Jens Iversen, Bandsbøl, Hemmet f. o. 1560

Startet af Vera K. Madsen, 19 Jan 2014 - 13:34

Forrige emne - Næste emne

Jan B. Hansson

Tak Anne Marie Hvid - bestilt med det samme på Statsbiblioteket.

Og så vil jeg uddrage og notere mig de steder fra tråden, hvor der er rejst tvivl om indholdet i  artiklen af Carl Langholz. Derefter tilføje en summering af andre bidrag fra tråden.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Lidt kildekritik er vel aldrig af vejen ...  Og netop i forbindelse med udredningen af Jens Iversens slægtsforhold har Carl Langholz (i Personalhistorisk Tidsskrift) lavet graverende fejl og draget forkerte slutninger, så på det punkt finder jeg ham ikke særlig troværdig.
Der er i øvrigt også noget der tyder på, at Anne Lasdatter har været ældre end her antaget.
I 1609 optrådte sønnen, Las Jensen, i en sag om gæld, med "Rigens æskning" mod Claus Jepsen i Sædding. Og i 1613 fik samme søn Lunderup i forpagtning. (H.K.Kristensen og Hertzum-Larsen).

Det er vel ikke helt forkert at antage, at Las Jensen allerede i 1609 havde nået - eller passeret - den fulde myndighedsalder. Han må derfor være født senest i 1584 eller 85, hvilket de fleste af dem, der har ham med på deres hjemmeside, da også mener.
Problemet er jo så, at hvis moderen er født i 1570, har hun blot været 14 -15 år gammel, da sønnen blev født. Det har jeg svært ved at tro på!

Det kan i denne forbindelse varmt anbefales at studere H. Hertzum-Larsens bøger, ikke alene Slægtsbogen om Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter, men også bogen om Jydske domme og dokumenter 1440 - 1700.  Hertzum-Larsen er meget omhyggelig og grundig i sine studier.

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Vera, tusind tak for anbefalingen.

Jeg har modtaget Carl Langholz artikel som PDF fra biblioteket, så
jeg vil forsøge at samle tråden, artiklen og din anbefaling
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Egon Hansen

#33
Lige en enkelt rettelse i mit tidligere indlæg (jeg stolede for meget på min hukommelse) Det var Las Nielsen som blev gift med en datter af Wysti Pedersen på Bindesbøl, ikke Wisti Lassen.
Med hensyn til Anne Lasdatters alder, så må det vel være begrænset hvor meget ældre hun kan være, hvid hendes far er født 1545, og Min ane Hans Christensens kone var altså ikke fyldt 17 år da de fik deres første barn i 1731.
Mvh Egon

Jan B. Hansson

Hej på tråden

Da der argumenteres en del om Jens Iversens første hustru Anna Lasdatters forfædre, kunne jeg tænke mig at samle for og imod argumenterne udfra følgende hjemmeside - håber I har mod på det:

http://eop.dk/3987.htm
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Har nu tilføjet data fra Carl Langholz artikel om Præsteslægten Hemmet incl. Efterskrift til min slægtsdatabase. Resultatet kan ses som diagram på min DIS-DANMARK web side:

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/dannebrogsmand-i-farre

ved at vælge linket:

PDF Præsteslægten Hemmet i 10 led - et diagram med Peder Christian Sørensen og Søren Kirkegaards gejstlige forfædre og slægtninge


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Om Jens Iversen Bandsbøls forslægt på Houm, har jeg ikke mange oplysninger. Noget af det tidligste er fra 1537, hvor Vardeborgeren, Clement Thomsen, fik kongens stadfæstelse på et ridebrev (om markskellet mellem Houm og Bandsbøl. Det var udstedt af blandt andre 3 adelsmænd, der efter befaling fra Frederik den 1. havde gransket det omtalte markskel for Maye Thomaskone i Varde.
Det antages, at Jens Iversens far, Iver Thomsen og Clement Thomsen har været brødre og at Maya Thomaskone har været deres mor. (H.K.Kristensen og Hertzum-Larsen).

I 1578 var Iver Thomsen foruden gården i Houm også ejer af en gård i Bandsbøl, som, i forbindelse med et mageskifte med kronen, samme år kom til Ribe Domkapitel.
Det må vel også have været omkring den tid Jens Iversen er kommet til Bandsbøl og gift med Anne Lasdatter (der teoretisk set kan have været efterkommer af hvem som helst af Las Michelsens børn).

Flere af Jens Iversen Bandsbøls efterkommere er velbeskrevne - og snart vil der også kunne tilføjes beretninger om sønnen Jens Jensen Blæsbjerg og dennes efterslægt.

Jens Iversen var - som adskillige andre på den tid - studehandler. Han ejede flere bøndergårde og var også pengeudlåner.
Den ældste af sønnerne, Las Jensen Lunderup, blev borgmester i Varde. En af hans døtre, Ane Lasdatter, blev i sit 2. ægteskab o. 1662, gift med Hans Benniche. Denne mand, der åbenbart har haft et iltert og stridbart sind, var ridefoged i Skads herred. I 1669 blev han rådmand og i 1671 borgmester i Varde.
Men noget gik galt.
I 1676 ses han at være dømt til Bremerholm og i 1683 "fik han, der 2/4 1677 havde fået oprejsning for den straf, han 1672, 1/6, var idømt af Højesteret, mod at han skulde entholde sig fra Ribe Stift og Varde By, bevilling på igen at bo i Varde, når han revurderede sig til at forholde sig rolig."
(Nygård Sedler)
Hvad han blev dømt for, melder historien desværre ingenting om.

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Tak Vera for din opsummering om Jens Iversen Bandsbøls forslægt på Houm.
Jeg har lånt Holger Hertzum-Larsens bog om Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter i Janderup som har flere sider om Iver Thomsens slægt. Begge oplysninger vil jeg kombinere med dele fra hjemmesiden  http://eop.dk/3987.htm.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Regelsen

Hej

Dommen: Se - Varde Bys Historie 1442-1942 side 66/67
Venlig hilsen
regelsen

Vera K. Madsen


Tak for henvisningen til dommen, Regelsen. Den ville jeg gerne se. Må finde ud af om jeg kan låne den på biblioteket. Er det "Varde bys historie" af Carl Lindvig Nielsen, der er tale om? 

Lidt mere om Hans Benniche:
I 1680 lod Jacob Mortensen, foged på Bjerre, Hans Benniche føre en sag for Niels Andersen Bollerup mod Jacob von Schwerin til Bjerre, "da han er Niels Andersen Bollerups hustrus far", (dvs stedfar til N.A.s hustru Else Madsdatter).
Sagen drejer sig om en øksnetransport til Holland, der ikke gik helt efter planen. Interesserede kan læse mere om den uheldige færd i Vrads herreds tingbog v. Erik Brejl. (1680, lb.nr. 858 m. henv. til flere).

Mvh Vera

God fornøjelse med hjemmesiden, Jan!

Jan B. Hansson

#40
Tak Vera mfl. - det er en fornøjelse.

Nu har jeg samlet brikkerne til puslespillet om Slægten Thomas og Maya Houm i 6 led.

Resultatet er et diagram der indeholder konsensus af slægts oplysninger fra de 3 kilder:


Holger Hertzum-Larsen – Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter i Janderup (Forslægt)

Carl Langholz – Præsteslægten Hemmet i fem led – Søren Kierkegaards gejstlige forfædre og slægtninge

Udtræk fra denne tråd af fremsatte argumenter fra flere af trådens deltagere


Diagrammet kan ses på min DIS-DANMARK web side:

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/dannebrogsmand-i-farre

ved at vælge linket:

PDF Slægten Thomas og Maya Houm i 6 led - baseret på DIS-DANMARK Forum Emne: Jens Iversen, Bandsbøl, Hemmet f. o. 1560


Kommentarer:

De 2 forfatter er uenige om Maren Jensdatter [13242] ~ Niels Nielsen Obling [13226] er datter af Jens Iversen Bandsbøl [13065] eller Anne Iversdatter [13211] - jeg har valgt Holger Hertzum-Larsen udlægning.

Hans Hansen Bagger [13108] opdagede jeg optrådte som 2 forskellige personer - jeg har valgt at flette de 2 personer til een, som så optræder gift med 2 hustruer: Maren Jensdatter Bandsbøl [13070] og Kirstine Nielsdatter Obling [13266] - Kirstine døde i 1645 og han blev gift Maren i 2 aug 1646.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Stødte på denne tråd - det kan man kalde fader-kærlighed:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,629466,631104


Re: Hvem var herredsfoged Niels Lassens hustru Maren Nielsdatter?
Indsendt af: Erik Rahbek Østergaard
Dato: 24/02-10 22:59
Jeg talte med H. Hertzum-Larsen for nylig.
Der skulle foreligge en formodning om, at Niels Lassen måske havde påtaget sig ansvaret for et mord hans søn Christen havde begået.

mvh.
Erik
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Regelsen

Hej


Er det "Varde bys historie" af Carl Lindvig Nielsen, der er tale om? 

Forfatterener: Carl Lindberg Nielsen
Venlig hilsen
regelsen

Vera K. Madsen

#43
Jeg er nu nået frem til følgende konklusion:
Anne Lasdatter, Jens Iversens 1. kones herkomst, bygger på en konstrueret slægtsudredning - efter konceptet: Hvis Las Michelsen var født o. 1490 (nogle mener tidligere), så kunne han 25-30 år senere have fået en søn(!) Niels, som 25-30 år senere kunne have fået en søn ved navn, Las, f. o. 1545, som teoretisk set kunne have været far til Anne.

Endnu har jeg imidlertid hverken fundet bevis eller set dokumentation for teoriens rigtighed for min formoder, Anne Lasdatters vedkommende.
Indtil videre vil jeg derfor nøjes med at slå fast, at Anne vitterligt var  efterkommer af den gamle herredsfoged, således som der - ifølge Kancelliets brevbøger af 29/4-1608 - er blevet ført bevis for.

Jeg vil dog fortsat være overmåde henrykt for yderligere, men veldokumenterede, oplysninger om slægtsskabet - om sådanne findes.

Tak for forfatteren, Lindberg!

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Ifølge Slavs herreds tingbog, 1662, fremgår det, at Lisbeth Jensdatter i Vestergård, (salig Las Lauridsens) var moster til Bertel Hansen Ansager (indvåner udi Kolding). Hans mor har vel så været Jens Iversens datter, Maren, (af første ægteskab) som nogle - her i blandt Carl Langholz - fejlagtigt, har fået gift med Niels Nielsen Obling. Men er der nogen, der kender til den familie eller ved noget om, hvordan det hænger sammen??

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Hej

http://geltzer.dk/tingbog/slav62.php

På dette link er en transscription af Slavs herreds tingbog 1662 som omtaler flere af trådens personer:

Citat44:

Torsdag den 11. september 1662:

Aksel Nielsen i Vistrup (Vistorp ?) på vegne af sal. Viste Lassen af Bindesbøl hans arvinger og Lisbeth Jensdatter og Niels Nielsen Obeling i Sdr. Bork ctr. Jørgen Pedersen i Billund. (Sættedommer: Niels Clemmendsen i Løvlund). - Fremlægger nogle obligationer.
    Jørgen Pedersen fremlagde en skriftlig kundskab: Peder Norby til Urup, Niels Laursen i Askær og Mads Thomsen i Gildbjerg var i Grindsted præstegård ca. 14 dage efter Valborgsdag. Da hørte og så de, at Viste Lassen og Jørgen Pedersen gjorde regnskab klart til den dag så nær som 3 slettedaler, som Jørgen Pedersen blev Viste Lassen skyldig, og når de 3 slettedaler blev betalt, lovede Viste Lassen Jørgen Pedersen gældsbrevene igen eller at være døde og magtesløse. Kundskaben er dateret 1650. - Jørgen Pedersen tilbyder her for retten de 3 slettedaler. Men Aksel Nielsen vil ikke modtage dem. ---

(Fol. 46b-47a mangler på mikrofilmen).

47b:

--- i Vestergård en sum penge pligtig er, så har jeg til samme hendes betaling overdragen til forn. min morsøster Lisbeth Jensdatter en hans håndskrift Jørgen Pedersen i Billund på halvsyttende slettedaler dateret Donslund den første oktober 1652, hvilke forn. 16 ½ slettedaler bemeldte min morsøster skal have i fuld hjemmel og til---
    Dernæst fremlagde Aksel Nielsen en fuldmagt --- sign. Lisbeth Jensdatter sal. Laust Laursens.
    Jørgen Pedersen fremlagde en kvittering fra Bertel Hansen i Ansager. Mener sig fri for denne del af tiltalen. Hvis Aksel Nielsen vil følge ham hjem, vil Jørgen Pedersen gøre ham udlæg ---
    Dom: Der er fremlagt Peder Norby til Donslund og Niels Laursen i Askær og sal. Mads Thomsen af Gildbjerg deres underskrevne kundskab, at Jørgen Pedersen har aflagt regnskab med sl. Viste Lassen så nær som 3 slettedaler. Jørgen Pedersen bør være kvit. De 3 slettedaler skal han betale til sl. Viste Lassens arvinger --- (andre gældsposter) bør betale til Niels Obeling.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Ifølge Hertzum-Larsen, Slavs herreds tingbog, 11. sept. 1662.
Heraf fremgår det, at Jørgen Pedersen Billund, havde lånt penge af mange forskellige - således var påstanden, at han var Bertel Hansen i Donslund halvsytten slette daler skyldig.
Og det følgende, (der vedr. slægtsskabet) må være begyndelsen af teksten under 47b:

Dernæst fremlagde fornævnte Aksel Nielsen en overdrags brev lydende som efterfølger: Bertel Hansen Ansager, indvåner udi Kolding, kendes at eftersom jeg er min kære morsøster Lisbet Jensdatter udi Vestergaard en sum penge pligtig er, så har jeg til samme hendes betaling overdraget til fornævnte min mors søster Lisbet Jensdatter et hans håndskrift Jørgen Pedersen i Billund på halv syttende slet daler, dateret Donslund den første oktober 1652. Hvilke fornævnte 16 ½ slet daler bemeldte min mors søster skal have fuld hjemmel og tilstand, hos forskrevne Jørgen Pedersen i Billund ved minde eller retten at indfordre ..."

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Hej Vera

Jeg bemærkede også følgende fra http://geltzer.dk/tingbog/slav62.php

CitatAksel Nielsen i Vistrup (Vistorp ?) på vegne af sal. Viste Lassen af Bindesbøl hans arvinger og Lisbeth Jensdatter og Niels Nielsen Obeling i Sdr. Bork ctr. Jørgen Pedersen i Billund

- at både Lisbeth Jensdatter og Niels Nielsen Obeling i Sdr. Bork er arvinger efter sal. Viste Lassen af Bindesbøl. I hvilken familiegren placerer det Niels Nielsen Obeling i Sdr. Bork [gift med Maren Jensdatter] ?

Har du det fulde citat fra Hertzum-Larsen, Slavs herreds tingbog, 11. sept. 1662 ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


I den tekst, du henviser til, får man ingen oplysninger om, hvem Visti Lassens arvinger har været.
Ved hjælp af det sideordnende bindeord "og", oplyses det blot, at der er tale om tre forskellige, men sideordnede søgsmål mod Jørgen Pedersen: 1. Viste Lassen og hans arvinger. 2. Lisbet Jensdatter i Vestergaard. 3. Niels Nielsen Obling, Sdr. Bork.
Det fremgår endnu tydeligere af domssagens indledning:
Torsdag, den 11. september 1662, Aksel Nielsen i Vittarp en dom.
På salig Visti Lassen af Bindesbøl hans arvingers vegne, såvel som Lisbet Jensdatters vegne, i lige måde Niels Nielsen Oblings hans vegne og Jørgen Pedersen i Billund på den anden side udi dommers sted er sat Niels Klemmensen i Løvlund.


Lisbet Jensdatter (Jens Iversens datter) havde to søstre, der hed Maren: Helsøsteren Maren Jensdatter, som muligvis har været mor til Bertel Hansen Ansager - og i så fald gift med en Hans NN.
Halvsøsteren Maren Jensdatter blev gift med hr. Hans Hansen Bagger i Varde.

Den Maren Jensdatter, der blev gift med Niels Nielsen Obling, har været kusine til Lisbet Jensdatter - datter af hendes faster Anne Iversdatter, der blev gift med Jens Christensen i Nebel, således som der også flere steder er gjort rede for i "Slægtsbogen".
Denne Niels Nielsen Obling døde i 1634, hans kone Maren Jensdatter i 1671.

Hvem den Niels Nielsen Obling i Sdr. Bork, der optræder her i 1662, så har været søn af, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh Vera

Ole Kristian Moustgaard

Niels Nielsen Obling i Sdr. Bork

Ifølge Geni.com hedder Niels Nielsens kone Maren Clausdatter Borch
Se:http://www.geni.com/people/Maren-Borch/6000000000397440788?through=6000000000397807009
;)
- profilen er opsat af en P. Rahbek?

Vera K. Madsen


I et oprigtigt forsøg på at udrede nogle slægtssammenhænge vedrørende Jens Iversen, Bandsbøls første kone, har jeg bestræbt mig på at følge første regel for slægtsforskere, der lyder således: "Hvis du får en oplysning, så gå altid til den originale kilde og tjek den." (Citat fra hæftet: Slægtsforskning på nettet, af Gitte Christensen og Kathrine Tobiasen).

Mine kilder: H. Hertzum-Larsen: Jydske Domme og Dokumenter 1440-1700 samt Slægtsbogen om Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter, H.K.Kristensen: Nørre Horne Herred og Jens Abildtrup: Slægten Abildtrup II.
Her følger lidt af det, jeg indtil nu har fundet frem til om den tidlige slægt i Houm/Bandsbøl:

Den ældst kendte mand i Houm var en storbonde ved navn Iver Thomsen. Om hans kone vides intet, men det antages at hans mor var den Maye Thomases af Varde, som i 1537 fik gransket markskellet mellem Houm og Bandsbøl. (Kgl. Rettertingsdom, 1537). Der gives ingen oplysninger om, hvorvidt Thomas og Maye nogensinde selv har boet på Houm.

Det ser ud til at Iver Thomsens søn, Jes Iversen, har overtaget Houm efter faderen, der er død før 1609. Jes Iversen var gift med en Anne Jensdatter. De døde begge i 1621. Deres gravsten på Hemmet kirkegård, melder ikke noget om, at hun skulle have været en Barfoed, sådan som jeg et eller andet sted, har set det. (Husker ikke lige hvor - og det kan hun da godt have været, idet der meget tidligt ses stærke forbindelser til slægterne i Nebel).

Iver Thomsens søn, Jens Iversen kom til gården i Bandsbøl. Ved en Landstingsdom i 1578 blev det fastslået, at dette var en selvejerbondegård. Gårdens ejer var Iver Thomsen - hans "tjener" var en Niels Lassen. Herredsfogeden i Nr. Horne herred, som også var mødt frem (han havde tidligere afsagt en dom i sagen), var Berthil Lassen, Obling.
Hvornår Jens Iversen er kommet til gården i Bandsbøl og er blevet gift, vides ikke. Oplysninger om hans første kone er yderst sparsomme:
I 1608, Kbh. den 29. april, blev der udstedt Åbent brev vedr. Jens Iversen i Bandsbøl, der "havde gjort bevisligt at Las Mikkelsen, en af hans Hustrus "Forældre", der før ham har boet på den ham nu tilhørende Gård i Obling i Bork Sogn, ikke har været med i det Opløb i Skipper Clements Fejde." Men der gives ingen oplysninger, hverken om hustruens navn eller noget om, hvordan slægtsforbindelsen til herredsfogeden i Obling har været.
Jens Abildtrup går ud fra, at hun har været datter af Las Michelsen - og at hun hed Anne. Hvordan han er nået frem til hendes navn, synes jeg ikke, fremgår af redegørelsen.
Om nogen har yderligere oplysninger eller dokumenteret viden om dette, hører jeg gerne.
(Hos Abildtrup er jeg ikke stødt på nogen formodning om, at hun skulle have været oldebarn - datter af Las Nielsen Bindesbøl.)

Om Jens Iversens første kone ved vi, at hun må være død engang i 1590'erne, for den 8. juni 1600 stod Jens Iversen Bandsbøls og Anne Hr. Ivers bryllup i Bandsbøl. (Hegelunds Almanakoptegnelser).

Det ville være yderst interessant, om der findes flere oplysninger om Jens Iversens første kones slægtsforhold.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Hej.
Det ser ud til, at det er Jens Abildtrup, der er ophavsmanden til eftertidens vidt udbredte opfattelse af herredsfogedslægtens oprindelige sammenhæng.
Men hvor troværdig er Abildtrup egentlig, når det kommer til stykket? Burde man ikke - også i et tilfælde som dette - se med kritiske øjne på de tolkninger og antagelser, der bliver fremført? Fx ved at sammenholde tolkningerne med de angivne kilder?
(Og kilderne er jo i vid udstrækning, takket være Hertzum-Larsen, gjort tilgængelige.)

For en tid siden satte samme Hertzum-Larsen sig i øvrigt for at undersøge om Jens Abildtrups bog "Slægten Abildtrup II" er i overensstemmelse med de virkelige forhold. Hans grundige forskning på dette felt i diverse arkivalier er yderst interessant - og fortjener en opfølgning!
Det kan i øvrigt godt undre mig, at der tilsyneladende ikke har været den helt store interesse for disse undersøgelser??

Mvh Vera

Vera K. Madsen


For nu at runde Jens Iversen-slægten lidt af - hvilket ikke er ensbetydende med at jeg ikke længere er interesseret i kommentarer, supplerende og opklarende oplysninger - så var det Jens Iversens søstersøn, Niels Andersen Hebo, der blev gift med borgmester Niels Thomsens datter, Anne. (Og det ser ud til, at det var deres søn, Niels Nielsen Hebo, der blev gift med Elisabeth Pedersdatter Fanø.)

Niels Andersen Hebo var således både fætter og svoger til Jens Iversens søn Las Jensen  Lunderup, der var gift med Annes søster, Else.
Et af Lars Jensen Lunderups børnebørn, Maren Madsdatter, blev gift med Ture Terkelsen, som i 1683 blev kaldet som præst til Hemmet og Sdr. Vium sogne. (Varde bys historie).

Jens Iversens datter, Lisbeth Jensdatter, blev som bekendt gift med herredsfogeden Las Lauridsen i Vestergård, som ifølge Abildtrup m. fl. skulle have været søn af Las Nielsen Bindesbøl, og således - ifølge en anden teori - været Lisbeths morbror.
Der er mig bekendt ingen der ved, hvem der har været forældre til Jens Iversens første kone. Til gengæld er der noget der tyder på, at teorien om, at Las Nielsen Bindesbøl skulle have været far til herredsfogeden i Vestergård, ikke holder.   

Om Jens Iversens søn, Jens Jensen, der blev selvejergårdmand i Bandsbøl, er der også stof at hente, men inden den historie kan skrives, er der nogle ting, der skal studeres nærmere.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Hej - til alle, der følger med her.
Denne tråd har som overskrift "Jens Iversen Bandsbøl", og burde derfor først og fremmest handle om ham og slægten i Houm og Bandsbøl - især med fokus på slægtsforhold m.v. i hans første ægteskab.

Nu er det ikke sådan, at jeg har modtaget overvældende mange oplysninger om denne ane, (som jeg jo må dele med mange andre). En af grundene kan naturligvis være, at der ikke er nogen, der ved noget - at ingen indtil nu, har rettet deres slægtsforskerblik mod denne mand - til trods for, at han dog blev stamfader til adskillige personer, som på forskellig vis kom til at sætte deres præg på landets historie.

Indtil dato har jeg således hverken set eller modtaget sikre oplysninger eller fundet dokumentation for, hvem Jens Iversens første kone har været. Men inden jeg nu går videre med min søgning, har jeg et spørgsmål, som kunne besvares af nogle af herredsfogedslægten Oblings mange efterkommere (udredningen vedr. Jens Iversens børn og første kones tilknytning til Las Michelsen, Obling/Las Nielsen Bindesbøl):
Hvilke kilder ligger til grund for denne slægtsudredning ud over Jens Abildtrup og Carl Langholz (incl. deres kildehenvisninger) ?

I mit næste tiltag vil jeg rette blikket mod Hindsels og Nørkjærgård. Jens Iversens datter, Anne, blev i sit 1. ægteskab gift med Peder Christensen Nørkjær på Hindsels. Var der mon her en forbindelse til Nørkjærgård i Nr. Bork, sådan som H. Støvring-Nielsen i artiklen "Folk og forhold på Hindsels" ser  mulighed for? Nørkjærgårds og Grubbesholms historier er jo tæt sammenknyttede, så her dukker måske flere interessante ting op.
Det var i øvrigt Annes datter, Kirsten Pedersdatter, der blev gift med Hans Rostgaard. Hun var således en kusine til Jens Lassen i Vestergård, idet hans mor, Lisbeth, var søster til Kirstens mor, Anne. Heraf benævnelsen "svoger".

Mit håb er nu, at "man" - for en tid i hvert fald ;-) - vil lægge alle mere eller mindre velunderbyggede teorier og antagelser til side, og se mit ønske om hjælp til udredning af Jens Iversen Bandsbøl-slægten, helt på linje med alle andres almindelige ønsker om hjælp i anejagten.
                              - jeg har virkelig brug for hjælp, bl.a. til læsning og forståelse af gamle dokumenttekster o. lign. -

Mvh Vera

Per Kühlwein

Hej Vera

Jeg har snakket i telefon i timevis og korresponderet med Holger Hertzum om denne slægt for år tilbage hvor han var frisk og jeg nåede også at få lidt ud af en snak med H.K. Kristensen om hans bog Nr. Horne herred inden han døde.

Det er et omfattende materiale med et meget komplekst indhold, som kræver at man virkelig holder "ørerne stive". Desværre har jeg ikke efterfølgende beskæftiget mig med denne del af slægten og det tager tid at sætte sig ind i disse sammenhænge. Endvidere har jeg været og er stadig dybt "begravet" i en anden del af min slægt, som kræver ligeså stort et engagement. Desuden har jeg været udenlands i 6-7 uger. Derfor har jeg ikke blandet mig i den tråd du har startet.

Jeg kan dog bekræfte, at det forlængst er konstateret, at Abildtrup af uvisse årsager ikke har været så nøjeregnende med vigtige kildeangivelser og flere steder fejlfortolker tekster.

I et af dine seneste indlæg (23.3.- kl. 16.31) gør du Jens Iversen til søn af Iver Thomsen - det er altså også en udokumenteret påstand - og der har altså været flere af dem i tråden! Jens Iversens herkomst er der endnu ingen, der har kunnet dokumentere.

Med hensyn til Jens Iversens første hustru, Anna Lasdatter. Hendes oprindelse kommer jo af den udredning af indholdet af de dokumenter bl.a. Holger Hertzum har transskriberet og umiddelbart ser jeg ikke noget forkert eller uoverensstemmende med det Carl Langholz skriver i PT 1985,2., side 203 - snarere tværtimod.

På et tidspunkt er det min mening igen at sætte mig ind i denne interessante familiedels sammensætning og skrive om resultatet af de samtaler og korrespondance jeg har haft med andre forskere - beklager, men det er desværre for dig m.fl. ikke lige nu, men jeg skal nok vende tilbage.

Mvh. Per

Vera K. Madsen


Hej.
Tak for kommentaren, Per. Det er muligvis ikke de samme ting, vi hver især har drøftet med Hertzum-Larsen.

Der er flere ting, der peger stærkt i retning af at Jens Iversen har været søn af Iver Thomsen. Når resultatet af mine undersøgelser og en endelige redegørelse foreligger, vil denne og lignende antagelser være kommenterede og begrundede.

Jeg har måske ikke været helt klar og tydelig i min problemformulering. Den kommer her:
1. I et forsøg på slægtsudredning i et afgrænset undersøgelsesområde, har jeg til hensigt at undersøge forholdene vedr. Jens Iversen og hans børn med sin første hustru, samt hendes slægtsmæssige forbindelse til herredsfogederne Las Michelsen, Obling/Las Nielsen, Bindesbøl

Det er således hverken præsteslægten eller Rabæk-linjen, det handler om i denne omgang.

2. Ud fra følgende spørgsmål: Hvad ved vi? Og hvor stammer oplysningerne fra? har jeg til hensigt at finde frem til flest mulige kildeoplysninger.

I forbindelse hermed har jeg noteret mig, at rigtig mange kildehenvisninger fører tilbage til Abildtrup. Men det ser alligevel ud som om det er Carl Langholz, der er ophavsmanden til den senere udredning vedr. Jens Iversen-slægtens 1. del. Også han henviser til Abildtrup. Se fx side 215 i Personalhistorisk Tidsskrift, hvor han har begået flere fejltolkninger - som kan dokumenteres.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Ifølge Abildtrup var Jens Iversen Bandsbøls hustru datter af herredsfogeden Las Michelsen i Obling.
Langholz, der har fundet oplysningen om J.I's 2. ægteskab, mener derimod, at udtrykket "forældre" skal forstås som "forfædre" og konstruerer derfor (for 1. hustru) - helt uden forbehold eller yderligere begrundelse - en ny slægtssammenhæng. I Personalhistorisk Tidsskrift 1985, (s. 201) fremsætter han sin teori - nu ikke blot som en formodning, men som et faktum.

Fra en retssag i 1622 (Viborg Landstings Dombog C, 1622), kender vi navnene på Jens Iversens børn. Det er da også oplysninger herfra, der ligger til grund for Carl Langholz' forsøg på en udredning. For at få Jens Iversens første hustru til at passe ind i den nykonstruerede sammenhæng, antager han, at hun må være født omkring 1570. Ud fra samme teori skønner han, at det ældste barn så må være født omkring 1590 - de øvrige senere. Denne antagelse synes ikke at holde stik. Der er noget, der tyder på, at moderen har været ældre, og at sønnen Las må være født allerede i begyndelsen af 1580'erne.
I Personalhistorisk Tidsskrift 1985, (s. 215) giver Langholz sit bud på Jens Iversens børn af første ægteskab. Men udlægningen er ikke korrekt, der er flere fejltolkninger, som kan dokumenteres.

Listen over Jens Iversens børn af 1. ægteskab ser - så vidt jeg nu kender den - således ud:
1. Las Jensen, må være f. senest o. 1583/84. Borgmester i Varde, g.m. Else Nielsdatter
    Eftersom han i 1609 optræder på tinge på sin faders vegne, må man formode, at han allerede på dette tidspunkt havde nået - eller passeret - fuld myndighedsalder.

2. Iver Jensen. Skæbne ukendt.
    Langholz har benævnt ham "Nebel", men Iver Jensen Nebel, var ikke søn af Jens Iversen.

3. Jens Jensen. Selvejer på gården i Bandsbøl.

4. Datter (formodentlig Maren) Jensdatter, g.m. Hans N.N.
    En søn, Bertel Hansen blev forpagter på Donslund. (Slavs herreds tingbog, 1662).

5. Anne Jensdatter, g.m. 1) Peder Christensen Nørkjær, Hindsels.
                                     2) Peder Svenske.
    En datter af 2. æ.sk. blev g.m. Hans Rostgaard til Krogerup.

6. Lisbeth Jensdatter, g.m. herredsfoged Las Lauridsen, Vestergaard, Nr. Bork.
    Iflg. Langholz' teori skulle hun have været gift med sin morbror.

Den Maren Jensdatter, der blev gift med Niels Nielsen Obling, var datter af Jens Christensen i Nebel og (Iver Thomsen Houms datter) Anne Iversdatter.
Disse personer og deres slægtsforhold er både velbeskrevne og veldokumenterede i Hertzum-Larsens slægtsbog om Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter i Janderup.
Bogen kan varmt anbefales alle, der måtte interessere sig for yderligere oplysninger om denne gren af slægten, som jo også omhandler nogle af Niels Nielsen Oblings slægtsforhold.
(Slægtsudredningen understøtter i øvrigt også teorien om, at Jens Iversen var søn af Iver Thomsen Houm).

Jens Christensen Nebel og Anne Iversdatter havde børnene (se fx Slægtsbogen, s. 95):
a. Lisbeth Jensdatter, g.m. hr. Poul Christensen, Henne.
b. Kirsten Jensdatter.
c. Iver Jensen Nebel, borger i Varde. (Se fx Slægtsbogen, Bilag, s. 154)
d. Niels Jensen, kom til morfaderen Iver Thomsens gård i Houm. (Se fx Slægtsbogen, s. 94)
e. Maren Jensdatter, g.m. Niels Nielsen Obling. (Se fx Slægtsbogen, Bilag, s. 106ff)
    Om deres børn, se Personalhistorisk Tidsskrift 1985, (s. 215)

Jens Abildtrups slægtsudredninger vender jeg tilbage til i mit næste tiltag, hvor jeg bl.a. vil se nærmere på, hvad kilderne kan oplyse om Las Nielsen Bindesbøls for- og efterslægt.

Mvh Vera

Winnie Jepsen

Hej Vera

Jeg har et ægtepar Peder Jensen og Ellen Olesdatter, som blev viet i Nørre Bork 25. oktober 1816.

Han er oldebarn af Søren Blæsbjerg, der blev begravet fra Nørre Bork kirke 3. maj 1761 uden aldersangivelse. Formentlig født cirka år 1700.

Hun er barnebarn af Jens Blæsbjerg, der blev begravet fra Nørre Bork kirke 16. april 1780 i en alder af 70 år, altså født ~1710.

Både Søren og Jens er altså cirka 1 generation yngre end de Blæsbjerg-søskende, du har omtalt. Ved man, om der er en sammenhæng mellem disse? I givet fald hvilken?

Venlig hilsen
Winnie

Jan B. Hansson

Hej Vera

Du skal have mange tak for dine udredninger af disse slægter i Ribe amt. Da jeg selv har ane interesse i tid og sted er der meget i denne tråd der kan samles op.

Og efter din anbefaling har jeg lånt Holger Hertzum-Larsens bog Niels Pedersen og Ingeborg Christensdatter I Janderup. Den har vist mig at min slægt er tilknyttet HHLs forslægt mindst 2 gange:

Jens Iversen Houm/Bandsbøl (o. 1560 - 1621) ~ Anne Iversdatter Hemmet (o. 1575 - > 1631)
Christian Christensen Høst (o. 1580 - 1645) ~ Dorothea Iversdatter Hemmet (1607-1688)

Det ser ud til at slægtslinierne for de forskellige slægter (Hemmet, Bagge, Høst, Houm, Bandsbøl etc )har det med at krydse hinanden flere gange.

Derfor er jeg igang med indflette HHLs forslægt i min slægtsdatabase.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen




Hej Winnie.
Ellen Olesdatter har nok været efterkommer af den Peder Jensen Blæsbjerg, f. o. 1668 i Hemmet, som i 1707 blev gift med Kirsten Davidsdatter, Bandsbøl.

Ellens far, Ole Jensen, f. o. 1750 (Se KB Nr. Bork, opsl. 28, 1754, hvor han er 4 år).
Han var søn af Jens (Pedersen) Blæsbjerg, f. o. 1710, (og i 1741 g.m. Maria Olufsdatter, opsl. 16).
Han var formodentlig søn af Peder Jensen Blæsbjerg, f. o. 1668, død i Nr. Bork 1743, 75 år gl.
Aldre og årstal passer i hvert fald.

Peder Jensen kniber det lidt mere med. Har du navne på forældre - bedsteforældre ... ?
En Søren Blæsbjerg fik i 1727 et barn, Dynnes, døbt i Nr. Bork. Her var blandt fadderne Maren Blæsbjerg og søn af Nordenaa.
Men om det har noget med din Peder Jensen at gøre ??

Mvh Vera

P.S. Med Hertzum-Larsens materiale er du godt hjulpet, Jan. Og måske har Carl Langholz haft bedre "held" med udredningen af præsteslægten!