1801Niels Briand de Crévécoeur,f.1766 ,801 Kaptajn i 1.Jyske Infanterireg.Århus

Startet af Gianni Gorgone, 16 Feb 2014 - 19:32

Forrige emne - Næste emne

Gianni Gorgone

Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe mig. Niels Briand de Crévécoeur,f.1766 ? FT 1801 i Skolegade, Århus, hvor der står, han er kaptajn i 1.Jydske Infanteriregiment. Er der nogen, der har kendskab til ham? Hvem er hans forældre? Og hvad blev der af ham?
Venlig hilsen
Lise Gorgone

Elsebeth K. Kristiansen

#1
Hej

måske en bror, får de lige mens jeg leder videre, du har den måske

http://www.ddd.dda.dk/asp/vis_husstand.asp

og familie:

http://www.ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH


Gianni Gorgone

Hej,

De, der står på Nettet, mange af dem har jeg selv været med til at oplyse om. Og i Århus, hvor der bor Frédéric Othon, der er stiftmedicus. Han har nogle børn, der også står på Nygårds sedler, og jeg kan ikke finde ham i kirkebøgerne. (Han bliver også kaldt Frederik Otto BdC). Jeg har kun den oplysning, at han er født i 1766, og bor i Skolegade i 1801. Det er alt. Jeg vil blive dybt taknemmelig, hvis der er nogle, der kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Lise Gorgone

Inger Toudal


Niels er ikke søn af Frederik Otto Briand (de Crevecoeur), se

2378 Otte Briand, assessor og doktor i Århus. 27.7.1776, fol.13B.
E: Martha Schurmann. LV: P[eder Efraim Pedersen] Monrad, stiftsprovst i Århus. B: Anne 24, Frederikke 22, Filibert Ottesdatter 19, Ulrikke Marie 17, Isak 15. FM: morbror Christian Conrad Schurmann i Katvad Mølle [i Vejerslev sogn], Markus Mørch Galten i Århus.

- sakset fra Erik Brejls skifteuddrag på http://www.brejl.dk/arhus.html

Frederik Ottos begravelse: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=48715&sort=e


Hans Friderich Briand de Crevecoeur bliver gift i Århus 1802 med Sire Sophie Marie Sukow:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=48718&sort=e

Men hvorfor ses han så ikke i FT-1801 for Århus? For han er der jo allerede i 1787:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, , Wester Gade, 562, FT-1787, A2012
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Gotfrid Gustav Klem    25    u       løjtnant ved 3. Musquteer Compagni    
Friderich Mytzen    35    u       soldat ved 2. Grenader Compagni    
Frid. Wilhelm von Mourier    20    u       secondløjtnant ved 4. Compagni    
Hans Briand de Crevcloe    25    u       secondløjtnant ved 6. Compagni    
Jacob Comiss    42    u       korporal ved 3. Compagni    
Johan Thoma    48    u       soldat ved 3. Compagni    
Hinrich Werner    23    u       soldat ved 3. Compagni    
Johan Zimmermann    28    u       soldat ved 3. Compagni

Mon der skulle der have stået Hans i FT-1801 i stedet for Niels, der er Capitain ved 1ste Jydske Inf: Regiment:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=27381#27381,2919588

I så fald er alderen ikke korrekt.

Måske kunne stambøgerne på Rigsarkivet afsløre, hvem denne Niels er, eller om han overhovedet har eksisteret:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/stamboger_og_stamkort_-_en_vejledning


Hans Friderich er født i Rendsburg, hvilket ses i Enkekassen på http://www.fogsgaard.org/index.php/2013-11-01-14-49-57/sogindskyder

6488
Hans Friderich Briand de Crevecoeur Capitaine og Comp. Chef ved det 1. Jydske Infanteri Regiment
Født: 17-08-1762 Rendsburg   Stempelmærke: Holsten
Død: 03-09-1827
Notat: Dåbsattest i RA.

Hustru:
Policenummer:  6488
Pensionspolice oprettet:     26-07-1802
Årlig Pension:     200     Indbetalt:  0    Afdragsordning:  963
Sire Sophie Marie Suckow
Født: 07-06-1776 Middelfart   Stempelmærke: Danmark
Død: 14-12-1846
Notat: Dåbsattest i RA.

Ifølge informationerne på bl.a. http://skeel.info/getperson.php?personID=I11721&tree=ks og http://da.wikipedia.org/wiki/Briand_de_Cr%C3%A8vec%C5%93ur skulle Hans Friderich alias Jean Frederic (der døde i Thisted) være ugift,
men det stemmer ikke overens med oplysningerne i Enkekassen. Måske efterlod han sig ingen børn, jf.

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Klostergade, Nr 815, , 1159, FT-1834, B3334
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Sire Sophia Marie Buan    57    Enke       Majorinde, har Pension    
Jensine Sophia Suchou    19    Ugift       Pleiedatter    
Ane Kirstine Suchou    9    Ugift       Pleiedatter    
Ane Birgithe Nielsen    18    Ugift       Tienestepige

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Frederiksgade, 605, 1, FT-1845, A2013
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Sine Sophie Marie Brien De Brevcius    68    Enke       lever af pension    Middelfart*
Sine Brien    30    Ugift       hendes plejedatter    Hals, Ålborg
Stine Suchou    20    Ugift       hendes broderdatter    Randers
* Kommentar: Fødeamt: Middelfart Noter: født Suchou,1842 Assens a Ajourført: 29-04-92

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Regelsen

Hej

Anne Susanne de Brian de Crevecoeur var mor til Leopold .... des Campeaux, han dør
30.04.1803 i Kbh. (Trin) - i skiftet 29.04


Århus Dom: Isac døbt 25.11.1761, død 17.10.1832 i Ryslinge (Fyn), søn af F.O.B & Martha S.
(Isac ~ med Anna Margrethe Borgen (dt. af Borgen/Haar) (Ejer af Krumstrup i Ryslinge)
Venlig hilsen
regelsen

Gianni Gorgone

Hej Inger og Regelsen,

Tak for alle Jeres oplysninger. Jeg mangler kun Niels til min bog. Og det kunne jo være, at han på et senere tidspunkt havde fået børn, der så var efterkommere af. Under Morten Clausen på Nettet, står der noget om hele familien, og det har jeg selv været med til at give ham. Men lad os håbe, at der er nogen anden, der ser det. Men jeg var alligevel glad for Jeres oplysninger.
Venlig Hilsen
Lise

Inger Toudal

Hej Lise

Måske har du disse oplysninger i forvejen, men for en sikkerheds skyld:

Nygårds seddel med Frederik Otto Briands børn, døbt i Århus Domkirke:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=48708&sort=e

Jeg har et par tilføjelser til denne oversigt over børnene:

http://www.mortenclausen.dk/GEDHT/fam037xx/fam03722.htm

Det ser ud til, at Anna f. 1752 er husjomfru i København ved FT-1801:

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Matr. 254, 1157, FT-1801, A5033
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Lorentz N. Fallesen    44    Gift    Huusbond    Kapellan Frue K    
Lovise (Luisa) Poulsen    51    Gift    hans Kone       
Christian Felthusen    38    Ugift    Tienestefolk    Gaardkarl    
Johanne Olsdatter    31    Ugift    Tienestefolk    Tj.Pige    
Luisa (Lovise ?) Poulsen    22    Ugift    konens Broderdatter       
Johanne Elisa Rotbøl    30    Ugift    Logerende    Egne Midler    
Anna Breand    49    Ugift    -    Husjomfru    
Catharine Wilstrup    30    Ugift    Tjenestepige       
Adam Wedell    18    Ugift    Logerende    Baron    
Peter Holm    36    Ugift    Logerende    Cand.Theol.

- og at Frederiche f. 1754 døde 1816 i Odense og blev begravet fra Sct Knuds Kirke:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/odense-praestearkiv-navneregister-til-viede-og-doede-1646-1891/1640/221/0.75

Major Briand de Crevecoeurs enke Sire Sophie Marie f. Sukow døde 1846 i Århus:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=367271&sort=e

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gianni Gorgone

Hej Inger,

Tak for dine oplysninger. De var gode, men desværre havde jeg dem i forvejen. det er kun Niels (hvis han har eksisteret), jeg mangler. Ellers må turen til sidst gå til Rigsarkivet. Men tak til de, der har bidraget med oplysninger om familien.
hilsen
Lise Gorgone

Gianni Gorgone

Hej,

Nu har jeg købt svaret fra Rigsarkivet. Han eksisterer ikke, de kan ikke finde ham. Så det må være
Hans (en bror) f.1762, hvor der er fejl i folketællingen fra 1801.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Gianni Gorgone

Hej,
Jeg har dags dato ikke fået fundet Niels på RA. Og arkivaren kunne heller ikke. Så det må være en fejl i FT 1801, der har misforstået hans efternavn, der var stavet forkert. Er der en, der har læst om ham siden?
Mange venlige hilsener
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Troer i ikke med mig, at Niels Crevecraux fra Ft.1801 Århus By, er den samme som Crévécoeur?
Hilsen
Lise

Lise Gorgone

I 1800tallet var der en kendt general Niels Briand de Crévécour i yskland, det står på Ancestrycom, og
en i Frankrig. Men ingen født 1766. Kan I hjælpe?
Lise Gorgone

Lise Gorgone


Lise Gorgone

I 1900 tallet, var der i Tyskland en kendt general Niels Briand de Crévecoeur. Der blev som min født en Niels BdC. Kan det være ham? Oplysningen har jeg fra Ancestrycom, hvor han figurerede. Så han var meget arbejdsom i begyndelsen, og der har været skrevet så meget om ham. Hvem vil/kan hjælpe mig? Tak til den der kan.
Venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Niels ligger i garnisonering i Århus i 1808, hvor han er kaptajn. 1.Jyske Livregiment 1747-1790.
Er der en, der vil hjælpe mig? På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
Lise Gorgone

Randi Ottosen


Lise Gorgone

Hej Randi,

Tak for din viste interesse. Det mærkelige er, at andre medlemmer er der skrevet om i Hirsch & Hirsch.
Men Niels er ikke nævnt. De fleste er ikke døbt de Crévecour, og den nævnte Isaac var ikke herre til
Crévecoeur i Aigre, Poitou-Charente, Deux-Sevrés, Frankrig. Det var ejet af familien i 4 år, og retten til navnet var dermed slut.Sønnerne var kun døbt Briand.

Familien kom til Danmark i 1720, og da var Isaac uden penge.I Königsberg, Prøjsen (Kaliningrad, Rusland)
hed han kun Briand.
Niels kan være et barnebarn til ham, da der var to ugifte sønner uden kendt afkom.

Jeg har sammen med Chantal Laurent brugt tre mdr. med at gennemgå de franske og engelske arkiver.
Familien var ikke adelig, og deres såkaldte våbenskjold var kopieret fra en fransk fætter.

Hvis du ser under Emmanuel Briand de Crévecoeur, kan du se, at han var døbt Prytz.
En Prytz var gift med genealogen Lengnick, der bragte alle de forkerte nyheder til torvs.
Jeg har skrevet rundt til de forskellige instanser, så alt forkert ikke går videre.


Isaac Francois BdC havde mange ref.sager til Tyske Kancelli, da hans børn ikke opførte sig, som man ønskede det. En deserterede, en fik to børn med en tysk fætter, der blev beordret til at gifte sig med hende.
Hans børn blev født i 1730'erne i Citadels ki, hvor de royale var faddere.
Ellers boede de i Tyskland med deres forældre.

De dukker nok op lidt efter lidt, efterhånden som de kommer på Nettet i Tyskland.

Tillykke med Guldmedaljen i Håndbold i Rio her til aften. Det kan vi være stolte af.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone


Arne Lago von Kappelgaard

Hej Lise Gorgone!
Jeg skal ikke kloge mig på Briand de Crévecoeur, men kigger man i bogen "Haandbog over den ikke naturaliserede Adel" fra 1933, s.10-12, så står der følgende: "Ældgammel Adelslægt, der fører sin stamtavle tilbage til Jean B., som ca.1360 var Statssekretær hos Kong Edward IIIs søn, den sorte Prins."

Den første i Danmark var en Isaac BdC til Krumstrup, f.1761, d.17.10.1832 på Krumstrup. Han havde 3 sønner: Anders BdC, f.17.7.1800 på Krumstrup, Gebhard BdC, f.22.12.1804 på Krumstrup og Frederik Jørgen BdC, f.31.10.1808 på Krumstrup.

Gebhard havde datteren Antonia Betzy Philiberta BdC, f.15.6.1848 Ydernæs og gift med oberstløjtnant Holger Prytz, og deres søn Emmanuel fik ved kgl.bevilling af 26. maj 1905 tilladelse til at føre familienavnet BdC.

Frederik Jørgen havde sønnen Peter Heinrich BdC (fætter til ovennævnte Antonia), f.18.1.1844 Nørre Søby.

Slægten er også registreret i "Vaabenførende slægter i Danmark", bd.2, s.229230.

med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Lise

Eftersom Niels Briand de Crevecouer var officer i den danske hær er det muligt at han kan findes i

Hirsch :  Norske og Danske officer 16-- op til 1848.

Jeg har fundet adskillige aner i dette værk

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Lise Gorgone

Hej Elizabeth og Arne,

Tak for jeres interesse og med spørgsmål til en mulig ane.
Vi var en gruppe på 4: Christian Rimbault, Bordeaux, Birthe Jensen, Odense, og jegv selv, der hjalp hinanden med fælles rødder, og de sidste var Zoe Ericksson, f.BdC i Californie, der desværre ikke ville lytte
til os, men skrev en bog om familien. Den kan desværre ikke bruges i dag, da hun har brugt de urigtige
oplysninger, da vi andre tre ikke havde været i stand til at finde frem til en så URGAMMEL ADELIG familie.

Så I år henvendte jeg mig til en FRIENDLY HELPER, der satte mig i forbindelse med Chantal Laurent i Connecticut, der havde franske rødder, og der også havde Briands i familien. Christian i Bordeaux, døde desværre, og derfor kom vi til at miste vores engelsk oversættende ven.

Først vil jeg lige svare dig Elizabeth. Desværre står Niels ikke i Hirsch og Hirsch. Det havde været dejligt.
Jeg har været igennem alle danske kirkebøger over hele landet, der eksisterede på den tid. Blev ikke
fundet. Alle, fra A-Z i Hirsch, har jeg set igennem, da familien i ddd.dda.dk ofte er skrevet forkert.

Til dig Arne. Jeg har Lengnicks optegnelser fra 1856, Hertugen af Blossacs brev, at familien var så gammel,
Den ikke naturaliserede adel, en kopi fra Håndskriftssamlingen. Men det er bygget på en løgn.
Issac Briand, der ankom til Danmark var ikke Herre til Crevecoeur, da det ikke var i familiens eje mere, og
man ikke havde ret til titlen, der gik videre til den nye ejer.Så kom tiden, hvor det var slut med adelen.

I januar i år tjekkede jeg The English Connection, hvor de ikke eksisterede. Briand er en kendt familie fra
Nordfrankrig, og den engelske stammede fra en ganske alm. familie, der kom godt frem. Det må vores
uheldige helte have kendt til.  Men de kom bare ikke fra os.Vi har også gjort noget andet. Isaac Briand, der flygter fra Poitou, skulle have været tilbage på sit "slot" midt i de værste oprør, og det kan ikke passe. Maisonen var solgt, broderen flygtet, og hans hustru solgte det. Jeg har beviserne for det med tak til Chantal. Isaac, der er farfar til Arnes omtalte Isach Briand til Krumstrup, har vi fulgt hans vej fra Poitoi til København, som er omtalt i de danske bøger. Han skulle have været professor som 18årig. Fremmelig ung mand. Men meget er urigtigt, og vi mangler at få svar fra nogle universiteter i Letland og Tyskland.

Isach Briands far Frederic Othon fra Aarhus, kaldt Frederik Otto i hans fars embedsmands ansøgning, bruger faderen de Crévecoeur. Fre´deric bruger det første gang selv ved sit bryllup. Isachs børn fra
Krumstrup, Ryslinge, Gudme Hrd., Svendborg Amt brugte det ikke til sine børn. FTer fra den periode har
det ikke med, og er heller i KBer, selvom det florer på Nettet, hos de, der har kopieret. Jeg skrev til RA, fordi jeg ville gerne søge, om deres tilladelse til at føre navnet. Svaret var, at dengang kunne man bare bede præsten om det. Sikkert for gode ord og betaling.

Finn Holbek slettede de forkerte, og det gjorde DAA også. Bl.a. Morten Clausen er på vej med det.
Lengnick på Nettet har fået en hvid seddel over. Den kendte Nils G. Bartholdy var jeg også i kontakt med.

Kontreadmiralen, der gerne ville skifte navn, havde ansat en Chrstian Cloos fra Frederikshavn til at
korrespondere med en ansat arkivar Richmond fra La Rochelle, der i 1907 skriver til ham, at alle arkiver,
biblioteker og bøger om adelen er blevet gennemgået, uden noget er dukket op. Ingen kender til
sammensætningen af BdC. Kontreadmiralen gemte svarene langt væk, og ingen hørte til dem senere,
før jeg fandt dem i Spanien, og bragte dem med hjem. Glemte dem, tog dem frem igen, og så startede
det interessante.

Man kan læse om familien i bl.a.Dorothea Biehls erindringer,der nu er på Nettet, en biblioteksbog
74.6 Colding Th.:Miniature - og emaillemalere i Danmark 1600-1850 s.69 mindre kunstnere.
Der kan findes noter til de forskelige kgl. kasser og Partikulærkassen, hvor de har betalt for familiens
frembringelser. Ingen af de 7 havde haft uddannelse udi malerkunsten, men alligevel må have haft
en kopi med fra et familiemedlems våbenskjold fra 1698. Det, der er i Hirsch & Hirsch og i DAA er
en tillempelse, der intet har med virkeligheden at gøre. Men flot er det. Fra 1990 til 2002 brugte jeg uanede timer på RA mange gange om ugen, for at finde frem til rødderne. Arne, du kender sikkert også
til Beauchet Filleau i Frankrig, hvis du har været igennem fransk adel. Ham har jeg også et brev fra.
Skriv aldrig af fra Roskildehistorier, hvor der er så mange fine våbenskjold til min familie.
Det var kun en søn af Isaac Briand:Thomas Briand, der blev gift med en Arenfeldt, der kunne hæve familien.

Arnauld Briand fra o.1520 var gift med Louise Paziot. Familien var en lang slægt af advokater.

Ingen havde tænkt sig, at Internettet ville blive opfundet, og det urigtige vile komme for en dag.
Hvad skulle vi andre gøre uden? Advarsler om ikke at kopiere fra andre, er der skrevet meget om mange gange, og jeg tjekker altid selv de kber, der er tilgængelige i ind og udland.

Nu skulle det så være på plads, men jeg vil fremover være modtagelig for nye inputs, der kan bringe mit
team videre med vores 4 manglende Briander. Så hvis nogen støder på noget interessant, må de endelig skrive, og det vil vi være taknemmelige for. Man skal aldrig give op. Hvis man har tålmodighed til det,
skal det nok dukke op på Nettet (i udlandet).

Med venlig hilsen
Lise Gorgone