Moeskjær - Holbæk Sogn, Randers Amt. Hvoraf kommer navnet?

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 28 Jan 2014 - 18:23

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

En gren af farmors aner kom fra Rougsø Herred på Djursland.

Nogle af disse hed Moeskjær til efternavn (med forskellige stavevariationer)

Den ældste af de aner som jeg har fundet med dette efternavn er Niels Sørensen Moeskiær, født 1757 i Holbæk Sogn, Rougsted Herred, Randers - som ældste barn af Søren Nielsen, kaldet Landsoldat ved brylluppet (Ca. 1720-1794) og Kirsten Baltzersdatter (Ca. 1725-1793), af Udby Sogn. Kirkebogen for Holbæk/Udby sogne starter først 1731.

Jeg funderer over, hvor efternavnet Moeskjær kommer ind, siden at navnet er gennemgående i kirkebogen ved hans børns dåb og deres gøren og laden i kirkebogen. Navnet er ikke nævnt ved forældrene og heller ikke ved hans egen dåb.
Det er som om han tager navnet til sig.

Jeg har set et par ældre Moeskjær'er i kirkebøgerne, uden at jeg kan se en familiemæssig forbindelse.

Kan nogen hjælpe - eller evt. kender til slægten??

Mange hilsner
Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birthe Nørskov Bonde

Tak for det...
Her kunne nok være en forklaring.
Muligvis har den gode Niels været i tjeneste på netop den mølle. Desværre har det været før til- og afgangslisterne.

Men sjovt nok har flere af hans efterkommere været i tjeneste på møller rundt omkring. En af dem - min farmors mor - var møller på Stevnstrup Mølle.
Niels selv var tjenestekarl/daglejer indtil sin død som 74 årig.

Mvh.
Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)