Vedtegning i en lægdsrulle

Startet af Pia Odgaard, 13 Mar 2014 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Pia Odgaard

Lægdsrullen for udskrivningskreds 5, lægd 272, tilgangsulle i 1920 opslag 283. Aage Nielsen.

Der står "1923/B 1125". Er der nogen, der ved, hvad det betyder?
Mvh. Pia Odgaard

Pia Odgaard

Jeg tilføjer lige en "kode" til.

Udskrivningskreds 5, lægd 272, Tilgangslisten i 1928. Laurits Kristian Odgaard.

Der står: "1931/466 - IX 5"

Under afdeling står der "Train" eller noget i den retning og dato 4/7-1931.
Jeg ved at han var hos Jyske Dragonregiment, er "train" forkortelse for det?
Mvh. Pia Odgaard

Jørgen Green

Hej Pia

Det vil være en fordel, hvis du indsætter et link til de lægdsruller, som du nævner, så man kan se i hvilken sammenhæng de pågældende ord og numre er indskrevet.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Pia Odgaard

Mvh. Pia Odgaard

Pia Odgaard

Er der ingen, der har et bud på de to vedtegninger?
Mvh. Pia Odgaard

Jørgen Green

Hej Pia

Vedrørende Aage Nielsen, så henviser B1125 til et dokument eller protokol i udskrivningskredsens arkiver. Så man skal have fat i arkiverne for udskrivningskredsens for at finde ud, at hvad det handler om.

Vedrørende Laurits Kristian Odgaard, så gør det samme sig gældende her, dog kan man her se ,at der i forbindelse med vedtegningen, samtidig er tilføjet med blyant ordet »Train«, som ikke er en forkortelse for Jyske Dragonregiment, men 1. Trainkompagni var fra 30/6 1910 til 1/11 1932 underlagt rytteriet, så det er formentlig årsagen til, at du finder ham i Jyske Dragonregiment. Train(træn)kompagnierne blev også kaldt forsyningstropper.

Måske kan du finde ham i stambøgerne for 1. Trainkompagni:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=1.+train&b=&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=1243079&ngnid=2584247&heid=2584327&henid=2584328&epid=2584327&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Formentlig findes der nogle flere oplysninger i den lokale lægdsruller vedrørende begge. De lægdsruller, som er lagt ud på nettet, er dem, som blev ført af de centrale myndigheder og indeholder som regel færre oplysninger.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Pia Odgaard

Mvh. Pia Odgaard

Verner Bentsen

Hej Pia

Aage Nielsen findes her i 1930.
Iflg Jørgen Greens oplysninger betyder: 1923 K II 9:  Trænet (betinget tjenstdygtig), anvendelig.
Der står også "Ei indkaldt". Kan ikke huske hvad "Rt til videre" betyder; andre kan sikkert.

5. u.kr. 1920, omskr. 1930: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#17024,654957

mvh Verner

Pia Odgaard

Tak for det, Verner :)

Aage boede i Canada fra 1924-1946. Kan "Rt til videre" ha noget med det at gøre?
Mvh. Pia Odgaard

Verner Bentsen

Rt=Rejsetilladelse ? men jeg er ikke sikker.

mvh Verner