i diskussionen om Niels Lassens kone, Maren. Pas nu godt på "beviset", Egon.

Mvh Vera

Egon Hansen

I een af de mange bøger jeg har læst om "Rabækslægten" og dens ældre led hævder forfatyteren i et tillæg at han, mod en "beskeden" ekstrabetaling vil skrive herredsfpogedenken Maren Nielskones anetavle tilbage til Valdemar den store.
Han kalder Maren for Nielsdatter, og påstår at hendes far skulle være Niels Clausen til Noes. Måskle rigtigt, måske forkert, men når han videre gør sig til talsmand for at Niels Clausen til Nies skulle være den samme som Niels Clausen Strangesen til Nørholm, så hopper kæden af.
Dels fremgår det af Adelsårbogen, at hverklen Niels eller Therkel Clausen Strangesen efterlod sig børn, kun Otto Clausen fik en datter, som blev gift Lange, som blev den nye slægt på Nørholm. Dels er der altså Resessen af 1543, hvor danske adelsslægter og andre pengematadorer bevilger kongen sklatter til den betrængte pengekasse.
Her fremgår det tydeligt at Niels Clausen til Noes og Otto Clausen til Nørholm tilhører hver sin adelsslægt
Brødrenes far, Claus Strangesen, af den gamle rigsrådsadel, og så en selvejerbonde og herredsfoged var nok for stor en social forskel, hvis Niels pobverhovedet havde en datter!
Noes var en jævnt god gåre, som kongen byttede sig til, for at bruge den som herredsfogedgård.Niels Clausens søn fik istedet et par bøndergårde i Øse ved Esbjerg og tilladelse til at sammenlægge disse.
Men om Maren skulle være af den slægt, og om hun i det hele taget var født "Nielsdatter" bliver vel aldrig opklaret. Mit "bevis" er vel nærmest negativt, at ætling af den forhen så mægtige ridder og rigsrådsadel kan hun efter det foreliggende ikke være, selvom der stadig dukker nye forskere op som hopper på den galej-
Nå, da din ane er Niels Lassens søster og ikke hans datter, hører do jo ikke til dem som "mister dele af deres forfædre" fordi jeg når lejlighed bydes forsøger at gendrive en påstand som stadig dukker op,
Mvh Egon


Anne Marie Hvid

Efter min bedste overbevisning kan Anne Lasdatter, der var gift med Jens Iversen i Bandsbøl, ikke være datter af herredsfoged Las Michelsen.
Anne Lasdatter blev født ca. 1570 og Las Michelsen døde omkring 15 år før hendes fødsel.

Rækkefølgen må (stadigvæk ifølge mine notater) være følgende:

Las Michelsen 1490-1555  - Niels Lassen 1525 - 1600 - Las Nielsen 1545 - 1635 og Anne Lasdatter 1570 - 1599.
Således må Las Nielsen være faderen til Anne Lasdatter.

mvh
Anne Marie Hvid

Egon Hansen

Det vil altså sige at H.K.Kristensen tager fejl med hensyn til Las Michelsens børn!
Jeg har godt nok undret mig over aldersforskellen  på Las Michelsens børn og så Jens Iversen (efter din aldersangivelse), men da du skriver "Jens's første kone" kunne hun jo evt. være em del år ældre end ham.
Men som skrevet har jeg kun "Nørre Horne Herred" som kilde, og har ikke forsøgt at få styr på Wisti Lasens børn, og langt mindre med hans søskende. men så vidt jeg har forstået fik Wisti Bindesbøl fra sin svigerfar.
Når Anne Lasdatter er Wistes søster rykker vores "Familieskab" altså tættere sammen! uden at jeg dog tager dig ind i min slægtstavle!( jeg skriver ikke stamtavle med alle herredsfogedens efterkommere), men da du efter det foreløbigt foreliggende også ef efterkommer af den halshuggede  herredsfoged kunne det være interesandt at høre din vurdering af Maren Nielskones herkomst.
Mvh Egon

Anne Marie Hvid

Jens Iversens første kone, Anne Lasdatter, blev faktisk kun 29 år og er således omkring 10 år yngre end Jens Iversen.
Nu er ovennævnte Anne Lasdatter ikke min ane; det er derimod Wisti Lassen og senere hans datter Maren, hvormed også Rahbæk- og Høstslægten kommer ind i billedet.

Maren Nielskones herkomst er desværre en uløst gåde, så der kan jeg ikke bidrage med noget.

mvh
Anne Marie Hvid



Egon Hansen

Hej Anne Marie.
Undskyld, jeg troede at du havde samme aner som Vera .det er hende som rykker et par generationer nærmere og får den halshuggede som ane, når Jens Iversens kone alligevel ikke er hans søster, men  hans barnebarn.
Det er Christen Ivarsens yngste søn, Hans Christensen på Bundsgaard, og dennes søn Christen Hansen, der arver en part af Rabæk ved et testamente i 1762, da hans faster og hendes mand Christen Jensen Debel ikke har nogen børn.
I folketællingen 1787 er der to af fæsterne  på Rabæk som hedder Christen Hansen, det er ham som nævnes som Bundsgaard.han er gift med en datter af Jens Jensen Debel i Egvad, Karen.
Jeg kan ikke se om den gamle Christen Jensen Debel på Rabæk og Karens far er i familie, ellers kunne der spindes en ende om en aftale i forbindelse med testamentet, at Christen skulle gifte sig med den 13 år yngre Karen og gården dermed skulle sikre begge de gamles familiers fremtid på Rabæk!
Mvh Egon

Vera K. Madsen


Hej Anne Marie.
Hvor har du oplysningerne om Jens Iversen og Anne Lasdatter fra?
Det ville være dejligt med en henvisning - og/eller dokumentation for udsagnet.

Mvh Vera

Jan B. Hansson

#28
Med denne tråds Jens Iversen som svigersøn til min 9x tipoldefar, sognepræst Iver Gregersen, Hemmet, død 17 aug 1601, er jeg meget interesseret i de konklusioner der gøres udfra deltagernes store viden.

Er der nogen af deltagerne der har opsummering fra tråden i et online slægtstræ incl. argumentationen ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Anne Marie Hvid

Jeg gentager ! lige min henvisning (fra 22. jan.) til mine kilder:

Personalhistorisk Tidsskrift, 1985:2, side 199 ff, artiklen om 'Præsteslægten Hemmet i fem led". + Efterskrift og noter!

mvh

Anne Marie Hvid