Efterlysning slægt : via Theresienstadt, af Benno Politur , død 13.9.1944

Startet af Lise Østerberg Bahr, 12 Mar 2014 - 11:07

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Jeg kan ikke se mit gamle indlæg som jeg tidligere har kunnet - (indsæt gerne linket - den gamle tråd) .

Jeg har modtaget en henvendelse fra Frankrig af en dansk phd. studerende, der kan fortælle mig, at min farmor skrev et brev stilet til Adolf Hitler, om frigivelse af deres (vores) fam./ven Benno Politur, der var født i Warszawa 8.8.1872 og døde i Theresienstadt den 13.9.1944, og som på deportationstidspunktet, boede hos mine bedsteforældre, der via en delegation på besøg i Theresienstadt i 1944, havde en hilsen med til ham fra Danmark fra fam. Østerberg.

i.ø. blev Benno Politur dansk statsborger i 1923.

Der har åbenbart været kommunikation mellem fangerne i Theresienstadt og fam. slægt og venner, i Danmark under deponeringen, der er lavet film omkring, (ad. også. Horserød Lejren) Mosaisk kirkegård etc.

Hvordan finder man ud af hvilke personer, der var med i denne delegation  (Røde Kors og/eller ?)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.


Brevet fra min farmor, var et desperat forsøg på at få Benno Politur frigivet.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

Hej.

Mange tak Heidi, jeg forstår ikke "billedet" der kommer frem, når man søger gamle links på det gamle Dis Forum - tidl. kunne man bare trykke på linket - så kom tråden helt frem  :-\

MVH
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#4
Hej.

Har fundet en Warsaw Ghetto Database på internettet, hvor

der er oplistet Polske/jødiske overlevende  i

CKZP Weis sygn. 512, p. 36, Archiv Jewish Historical Institute, Warsaw.

Rozalia Politur født i 1876 boende i september 1939 i
Warzawa, Napoleona Square, og efter krigen i

Warzawa,
Dobra Street no. 2.

Måske nogle kender til hende, og om hun evt. var i familie med Benno Politur ?


adressen til:

Jewish Historical Institute, Tlomackie St. 3/5
00-090 Warsaw  og e-mail:

secretary@jewishinstitute@org.pl

hvis andre skulle være interesseret.

Min franske forbindelse nævner en kommende bog - om emnet.

Med  vevnlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Når Benno Politur fik statsborgerskab i 1923, må han jo også have haft en beskæftigelse/butik/værksted - så vidt jeg husker var han smed /stål og jernbranchen .

Hvordan mon jeg finder ud af det ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#7
Hej Gitte.

Mange tak for dine fund. Der stod han var fra Rusland  på det ene poliltiets registerblade ? (hvordan var det nu lige med historien dengang ?) Men han har været tilmeldt i Berlin, og han har et mellemnavn jeg ved der havde fam.relation til Bahr slægten i Flensburg = Berend/Behrend !

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen

#8
Warszawa har været Polens hovedstad siden 1596, da Sigismund III flyttede hovedstaden fra Kraków. Warszawa ligger ved Wisłas løb og har cirka 1,7 millioner indbyggere. Byen har tidligere været under preussisk, svensk, russisk og tysk kontrol.
Byen er såvel industrielt-, trafikalt og kulturelt Polens centrum.
Warszawa har kun få rester af dens ældre arkitektur, da byen næsten jævnedes med jorden under 2. verdenskrig. Ved genopbygningen har man delvis fulgt gamle byplaner, fotografier og en række malerier af den italienske maler Bernardo Bellotto, som i slutningen af 1700-tallet malede en række fotografisk nøjagtige billeder. Mange af disse billeder er i dag gengivet og opstillet på byens hovedgade Krakowskie Przedmieście.



Efter gentagne russiske overtrædelser af den polske forfatning brød Novemberopstanden ud i 1830. Imidlertid sluttede den polsk-russiske krig i 1831 med opstandens nederlag og indskrænkning af Kongrespolens autonomi[6]. Den 27 Februar 1861 blev en menneskemængde, der protesterede mod den russiske herredømme over Polen, beskudt af de russiske tropper i Warszawa[11][12] Fem mennesker blev dræbt. Den polske undergrunds regering opholdt sig i Warszawa under januaropstanden i 1863-1864[12].
I slutningen af ​​1800-tallet blomstrede Warszawa under borgmester Sokrates Starynkiewicz (1875-1892), en russisk-fødte general udpeget af Zar Alexander III. Under Starynkiewicz blev Warszawas første vand- og afløbssystem designet og bygget af den engelske ingeniør William Lindley og hans søn, William Heerlein Lindley, samt udvidelse og modernisering af sporvognstrafikken, gadebelysningen og gasforsyningen[6].
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.


Mange tak for dine infos.

Venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#10
Hej.

Den ene adresse fra Politiets registerblade viser Vesterbrogade 32.

Var det ikke der forlystelsesetablissementet VALENZIA lå - og hvem var mon ejerne af det


Var det:
(Husted-Andersen) der også havde ejet Danstruplund Tikøb kommune / Tikøb Kommunalbestyrelse ) samtidig med en del andre gårde m.v.

(Husted og Bahr slægten har mindst eet anesammenfald ved Aller Mølle slægt...)


Og en mand ved navn Harald Nielsen har stået som ejer - men årstallene skal jeg nok dykke ned i, for historien kan godt være en rød gennemgående tråd i min slægtsforskning - viser det sig.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Peter Paluszewski


Lise Østerberg Bahr

Hej Peter.

Ja, det tænkte jeg slet ikke på.

Tak for din info.

Venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej.

Har nu læst min farmors rørende bevægende 5-6 sider brev, en bøn (+ kuvert i kopi af forside og bagside)- brev stilet til Adolf Hitler om hendes stærke ønske om frigivelsen af den ældre mand, Benno Politur, som hun og hele familien holdt så uendelig meget af.

Jeg ved nu endvidere, at min farfar sendte pakker (fornødenheder) af sted til Benno Politur i Theresienstadt, hver måned inden det officielt var tilladt at gøre dette, og det blev senere overtaget af Røde Kors.

Desværre døde Benno Politur af lungetuberkulose, jr. den dansk-jødiske overrabiner Max Friediger,( Moses Samuel Frieiger), 9.4.1884-9.4.1947. der selv var deporteret sammen med familien i Theresienstadt, og som har noteret dette/disse ting ned dengang.

Det er muligt jeg får kontakt til en fjern slægtning - af Benno Politur, det vil jeg naturligvis - glæde mig meget til.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej.

Mon Mosaisk kirkegård er blevet åbnet for offentligheden - dagligt ?

Det kunne være rart at se, om den gravsten/mindesten, over Benno Politur / Familien - på stenen står
...A Politur  - hustruen ? død 12. maj 1939 ?) kan jeg se fra et fam.album, hvor ikke hele stenen er med - (der er nok kun det ene billede i fam.albumet)

Jeg skal have taget et billede af gravstenen, der evt. er bedre end vores eget billede.

Teksten fra den gamle tråd:

Danish Politur:
Benny/Benno Politur -8-8-1878
Merchant, Hauptstr. 21, Theresienstadt - 13.9.1944
(no longer living) (From Jul. Margolinsky - død 13-9-1944)

Bogen "Jødiske dødsfald" af Jul, Margolinsky kan ses på bibliotekerne.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#15
God eftermiddag.

Har nu læst DIIS forsker/Holocost forsker

Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane´s forskning, -au.academia.edu.dk og Antisemetismusforschungs Departement, Berlin, (denne artikel :

Born in Denmark, murdered in Auschwitz,

hvorefter jeg kunne konkludere, at der fremstilledes falske dødsattester til de deporterede fanger/jøder - senere ophørte dette.

Mon man så kan regne med, at det var anderledes i Theresienstadt (der jo i forvejen blev kendt som en opstavlet: "kulisse"by - "mynsterby", hvor alting så ud til at blomstre/fungere ) ad. dødsattester ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej .


En anden artikel af Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane var:

Myter og misforståelser om deportationerne til Theresienstadt.

i.ø. kan man af politiets registerblade oppe (tak for disse info) se, at
Benno Politur og hans hustru Felicia født i Rusland, 8.3.1872 må have været 4 år i Sverige indtil de vendte tilbage i 1916.

Jeg har så et billede af gravsten/monument på Mosaisk kirkegård, hvor det fremgår, at Felilcia døde den 12. maj 1939.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahra

Lise Østerberg Bahr

#17
Hej.

Her 70 år efter holocoaust - og da jeg lige ser på sagen selv, trækker lige tråden op.


På et dok. jeg har fundet stod der dødsårsagen, :

Ermordet = myrdet.


I.ø. var den kontakt der var til fam. ikke interesseret i kommunikation med mig  ???

Jeg har dog senere gjort mig nogle flere tanker omkring, hvordan det kunne tænkes, at Benno Politur havde bolig hos mine bedsteforældre.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

tom brøndsted

Du spørger: "Mon Mosaisk kirkegård er blevet åbnet for offentligheden - dagligt ?"

Nu er der alene i København 3 mosaiske kirkegårde. Urner med de afdøde danske jøder fra Theresienstadt blev nedsat i 2. Mosaisk Vestre Kirkegård, og pladsen med Benno Politurs mindesten er (iflg. Margolinsky) 9-C-51 (=karré C række 9 nr. 51). Jeg tror der er åbent som på almindelige kirkegårde (selvom der har været tilfælde af hærværk), og karréer og rækker er vistnok markeret med sten for enden af hver række. Så er det bare at at tælle sig frem til nr. 51 (hvilket dog kan være lidt besværligt, da der ikke er bevarede sten på alle gravpladser).

mvh Tom


Lise Østerberg Bahr

Hej Tom Brøndsted.

Mange tak for dine gode infos -

Silvia har været så sød at sende mig billeder  fra Benno oPolitur g hustrus gravsten, og jeg sendte hende det jeg havde selv med min farfar ved gravstedet  - ærgerligt med al den uro og hærværk.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#20
Hej.


Trækker lige tråden frem, da jeg har fået henvendelse fra en anden efterkommer til familien Politur også.

I samme forbindelse burde jeg fremhæve: Carolineskolen i 200 år. (ad. Østerberg)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen


Er der nogle (udover de personer der har kontaktet mig) der udover dette, kender slægten ved navn Dimascio kan staves Di Mascio - eventuelt sproglærer Luigi Demascio fra København.

Det kan se ud som om Benno Politur har haft samme adresse og telefonnummer som bogholder Marie Nielsen,  (By (byen) 511 Y) på adressen i 1944.

Jeg takker på forhånd for henvendelsen i denne tråd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#22
Hej .

Luigi Di Mascio, flyttede til Danmark i 1920´erne har i øvrigt "oversat" en tavle, der står på Bispebjerg Kirkegaard, hvis nogle ved noget mere om det, vil jeg takke for info herom, må være vedkommende på mine bedsteforældres adresse i 1944. København, ved Nansensgade/Schacksgade 11, og bogholder Marie Nielsen, med telefon nummer - By 511 Y. By stod for området: BYEN

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Laila Olsen


Benny Politur overlevede tilsyneladende krigen.

Fra Jewishgen.org er følgende fundet:

Published Lists of Survivors, in German-language newspaper Aufbau, Sept 1944 -Sept 1946

Searching for Surname (exact) : POLITUR
1 matching record found.
Run on Sun, 22 Nov 2015 14:15:13 -0700
ID   Surname, Given Name(Maiden Surname)   Town, Country pre-WarTown, Country post-War   Source   Link
13935    POLITUR,  Benni     Denmark     'Von Dänemark nach Theresienstadt deportiert,' AUFBAU, (29 Sept 1944)    Click here to view Aufbau Volume (Jahrgang) 10 Issue (Ausgabe) 39


Afbau er et tidsskrift, som indeholder navnene på de overlevende.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Lise Gorgone

Hej Lise,

Din italiener må hedde Luigi Di Mascio.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Østerberg Bahr

#25
Hej Lise.


Hej Laila.: Står der noget fornavn ? (jeg kan ikke se det ?)

Der er nemlig blevet spurgt til det. Det er ikke Benno, hans dødattest har jeg jo set - (min familie genså ham jo heller aldrig !)

Men vi har jo altid i familien talt, om at han døde i KZ Theresienstadt, så jeg tror ikke hans dødsattest, (set med lægens navn på) ikke var ægte nok.

Men jeg har kontakt til  efterkommere i hans familie - vi har vendt det igen.



Til Lise: Ja, korrekt, det gør han. Men der var engang man fordanskede udenlandske navne, eller de har selv trukket navnet sammen på dokumenterne - til at forstå. I de tider, og senere, ville man nødig virke "anderledes" - skille sig ud.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr