Godshollændere

Startet af Inger Buchard, 06 Feb 2014 - 21:08

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Indtastningen af de danske godshollændere/-mejerister
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Holl%C3%A6nder
er nået til bogstav H

I kan bladre rundt i navnene A-G (+ nogle flere) på
http://www.online-ofb.de/famlist.php?ofb=hollaender_daenemark&b=B&lang=de&modus=

Databasen er organiseret som en Orts-Familien-Buch, dvs. er en del af det projekt, der handler om indtastede kirkebøger, se
http://www.online-ofb.de/
Systemet indeholder en mulighed for sammenligning mellem de forskellige databaser, og hvis der altså er mulige sammenfald med personer i de ganske få OFB i Slesvig-Holsten og Mecklenborg, vil det blive markeret.

Databasen bygger på Joachim Memmerts uafsluttede projekt Holländer in Dänemark II. Bind I er udkommet og indeholder godshollændere i Østsønderjylland og på Ærø.
Det er også årsagen til, at erhvervsbetegnelser o.l. er oversat til tysk. I kan læse teksten i originalen, men for tyske slægtsforskere er det en stor hjælp at se, hvor i det sociale system deres udvandrede slægtninge tjente deres brød.
Der er i databasen henvisninger til de øvrige hefter om godshollændere, Joachim Memmert nåede at udgive før han døde i slutningen af 2012

De danske slægtsforskere, der har hjemmesider med hollændere eller har været aktive med spørgsmål i DIS-Forum gennem tiden, har bidraget væsentligt til indholdet af databasen. Tak for det - en stor hjælp, for det er en erhvervsgruppe, der flyttede meget rundt - også mellem landsdelene - og er utrolig svær at opstøve. Derfor er fadderlisterne også indtastede, selv om de indeholder personer, der ikke er godshollændere. Via fadderlisterne kan man spore hollænderens vandring gennem geografien; ofte blev dåben udsat over et halvt år, for at de rigtige faddere kunne samles.

Alle forslag til rettelser og supplerende bemærkninger sendes til mig

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Didriksen

Hej Inger!

Tak for de fine link, det var da lige noget jeg kunne bruge  :D

Jeg har MICHEL JACOB KAYSEN i min anerække.
I den forbindelse har jeg en rettelse: Han er død i Tved Mols, opslag 109 1837, ikke Handbjerg som der står, det var hans anden kone der døde i Handbjerg 1863.

Hans datter Dorthea Kjerstine Kaysen *6.1.1818 ~ 17.3.1842 med Jens Christian Jacobsen *2.9.1818 "Kirkhus" i Handbjerg de fik nok kun et barn, jeg har kun fundet Hedvig Kirstine Jensen (min ane 21) *31.7.1842 opslag 36.

Har du brug for flere oplysninger om familien må du sige til!

Kan man på nettet finde noget om Michaels forældre i Schleswig?
Asmus Kaysen og Margarethe Ølgaard (Oelgard) Bigigs? har hendes død i Thorning 1808 opslag 147.

Venlig hilsen
Kirsten

Inger Buchard

Asmus Kaysen og Margarete Oelgaard Bigigs får 8 børn på Godset Rundhof i Esgrus sogn mellem  1747 og 1757
Asmus Kaysen dør 22.12.1770 på Rundhof, Esgrus, 64 år 9 måneder 8 dage gammel
Hvor Kaysen-navnet kommer fra, ved jeg ikke, men da der findes et udmærket fornavn Kay/Cay, er det vel oprindelsen. Bigigs er noget mere sært; i FT 1803 er der Bigigs syd for Flensborg, men jeg tror, den far, der er nævnt, Gosch Bigigs, er af hollandsk afstamning.

De mange søskendes fødsler kan du ret hurtigt finde på mikrokortene over Esgrus sogn på nærmeste landsarkiv

Og tusind tak for rettelsen; du må gerne komme med flere.

Jeg går ikke videre i generationerne, hvis erhvervet ligger langt fra hollænder-erhvervet. Derfor har jeg ikke noteret lærer Jens Chr. Jacobsens eventuelle børn.

mvh
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Eli Lothardt Dahl

Hej Inger

Jeg har set på "dine" hollændere, især på mine (DAHL). Der er 35, hvoraf de 33 er mine.

Jeg fandt en oplysning, som jeg ikke havde i forvejen. Jeg fandt også mange rettelser og tilføjelser ;)

Mine oplysninger ligger på DIS hjemmeside under medlemmer med egen hjemmeside (8159). Men det er vel nemmere for dig, hvis jeg sender dig en efterslægtsliste fra Mathias Clausen Dahl?

Så vidt jeg ved, er der kun to rigtige hollændere blandt de opførte (Jens Claudius Dahl og Carl Martinus Dahl), medens resten er familie.

Eli August Dahl er født i Ramme 1. juli 1849. Moderen dør i barselssengen, og Eli August bliver sat i pleje hos afdødes bror i Hunstrup i Thisted.  Afdødes bror er Johan Christian Steen, som også er hollænder. Barnet dør 8. feb. 1850.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Inger Buchard

Kunne du ikke sende en mail med navnene på de personer, hvor der er fejl - så finder jeg oplysningerne på din hjemmeside.
Men jeg lægger ikke alle efterkommere ud i OFB'en - kun så langt, der er noget, der ligner mejerierhverv på spil og kun til slutningen af 1800-tallet, max.
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

Hej Inger

Jeg har en hollænder i min slægt, som jeg ikke kan se fremgår af siden.

Det drejer sig om min 6 x tipoldefar Rasmus Antoni Funch:
Han skulle have været på Guds Gave ved Marstal til ca. 1740.
Hjortholm på Langeland i 1741 og 1743.
Biskopstorp 1743
Fårevejle fra 1748.

Du kan se mine oplysninger om ham og slægten på min hjemmeside boejesen.dk. Slå ham op i databasen i navneregistret. Han er født 1695 og død 1768. Skulle være født i Stenberg, Angel, Gelting som søn af Asmus Anthon Funch.

Jeg har ikke så mange oplysninger om ham, men skulle du støde på flere, hører jeg da gerne fra dig :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Eli Lothardt Dahl

Hej Inger

jeg tror, du har misforstået mit svar. Når jeg skrev tilføjelser, var det tilføjelser til de personer, du har på din liste. Jeg synes, du er gået meget langt ud, men det er dit valg.

Jeg har sendt dig en liste, hvor jeg har fjernet de overskydende personer, hvorfor nummereringen ikke passer. Jeg har også medtaget biografier, det er kun til din orientering.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Inger Buchard

=> Peter Bøjesen
Jeg har Funch i Memmerts noter, men ikke checket i KB og din hjemmeside endnu. Tak for henvisningen.
Udgangspunktet er Ærø, som Memmerts første hefte dækker, men her nævnes familien ikke
Det jeg har, stammer fra en DIS-Danmark-diskussion, dvs. sikkert fra dig, og drejer sig om (Rasmus Antoni) Gudsgave, Fårevejle og Fodslette + (Peter Anton Funch) Skrøbelev og Fårevejle

De kommer med i næste opdatering

=> Eli Dahl
Tak for den fremsendte. Det indgår i bearbejdningen; måske skal jeg indskrænke antallet af efterkommere. Jeg har af og til skullet helt op omkring 1900 for at finde sikre oplysninger om oprindelse, enten i FT eller dødsindførsler, og har derfor taget alle vedhængende oplysninger med, men normalt slutter jeg omkr. 1880.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Bøjesen Jensen

Hej Inger.
Ja, jeg tror vi har skrevet sammen en gang før omkring Funch-familien. Har desværre ikke kunnet komme videre med familien, da det jo kniber lidt med adgangen til arkivalier fra tiden før Ærø.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Anne Marie Holck

Inger, spændende projekt :)Jeg har en lille rettelse: Tistrup, Randers må være Tirstrup. Fejlen findes også i sammenhæng med Høegholm.

Inger Buchard

Fint - jeg retter straks. Hvor er det godt med andre øjne

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Didriksen

Hej Inger!

Er Michael Jacob Kaysen's mor, Madam Oelgard ?
I KB opslag 147 Torning Viborg står der "Hun døde den 17.12.1808 x x som Moder til 8 børn,
36 børnebørn og 84 Børnebørns børn.

Kan se Asmus dør 1770 og fire af børnene er født efter, 1779, 1781, 1782 og 1786??
Margrethe Oelgard Bigigs skulle efter KB være født i 1715. Hvis det er hendes børn skulle
hun være 76 da hun fødte sidste barn 1786 Margretha Sophia ? :-\  Noget af en sensation  ;D.

Noget har jeg misforstået!

På personlisten står der ved Anna Sophia at hun er født 1782 men død i 1769.

Venlig hilsen
Kirsten

Inger Buchard


Er Michael Jacob Kaysen's mor, Madam Oelgard ?
I KB opslag 147 Torning Viborg står der "Hun døde den 17.12.1808 x x som Moder til 8 børn,
36 børnebørn og 84 Børnebørns børn

Iflg. mine noter er han født af Oelgaard 01.05.1757 i Esgrus

Kan se Asmus dør 1770 og fire af børnene er født efter, 1779, 1781, 1782 og 1786??
De 4 børn, jeg har noteret, er født mellem 1750 og 1757
De 4 datoer, du nævner, dækker fire børn af Christian August Kaysen
Hvor er de sidste fire børn sat til at være børn af Oelgard Bigigs og Asmus Kaysen?

På personlisten står der ved Anna Sophia at hun er født 1782 men død i 1769.
Det retter jeg straks til 1869
Tak for rettelsen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jytte Rauh

Hej Inger!

Et interessant projekt, og jeg skulle da lige se, om der var nogle "kendte" på listen. Det var der, idet jeg faldt over Johan Clausen gift med Karen Wiikmann (Wichmann), som var min tip-tip-oldefars bror. Jeg har en del oplysninger om ham og sender dig dem som en udskrift. Håber, du kan bruge dem på den måde. Det undrer mig blot, at han er opført under hollændere, da han var købmand i Nakskov med købmandsforretning på torvet.

mvh
Jytte Rauh

Inger Buchard

#14
=> Jytte Rauh
Han er nævnt (som købmand), fordi hans kone er fadder til hollænderbarnets Marie Christine Daniels dåb i Græshave 1805. Jeg vil jo ikke nævne hustruer som faddere uden at defineres deres sociale placering. Databasen drejer sig også om at beskrive netværk via fadder-listerne.
Og tak på forhånd for materialet. Jeg ser, hvad der er tæt nok på hollændererhvervet til at blive medtaget - og jeg retter Wiikmann til Wichmann; det navn forekommer flere gange i databasen, blot med nn som fornavn. Jeg har ikke nærlæst den del af Memmerts manuskript endnu og vil sikkert senere kunne definere personerne nærmere

Inger

PS
Dine og de øvrige kommentarer bliver brugt indirekte, når jeg skriver den dansksprogede forside til
http://www.online-ofb.de/hollaender_daenemark/index.php?lang=de
Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Didriksen

Hej Inger!

Det er mig der har taget det som en selvfølge at alle børn født i Rundhof Esgrus, var Asmus og Margrethes  :-\. De fire sidste var børnebørn  ;D. Det har jeg rettet i mine papirer, tak for det.

Du skriver lærer Jens Christian Jacobsen? Jeg har ham som Husmand ?.
(Det er ham der er gift med Dorthea Kjerstine Kaysen * 1818 i Tved Mølle)

Vil du ha' oplysninger om:
Johan Nicolai Andersen Winding "Ærkebiskoppen" af Mols og hans kone Sophiea Magdalena Olesdatter Falch. Jeg har 10 børn til parret.

Gjessing opslag 1775-1813 ved Hans Jacobs dåb, står der nogle flere Hollændere, de kommer fra Meilgaard og Steenholt, jeg ved ikke om det er noget du kan bruge.

Venlig hilsen
Kirsten

Kirsten Didriksen

Hej igen!

Glemte opslags nr. 63   Gjessing 1775-1813.

Inger Buchard

Det var et godt tip, og jeg har ham allerede, men du har ret: jeg har ikke noteret hans faddere. De figurerer vist nok allesammen i databasen, men tilknytningen mangler altså
Det får jeg lavet med næste opdatering

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Inger Buchard.

Fint link!
Jeg kiggede efter min oldemor Christianes gudmor (1870 i Vindblæs) mejeriforpagterske Christiane Frederikke Henriette Ahlers på Trudsholm (Randers amt), og der var hun jo.
Som du kan se af titlen må hun have overtaget hvervet efter sin mand Carl Johann Christopher Ahlers' død i 1866.
Jeg ved ikke, hvor hyppige kvindelige "hollændere" har været?

VH Lisbeth Pallesgaard

Inger Buchard

#19
Jeg har et par stykker; det typiske er, at hustruen overtager titlen (og kontrakten?) sammen med en ældre søn, der ikke er myndig endnu. Alternativt ville hun gifte sig med en dygtig landmand, for hun var selv eksperten på det mejeri-faglige område. Kvæg- og markdrift kunne en landmand også finde ud af uden at komme fra en hollænderfamilie. Her er sikkert også årsagen til de efterhånden mange danske navne blandt hollænderne.

Har du et opslagsnummer med kilden til din oplysning?

Inger

PS
Jeg fandt hende i FT 1870 Kastbjerg, Gjerlev, Randers opsl. 4, og jeg kan se, at hun har antaget en slægtning som bestyrer - og hun er ikke noteret som hollænderske, men mølleforpagterske! Det er sært, når hendes afdøde mand var hollænder, men det har du måske en forklaring på?
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Jeg tjekkede min oldemors dåbsindførsel 6/6 1870 Vindblæs (ops. 52) - og der står klart mejeriforpagterske.
Ligeledes FT 1870 for Kastbjerg. Jeg undrer mig over vokalen, som skulle være et ø (mangler streg). Længere oppe i "Sørensen" er stregen over ø meget tydelig. Ligeledes ser l nr. 2 lidt mærkeligt ud.
Det lyder underligt, men står der "mælkeforpagterske" - de lavede vel andet end mælk :-)
Jeg har ikke undersøgt, om Trudsholm havde en mølle, men jeg ved, at der på Kastbjerg Å lå fire møller - et par af dem ikke langt fra Trudsholm.

Jeg har altid undret mig over, at min oldemors mor kom fra Dommerby ved Skive til egnen syd for Mariager Fjord, men mon ikke hun er "fulgt med" Ahlers familien. De boede på et tidspunkt i Højslev.

VH Lisbeth

Inger Buchard

Du har helt ret - der står 'mælkeforpagterske'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej Inger

Min hustrus tip-tip oldeforældre:

Skanderborg, Gjern, Hammel, Frijsenborg Hovedgaard, 4, den nye Mejeriegaard, 68, FT-1834, B6190
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jocum Ditleff Grell 54  Gift  Mejerieforpagter
Magdelene Chatrine Speth 39  Gift  hans Kone
Wilhelmine Therese Grell 18  Ugift  deres Børn
Augusta Shapine Grell 14  Ugift  deres Børn
Emilia Agnesse Grell 5  Ugiftderes Børn
Friderich Magnus Grell 16  Ugift  deres Børn

Ifølge ft. 1845 er Jocum og Magdalene født i Krampe, Lybeck Stift.
Sønnen Frederich Magnus overtog senere forpagtningen.

Mvh

Bendt Spendrup Mathiasen

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej Inger

Frederikke Juliane SASS er nævnt i Familiendatenbank, hun er også en af min hustrus aner.

Hendes forældre:
Bendix Sass, Kok og Møller ved Clausholm hovedgård. f. 30. okt. 1742 Bovenau, Holsten. d.3 mar. 1799, Clausholm mølle.
Hustru Kirstine Nielsdatter Lange

Bendix Sass forældre:

Heinrich Sass og Elsche Kühl

Mvh

Bendt Spendrup Mathiasen

Inger Buchard

Tusind tak. Jeg tager dine oplysninger med i databasen, men du må nok vente på en opdatering til efteråret

mvh
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

#25
... og så har redaktøren Herbert Juling just meddelt, at den nyeste opdatering af databasen er foretaget.
Her har jeg ryddet ud i mængden af faddere (især -sen-navne) uden familiær forbindelse til godshollænderne. I stedet er der optaget mange nye navne i databasen
http://www.online-ofb.de/hollaender_daenemark/index.php?lang=dk
Antallet af personer er derfor ikke vokset væsentligt: 4171
men de nævnte familier er i højere grad godshollændere: 1116

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Regelsen

Hej Inger

Hvis du kan bruge det!

Familie: Johan Heinrich Christian Jøhnk & Johanne Margrethe Hintz kom til Marie Magdalene
sogn 1859, de kom fra Mohsbjerg i Slesvig, han blev mejeribestyrer på Marienhof i
Ryomgård, der var familien til 1862, da rejste de til Skjødstrup, hvor han nu blev
mejeribestyrer på Vosnæsgård, omk. 1870 rejste familien til Havhusene i Hornslet
sogn, der er de i FT-1880, senere rejste de til Eskerod i Hornslet, der er han med
2. kone i FT-1890.
Venlig hilsen
regelsen

Inger Buchard

Det kan jeg; du kan se, at jeg ikke ved meget om ham på
http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=hollaender_daenemark&ID=I818&nachname=J%F6HNCK&lang=dk

Tak for oplysningerne
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Regelsen

Hej Inger

Hvis flere data - så:

http://gedbas.genealogy.net/person/show/1001412224

i samarbejde med Michael Jøhnk
Venlig hilsen
regelsen

Inger Buchard

Når jeg får rettet fejltagelsen og opdateret databasen (det bliver ikke med det første, desværre), vil OFB linke til GedBas og indtastede FT hos AGGSH, hvis navn og årstal passer (nogenlunde) sammen.

Har du flere indfald?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki