"Bach ager", Thisted amt - hvor ligger det

Startet af Christian Konstmann Autzen, 07 Mar 2014 - 08:26

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Hvor ligger "Bach ager" i Thisted amt ?



Thisted Købstads Tingbog - 1673

....................

20. december.

..........................

Købebrev fra Christian Mortensen Lelius med sin kære hustrus råd, vilje og samtykke til Laurs Nielsen på markjord, Bach ager, vender med overende på Steen Koffue.

......................



Det er i forbindelse med min datters svigerfars Bach-slægt fra Thisted amt.

Jeg har fundet frem til ældst kendte Bach i hans (hoved-)linie, og det er Christen Pedersen Bach (generelt omtalt som Christen Bach), født ca. 1612, død september 1678 - 66 år gammel; Thisted amt, Hunderup herred, Skinnerup sogn, kirkebogen 1676 - 1810, opslag 241.

Christen Bach vil så være søn af en Peder Bach, nok født omkring 1580.

Bach-slægtsnavnet går igen i slægten lige fra denne Christen (Pedersen) Bach i 1600-tallet og op til i dag - og med hovedvægten på Skinnerup sogn i Hunderup herred i de første generationer. Bach-efterkommerne breder sig efterhånden fra Skinnerup sogn og ud i omliggende sogne.

Niels Bak Pedersen, født 1847 på Aasbjerggård i Nors sogn, Thisted amt, får den 24. marts 1906 navnebevis af By- og Herredsfogden i Thisted med efternavnet "Bak", og hedder herefter fremover Niels Bak, og dette efternavn benyttes så efterfølgende i familien.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jan Hedegaard Skov

Hej Christian,

Prøv at se på dette kort;

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=4808&mode=2&elav=0700651

I venstre side, lige til højre, hvor der står øster Wandet her står der Bak, Nør Bak Agre, Øster Bak.
Mon ikke det er der Bach Ager ligger.

Og hvis du ser på højre side af kortet og lidt ned, så står der Jens Ch. Bak ved Hønbierre. Mon det ikke er en af efterkommerne af din Bach?

Håber du kan bruge mit bud.

mvh

Jan H. Skov
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Christian Konstmann Autzen

Hej Jan

Tusind tak for oplysningerne og linket. - Og jeg tror, at du har fat i noget. Slægten Bach - hvilket slægtsnavn faktisk går igen i denne slægt gennem alle år fra 1600 til 2000.

Og min datters svigerfars aner har faktisk flere linier Bach, og nok tilbage til den Peder Bach, som kan følges til (formentlig) Skinnerup sogn i Thisted amt, født omkring år 1580; - en form for indgiftethed, dog uden at det var nødvendigt med kongelig tilladelser nogen steder.

PS: Man skal huske at bruge navigeringsknapperne for at kunne komme rundt på kortet.

Hilsen - og tak igen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.