Forfædre til Christiane Charlotte Wilken eller Gelsted

Startet af Betina Kaltschmidt, 28 Feb 2014 - 18:54

Forrige emne - Næste emne

Betina Kaltschmidt

Hej alle.

Vil høre om nogen kunne hjælpe mig med at tyde to kirkebogsopslag eller hjælpe mig med yderligere oplysninger omkring Christiane Charlotte Wilken eller Gelsted:

Jeg har følgende oplysninger:

Hendes fødsel i Vor Frue, Sokkelund, København 1768-1784, opslag 245. Jeg er i tvivl om faderens navn, men læser det som Johan Maeser - er i tvivl om hvad der står, (mor Ana Thomasdatter). Kan nogen hjælpe? Er dog i tvivl om det er den rigtige Christiane Charlotte, men indtil videre er ovenstående den eneste Christiane Charlotte jeg har fundet født I København 1784-1785. Efternavnet harmonerer dog ikke med Wilken eller Gelsted, som jeg har fra datterens fødsel Johanne Marie Wilken Christianshavn Fængsel, Sokkelund, København 1813-1831, opslag 23, barn nr. 1 - har også brug for hjælp med tydning af hvad der står om forældrene, især faderens navn.

Jeg har fundet følgende oplysninger (fra folketællinger på ddd.dda.dk) om de to personer:

Folketælling 1840, København, København (Staden), Christianshavns Kvarter, Prinsensgade, Gaarden No. 290, 3. sal, 14, C9569:

navn, alder, civilstand, erhverv, fødested:
Christiane Charlotte Wilken, 55, enke, ernærer sig ved Haandarbejde
Niels Hemming Gjeldsted, 30, ugift, hendes søn, Arbejdsmand

Hvem er hun enke efter? Hvor skal jeg evt. søge? Jeg har prøvet alle mulige afskygninger af navnet, men det er ikke lykkedes mig, at finde match i FT 1787, 1801 og 1834 / ej heller på sønnen. Har heller ikke lige fundet sønnens eksakte fødselsdata/sogn.

Folketælling 1845, København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Kattesundet 114A, 1. sal, 14, C4240:

Blandt mange står hun nævnt:
Christiane Charlotte Wilken, 61, enke, Arrestant, Fabriksarbejder, København

Hvor skal/kan jeg søge om oplyninger om hvorfor hun er "Arrestant", hvad hun evt. blev dømt for og hvor lang straf hun fik?


Folketælling 1850, København, København (Staden), Christianshavns Kvarter, Christianshavn kvarter II, Dronningensgade 215 & 216, stuen, 1545, 14, C1881:

Christan Jensen, 39, gift, arbejdsmand og husfader, Tønning på Sælland (har jeg senere fundet ud af er Hagested, Tuse,Holbæk)
Johann Maria Gelsted, 30, Gift, hans kone, Kbhvn
Kristiane Carlotte Gelsted, 65, enke, hendes moder, Kbhvn
Karoline Amalie Jensen, 5, ugift, deres datter, Kbhvn
Fritz Harton Jensen, 3, ugift, deres sön, Kbhvn
Henrik Cals Jensen, 1, ugift, deres sön, Kbhvn

Jeg har  fundet vielsen af Christen Jensen og Johanne Marie Wilken i Vor Frelser, Sokkelund, København, 26. juni 1844 og jeg har fundet fødslerne af de tre børn (med de lidt anderledes navne der nu stod i kirkebøgerne). Jeg har også fundet navnet på Christen Jensens far (Jens Christensen), men kirkebogen nævner ikke moderens navn (opslag 230/1744-1814, Holbæk, Tuse, Hagested). Er der kun den langsommelige vej og se om der er andre fødte børn med samme far? Har checket FT 1834 og 1801 for at se om der var noget lignede, men umiddelbart har jeg ikke fundet noget).

Jeg har endnu heller ikke fundet ud af hvornår Christiane Charlotte, Christen Jensen og Johanne Marie Wilken er døde. Jeg syntes umiddelbart ikke jeg kan finde af at finde sogne via sogneportalen.dk . Sidste gang jeg "ser" Christiane Charlotte er ved folketællingen 1850 og sidste gang jeg "ser" Christen Jensen og Johanne Marie Wilken er ved FT 1855.

Jeg vil være taknemmelig for al den hjælp jeg kan få vedr. ovenstående.

Mvh
Betina Kaltschmidt

Hans Peter Christiansen

#1
Slettet
Mvh HP

Margrethe Winther

#2
Hej Betina,

Det er flere måneder siden, at du startede denne tråd, og du har måske allerede fundet de oplysninger, som jeg bringer her.

Jeg mener, at der må være tale om den sammen Christiane Charlotte Matthiasdatter, som blev gift med Niels Nielsen Gjeldsted den 8. maj 1808 i Garnisons Kirken, Sokkelund, København (1799-1814 OP142). Jeg har følgende børn:

1. Frederikke Dorthea Nielsdatter Gjeldsted, som er født 28. sept. 1808, døbt 23. okt. 1808 i Trinitatis Kirke, Sokkelund, København (1793-1811 OP247), viet 3. maj 1834 til Morten Andersen i Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg (1815-1840 OP485) og død 3. apr. 1889 i Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg (1882-1891 OP76)
2. Niels Hemming Gjelsted, født ca. 1811 i København, viet til Margrethe Pauline Geertzen den 4. aug. 1861 i København (oplysning fra FamilySearch)
3. Hans Peter Gjelsted, født 3. nov. 1812 i København, døbt 7. nov. 1812 i Kbh. Den Kgl. Fødselsstiftelse (1800-1813 OP479).

Niels Nielsen Gjeldsted dør ca. 1814 jf. Københavns Skiftekommission 1814 OP203. Jeg har endnu ikke fundet hans død og begravelse i en KB.

Christiane Charlotte får dernæst Johanne Marie den 5. aug. 1819 med Johan Nich (sådan som jeg kan tyde faderens navn i KB'en OP23).

Jeg har fundet en enke Christiane Gjelsted i Københavns Skiftekommission bind 1A – K 1853 OP183, som meget vel kunne være vores Christiane Charlotte.

I folketællingerne 1787 og 1801 har jeg fundet følgende personer, som kunne have en forbindelse med Christiane Charlotte, men det skal der naturligvis arbejdes videre med:

I FT 1787 findes en Mathias Wilken her:

København, København (Staden), Nørre Kvarter, , Teglgårdsstræde 210, 3, FT-1787, C0684
Navn, alder, stillig i husstand, erhverv, fødested:
Mathias Wilken, 53, Gift, Hosbond, Arbejsmand
Eve Kristine, 48, Gift, hans Kone
Jeg har dog ikke fundet, at de får børn efter 1778, hvor de har en Matthias Wilken til dåb i Sct. Petri Kirke. Og her hedder faderen Hans Mathias Wilcken.

I FT 1787 findes en "Christina" på 3 år her:

København, København (Staden), Nørre Kvarter, , Larslejsstræde 240 og 241, 7, FT-1787, C0684
Navn, alder, stillig i husstand, erhverv, fødested:
David Andersen, 51, Gift, Manden, Matros ved 1. Division 9. Compagnie
Dorthe Cathrine, 45, Gift, Konen
Christina, 3, Ugift, Et fattig Barn

I FT 1801 findes en Christiane Wilken på 17 år her:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 241, 1468, FT-1801
Navn, alder, stillig i husstand, erhverv, fødested:
Ole Olesen, 43, Gift, Huusbond, Haarskærer
Elsebeth Kirsback, 45, Gift, Hans Kone
Marie Frederikke [Olsen], 11, Ugift, deres Datter
Lovise Cathrine [Olsen]; 7, Ugift, deres Datter
Christian (Christiane ?) Wilken, 17, Ugift, Logerende, Syer For Folk

Mvh.
Margrethe Winther