Karen Nielsdatters 2. ægteskab, 1844. Sørup, Buderup Sogn, Hornum, Ålborg

Startet af Grethe Østergaard Nielsen, 19 Jan 2014 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Grethe Østergaard Nielsen

Hvem er Karen Nieldatter gift med i sit 2. ægteskab? Jeg håber I kan hjælpe mig – både med mysteriet om ægteskab og med at læse hele teksten på vielsen.

Venlig hilsen Grethe


Første ægteskab 1832
Jens Andersen, hjemmedøbt 18. september 1803 i Manstrup. KB 1733-1813 Buderup Sogn, Hornum Herred, Ålborg Amt. Opslag 62.
Karen Nielsdatter, hjemmedøbt 25. september 1806 i Sørup. KB 1813-1840 Buderup, Hornum, Ålborg. Opslag 65.
Jens og Karen vies 25. november 1832 i Buderup kirke. KB 1813-1840 Buderup, Hornum, Ålborg. Opslag79 nr. 3.
Jens Andersen dør 15. juni 1844, Sørup, i en alder af 41 år af brysttærring. KB 1840-1854 Buderup, Hornum, Ålborg. Opslag 91 nr. 9.

Andet ægteskab 1844
Herefter gifter Karen Nielsdatter sig igen. Jeg har for et år siden fundet et giftermål med Christen Larsen, født i Dall Sogn. Jeg kan ikke læse alt vedr. brud og brudgom, men vielsen skulle være foregået 16. februar 1844 og det er jo 4 mdr.  før Jens dør ?????
I dag har jeg igen set på samme opslag i KB og nu er Karen gift med Søren Andersen, den 13. oktober 1844, ankommen fra Østerhornum (Øster Hornum) Sogn.

FT for 1845 Buderup, Hornum, Ålborg. Opslag 13 figurerer Karen og Christen + 5 børn.
Hvem er Karen Nielsdatter egentlig gift med ?

Gitte Johansen

Aalborg, Hornum, Buderup, Sørup Bye, en Gaard, 2, FT-1845, A8346

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Karen Nielsdatter    38    enke       Gaardmands Enke   her i Sognet
Chresten Larsen    33    ugift       Hendes forlovede   Dall Aalborg amt
Anders Jensen    15    ugift       hendes Barn   her i Sognet
Else Marie Jensdatter    12    ugift       hendes Barn   her i Sognet
Jakobine Jensdatter    8    ugift       hendes Barn   her i Sognet
Niels Chrestian Jensen    6    ugift       hendes Barn   her i Sognet
Jensine Jensdatter    1    ugift       hendes Barn   her i Sognet
Wilads Chrestensen    36    ugift       Tjenestekarl   her i Sognet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#2
Deres vielse i Buderup (Søren Andersen) bliver da vist ikke til noget.

Den står sidst i 1844, opslag 62. Ingen dato for vielse, men der står noget i anmærkninger, jeg ikke kan tyde.


Christen Larsen og Karen bliver gift i 1845, 16. februar. Der står godt nok 1845 længere nede, men dato passer med 1845.

Er nok skrevet ind sidst i 1844.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Østergaard Nielsen

Hej Gitte
Tak for dine svar, som jeg sætter stor pris på.

Ang. Søren Andersen har du ret. Jeg kan heller ikke læse det hele, men der et  noget, der tyder på problemer og som du skriver, så er der ingen dato på.
Her er noget af oversættelsen: Efter der var lyst til ægteskab første gang,   ---   ---   brudgommen og forloverne   ---   og forlangte, at ingen   ---   ---   tillysning   ---  finde sted, da parterne fandt ---   ---   by----.

Det kan fint passe at bryllup med Christen Larsen er 1845, da FT kalder C.L. hendes forlovede og optællingen er jo 1. februar 1845. Her er de stadig bosiddende i Sørup.

I vielses-notatet er både Christen og Karens beskæftigelse nævnt. Er det "bondehåndtering" der står?

Hos Karen nævnes, hun er enke efter afdøde gårdmand J.ens Andersen af Sørup og   ---   for gården. Kan du tyde det?

FT i 1850 er familien væk og jeg har søgt i Dall, Øster Hornum og Buderup Sogn uden resultat. Da Jens Andersen var gårdmand må Karen jo have en gård og den rejser man vel ikke fra, med mindre 2. ægtemand kan byde på noget bedre. Er det bare at søge i alle sogne i en omkreds af Sørup, Buderup Sogn.

Gitte Johansen

Hej Grethe

Jeg er ikke god til tydning, så jeg synes, du skal lægge det til tydning i Hjælp til tydning. De er bare rigtig dygtige der.


Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Hornum, Veggerby, Lille Hjeds, et Huus, 74, FT-1850, A4583
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Lasen    38    Gift       Huuseier, Huusfader   Dahl Sogn Aalborg Amt
Karen Nielsdatter    44    Gift       hans Kone   Buderup Sogn Aalborg Amt
Niels Christian Jensen    11    -       deres Børn   Buderup Sogn Aalborg Amt
Jensine Jensen    6    -       deres Børn   Buderup Sogn Aalborg Amt
Hanne Christensen    4    -       deres Børn   her i Sognet
Bolette Kirstine Christensen    1    -       deres Børn   her i Sognet



Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Grethe Østergaard Nielsen

Ja, undskyld, jeg spørger så meget, men nummeret A4583 - er det et vigtigt nummer at have med i kildeangivelser.

Gitte Johansen

Det tror jeg ikke.

Jeg mener, det er noget, de bruger, når de renskriver, men det kan være, der er en, der ved det bedre end mig??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


John Nielsen

Hej

A4583 er filnavnet og referencen hos DDA på netop den FT afskrift.

Hilsen John Nielsen

Grethe Østergaard Nielsen

Måske er jeg faldet af i et sving :), men jeg kan ikke finde nogen steder hvor nummeret er.
Ved søgning på SA i Folketælling, 1850, Veggerby, så kommer der en side op "/data/folketaelling/FT 1850/O3033.
Hvor ser jeg dette henne+

Gitte Johansen

Det jeg har givet dig har jeg fundet her

http://www.ddd.dda.dk

Det er afskrevne folketællinger.


I 1850, Veggerby er de på opslag 16.

Der kan du ikke se det nummer.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Østergaard Nielsen

Jeg havde glemt, at jeg kunne søge på den måde. Det er faktisk nemt. takker