Jens Iversen, Bandsbøl, Hemmet f. o. 1560

Startet af Vera K. Madsen, 19 Jan 2014 - 13:34

Forrige emne - Næste emne

Winnie Jepsen

Hej Vera

Hvis Jens Blæsbjergs fulde navn var Jens Pedersen Blæsbjerg, så har du helt sikkert ret i det.

Peder Jensen blev døbt 28. oktober 1787 i Nørre Bork, opslag 155.

Hans mor, Karen Christensdatter, blev døbt 13. juli 1755 i Nørre Bork, opslag 30 i KB 1720.

Hendes far, Christen Sørensen Blæsbjerg, blev begravet 4. december 1765 i Nørre Bork, opslag 47.

Hans far, Søren Blæsbjerg, blev begravet 3. maj 1761 i Nørre Bork, opslag 23. (Opdager netop nu, at hans hustru, hvis navn ikke er mig bekendt, døde kort forinden, 60 år gammel).

Winnie

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Hej Winnie.
Lidt mere om Blæsbjerg'erne i Nr. Bork.
Så vidt jeg kan se er sammenhængen som følger:

I 1710 blev Søren Jensen Blæsbjerg  gift med Karen Christensdatter af Toftum. (Hemmet KB, opsl. 10).

Sønnen Christen Sørensen Blæsbjerg, død 1765 i Nr. Bork, blev gift med Karen Christensdatter, (datter af Christen Olesen, Nr. Bork og Giørret Jesdatter af Toftum).

Christen Sørensen Blæsbjergs enke blev i sit 2. ægteskab gift med Peder Jensen Blæsbjerg. Han har vel været bror til Ole Jensen Blæsbjerg m.fl. - børnebørn af Peder Jensen Blæsbjerg og Kirsten Davidsdatter.

Ved ægteskabs indgåelse i 1766: "Bevilling ekspederet for Peder Jensen og Karen Christensdatter, afgangne Christen Ble(s)bergs efterleverske i 2. og 3. led. Chr.borg, 13. juni 1766."

Hvordan passer det med dine optegnelser?

Mvh Vera

Winnie Jepsen

Hej Vera

Tak for informationerne. Jeg havde ikke lige tænkt på, at Søren Blæsbjerg kunne være så gammel og tilhøre en generation ældre. Viet i 1710 har du helt sikkert ret. Hans dåb mangler dog deromkring.

Det er dog lidt kompliceret, når de bruger de samme navne igen og igen. Nu er der ikke mindre end 4, der hedder Karen Christensdatter i samme antal generationer.

Jeg vil forsøge at stille det hele op på en måde, så det bliver til at overskue. Lige er nu er det ret forvirrende.


Hej Jan
Jo, den side har jeg set før. Der står dog ikke mere, end jeg allerede vidste i forvejen.

Winnie

Vera K. Madsen


Hej.
Hermed lidt flere oplysninger om Jens Iversen Bandsbøls ældste datter, Maren.
Hun blev efter alt at dømme gift med Hans Bertelsen, der var præst i Ansager fra 1616-1640, og som i 1638 blev anklaget for falskmøntneri.
Hans efterfølger i embedet, Anders Lauridsen Vedel/Vejle var bror til Gregers Lauridsen Vedel, som var gift med Marens (halv)søster af samme navn, i hendes 1. ægteskab.
Anders Lauridsen Vedel blev gift med Margrethe Knudsdatter. De blev trolovede af Hr. Enevold Gregersen i Dejbjerg, den 13. april 1640.  (Interesserede kan læse mere om den historie i Ansager sogns historie).

Et skifte (Vejle købstad 1657) efter Laurids Lauridsen i Vejle (enkemand efter Karen Gregersdatter) viser følgende:
B. 1. Anne Lauridsdatter g.m. Peder Bering, præst i Ø. Snede
    2. Anders Lauridsen Vedel, præst i Ansager, død, var g.m. Margrethe Knudsdatter, nu g.m. Morten Christensen, præst i Ansager. 4 børn: Laurids, Kirsten, Helvig, Elsebeth.
    3. Gregers Lauridsen i Varde, død, var g.m. Maren Jensdatter. LV. bror Enevold Jensen. 2 børn: Jens, Laurids.


Således giver det god mening, at Bertel Hansen Ansager i 1662 kalder Lisbeth Jensdatter i Vestergaard for min kære morsøster, ligesom også teorien (søsat af Carl Langholz) om at det Jens Iversen Bandsbøls datter, Maren, der blev gift med Niels Nielsen Obling, hermed må være manet i jorden ... men dog på ingen måde gør slægtshistorien mindre interessant  :)

Mvh Vera

Jan B. Hansson

#65
Hej Vera

Efter en sommerferie er det rart at se dig tilbage i denne tråd. Dine udredninger gør jeg god brug af på sidegrenene til min Ribe aner:

11x Gregers Pedersen      (o.1500-1559) ~ N.N.
10x Iver Gregersen          (o.1530-1601) ~ Maren Clausdatter                  (o.1540-1601)
09x Iver Iversen              (1564-1629)    ~ Karen Pedersdatter Baggesen  (o. 1587-1639)
08x Dorothea Iversdatter (1607-1688)    ~ Jens Olufsen Warde                (o 1617-1693)
07x Christen Jensen Høst (1650-1704)    ~ Eleonore Hansdatter Liemarch  (o. 1642-1722)

Da det viser sig gentagne gange at søskende til mine aner bliver gift aner du udreder og ved at kombinere får jeg et mere solidt og sandsynligt slægtstræ, når flere uafhængige fund bekræftiger eller sandsynliggør at sådan var det. Så jeg er mere med på en lytter.  

Har kombineret med slægtsdata fra udgivelse af Carl Langholz, H.K.Kristensen og Hertzum-Larsen
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Hej Jan.
Du har ret i, at der er mange interessante sammenhænge, også i at studier af sidegrene, kan vise sig at være nyttige. Der dukker forhåbentlig flere op, som kan be- eller afkræfte nogle af de mange myter ...
Mht H.K. Kristensen skal man være opmærksom på, at hans udredning af herredsfogedslægten (i bogen om Nørre Horne herred, s. 42-43) hovedsageligt bygger på Abildtrups løst underbyggede antagelser, formodninger og forestillinger om disse slægtsforhold. Men herom senere.

Interessant er det også, at nogle af Jens Iversens efterkommere (via sønnen Jens Jensen, Bandsbøl) igen kommer til Vestergård - og andre steder - i Nr. Bork. Det var således Ole Jensen Blæsbjerg, den ene af præstens annexbønder, som Winnie nævner herover, der i 1788 købte sin ½ gård (Vestergård i Nr. Bork Vesterby) til selveje.

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Hej Vera

Hvis vi går længere tilbage i tid kan denne tråds personer have forslægt i Ribes byadel 1291-1536
Måske der kan hentes mere data i J. Kinch: Ribe Bys Historie og Beskrivelse før Reformationen. Der er en DIS-DANMARK tråd i 2009: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?16,520845

Byadelen var præst, provst, biskop, storkøbmand, borgmester og man giftede sig ikke under stand, så det er de samme familier der går igen og som der findes optegnelser om igennem den katolske kirkes registreringer.

Ud fra mine aner spidser jeg ører når det gælder Hemmet, Høst, Bagge mfl. familier

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Hej.
Måske er det ikke så underligt endda med de mange sammenfald. I hvert fald synes det som om Iver Thomsen og hans slægt har været både velhavende og indflydelsesrige - hvor de så end er kommet fra?
Noget af det interessante er de meget tidlige forbindelser ikke blot til Varde, men også til slægterne Hegelund, Baggesen, Svane, Vedel, Struck m.fl. i Ribe. Det er de den samme personkreds (med slægtsmæssigt indviklede familiesammenhænge) som Jens Iversen Bandsbøls svoger Iver Iversen Hemmet giftede sig ind i i 1592.
Om der også før den tid har været slægtsforbindelser mellem Varde - Houm - Ribe er jeg ikke klar over.

Ifølge H.K. Kristensen var det Vardeborgeren Clemend Thomsen som i 1537 fik kongens stadfæstelse på et ridebrev (om markskel mellem Houm og Bandsbøl. Det formodes at Clemend og Iver Thomsen på Houmgård har været brødre. I 1578 ses det, at Iver Thomsen også ejede den gård i Bandsbøl, som Jens Iversen kom til omkring samme tid.
Iver Thomsen har jeg desværre ikke kunnet finde mange oplysninger om. Om hans hustru vides intet - end ikke hendes navn er kendt. Det vides heller ikke med sikkerhed hvor mange børn, der har været i deres ægteskab, men nogle af dem og deres efterkommere har vi heldigvis kunnet følge.

Det var sønnen Jess Iversen, der overtog Houmgård efter sin far. Han var gift med en Anne Jensdatter. De døde begge i 1621 (ifølge indskrift på gravsten over dem/HK Kristensen). På stenen over ham, skulle hans bomærke have været at se. Hustruen, Anne, må have været i slægt med - måske en søster til - Hr. Peder Jensen Bramming, hvis bror Søren Jensen Bramming, ihjelslog Anders Sørensen Klyne, Peder Hegelunds svigerfar. (Nævnt i en arvesag, Landstingsekstrakter 1620 - 24): "Niels Hansen, som boede i Mølgård skulle have været salig Jens (Jess) Iversen af Houm fire rigsdaler pligtig, som Hr. Peder Jensen i Brøndum, skulle have arvet med hans hustru."

Ellers hører vi ikke så meget om Jess Iversen i Houm, men i 1598 var han "forstandig mand" fuldmægtig i en sag mod præsten Mads Bertelsen i Ringkøbing, som han førte for velbyrdige Predbjørn Gyldenstjerne til Vosborg, høvedsmand på Bøvling. (Danske domme 1375-1662)

Iver Thomsens datter, Anne Iversdatter, blev, som tidligere nævnt, gift med Jens Christensen i Nebel.
En søn, Niels Jensen, kom senere til Houm.
En datter, Maren Jensdatter, blev gift med Niels Nielsen Obling. Det var deres datter, Kirsten Nielsdatter Obling, som blev gift med Hr. Hans Hansen Bagger i Varde.

Der er nogle, der stiller spørgsmålstegn ved Jens Iversen, Bandsbøl, som værende søn af Iver Thomsen i Houm. Der er dog flere ting, der peger i den retning, ikke mindst slægtsudredningen vedr. datteren Maren Jensdatter Bandsbøl, i 2. æ.sk. gift med Hr. Hans Hansen Bagger i Varde, enkemand efter Kirsten Nielsdatter Obling (herover), som hun var beslægtet med i 2. og 3. led. (Omtalt tidligere i denne tråd).

Jeg har svært ved at se denne slægtsforbindelse på anden måde end at Jens Iversen har været bror til både Anne Iversdatter i Nebel og til Jess Iversen i Houm, og dermed også må regnes for søn af Iver Thomsen.

Jens Iversen Bandsbøl ses flere gange - bl.a.i Ribe byfoged tingbog - ofte vedr. handel, i arvesager og inddrivelse af gæld m.v.
I 1626 tog sønnen Jens Jensen Bandsbøl, dom på Kurt Hansens hus i Ribe: "Jens Jensen Bandsbøl stævnede på sin egen og salig Jes Iversen i Houm og salig Jens Iversen i Bandsbøl, deres arvingers vegne, Kurt Hansen det hus han bor i, som hans salig broder Therkel Hansen guldsmed og salig fader Hans Henrichsen, guldsmed, havde pantsat til salig Jes og Jens Iverssønner. Der fremlægges pantebrev af 1598." (Ribe byfogeds tingbog, 1626).

Der er fortsat mange løse ender, som man næppe kommer til bunds i. Men inden længe vil jeg - i en ny tråd - sammenfatte og kigge nærmere på noget af det, jeg nu ved om Iver Thomsens og hustru NN's efterkommere. Måske dukker der nye, interessante ting op.

Mvh Vera

Jan B. Hansson

Hej Vera

Denne tråd har jeg hentet meget fra og som vil stå tilbage i flere år og findes i de rette Google søgninger når der søges oplysninger om trådens personer. Du har ret i at tiden er til at komme videre og du har valgt at gå efterslægts vejen i en ny tråd.

Jeg vil i en nyt tråd gå forslægts vejen idet det ser ud til at min Bagge gren rammer Sappi grenen og dermed ind i middelalderens danske kongerække og det vil jeg gerne have dette forum til at vurdere.

Så familierne i sydvest Jylland fortsætter med at være meget interessant.

Tak Vera
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Vera K. Madsen


Hej.
På tærsklen til ferietid bringer jeg alligevel lidt opfølgning på udredning vedr. Niels Nielsen Obling den yngres efterkommere. Han var gift med Maren Olufsdatter Borch, der døde 1690 hos datteren Margrethe på Låge. Sindbjerg KB. (Og altså ikke hos sønnen i Ringgive)
(Se også Erik Brejls "Afkald til Jens Jørgensen, forpagter på Stovgård" på s. 1, denne tråd.)

Om børnene:
1. Kirsten Nielsdatter, g.m. Holger Jensen Bredal, præst, boede i præstegården i Skade, Klovborg.
2. Margrethe Nielsdatter, g.m. Chr. Albertsen Thott på Låge.
3. Maren Nielsdatter, skæbne ukendt. Hvem ved noget om hende?
4. Laurids Nielsen, g. m. NN. Præst i Oddum. Døde 1723 i Borris præstegård hos datteren Maren, g.m. Johs. Hauch til Jullingsholm.
5. Niels Nielsen, g.m. NN. Præst i Ringgive, hvor morbroderen Niels Olufsen vist tidligere havde været præst.

Yderligere efter ferietiden.
Mvh Vera

Jan B. Hansson

Tak Vera

Har benyttet din seneste opdatering
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Lilian Bøgh Edemann-Nielsen

Har med interesse læst jeres beskrivelser, og kan så oplyse jer om at der skulle være en datter yderligere
nemlig en Bodil Jespersdatter født 1691 -død 1775.  Hun skal i såfald være søster til Christen Jespersen der er oldefar? til Søren Kierkegaard.

Hun skulle være datter af Kirsten Iversdatter og således barnebarn af Iver Gregersen Hemmet.

Bodil skulle jfr. mine optegnelse blive gift med en Hans Lauritsen, avlskarl på Slumstrup og derved kommer min slægtsben ind idet jeg er efterkommer af Bodil og Hans' søn Laurits. som var gift 4 gange og mine aner stammer fra 3. ægteskab.

Hilsen Lilian

Arne Feldborg

#73
Bodil er også nævnt i en kort bemærkning i Carl Langholz "Præsteslægten Hemmet i fem led". PHT 1985:

Christen Jespersen Kierkegaards ældste søn skulle naturligt opkaldes efter
hans fader, hvilket også skete ved hans dåb 29. sept. 1706 i Sædding kirke, hvor
han fik navnet Jesper. 104 Blandt fadderne optræder den ovenfor nævnte Jesper
Steensig, som derfor med en vis ret kan antages at være hans fader. Blandt
fadderne for den næste søn, Michel, dbt. 25. okt. 1708, er Kiersten Iversdatter i
Sædding, altså følgelig barnets farmoder, der selv opkaldes ved datteren
Kierstens dåb 2. juli 1711. Endelig skal det nævnes, at søsterens mand, Christen
Knudsen, var fadder ved sønnen Peders dåb 19. okt. 1712.

Hvad angår søsteren Dorthe Elisabeth Jespersdatter, findes hun 17. maj 171 2
trolovet med Christen Skrædder (vielsen ikke indført i kirkebogen). Christen
Skrædder er givetvis identisk med Christen Knudsen. Denne blev begravet 5. nov.
1758, hans enke 22. jan. 1769, æt. 85 år, 7 mdr. 2 dage, altså * ca. 1673. 105
Blandt fadderne til deres søn Christen, dbt. 18. okt. 1713, er Christen
Kierchegaard, og ved deres søn Jespers dåb 10. febr. 1715 Ifver Jespersen soldat og
Karen Jespersdatter, »tienendis i Lem Præstegaard«, utvivlsomt morbroder og
moster. Blandt fadderne til sønnen Knud, døbt 10. nov. 1717, er igen morbroderen
Christen Kierchegaard, og ved den yngste søn Jesper (eller Ifver, læsningen er
ikke sikker), dbt. 10. jan. 1720, er Bodel Jespersdatter »tienendes i Fischbeck« ( i
Nørre Vium sogn), ganske givet en søster til moderen.

Det kan således konstateres, at der blandt fadderne var følgende: Jesper
Steensig (1706), Kiersten Ifversdatter (1708), Ifver Jespersen (1715), Karen
Jespersdatter (1715) og Bodil Jespersdatter (1720), givetvis Christen Jespersens
forældre og søskende.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Lidt nyt - måske:

Fra Brejl: http://www.brejl.dk/ribeting.html

28/4 1626. Jens Jensen i Bandsbøl tog dom på Kurt Hansens hus. Jens Jensen i Bandsbøl, på sin egen og afd. Jes Iversen i Houm [søn af Iver Thomsen] og Jens Iversen i Bandsbøl [var gift med Anne Iversdatter, datter af Iver Iversen Hemmet] deres arvingers vegne stævnede Kurt Hansen angående det hus han bor i, som hans afd. far Hans Hendrichsen guldsmed og hans afd. bror Terchel Hansen guldsmed havde pantsat til afd. Jes og Jens Iversønner. Der fremlægges et pantebrev af 1598.


Men Jens Iversen var vel gift med Anne Lasdatter, datter af Las Michelsen. men kunne han så være gift 2. gang med Iver Iversen Hemmet's datter ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Vera K. Madsen


Hej Christian.
Tak for forslaget - men Jens Iversen Bandsbøl blev i 2. æ.sk. i 1600 (Iflg. Hegelunds almanakoptegnelser)
gift med Hr. Iver Gregersens datter Anne. Hun var således søster til Iver Iversen Hemmet.

Hvem Jens Iversens første kone har været, er der forskellige teorier om, men ingen af disse teorier har - mig bekendt - kunnet dokumenteres. Hun har nok været beslægtet med Las Michelsen, men formodentlig ikke været hans datter.

Mvh Vera

Bjørn Sommer


I H. K. Kristensen, 1975: "Nørre Horne Herred", s. 266, står der følgende om JENS IVERSEN, Bandsbøl:
"Den 8 Juni 1600 blev præstens (= Iver Gregersen i Hemmet og Vium) datter ANNE (Iversdatter) gift med Jens Iversen, Bandsbøl. Han var studehandler, ejede flere bøndergårde, fik bl. a. 1601 en gård af METTE, IVER KJELDSENs enke, og han var pengeudlåner." (Navnene fremhævet af mig).

Kan Jens Iversen Bandsbøl evt. være søn af denne IVER KJELDSEN og METTE? Eller skal der tales om evt. slægtsskab på anden måde?

Med spændt opmærksomhed har jeg efterset, om Vera K. Madsen nævnte en datter af Jens Iversen Bandsbøl ved navn METTE, der kunne være opkaldt efter en farmor af dette navn.

Men udover at en af døtrenes navn er ukendt, er der tilsyneladende ingen data, der umiddelbart kan tale herfor - - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.



Bjørn Sommer


Følgende udskrift fra Ribe Bys Tingbog af Ejnar C. Larsen (Se Erik Brejl hjemmeside), viser, hvem Jens Iversen i Bandsbøl var søn af:

28/4 1626. Jens Jensen i Bandsbøl tog dom på Kurt Hansens hus. Jens Jensen i Bandsbøl, på sin egen og afd. Jes Iversen i Houm [søn af Iver Thomsen] og Jens Iversen i Bandsbøl [var gift med Anne Iversdatter, datter af Iver Iversen  (NB: skal være Gregersen!) Hemmet] deres arvingers vegne stævnede Kurt Hansen angående det hus han bor i, som hans afd. far Hans Hendrichsen guldsmed og hans afd. bror Terchel Hansen guldsmed havde pantsat til afd. Jes og Jens Iversønner. Der fremlægges et pantebrev af 1598.

Brødrene Jes Iversen i Houm og Jens Iversen i Bandsbøl var altså sønner af IVER THOMSEN i Houm. - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Vera K. Madsen


Hej Bjørn.
Jeg deler ubetinget din opfattelse af Jens Iversens herkomst :-)
Men nu er jeg lidt nysgerrig: Efternavnet Sommer? Er du efterkommer af Nr. Nebel/ Sdr. Bork Sommerslægten?
Mvh Vera

Bjørn Sommer

Nej! - Af CHRISTEN MADSEN SOMMER (1654-1720), Sognepræst i Sjelle, Skørring og Låsby Sogne, Framlev Herred, Århus Amt, fra 1679-1716 og Provst i Framlev Herred 1710-1720, og anden hustru IDE MARGRETHE OTTESDATTER HASLUND (ca. 1654-1728) igennem deres tredje søn SEIER CHRISTENSEN SOMMER.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Temmelig interessant og mystisk, historie.

Jeg mangler også nogle led og forbindelser - sådan gik det jo også når der kom flere koner på banen , nogle slet ikke figurerede som arvinger og så videre - historien gentager sig igen og igen.

Men jo mere man forsker, jo mere finder man som regel ud af, også.

Henvisningerne kan være god sommerlæsning.

God sommer
Lise  Østerberg Bahr


Egon Hansen

Hej Bjørn Sommer.
Navnet HASLUND bringer mig på banen igen. Jeg har en ane, Niels Hansen Haslund som omkring år 1800 for borgenskab i København, som øltapper, brændevinsbrænder og værtshusholder, men senere bliver portner på Frederiks Hospital.
Pm hans fortid ved jeg kun at der på hans første borgerskab står "fra Jylland"
Til syneladende er han ikke i familie med en samtidig HASLUND som er Feldbereder (garver) og Limfabrikør. i København
Mvh Egon Hansen

Bjørn Sommer

Kære Egon!

Der synes at være tale om den Øltapper NIELS HANSEN (f. ca. 1763), som ifølge folketællingen 1801 var beboer af Matr. 289 i København Sankt Annæ Øster Kvarter (1373. Familie).

Han var gift med ELISABETH MARGRETHE STYVE (f. ca. 1763) og der nævnes ingen hjemmeværende børn.

Kirkebogen for Haslund Sogn, Galten Herred, Randers Amt, er bevaret fra sent på året 1763 ff. -

Desværre er Niels Hansens dåb ikke noteret heri.

Men Haslund Kirkebog har s. 289 under Konfirmerede i Haslund 10/4 1779 noteret:

"nr. 2 NIELS HANSEN PERK, afg. HANS PERKs Enkes Søn i Haslund"

Det vil være et kvalifiseret gæt at denne konfirmand og øltapperen i København kan være samme person.

I S. Nygårds Sedler nævnes "forrige Kgl. Skovfoged ved Haslum Skov HANS NIELSEN PERK" (ca. 1689-1773, begr. 4/1 i Haslund).

Som far til konfirmanden fra 1779, NIELS HANSEN PERK, må han have været langt ældre end hans sidste kone, som var konfirmandens mor. - - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Vera K. Madsen


Hej. Hermed lidt til eventuelle studier i sommervarmen:

Jens Iversen Bandsbøls søn, Jens Jensen Bandsbøl, (Blæsbjerg), der døde o. 1662, var gift med Maren Davidsdatter, som efter alt at dømme har været søster til selvejerbonden Oluf Davidsen i Bandsbøl. Hvem sidstnævnte har været gift med, ved jeg ikke, men hans søn, David Olufsen, blev o. 1665 gift med Sidsel Sørensdatter Glud, der var datter af præsten, Søren Nielsen Glud og Kirsten Olufsdatter Roed.

I 1707 blev Jens Jensen Bandsbøls sønnesøn, Peder Jensen (Blæsbjerg), g. m. David Olufsens datter, Kirsten Davidsdatter. (i 3. led beslægtede) og bosat i Nr. Bork.
Nyt for mig er det så, at dette par også er blandt mine aner.

Kirsten Davidsdatter og Peder Jensen Blæsbjerg i Nr. Bork havde mindst 2 børn:
Margrethe Pedersdatter g.m. Lars Christensen Skytte (mine aner).
Børn:
Christen Larsen, g.m. Maren Larsdatter af Vestergård
Karen Larsdatter, g.m. Søren Larsen af Vestergård
Kirsten Larsdatter, g.m. Jesper Christensen Haurvig (mine aner)
Maren Larsdatter

Jens Pedersen Blæsbjerg g.m. Marie Ollesdatter.
Børn:
Peder Jensen, g.m. Karen Christensdatter (Chr. Blæsbjergs enke) (i 2. og 3. led beslægtede).
Chr. Jensen, g.m. Inger Clausdatter
Oluf/Ole Jensen, blev i 1784 g.m. Maren Larsdatter af Vestergård. (Enke efter Christen Larsen Skytte. Af ægteskabsbevillingen fremgår det, at Ole Jensen og Maren Larsdatters 1. mand har været søskendebørn).
David Jensen, døde vist som ung.
Kirsten Jensdatter, g.m. Jens Nielsen Smed.

Iøvrigt går min teori mere og mere ud på, at Jens Iversen Bandsbøls første kone, Anne Lasdatter, har haft noget med de tidlige Nørkjærgård-slægter at gøre.
Iflg. H.K. Kristensen: Om Toftum i Hemmet: 1573 svarer Chr. og Las Jensen i Totum 1 ørte byg til kronen af en eng under Nørkjærgård. Det må være deres gård, kronen i 1579 udlægger til Ribe Kapitel. Det siges nemlig om den, at den havde enge i Nørkjærgårds mark."
Anne kunne godt være en datter af denne Las Jensen, tænker jeg .... men nogen form for dokumentation har jeg desværre ikke :-)

Mvh Vera

Egon Hansen

Hej Bjørn.
Tak for din mail. Det kunne være spændende om vi kunne bevise at det var denne Niels Hansen Perk som kom til københavn,bare underligt at han efterlod "Perk" i Jylland.
Hvis han blev i Haslund til den første lægdsrulle kom, det varierede et par år fra sted til sted, jeg har fundet et par navne i Ulfborg i den såkaldte "ekstrasesseonsprotokol" i 1790.det var den gang alle lægdsrullerne var i tykke bind var samlet på læsesalen på Jagtvejen.
Men det er ikke min Niels Hansen Haslund i København du har funndet. Min blev gift i 1793 med Anne Sørensdatter og kom til at bo Adelgade 256. det ældste barn, Anne Cathrine Haslund blev døbt  31 jan 1796 i Trinitatis kirke (min ane).
I 1795 fik Niels Hansen fra Jylland borgerskab som brændevinsbrænder og 1801 var han værtshusholder i Adelgade 253 og i 1802, ved det sidste barns dåb var han Øltapper i Bad stuestræde.
!809 blev han ansat som portør på Frederiks Hospital, og var her til sin død i 1823.
Da jeg arbejdede med denne slægtslinie omkring 1990 havde jeg også en ide om at Niels Hansen fra Jylland kom fra Haslund, enten det ved Galten eller det ved Ålborg, men kunne ikke finde nogen Niels Hansen døbt, som nogenlunde passede, jeg havde et beregnet fødselsår 1761.
Jeg havde egentlig opgivet at finde ham, Jylland er jo stort!, men da jeg så så navnet "Haslund" i din forslægt tænkte jeg at det måske kunnne være fra en fjern slægtning han havde fået fat på navnet.
Med venlig hilsen
Egon

Christian Konstmann Autzen

Blot som input, nu da Blæsberg optræder:

Herfra: http://kkermit.dis-danmark.dk/jyske-reg-02.htm

71-90
Jens Jensen Blæsberg af Hemmet Mølle i Jylland, bevilling på ægteskab i forbudne led.
Bevilger og tillader, at Jens Jensen Blæsberg og Ingerborg Jepsdatter af Hemmet Mølle i vort land Nørre Jylland, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at hans moder og hendes fader skal være halvsødskende. Frederiksborg den 20 juni 1721.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Vera K. Madsen


Tak for indlægget, Christian.
Den Jens Jensen Blæsbjerg du nævner, blev gift i en sen alder. Han var født i 1671 og bror til føromtalte Peder Jensen Blæsbjerg, som i 1707 blev g.m. Kirsten Davidsdatter.

De har efter alt at dømme været oldebørn af Jens Iversen Bandsbøl og Anne Larsdatter og børnebørn af Jens Jensen Bandsbøl og Maren Davidsdatter, der omkring 1640 er blevet fæstere af Hemmet Mølle, og som i 1646 fæstede et bol kaldet Blesbierg.

Lidt udredning:
I 1664 blev Jens Jensen Blæsbjerg g.m. Else Christensdatter og fik børnene (alle sidenhen benævnt "Blæsbjerg"):
1. Anne Jensdatter, f. 1665, død s. å.
2. Christen Jensen, f. 1666, g.m. Barbara Bertelsdatter, Nordenå.
3. Peder Jensen, f. 1668, blev i 1707 g.m. Kirsten Davidsdatter (i 3. led beslægtet). Bosat i Nr. Bork
    En sønnesøn, Ole Jensen, købte i 1789 sin ½-gård til selveje (Vestergård i Nr. Bork - den gamle    herredsfogedgård).
4. Jens Jensen, f. 1671, blev i 1721 g.m. Kirsten Jepsdatter (hans mor og hendes far var ½-søskende).
    En søn, Peder Jensen, f. 1732 blev g.m. Apelone Hansdatter og blev gårdmand på Holmen i Nr. Bork (Holmgård, på den gamle Nørkjærgårds område).
5. Anne Jensdatter, f. 1673, g.m. Peder Jensen, Pagård i Hemmet.
6. Maren Jensdatter, f. 1677, g.m. NN i Nordenå.
7. Johanne Jensdatter, f. 1680
8. Søren Jensen er ikke fundet døbt i KB, men ved vielsen i 1710 er han benævnt "Blæsbjerg". Blev g.m. Kirsten Christensdatter af Toftum i Hemmet. De var bosat i Nr. Bork.

Efterkommerne af "Blæsbjerg'erne" i Nr. Bork giftede sig i vid udstrækning med hinanden. Det ser ud som om de er søgt tilbage til nogle af de gamle slægtsgårde i sognet. De mange ægteskabsbevillinger har også været med til at kaste lys over (nogle af) slægtssammenhængene.

Mvh Vera