Christian Mathias Hjardemaal - Plantageejer på øen Vieques, Puerto Rico - Gift??

Startet af Kurt Eriksen, 14 Feb 2014 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

Jakob Ramlau

"Herrens Kværne maler langsomt, men meget fint.............."
Christian Mathias Hjardemaal optræder i Frederiksberg Kontraministerialbog hvor han i Opslag 159 i 1887 forventes viet til Dagmar Marie Emilie Erritzøe med Tilføjelsen: Vielsen skal finde Sted i Vieques i Vestindien.
Som ovenfor nævnt kan man i Folketællingerne for København se at hun er tilbage i Fædrelandet i 1889.
Men hvad har medført at Dagmar, hendes Moder og tvende Søstre ihvertfald siden 1885 har været Plejefamilie for Hjardemaals uægte Børn med Josefina Modeslo? Har det været en lang Forlovelse?? Og der skal nu meget til, for som forlovet at være Plejemoder for sin Tilkommendes uægte Børn???!!

Kurt Eriksen


Hej!

Mange tak for info.

Går ud fra, at Dagmar Marie Emilie Erritzøe aldrig nåede at blive gift med Christian Mathias Hjardemaal, idet denne - efter alt at dømme - døde i 1887:

http://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/06/1994HCBrodersen64-99.pdf

Så en eller anden aftale har der været angående børn og arv.

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Jakob Ramlau

Tillad mig at tvivle. Du har selv fundet en Amerikansk Folketælling fra 1910 hvor Josefina Modesto har en 14-aarig Datter med Navnet Hjardemaal. Selvfølgelig kan Christian Mathias have efterladt en fertil Genganger ---- men, men...................
Og saa maa vi jo ogsaa betvivle Sanddrueligheden for saavel Dagmar Marie Emilie som Kirkebogsføreren paa Frederiksberg: hun begraves som Enke efter Plantageejer o.s.v.
Og hvorfor skulde hun dog blive i Vieques fra 1887 til 1889 før hun vender hjem, hvis Ægteskabet ikke blev til noget? Jeg bygger her paa FT-1911 med Adressen Vesterbrogade 84 III hvor hun er Husmoder, med Børnene Fanny og Marie Josefine. Alle tre ankomne fra Vieques i 1889. Jeg medgiver at 7 og 9 kan forveksles, men betragt 7 i 72 for Marie Josephines Fødselsdato.
Men hun har ogsaa en Erritzøe Søster boende hos sig. Og jeg er lige ved at tro at hun ogsaa har været med i Vieques. Desværre har Folketællingssagsbehandlere været noget grove med Blyantsnumre.
"These are deep waters, Watson"

Jakob Ramlau

Saa fandt jeg FT-1901 med Familien, Frederiksberg Allé 60. Dagmar Marie Emilie Hjardemaal, en Søster og temmeligt mange Børn.
Og frem foralt, med sirlig Haandskrift tilføjet: "Min Mand i Vieques forsørger os" .

Saa de blev gift og Christian Mathias Hjardemaal er i live. Og sendte Penge hjem --- og Vieques var kommet under Amerikansk Styre efter 1898, Krigsbytte fra den Spansk-amerikanske Krig om Cuba.

Kurt Eriksen


Mange tak for info Jakob!

Manden har ergo fundet sig en dansk hustru til
at tage sig af sine mange børn, hvorefter han har
sendt denne samt børnene til Danmark, medens han
selv er blevet på Puerto Rico, som så i mellemtiden
er blevet overtaget af amerikanerne.

Hvis han ikke selv er vendt hjem til Danmark efter 1901,
så burde han være at finde som død på amerikanske lister.

En søn flyttede dog til UK, hvor han allerede i 1870 blev
gift med Eliza Agnes Read, så der kan han også havde været.

Den danske hustru har vel så kun været et par år på
Puerto Rico - et yderst mærkværdigt ægteskab - men der har
givet været en hel del at arve.

Hav en god weekend.

mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Det var naturligvis en broder til Christian Mathias
Hjardermaal, der blev gift 1870 i UK.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen

Det viser sig at Christian Mathias Hjardemaal døde 20 jul 1904 - 57 år - på Vieques:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/#avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A32be7118-1d7c-4be5-91e5-f4b3639d4431/query/christian%20mathias%20hjardemaal

Havde åbenbart været syg de sidste 10 år, og man oplyser intet om hans evt hustru.

mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Jakob Ramlau

Saa fandt jeg en lille Historie i "Kristeligt Dagblad". Jeg kunde ikke klare et Link, men googling med "kristeligt dagblad", lindhardt, vestindien vil nok finde Sagen. Det er selvfølgeligt rent og skært von Hörensagen --- men der antydes en Begrundelse for hvorfor just Enkefru Erritzøe skulde blive Plejemor. Der hentydes til en "Kaptajn" -- jeg har selv omtalt Rhederiet Brodersen i Flensborg. Men jeg er kommet paa andre (bedre?) Tanker.
Den ældste Datter, Signe Frederikke Marie E. opgives jo født i Haderslev 1852. I Kirkebog for Gammel Haderslev findes hun nu født 26-10-1850, Datter af Frederik Christian Erritzøe. Og denne blev gift 30-10-1845, ogsaa Gammel Haderslev. Han synes at være Underofficer i Kavalleriet. Saa hvis Lindhardt´s "Kaptajn" er korrekt kan han være steget i Graderne og været Officer i det Vestindiske Militair. Paa den anden Side er Vejen op fra Underofficer til Kaptajn ikke helt ligetil?
Men Kavalleri er jo fremragende til at patrouillere og kue Opsætsige --- saa Muligheden staar aaben.       

Kurt Eriksen

Lindhardt skriver:

Min fætters farmor var vokset op i Danmark, men født på Sankt Jan som datter af en dansk plantageejer. Matthias Hjardemaal hed han, så ved vi, hvor slægten er udgået fra. Han fik fem børn med sin kreolske husholderske, Josephine. De blev alle sendt til Frederiksberg for at vokse op på Grundtvigsvej hos en kaptajnsenke, han havde lovet at tage sig af. Det opfyldte han ved at betale hende for at tage sig af børnene.
Børnene har været godt to år, da de blev sendt af sted. Deres mor så dem aldrig igen, bortset fra en, som vendte tilbage til hende i en periode. Det var ikke ganske vellykket, formodentlig har de end ikke haft sprog sammen. Men han har sikkert besøgt dem, når han en sjælden gang kom til Danmark. En af de fem, Anna, blev min fætters farmor.
Livet på Frederiksberg var stille. Pigerne var kønne og vakte opmærksomhed som eksotisk fremmede, hvis de gik på gaden, så de blev holdt meget hjemme. Og de blev sky. Hvis nogen ville fotografere dem, satte de aviser for ansigtet. Jeg husker selv Anna som et venligt menneske, som jeg havde svært ved at komme i samtale med, måske fordi jeg havde lyst til at spørge om ting, som ikke kom mig ved. Måske fordi hun havde vænnet sig til at blive betragtet som en, der ikke fuldt hørte til, en uindbudt gæst. Jeg ved det ikke. Skyheden forplantede sig til hendes to sønner.
Jeg kan tænke det bedste om Matthias, at han har villet give sine børn et godt liv, holdt af sin Josephine, selvom også hun blev holdt fast i den (re-)producerende og servicerende rolle.
Jeg kan også tænke det værste, at han ikke ville have de mulatunger omkring sig og samvittighedsløst skilte børnene fra deres mor. Jeg har svært ved at forestille mig, hvad Josephine har tænkt. Hans gravsted har jeg set billeder af, hendes er så vidt, jeg ved, ikke kendt.

Men...

Friedric Christian Erritzøe var Korporal i 1 Dragon regiment i Slesvig - senere   Overvagtmester - har ikke set ham omtalt som Kaptajn.
Han blev 30 okt 1845 gift med Maria Jacobina Mortensen.
Hans fader Lauritz Nielsen Erritzøe var ligeledes Korporal.

mvh




Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen

Moderen Josefina Modesto ses her FT-1910 Vieques, Puerto Rico:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYBW-NGS?mode=g&i=26&cc=1727033

Hun er sammen med datteren Josefina Hjardemaal på 14 år.

Josefina Modesto ses frem til FT-1930, hvorefter hun forsvinder, og ser hende ikke i US
Death Index fra Puerto Rico.

mvh



Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen

Moderen Josefina Modesto ses her FT-1910 Vieques, Puerto Rico:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYBW-NGS?mode=g&i=26&cc=1727033

Hun er sammen med datteren Josefina Hjardemaal på 14 år.

Josefina Modesto ses frem til FT-1930, hvorefter hun forsvinder, og ser hende ikke i US
Death Index fra Puerto Rico.

mvh



Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Jakob Ramlau

Det er maaske lidt ude af en Tangent, men regelsen har jo fundet Agnes Elisa død som Enke efter Hermann Ludvig Hjardemaal 1886.Og i Bordeaux. Hun er maaske den Fru Hjardemaal der dukker op fra Frankrig til en Daab. Men hvordan gik det saa med Hermann Ludwig og hvornaa blev hun enket.
Ikke godt:
FT- 1880, Aarhus Amt, finder ham som Patient paa Sindssygeanstalten i Vejlby. Datidens Psykiatri havde ikke ret meget at byde paa, og han findes da ogsaa død allerede 15-5-1880 i Kontraministerialbogen for Sindsssygehospitalet Aarhus.
Han var jo den ældste Søn og muligvis i Gang med en Handelsuddannelse.
Hvis man gennemsøger Birkerøds Kirkebog finder man saa 31-5-1949 ugift Maria Josefine Hjardemaal død, benævnt fhv. Husbestyrerinde. Dødssted Brønsholmsdal -- det lød flot, men viser sig at være et Plejehjem.   

Kurt Eriksen

Rosekamp oplyser:

H. HJORTH-NIELSEN
DANSKE SAGFØRERE
1869 - 1919
UNDER LOVEN AF 26. MAJ 1868
(BESKIKKELSER UDFÆRDIGEDE I TIDEN 1. JAN. 1869 — 30. SEPT. 1919)
UDGIVET AF DET DANSKE SAGFØRERSAMFUND
J. JØRGENSEN & CO. — KØBENHAVN 1941
Digitaliseret af LFL's Bladfond 2010
Lay-out og udvikling: Erik Rosekamp


Gudmann, Frederik Carl Julius Emil, f. 11. Marts 1869 i Kbhvn., død 11. Marts 1932 i Kbhvn.; S. af Grosserer Frederik Carl Magnus O. og Hustru Anna Dall; g. 22. Apr. 1903 i Kbhvn. m. Helene Hjardemaal, f. 3. Juni 1875 paa Vieques; D. af Plantageejer Christian Mathias H. og Hustru Jesephina Madeslo. — 1887 Student fra Mariboes Skole 1894 cand. jur. Assistent i Østifternes Kreditforening. 28. Maj 1897-23. Aug. 1898 Fuldm. hos H.sagf. Sv. Høgsbro, 27. Apr. 1899-20. Febr. 1901 hos O.sagf. O. Heise; 1899-1902 Assistent i Finansministeriets 1. Revisionsdepartement. 6. Marts 1901 Overretssagfører; praktiserede i Kbhvn, til sin Død.

Gad vide hvornår Christian Mathias Hjardemaal så blev gift med Jesephina Madeslo?
...

Mange tak for info Jakob!

Så fik jeg Hermann Ludvig Hjardemaal på plads:

død 15 maj 1880 - 38 år -
beg 20 maj 1880

ses her:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=173483&side=123

Den ugifte Maria Josefine Hjardemaal havde jeg fundet, da hun blev begravet på samme kirkegård som søsteren Anna Hjardemaal - men tak alligevel.

mvh





Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Jo Leunbach

 Christian Mathias Hjardemaal.
Det er rigtig sjovt for mig at læse om Christian Mathias Hjardemaal. Han var min oldefar og
morfar til min far Jonathan Leunbach, som også bliver omtalt tilsidst i papirene
Er i andre, der skriver om ham også i familie med ham?.
Jeg har ikke dyrket slægtsforskning før, men har lige læst Mich Vraa`s bøger om de Vestindiske øer
og Ebbe Larsens bog : Den vestindiske arv. I begyndelse af den omtales familien Hjardemaal.
Mvh Jo Leunbach

Kurt Eriksen


Dagmar Marie Emilie Erritzø blev så gift med denne plantageejer ca 28 jul 1887 på øen Vieques,
Puerto Rico:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=203651&side=174

Hun må således være moder til Josefina Hjardemaal født ca 1896.

Christian Mathias Hjardemaal havde dog 5 børn i forvejen, men eftersom han kaldes ungkarl ved
indførslen i KB for Frederiksberg, har han åbenbart ikke været gift tidligere.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Ak ja – billedet - som ses på nettet af disse 6 børn – forekommer mig noget mystisk, idet det viser
2 sønner og 4 døtre, hvor familien kun havde 1 søn og 5 døtre.

Ydermere er børnenes tøj mærkværdigt – for ikke at tale om deres hudfarve.

Men der blev heldigvis taget et foto i 1892 i København af Hoffotograf J. Petersen på Strøget af de 5
børn, som blev sendt til Danmark. Den sidste datter blev åbenbart i Vestindien, og hun ses FT-1910
Boende sammen med Josephina Modesto -60 år, og datteren Josephina Hjardemaal – 14 år:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYBW-NGS?i=26&cc=1727033

Billedet fra 1892?

Aner ikke hvordan man vedhæfter dette, men hvis nogen er interesseret, kan jeg sende det som
mail til vedkommende.

Send mig blot en mail.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Valdemar Hjardemaal – født 02 jan 1877 – Ingeniør.

Det fremgår af Danske Arbejdsledere og Korsørslægter at han var gift med Hanna Carlsson.

Hvor og hvornår fandt den vielse sted?

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com



Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Kurt Eriksen

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Niels Jørgen Nicolajsen Hjardemaal (1743-1815) Handelsbetjent

Gift 16 mar 1774 Selde

Christine Margrethe Sørensdatter Raun (1754-1822)

9 børn – hvoraf Nicoline født ca 1795 iflg FT-1801 Ålborg:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Uden Øster Port, , 528 158 Familie, FT-1801, B6100
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Hiardemaal     53     Gift     Hosbonde     Betinter      
Christine M. Raun     47     Gift     hans Kone           
Anne Ewad Hiardemaal     23     Ugift     deres Datter           
Anne Magrethe     18     Ugift     deres Datter           
Nicoline     6     Ugift     deres Datter           
Christen     12     Ugift     deres Søn        

Peder Hjardemaal

Født 26 jan 1791
Døbt 13 mar 1791 Budolfi:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=172995&side=140

Kan ikke se omtalte Nicoline?

Hvor er hun født?

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Dette skifte driller:

jordemoder Hjardemaal i Vindekilde    d.26 Dec 1851  pg 198 209
CH:      Birthe Sophie Hjardemaal = Anders Pedersen hmd i Bjergbye
         Ane Dorthe Hjardemaal = Jacob Jacobsen hmd i Faareveile
         Johanne Hedevig Hjardemaal = Ferdinand Michelsen gmd i Hagested
         Peter Hjardemaal hmd i Engelstrup
[Dragsholm Birk, Holbek - skiftpr; Book 5 1847-1859; FHL film 41135]

Gemalen og faderen til børnene må være Poul Nielsen Hjardemaal (1752-1822) Skoleholder i Hørve, og den afdøde må være Johanne Marie Dahl (1771-1851) Jordemoder.

Der burde derfor være én søn mere Niels Elias Hjardemaal – døbt 1802 – men han må så være død.

Problemet er så, hvem der er fader til Poul Nielsen Hjardemaal fra 1752 – ser umiddelbart ingen passende på tavlen.

Alle info desangående modtages gerne.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Skoleholderen Poul/Povel Nielsen Hjardemaal må have været gift 3 gange.

Første gang med Dorthe Cathrine Boyesen – død 17 sep 1797 – bgr 28 sep 1797 Ordrup – 52 år –
Se nr 24:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149982&side=202

Anden gang 08 dec 1798 med Louise Wram – død 15 mar 1799 – bgr skærtorsdag 21 mar 1799 Ordrup – 26 år –
Se nr 9:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149982&side=203

1 søn Friderich Christian Poulsen Hjardemaal

Døbt 07 okt 1798
Se nr 23:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=203721&side=249

Tredje gang med Johanne Marie Dahl – død 31 dec 1851 – bgr 09 jan 1852 – 80 år –
Se nr 11:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149987&side=324

Hvor mange børn vides ikke endnu.

Men...

Niels Hjardemaal

Født 22 nov 1806 Hørve
Døbt 25 nov 1806

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=152094&side=46

En Christen Nielsen Hjardemaal deltager?

Hvem er nu det?

Mvh


http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=152094&side=46




Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Skiftet efter Poul Nielsen Hjardemaal foregik 10 mar 1822:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=131397&side=97

og skiftet blev afsluttet 10 sep 1822:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=131397&side=101

Blev dog ikke klogere på hans fødsel og forældre af den grund.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Niels Christensen Hjardemaal – Prokurator/Forpagter/Godsejer

Gift med Adelheid Aletha Johansdatter Rasbech, som var gift (1) Rasmus Pedersen Ruberg – Forpagter.

Hjardemaal blev åbenbart senere ejer af Kanestraum:

http://oddso.nvg.org/nsh/vn-kanestraum.html

Spørgsmålet er hvem der er hans moder?

Hvis han som opgivet på nettet er født 1645 hedder moderen Anna Jensdatter.
Hvis han derimod er født efter 1647 hedder moderen Magdalene Edvardsdatter Meyer.

Hvor og hvornår døde han mon?
Alle info er velkomne.

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene