Hvor/hvornår er Richard Millgaard konfirmeret? (forv. Aarhus Vor Frue 1922)

Startet af Margrethe Krogh Thusgaard, 23 Feb 2014 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

Margrethe Krogh Thusgaard

Kære Forum
Mon nogen kan hjælpe mig med at finde min fars konfirmation?

Han var søn af skræddermester Lars Millgaard og hustru, dameskrædderinde Karen Millgaard.

Min far:
Navn: Richard Louis Millgaard  
Født: 19.6.1908 Ryesgade 24 Aarhus
Døbt: 12.7.1908 Aarhus vor Frue Kirke (KB Aarhus-Hasle-Aarhus Vor Frue opsl. 32 p. 31 nr. 106)
Konfirmeret?

Familien tog i september 1903 efternavnet Millgaard i stedet for min farfars slægtsnavn Jørgensen. De flyttede fra Odense til Ryesgade 24 i 1903, og i 1916 købte min farfar ejendommen Ryesgade 10. Det forklarer til dels de skiftende adresser.

I et tidsrum var min farmor imidlertid flyttet fra min farfar og boede i Odensegade med børnene, men hvornår det skete, og hvornår hun flyttede tilbage, ved jeg ikke. Jeg har dog fundet adressen ved min fasters  konfirmation i Aarhus Sct. Pauls Kirke 1912

Min fars søskende:
Valborg Rosetta Millgaard
Født 18.7.1899 i Odense
Døbt i Odense Sct. Knud
Konfirmeret 12.10.1913 (KB Aarhus-Hasle-Aarhus Sct. Pauls 1912-17 K opsl. 182 nr. 53) Adressen er Odensegade 18, Aarhus

Harry Reinhold Millgaard
Født 17.9.1901 i Odense
Døbt i Odense Sct. Knud
Konfirmeret 10.10.1915 (KB Aarhus-Hasle-Aarhus Sct. Pauls 1912-17 K opsl. 104 nr. 103) Adressen er Ryesgade 24, Aarhus

Med mit kendskab til min far har jeg svært ved at forestille mig, at han ikke skulle være konfirmeret. Han tog sin religion meget alvorligt.

Jeg vil være meget glad for hjælp.

Venlig hilsen
Margrethe Krogh Thusgaard

Margrethe Krogh Thusgaard
8541 Skødstup
margrethe@thusgaard.com

Medlem nummer 17914

Knud Erik Balle

#1
Hej Margrethe

Det er lidt af et mysterium, som du lægger frem.

Familien Millgaard boede i Ryesgade 10 både i FT 1921 og FT 1925. Richard Louis var der i begge FT.

Hans hjemsogn var Vor Frue i følge denne hjemmeside:
http://www.slaegt-aarhus.dk/forsk-i-aarhus/32-gader-og-sogne#l

Men konfirmationer kan/kunne også følge den aktuelle skole (fælles konfirmationsforberedelse).
En søn af en skræddermester med egen konfektionsforretning gik ikke nødvendigvis i den lokale folkeskole, som i dette tilfælde måtte være Brobjergskolen i Valdemarsgade/Frederiks Allé = Vor Frue sogn.

Ejendommen Ryesgade 24, som familien tidligere boede i, tilhørte Sankt Knuds Stiftelsen (Sankt Knuds skole i Ryesgade er/var katolsk). Men der var vel ikke katolske tendenser i familien Millgaard?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Inge Nissen

Hej

Jeg kiggede lidt i Århus vejvisere på hovedbiblioteket i dag for at se om familien eller moderen stod med en adresse i Odensegade eller andre steder, men jeg kunne kun finde personer med navnet Millgaard i Ryesgade. Fra 1906 Ryesgade 24 skræddermester L. Millgaard og La Premiere (Herreekvipering). 1921 bor skræddermester L. Millgaard i Ryesgade 10 og fra året efter står også La Premiere på denne adresse. L. Millgaard bor i stuen. 1929 bor der en guldsmed H. Millgaard på 3. sal. 1930 en skrædder H. Millgaard.

Så hvor Richard er konfirmeret?

Der var jo ikke så mange kirker i Århus i 1922, Sankt Johannes på Trøjborg fra 1905 og Sankt Lukas udskilles fra Sankt Pauls kirke i 1923.

Venlig hilsen Inge

Peter Kristiansen

Han kan jo også være borgerligt konfirmeret - det var populært i de større byer.
M.v.h. Peter Kristiansen

Margrethe Krogh Thusgaard

Kære Knud Erik, Inge og Peter, som svarede mig på spørgsmålet om, hvor og hvornår min far var konfirmeret.

Desværre er jeg ikke kommet det nærmere.
Borgerlig konfirmation? Far har aldrig selv talt om det. Derimod var han KFUM-spejder og gik højt op i korpsets ideologi.
Jeg har svært ved at forestille mig min far borgerligt konfirmeret, alle tre børn var døbt (min far i Vor Frue) og de to ældste konfirmeret i Vor Frue; men min farfar var Odd Fellow og min farmor Rebeccasøster, så måske...
Farfar blev begravet fra Odd Fellowpalæet med stor pomp og pragt har jeg hørt min far fortælle. Har de mon haft et "konfirmations"-ritual også? Det skal jeg have undersøgt.

Tak for jeres svar!
Venlig hilsen
Margrethe
Margrethe Krogh Thusgaard
8541 Skødstup
margrethe@thusgaard.com

Medlem nummer 17914