Skjødegaard,Bække sogn Anst Herred

Startet af poul erik henriksen, 28 Jan 2014 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

poul erik henriksen

Jeg søger oplysninger om Skjødegaard - Ejelav Skjødegaard, Bække, Anst Herred, Ribe amt, fra omkring 1700 - 1850.

Jeg kan oplyse følgende:

Min Tiptipoldemor Mette Jensdatter af Skjødegaard er født 1774.

Min Tipoldefar Peder Pederse født 7 maj 1811 Vorbasse sogn død 7 maj 1859 Aadum sogn ringkøbing amt, havde Skjødegaard indtil ca.1850


Venlig hilsen

Poul erik Henriksen

poulerikhenriksen75@gmail.com
Venlig hilsen
Poul Erik Henriksen, Esbjerg
poulerikhenriksen75@gmail.com

Else Skovbo Jensen

Du kan læse lidt om gården i TRAP for Ribe amt, under Bække sogn.

På Slægtsgårdsarkivet på Gl. Estrup, har vi( jeg er en af de frivillige medarbejdere) avisudklip om gården. Hvor gammelt dette er, ved jeg ikke, men vil gerne kigge efter i morgen, når vi har åbent.
www.slaegtsgaardsforeningen.dk

Hvis du kun interesserer dig for gården til ca. 1850, er vores udklip næppe relevant.


mvh
Else

Hans Mikkelsen

Her er hvad la Cour skriver om gården i 'Danske Gaarde' II. samling


Skjødegaard, Bække Sogn. Postforb. og St.: Lunderskov, hvortil c. 18½ Km. Tlf. 24 over Bække Central. Gaarden ligger c. 26 Km. fra nærmeste Købstad, Kolding. Nuværende Ejer: Nikolai Poul Høyrup, som overtog Gaarden 1. Novbr. 1892, er født paa Ejendommen 7. juli 1862 og gift med Kirsten Jepsen Skjøde, født paa Hjortegaard i Veerst 3. juni 1864.

Matr.-Nr. la m. fl. af Skjødegaard, Hartkorn 4 Tdr. 2 Skpr. 2 Fdkr. 2½ Alb. Ejendomsskyld 38,000 Kr. Brandassurance . for Hovedb. 6,550 Kr., for Avlsb: 17,423 Kr. Gaardens samlede Areal 280 Tdr. Ld., deraf Ager 149, Eng 20, Mose 25, Skov 28, Hede 55, Have og Gaardsplads 3. Af Agermarken drives 60 Tdr. Ld. i en 7 Marksdrift med Helbrak, l Roeafgrøde og 2 Græsmarker; 77 Tdr. Ld. drives i en anden 7 Marksdrift med Helbrak, 1 Roeafgrøde og 3 Græsmarker; Resten henligger i vedvarende Græs i tre Indhegninger. jordens Bonitet er paa 60 Tdr. Ld. Lermuld paa blandet Underlag af Ler, Grus og Sand og paa Resten moseagtig Muld paa Underlag af Sand og Grus. Besætningen bestaar af 26 Malkekøer foruden 20 Stkr. Ungkvæg og Kalve, 2 Tyre, 6 Heste samt 4 Plage og Føl. Sidste Aar solgtes c. 50 Fedesvin. Kvægbesætningen, der er af rød dansk Race, vedligeholdes ved eget Tillæg.

S k j ø d e g a a r d siges at have været kgl. Schæferigaard og hørte til det »Livgeding«, som Kong Christian d. 3.'s Enkedronning, Dorthea, havde under Koldinghus. Ved Enkedronningens Død 1571 nedlagdes formentlig Schæferiet, men oprettedes dog igen 1584 af Kong Frederik d. 2. for atter at blive nedlagt i 1633, hvorefter Gaarden bortfæstedes. Den ældst kendte Ejer er Jens Skjøde, der havde Gaarden i Begyndelsen af det 19. Aarhundrede, og som 1826 solgte til Landinspektør Jens Rebsdorff, efter hvem Svigersønnen, Christian Müller fra Dallerup, fik Ejendommen, som han 1850 solgte til Premierløjtnant v. Lytzen, af hvem Thomas Høyrup købte i 1853; han overdrog 1892 Gaarden til sin Søn, den nuværende Ejer.

Gaarden ligger paa sin oprindelige Plads c. 3 3/4 Km. N. for Bække By; den ligger højt i Terrænet, der over Markerne er jævnt mod S. og let bølgeformet mod N. Hovedb. er opført 1833 i Grundmur med Straatag og har en lav Frontespice over Hovedfløjen. Avlsb. er opførte i Grundmur med Tage af Straa og Pap. Engen ligger i Marken Ø. for Gaarden og er Kultureng af jævn god Beskaffenhed. Skoven ligger umiddelbart S. og V. for Gaaden og har Bestand af Gran og lidt El.

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen

Jytte Rauh

Kære Poul Erik!

Skødegaard og dens historie er flere gange omtalt i bogen Bække Sogn af John Kvist udgivet af Historisk Udvalg for Bække Sogn 1936. Dit bibliotek kan sikkert skaffe bogen.

Mvh
Jytte Rauh