søgning i lægdsruller

Startet af Birthe Elise Jespersen, 21 Feb 2014 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Birthe Elise Jespersen

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at søge i lægdsrullerne? Jeg kan godt gå ind på dem, men ikke åbne og venstre kolonne kører bare helt vildt frem og tilbage, jeg har læst i alle de gode hjælpemidler, der ligger, men jeg er noget frustreret, jeg kan ikke få det til at virke.
Birthe

Bent Jørgensen

Hej Birthe Elise
Jeg har selv haft problemer med lægdsrullerne.
De virkede ikke ordentligt i Google Chrome brovseren.
I stedet for at bruge en masse tid på at finde ud af hvad der er galt benytter jeg mig af Firefox, der kan hentes gratis på nettet.
Det virker fint i mit tilfælde.
Med venlig hilsen
Bent J

Claus Nissen

Hej Brithe Elise

Jeg forstår ikke helt hvilke problemer du har med Lægdsrullerne

Jeg benytter mest Google Chrome browseren (og windows 8) og jeg har ikke være ude for problemer
med søgning i lægdsruller.

Jeg har heller ingen problemer hvis jeg benytter Internet Explorer browseren.

For at hjælpe dig videre, kunne du så ikke beskrive hvilke problemer du løber ind i.

NB: Det eneste jeg er forundret over at at man ikke selv kan bestemme bredden på venstre kolonne når man søger i lægdsrullerne, det irriterer mig hver gang jeg benytter disse.
 
mvh

Claus

Peter Mikkelsen

Hej Birthe
Lægdsrullen fungerer også fint i Explorer 11, som jeg selv primært bruger, men sikkert også med andre browsere som Google Crom og Firefox.

Du går ind under pågældende amt og dernæst under årstallet for hovedrullen i venstre kolonne. Hovedrullen åbnes, når du klikker på årstallet, men jeg har bemærket, at der også åbnes det årstal, jeg allerede står i, så du skal være opmærksom på, at du kommer tilbage i den korrekte hovedrulle. Ander åbnede ruller kan lukkes igen, blot ved at klikke på årstallet.

I nogle amter, eks. Aalborg, er der forrest et register over numrene på lægderne, og så er det blot et spørgsmål om at finde pågældende sogn. Du navigerer på siden ved at styre med venstre musetast nede, og hvis siden går fast, så klik en ekstra gang.

Håber det lykkes og venlig hilsen
Peter Mikkelsen